Gå til innhold

Veien til nr 2

Spiralhefte01

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har opprett ny bruker da jeg ønsker å begynne litt på nytt. Nytt år, nye muligheter. :klovn:

Kort fortalt. Medisinsk abort i uke 9+1 for 3 uker og 5 dager siden. Uten å gå inn i for mange detaljer, så har det vært en krevende periode med mye tårer, hormoner og frustrasjon. Det har vært vanskelig å fungere, men livet stopper ikke opp bare fordi at man går igjennom en tøff periode. 

Naturligvis, alt jeg ønsker er å bli gravid igjen. Jeg har aldri vært en tålmodig person, så dette er helt klart en tid som tester mine grenser. Dagboken opprettes fordi jeg trenger å lufte mine tanker et sted. Min kjære mann, som jo er mer tålmodig og ikke minst optimistisk (noe som i perioder er nesten litt provoserende :) ), har fått høre mer enn nok, og har behov for litt normalitet på hjemmebane, og ikke minst (!) andre samtaleemner. Kanskje denne dagboken også vil være til nytte for de som går igjennom det samme, eller de som leter etter erfaringer. Jeg kan ikke telle alle timene jeg har brukt på å google det samme om, og om igjen. Velkommen skal dere være! 

Kort om meg: 

Jeg er da i 30 årene, og selv om den biologiske klokken begynner å puste meg litt i nakken, så er jeg ikke enda der jeg tenker at det er kritisk. Enda.  Aldri hatt utfordringer med å bli gravid, og har barn fra før. Håper og satser på at det går like raskt denne gangen. 

------------------------------

Det som er aktuell status i dag er at 

- jeg spotter fortsatt. 

- graviditetstesten gir fortsatt utslag, men blir svakere (prøver å holde på den tanken, den er positiv) 

- Oppdaget EL-slim blandet med rosa 

- Ingen smerter eller andre infeksjons suspekte symptomer 

Nå gjelder det å smøre seg inn med tålmodighet (som jeg ikke har), og vente på at syklusen stabiliserer seg. Jeg har forsøkt å bryte ned prosessen. Steg 1 er å få negativ test. Steg 2 få eggløsning/mensen og steg 3 begynne å prøve igjen. 

Er jeg heldig og blir gravid i løpet av april, blir det termin i januar 2026. Det er selvfølgelig en vill fantasi, men det er lov å håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

I dag er det ingen spotting. Denne runden har jeg vært igjennom før, og blitt skuffa, så nå sitter jeg stille i båten og observerer. Kanskje det er over for denne gangen, likevel? 

Graviditetstestene er mye svakere, og det er en tydelig nedgang. Dette er positivt. Det er veldig rart å vente på mensen, vente på at testen skal bli negativ. Det er jo helt motsatt! Men alt det betyr jo, i bunn og grunn, en ny begynnelse. 

Vi har allerede "avtalt" at vi skal prøve igjen i april. Dersom syklusen stabiliserer seg, er det flott. Jeg føler meg mer lik meg selv igjen. En tomhet er der, en tristhet over at det ikke funket, men nok med det. Det er lett å bade i elendighet. 

Vi får se hva morgendagen bringer. 

Endret av Spiralhefte01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det har gått litt i bølger og daler. Det er fortsatt noe spotting. Lys, rosa farge blandet med slim. Graviditetstestene er fortsatt positive, men betydelig svakere. Ville nesten dristet meg å kalle de for "skyggestreker".  Det er nå 5 uker siden den medisinske aborten ble gjennomført, og det har virkelig vært en tålmodighetsprøve. Jeg har vel ingen direkte bekymringer, men jeg vil gjerne vite hva som skjer. Derfor har jeg bestilt time hos en privat gynekolog for å få det sjekket ut. 

Alt jeg vil er jo å bli gravid igjen. Jeg vet at jeg en dag kommer til å lese det jeg har skrevet her og tenke "ja, men det gikk jo bra. Var det nødvendig å bekymre seg så fælt", men akkurat nå er det bare kjipt. 

Det er 9 dager siden sist oppdatering, og lite har forandret seg. 

Endret av Spiralhefte01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en klem og lykke til med prøvingen, det er hardt å være i prøveboblen om det drøyer eller ei. Håper det klaffer for dere snart ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for oppdatering. 

UL  nr 1 viste rester på 15 mm og UL nr 2 viste 10 mm. HCG var på 22 for 8 dager siden, og i dag kom TR på besøk. Eggløsning var trolig en gang mellom 7-9 kanskje 10 april. Jeg har endelig kommet meg tid jeg ønsker å være - syklusen er på plass! Det føles bra og jeg er veldig klar! Dette har jeg ventet så lenge på. De siste 6 ukene har vært utrolig tøffe. Det å streve men en form for usynlig sorg samtidig som man prøver å ivareta livet rundt seg - det har vært en vanskelig oppgave.  Men, livet går videre, og det er nå historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

t0nje skrev (På 13.4.2025 den 14.09):

Sender deg en klem og lykke til med prøvingen, det er hardt å være i prøveboblen om det drøyer eller ei. Håper det klaffer for dere snart ❤️

Tusen takk. Det er det virkelig. Håper mai blir min måned ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CD 4: 

🩸 Mensen kom 19. april. Det vil si at jeg trolig hadde eggløsning rundt 5 april (som stemmer veldig godt overens med symptomer og det UL viste). Jeg har også en stabil syklus på 28 dager, så det virker ikke som at den har blitt skikkelig klussa til heller. Lutealfasen varte mest sannsynlig i ca. 14 dager (fra 5. april til 18.april - altså, dagen før mensen startet). 

📅 Neste eggløsning skjer sannsynligvis rundt dag 14, altså ca. 2 mai, men den fruktbare perioden begynner trolig fra rundt 27.april. 

Det er faktisk rett rundt hjørnet. Tenk om jeg faktisk får en positiv test rett før 17.mai?  Jeg gleder meg, er spent og nervøs, men dette kan ikke bli noe annet enn bare bra. 🎇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 5: 

Lurer på hvor lenge TR planlegger å være på besøk. Kjenner at tålmodigheten min henger i tynn tråd. 🧵 🪡 Vil bare komme i gang med prøvingen, og i det minste ha et lite håp jeg kan ta med meg inn i mai måneden. Tanken har streifet meg at jeg kan ha en positiv test allerede i mai, men jeg tør nesten ikke å tenke tanken. Men det er en fin tanke, da.  Håp er fint, så får jeg ta skuffelsen når (og hvis) den kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 7:

Da var besøket over. Kroppen har ordnet opp, og nå kan jeg endelig begynne å teste for stigning (når den tid kommer). Jeg tror de neste dagene blir spennende. Endelig klarer jeg å se litt mer lysere på hele situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 9: 

Endelig har prøveperioden begynt, og de fertile dagene er her. Dette har jeg ventet lenge på! Jeg har brukt smilereader sine eggløsningstester, men appen er helt på trynet. Viser at jeg har peak hele tiden. Jeg har regnet meg frem til at eggløsningen skal være den 2-3.5. Det samstemmer godt med en 28 dagers syklus (som jeg til vanlig har). 

Jeg vet ikke hva jeg kan forvente denne syklusen. På en side håper jeg på at jeg blir gravid, og at jeg allerede neste uke kan danne meg noen tanker rundt utfallet samtidig som jeg innstiller meg på at jeg det ikke klaffer, og det må egentlig være greit det også uten at det indikerer at noe er galt med meg. Men så var det den utålmodigheten og tomheten..  Jeg prøver å ta en dag av gangen, og tenke på at det er like stor sjanse for at det klaffer som at det ikke gjør det.  Prøveperioden er alltid spennende, og akkurat nå gleder jeg meg bare til neste uke. Sist jeg var gravid tok jeg det veldig rolig. Jeg vet hvordan kroppen min reagerer på graviditet, og hvilke symptomer som gir mistanke om at det har klaffet. Vi får sjå. 

Krysser fingrene for at det skjer i mai 

Endret av Spiralhefte01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hjertesukk 

I dag begynte jeg å blø på vei til jobb. Tok seg opp ledsaget av lette murringer. Jeg har mine teorier; 

1. Det er ubalanse mellom østrogen og progesteron og jeg opplever det man kaller for "gjennombruddsblødning" drevet av østrogen. 

2. Kort syklus som endte i anovulasjon eller rask lutealfase. Det betyr potensielt at ny syklus begynner i dag, og eggløsningen forventes rundt 13 mai, og jeg er tilbake til CD 1. 

Dersom det er gjennombruddsblødning betyr det at jeg fortsatt er i samme syklus, og eggløsningen kan fortsatt komme 3-6.mai. 

Kjenner at dette er utrolig frustrerende. Jeg håpet på at mensen var en bekreftelse på at alt er i rute, og kapittelet er over, men den gang ei. Jeg må se det an utover dagen. Kanskje blødningen avtar, stopper i morgen, og alt blir piano igjen, men jeg har mine tvil. 

Det jeg må gjøre er å observere blødningen neste 1-2 dager. Dersom den fortsetter som vanlig mens (3-6 dager) regner jeg dette som CD 1. Hvis den plutselig stopper, og jeg igjen får tegn på eggløsning, da er det mer sannsynlig å tenke at det var et forstyrret forsøk, og jeg er fortsatt i samme syklus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Nå tror jeg faktisk at det begynner å skje noe. Testene gir blir tydeligere, selv om de enda ikke er positive. Men det er godt å se at det er fremgang (selv om det ikke nødvendigvis betyr at eggløsning finner sted, men jeg håper). Forsiktige beregninger tilsier jo at eggløsningen skjer allerede på søndag, men jeg har en liten mistanke om at den kanskje kommer noen dager senere. Alle driver og snakker om at man må gi det tid. Det har bestandig irritert meg, ikke fordi jeg ikke har tid, men fordi jeg er utålmodig, og tid for meg er på godt og vondt. Tiden fikser mye, men den tvinger meg også en til å være i en tilstand som er ubehagelig. Konklusjonen er jo at tiden går uansett hvor vondt og kjipt man har det. Jeg skrev et sted, i begynnelsen av dagboken, at jeg en dag kommer til å lese det jeg har skrevet og lure på hvorfor jeg bekymret meg så fælt :) 

Angående mine hypoteser; det er helt klart ikke ny syklus. Jeg er fortsatt i den samme. Mulig hypotese nr.1   var mer treffende. Jeg har ikke blødninger, kun etter samleie, men det kan skyldes skjøre slimhinner. Det oppstår kun etter, og da gir jo mening. 

Endret av Spiralhefte01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter! 🤸‍♀️

Jeg hadde egentlig gitt opp å finne LH-toppen. Alle testene jeg tok var negative, men med det tydelig utslag. Siden jeg baserte meg på min gamle syklus (som jeg håper kommer tilbake) forventet jeg EL den 3.5. Men jeg fant LH-toppen i dag, og er strålende fornøyd med det. Uansett hva utfallet blir denne måneden, så vet jeg at kroppen min er i gang, og eggløsningen er et faktum. Syklusen virker å være forskjøvet med ca. 4 dager. Håper det ikke påvirker lutealfasen, men det får tiden vise. Vi har lagt inn aksjer ca. annen hver dag frem til nå, og mer skal det bli. 

Det som avslørte at EL var på vei var jo de typiske symptomene; oppblåsthet, treg mage, stikk og strekk. Jeg glemte helt at kroppen avslører lenge før testen blir positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
Dato DPO        Hva skjer i kroppen?                                                                                         Mulige tegn / symptomer
6. mai 0 Eggløsning (EL) – egget løsner - BBT 36.10
7. mai 1 Egget lever maks 24 t – befruktning kan ha skjedd -
8. mai 2 Celledeling begynner hvis egget er befruktet - BBT 36.52 (håndleddstemperatur 37.25) 
9. mai 3 Embryo blir morula, reiser ned egglederen Drømmer. Dette er for øvrig ikke uvanlig når progesteron øker.  BBT 36.42
10. mai 4 Blastocyst dannes – nærmer seg livmor BBT36.34 
11. mai 5 Blastocyst forbereder seg på implantasjon BBT 36.34 (her ser jeg mulig et platå) 
12. mai 6 Implantasjon kan begynne          BBT 36.70  - en liten stigning. Drømmer. Føler meg rolig. 
13. mai 7 hCG-produksjon starter hvis implantasjon skjer  
14. mai 8 hCG begynner å stige – tidlig test kan slå ut  
15. mai 9 hCG dobles – symptomer forsterkes  
16. mai 10 Vanlig tidspunkt for første tydelige graviditetstest  
17. mai 11 Uteblitt spotting?  
18. mai 12

Mensen skulle evt. vært rett rundt hjørnet

Endret av Spiralhefte01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg laget en tabell (ikke døm, jeg kan være litt nerd og sette meg inn i ting på detaljnivå). Selv om erfaringen har vært kjip, så syns jeg det er fascinerende å følge med på kroppen. Dersom noen ønsker å bruke tabellen "min" så er det bare å kopiere. 

Det snakkes ikke mye om "tidlige nevrobiologiske tegn på graviditet", men det er et interessant tema. Tidlige nevrobiologiske tegn på graviditet handler om de subtile, ofte usynlige endringene i kroppen som skjer før graviditetstester gir positiv resultat. Det er mikroskopiske endringer som skjer på hormonelt og nevrologisk nivå i kroppen, og kan manifestere seg som tidlige symptomer. 

Sist jeg var gravid, og gangen før der igjen så hadde jeg veldig subtile tegn tidlig. Det var blant annet økt spyttproduksjon, strekk i lysken og ikke minst en indre ro. Progesteron har en beroligende effekt på nervesystemet, og kan gi følelsen av ro eller tretthet i noen tilfeller. Det påvirker også søvnmønsteret og drømmeintesiteten (akkurat drømmer er noe som kommer litt senere når nivåene er betraktelig høyere, men det er fortsatt interessant). Videre er det en endring i dopamin og serotonin. Men nok om det. Symptomene kan være veldig subtile, og de er ikke alltid like lett å merke med mindre man er veldig oppmerksom.  De er imidlertid ofte de første indikatorene på at kroppen har fått en nytt biologisk signal. 

Vi får se hva mai bringer 🌱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fredag igjen, og jeg kjenner på både uro og forventning for dagene som ligger foran meg. Neste uke blir avgjørende – jeg går inn i DPO 6 og utover, dagene der det enten skjer... eller ikke. Hvis ingenting skjer da, er det i praksis "game over", selv om håpet om en spire får lov til å leve helt til menstruasjonen eventuelt melder sin ankomst.

Jeg prøver å holde tankene på avstand, forsøker å ikke leve for mye i det som skal komme – men det er lettere sagt enn gjort. Akkurat nå befinner jeg meg i en fase hvor tålmodigheten blir satt på prøve igjen. En indre rastløshet jeg kjenner altfor godt.

Jeg har bestemt meg for at jeg ikke skal teste for tidlig denne gangen. Jeg vil gi kroppen min rom til å snakke høyere enn Babyplan-testene i skuffen. Samtidig – jeg liker den stunden. Den lille seremonien på badet, der jeg myser etter en strek, snur og vender testen i skarpt lys. Det finnes noe nesten magisk i øyeblikket der en test – potensielt – setter en tydelig strek over det livet jeg allerede kjenner, og snur alt på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville egentlig skrive dette tidligere. Men... noen ganger er det skummelt å sette ord på det man håper aller mest på. Å skrive det ned gjør det ekte, og det gjør det kanskje også litt farligere å bli skuffet.

Men jeg tenker på det. Hver dag. Hele tiden. Jeg lurer på hva som skjer – om det skjer.

Vil jeg bli skuffet hvis det ikke klaffer? Ja. Så klart.
Men samtidig føler jeg meg rolig. Det er som om noe har falt på plass.

De siste dagene har jeg vært hormonell, med kort lunte og en kropp som har vært litt i ubalanse. Men i dag... føles det annerledes. Jeg føler meg helt OK. 

Og akkurat som da jeg ble gravid sist, har jeg egentlig ingen tydelige symptomer.

Jo, det er litt strekk i lysken her og der. Litt rare drømmer. Litt (eller mye) hormoner. Men ellers er det stille.

Jeg måler både basaltemperatur (BBT) og temperatur med klokka om natten. Etter LH-toppen 6. mai steg temperaturen min som forventet, men i dag – på DPO 6 – kom det en ny topp. Fra stabile 36.34 til hele 36.70. Det kan være tilfeldig, men tidspunktet passer utrolig godt med det som kalles implantasjon. 

Jeg vet at BBT og håndleddstemperatur er to forskjellige ting. BBT forteller noe om hormonendringer etter EL, særlig progesteron mens håndleddstemperaturen reflekterer kroppens overordnende døgnrytme, søvn, stress og hormoner. Men, det kan også fange opp endringer ved eggløsning eller graviditet. Det jeg kan se er at både BBT og håndleddstemp samstemmer tydelig i min nåværende syklus. De stiger samtidig etter eggløsning, holder seg høye og begge får ne ny topp på DPO 6. De to målingene er egentlig uavhengige av hverandre, men følger samme mønster. Spennende! 

Vi får se. Denne uka er avgjørende. 🌱

Endret av Spiralhefte01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...