AnonymBruker Skrevet 31. mars #1 Del Skrevet 31. mars Vi kjøpte boligen vår i 2020. Nå skal vi selge den igjen, og vi føler vi ble lurt av forrige megler. Det er SELVFØLGELIG vårt eget ansvar, så mener ikke at det er gjort noe ulovlig, det er bare en veldig kjip situasjon så jeg tenkte å få ut litt frustrasjon. Vi var førstegangskjøpere, så hadde ingen erfaring med kjøp av bolig. Vi har ikke muligheten til å få høyt boliglån, fordi jeg er ufør. Det var bare én annen interessent da vi så på boligen vår, og alikevel anbefalte megler at vi burde by 200 000 over prisantydning, for da ville vi garantert få huset, "skremme vekk" de andre som var interessert. Det var visstnok et ungt par (som oss), men med MYE større kjøpekraft, så hvis det ble budrunde mellom oss kunne prisen gå veldig opp, mente megler. Når jeg tenker tilbake skjønner jeg ikke hvorfor vi gikk med på forslaget hans om å by 200 000 over prisantydning! Det er jo galskap! Nå skal vi selge igjen, siden vi må flytte pga min samboers jobb. Virker som vi sitter med et tapsprosjekt nå. Vi har klart å betale ned 200 000 på lånet - så da er vi tilbake på den originale prisantydningen, men hvis vi selger for dette beløpet så har vi nesten ikke noen egenkapital, og kan ikke kjøpe oss noe. Føler meg veldig dum. Jeg er vanligvis VELDIG god med penger, så dette er litt "out of character" for meg. Føler at det var skikkelig dårlig gjort av den eiendomsmegleren å få oss til å by så høyt, til at det var det første budet på eiendommen! 💀 Det er snakk om et "billig" > 2,5 mil hus her, fra 70-tallet med en del behov for oppgradering. Så ja, sliter litt nå. Håper alle har en fin dag i solskinnet! ☀️🐣 Anonymkode: a113c...f81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #2 Del Skrevet 31. mars Kjedelig, men nå har dere lært. Megler er ansatt av selger, og tjener provisjon basert på salgssum. Kun et annet par taler heller for å by under prisantydning, men. Anonymkode: 6bfd4...5e6 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #3 Del Skrevet 31. mars Har dere fått en ny verdivurdering/takst, da? Det er veldig sjelden at ikke boliger stiger i verdi på 5 år, så jeg ville bli overrasket om dere ikke kan få solgt huset for flere hundre tusen mer enn dere betalte for det i 2020. Anonymkode: 73a8d...262 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #4 Del Skrevet 31. mars Det høres veldig kjipt ut, men det er jo dessverre deres ansvar. Her ville jeg heller tenkt om det er noe som helst dere kan gjøre for å øke verdien, kjenner dere noen som kan hjelpe dere med oppgraderingene? Anonymkode: 12f66...e96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalal13 Skrevet 31. mars #5 Del Skrevet 31. mars Huff jeg skjønner at det er kjipt! Men eiendomsmegler hadde kun en interesse i dette tilfelle og det var å selge boligen til høyest mulig pris. Håper at huset har steget litt mer en 200 000 de siste 5 årene slik at dere faktisk tjener litt på det. Lykke til med salget 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #6 Del Skrevet 31. mars Dere ble ikke lurt, men utnyttet av forrige megler. Meglere er noen luringer! Jeg stoler ikke en plass på de! Men nå når dere skal selge, kontakt flere meglere også får dere flere input. Det er vanlig at bolig stiger i pris på fem år. Med mindre dere har forringet verdien selvsagt. Anonymkode: 02c11...553 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #7 Del Skrevet 31. mars Dere får hyre sammen megler til salget, så går dere vel i pluss. Anonymkode: 6bfd4...5e6 11 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #8 Del Skrevet 31. mars Jeg klarer ikke å se at megleren lurte dere. Ga dere et dårlig råd? Ja, mest sannsynlig. Det var likevel deres valg. Anonymkode: 859d3...a84 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #9 Del Skrevet 31. mars Megler ba dere by 200k over for å få huset, dæven for en rev, surt surt surt men nå har dere lært på den harde måten. Takk for at du deler dette, jeg er førstegangkjøper uten peiling, skal passe på hva megler sier. Anonymkode: 7e267...c09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #10 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg klarer ikke å se at megleren lurte dere. Ga dere et dårlig råd? Ja, mest sannsynlig. Det var likevel deres valg. Anonymkode: 859d3...a84 Det var et ræva råd til noen som ikke visste bedre, megler sover sikkert godt om natta, men har vedkommende samvittighet så kommer det nok for å plage ham. At det er lov.å gi sånne råd betyr ikke at det er riktig, og det vet du om du kjenner etter. Anonymkode: 7e267...c09 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #11 Del Skrevet 31. mars Tror ikke dere tapte på det. Boligprisene har økt siden 2020. Få inn en ny verdivurdering av megler, og be om tips til hva dere kan gjøre for å øke verdien. Tenk lav kostnad/gjør det selv (som å male alt i nøytrale farger, tøm huset for mye eiendeler, kjøp noen moderne interiørartikler om dere ikke ønsker å bruke styling). Jeg vet om noen som tømte huset fullstendig, malte det i beige farge og hyret styling (de kom med en trailer og satt inn moderne interiør til bilde og visning). Det ble kjempefint! Bruk gjerne samme megler (det virker jo som at denne faktisk var god). Anonymkode: 19a68...1db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #12 Del Skrevet 31. mars Forstår at du er frustrert. Men å legge inn 200 000 over prisantydning uten noen andre bud i prosessen,rimer ikke med å være veldig god i økonomi. Dere gjorde en tabbe og må selv ta ansvar for det. Megler gjorde jobben sin og var tydeligvis veldig god i den. Nå må du komme videre. Som andre skriver. De fleste boliger stiger i verdi. Det er av feilene våre vi blir lurere. Anonymkode: 6e09f...cb6 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Del Skrevet 31. mars Aldri. Jeg gjentar. Aldri stol på en eiendomsmegler. Da vi kjøpte leiligheten var vi de eneste som la inn bud. Når fristen var ute ville megler at vi skulle gå opp i pris. Selv om vi virkelig ville ha den leiligheten rikket vi oss ikke i pris. Endte opp med det vi bydde. Det lønte seg å holde hodet klart. Anonymkode: c61cd...0cb 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrevirrevapp Skrevet 31. mars #14 Del Skrevet 31. mars Få ny verdivurdering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #15 Del Skrevet 31. mars Som flere her sier, stol aldri på en megler. Jatt gjerne med, men ikke si noe som gjør at megler får forhåpninger og heller ikke noe de kan ta dere på senere. Kjøpt hus (renoveringsobjekt) i høst. Vi var eneste interesserte og huset hadde vært til salgs en stund. Prisantydning på 4,4, som nok var en helt ok pris. Men boligen fremsto i unødvendig dårlig stand, på grunn av rot. Vi var villige til å gå opp til prisantydningen. Megler anbefalte oss å starte på prisantydning eller tett oppunder. Begynte med bud på 3,9 - avslag. 4,0 - avslag. 4,1 - avslag. Motbud på 4,3 - avslag. Motbud på 4,2 - avslag. Lot det ligge i 14 dager, uten å vise noe interesse. Ga deretter et nytt bud på 4,1 - avslag. Så gikk vi ned til 4,0 - avslag. Da kom selger med motbud på 4,1 og vi aksepterte. Vår fordel i prosessen var at vi ikke hadde hastverk med å kjøpe og heller ikke noe behov for akkurat dette huset. Selger på sin side hadde ingen andre på interesselista. Anonymkode: 7a36c...dd2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #16 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var bare én annen interessent da vi så på boligen vår, og alikevel anbefalte megler at vi burde by 200 000 over prisantydning, for da ville vi garantert få huset, "skremme vekk" de andre som var interessert. Det var visstnok et ungt par (som oss), men med MYE større kjøpekraft, så hvis det ble budrunde mellom oss kunne prisen gå veldig opp, mente megler. Anonymkode: a113c...f81 Snu på tankegangen din. Hadde dere ikke gjort som dere gjorde hadde de andre interessentene vært med på budrunde og kanskje hadde dere ikke fått boligen. Anonymkode: 6e792...d8b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #17 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var et ræva råd til noen som ikke visste bedre, megler sover sikkert godt om natta, men har vedkommende samvittighet så kommer det nok for å plage ham. At det er lov.å gi sånne råd betyr ikke at det er riktig, og det vet du om du kjenner etter. Anonymkode: 7e267...c09 Jeg trenger ikke å kjenne etter noe som helst. Jeg påpeker fakta - ts er ikke blitt lurt, hun har fulgt et dårlig råd. Anonymkode: 859d3...a84 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #18 Del Skrevet 31. mars Megler er kjøpers mann (kvinne), og har sterk egeninteresse i høy pris. Dette er 100% deres eget ansvar. Vær sint på dere selv, ikke på megler. Dere har ikke blitt lurt. Anonymkode: d1d75...8cb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 31. mars #19 Del Skrevet 31. mars Megler er selger og er kun interessert i å få høyest pris for boligen. Man må aldri ta imot råd fra dem. Foreldrene mine gjorde samme "tabben". Ingen budrunde en gang, de bare ga et bud på 300k over antydning og vips var leiligheten deres. 🙈 Jeg har ikke orket å påpeke at det ikke var så lurt, gjort er gjort og ingen vet hva boligen hadde gått for hadde dere gitt et lavere bud. Vi på vår side ga under prisantydning men prisene stupte rett etterpå (oljekrisa) og vi kjenner fortsatt på at vi ga for mye. Prisantydningen var for høy, altfor høy. Sånn er boligmarkedet! Noen taper, noen vinner, men over lang tid tjener de fleste på det. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #20 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg trenger ikke å kjenne etter noe som helst. Jeg påpeker fakta - ts er ikke blitt lurt, hun har fulgt et dårlig råd. Anonymkode: 859d3...a84 Du er ny i byen, og spør meg som er kjent, ja faktisk så er jeg taxisjåfør, "Finnes det noen snarvei til X?" "Ja, klart det", svarer jeg "Du kan kjøre Y gata, det er veldig fin snarvei!" Så kjører du Y gata. Det er jo lurt å høre på en som er kjent og som faktisk kjører rundt hele tiden! Så viser det seg at gata er ulovlig å kjøre i den, du blir tatt og mister lappen. Nå må du ta taxi istedenfor. Ja, det tjener jo taxisjåføren på! Men, du ble ikke lurt. Du fulgte bare et dårlig råd. 👌 Anonymkode: a113c...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå