Gå til innhold

Må man vaksinere katter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Katten er på kattepensjonat et par uker i året i forbindelse med sommerferie og andre ting, de krever helseattest med bekreftelse på vaksine innen siste året. Hadde det ikke vært for det hadde ikke innekatten min fått årlig vaksine, men den er selvfølgelig kastrert og chippet da. 

Frisk og fin, og ser ingen grunn til å gå til lege hvis ingenting indikerer sykdom. Men når det er sagt, 300kr i året er en liten utgift for å holde den frisk i feriene. 

Anonymkode: 86031...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Katten er på kattepensjonat et par uker i året i forbindelse med sommerferie og andre ting, de krever helseattest med bekreftelse på vaksine innen siste året. Hadde det ikke vært for det hadde ikke innekatten min fått årlig vaksine, men den er selvfølgelig kastrert og chippet da. 

Frisk og fin, og ser ingen grunn til å gå til lege hvis ingenting indikerer sykdom. Men når det er sagt, 300kr i året er en liten utgift for å holde den frisk i feriene. 

Anonymkode: 86031...e66

Det var rimelig da! Her koster det oppunder 1000-lappen!

Anonymkode: 21ad4...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg forstår prinsippet med vaksiner. Men jeg lurer på hvor grensen går! Hvorfor gjelder dette katter og ikke sauer? 

Jeg får meg ikke til å sidestille kjæledyr helt med mennesker heller, når det gjelder akkurat vaksine.

Man sidestiller ikke kjæledyr med mennesker ved å vaksinere de, hallo i luken. Man beskytter katter men også andre dyr og mennesker. Du vet vel at det er rimelig mange sykdommer som kan smitte fra dyr til mennesker? At vaksinasjon også handler om mennesker slik sett?

Kunnskapsnivået du fremviser i denne tråden antyder at du ikke forstår slike ting så jeg må nesten spørre.
Man vaksinerer sauer også forresten, det er helt normalt før lamming.
Kyr og gris vaksineres ikke helt i samme skala fordi landbruksbesetninger flest er relativt isolert fra andre dyr og slik ikke er utsatt for de samme risikoene som  kjæledyr som er mer  ute blant både folk og dyr. Videre er det helt normalt med rutinemessige sjekker av landbruksdyr også. Man undersøker de før inseminering eller bedekking og så videre. Alle melkekyr for eksempel har rimelig detaljerte helsekort. Alle gårder jeg har jobba på og det er mange har hatt dyrleger på rutinebesøk.

Anonymkode: 88de1...cea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IkkeAnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror det er viktigere å vaksinere dem når de er utekatter. Tenker at om de bare går inne er det ikke så mye de er eksponert for som de vil trenge vaksine mot

Dette er dessverre en misoppfatning som mange har, for selv om katten din ikke er ute drar du med deg ting utenfra.

Anonymkode: 9a2cd...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette gjorde vi jo aldri før, men det blir jo ikke nødvendigvis riktig for det.

Katten jeg har nå ble vaksinert av de jeg fikk den av når den var liten. Kan ikke huske å ha vaksinert den flere ganger. Den begynner å dra på årene, men er frisk og fin. Før har jeg aldri vaksinert kattene mine.

Må man egentlig drive og vaksinere dem hvert år?

Jeg skjønner at det kan være lurt, men jeg synes også at det må gå en grense et sted. Det kan nesten virke som det har blitt mer avansert å ha dyr enn å ha barn. Blandt annet blir det stadig skrevet i diverse grupper og forum at kjæledyr MÅ ha årlig sjekk hos veterinær. Det gjør man jo ikke med barna sine en gang?! Og jeg tenker at det ikke blir tatt særlig hensyn til stresset det påfører dyr å dra til dyrlegen uten grunn.

Er vaksine en del av dette hysteriet, eller noe man absolutt bør gjøre? Jeg har aldri hørt om katter som blir alvorlig syke av influensa eller pest. Nå for tiden kan jo det skyldes at folk flest vaksinerer. Men var dette et stort problem før? Da vi fikk gratis kattunger av naboer og aldri hadde dem til veterinæren med mindre de var syke?

Der blir jo også veldig dyrt å ha kjæledyr når det er sånn. Jeg vil i utgangspunktet heller ha råd til å gå til veterinær når de faktisk er syke..Med kastrering og chipping, og behandling ved eventuelle skader, har det blitt helt utrolig dyrt å katt.

Kan jo ikke bare spørre veterinæren om dette heller, da de åpenbart har økonomiske insentiver for å mene at det er helt nødvendig med vaksine..

Om du ikke har råd til å gi dyret ditt den medisinske oppfølgingen som de trenger har du ikke råd til å ha dyr.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg forstår prinsippet med vaksiner. Men jeg lurer på hvor grensen går! Hvorfor gjelder dette katter og ikke sauer? 

Jeg får meg ikke til å sidestille kjæledyr helt med mennesker heller, når det gjelder akkurat vaksine.

Grensen går ved offentlige anbefalinger. Så kan man legge mer i det. Men å legge mindre i det er forkastelig. 

Veterinærinstituttet og Norsk Helseinformatikk. 

Lam vaksineres mot Clostridia ved 3-4 uker, med påfylling før beite. De får regelmessig ormkur. Og annen vaksinering må vurderes. Følger man ikke opp dette mister blir man anmeldt. 

Katter vaksineres mot en rekke sykdommer ved 8-9 uker, påfylling ved 12-13, deretter årlig. Ormekur kun ved behov. Annen vaksinering, som Rabies ved internasjonal reise, må vurderes. 

Klarer man ikke å være opplyst når det gjelder helt enkle og viktige offentlige anbefalinger, så bør man virkelig unngå å ta på seg ansvar for et annet levende vesen. 

Anonymkode: 4998d...acb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her har vi aldri vaksinert kattene, og de har aldri vært syke. 

Tror frykten for kattepest er litt overdrevet, for har aldri hørt om katter som har blitt syke heller.

Anonymkode: 1c322...70e

Tro kan du gjøre i kirka.

Aldri vaksinert kattene i huset. Har to stk nå, begge utekatter. Tar de ikke med på helsesjekk eller noe annet tull. Friske, fine katter som begynner å dra på årene. 

Anonymkode: 25320...4ce

Dessverre er det altfor mange som tar på seg et ansvar for et lite liv, men som ikke burde gjøre det.

Men hvor setter man grensen? For det er jo egentlig uendelig mye man kan gjøre for å nærmest forsikre seg om at ingenting kan skje med kjæledyret sitt..

Å ha råd er jo relativt. En kan ha råd til mat og behandling av sykdom, uten å ha ubegrensede midler til alt som kan tenkes å gjøre dyret litt sunnere eller leve litt lenger. Hva er godt nok?

Og hva med andre dyr? Bør sauer ha årlig sjekk hos veterinær? De sier vel heller ikke fra om smerte? 

Det er snakk om en årlig sjekk hvor de også får vaksiner og det trenger man ikke å ha ubegrensede midler for å få gjennomført. Jeg er selv minste ufør, men frøkna mi har fått sin årlige sjekk med vaksiner hvert år de siste 10 årene og hun skal få det hvert år frem til den dagen hun dessverre ikke lever lenger

Kattene mine er kastrert og chippa, og fikk også vaksine i forbindelse med det. Men har ikke vaksinert dem noen flere ganger, eller tatt dem med til dyrlegen siden de ble kastrert. De er friske, så ser ingen grunn til å ta de med til dyrlegen bare fordi.

Anonymkode: dc499...01b

Så du skal vente til de blir syke før de tar de med til veterinæren? Du er overhodet ikke interessert i å redusere sjansene deres for å bli syke eller å kunne fange opp ting før det er for sent? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Grensen går ved offentlige anbefalinger. Så kan man legge mer i det. Men å legge mindre i det er forkastelig. 

Veterinærinstituttet og Norsk Helseinformatikk. 

Lam vaksineres mot Clostridia ved 3-4 uker, med påfylling før beite. De får regelmessig ormkur. Og annen vaksinering må vurderes. Følger man ikke opp dette mister blir man anmeldt. 

Katter vaksineres mot en rekke sykdommer ved 8-9 uker, påfylling ved 12-13, deretter årlig. Ormekur kun ved behov. Annen vaksinering, som Rabies ved internasjonal reise, må vurderes. 

Klarer man ikke å være opplyst når det gjelder helt enkle og viktige offentlige anbefalinger, så bør man virkelig unngå å ta på seg ansvar for et annet levende vesen. 

Det er ikke vanlig å vaksinere i alle typer sauehold nei. Ved storproduksjon og mye bruk av kraftfôr trengs det mer. Med mer tradisjonell driftsform er ikke vaksinering like vanlig. Og det er ikke snakk om en individuell helsesjekk for hver sau, utført av veterinær. Bonden gjør det gjerne selv. 

Når jeg trakk inn sau, var det fordi det var snakk om årlig helsesjekk. Ikke vaksinering. Mange mente at godt (kjæle)dyrhold forutsetter at man tar helt friske dyr til veterinær minst én gang i året. Jeg spurte om hvorfor dette var nødvendig for katter, men ikke f.eks sauer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man sidestiller ikke kjæledyr med mennesker ved å vaksinere de, hallo i luken. Man beskytter katter men også andre dyr og mennesker. Du vet vel at det er rimelig mange sykdommer som kan smitte fra dyr til mennesker? At vaksinasjon også handler om mennesker slik sett?

Kunnskapsnivået du fremviser i denne tråden antyder at du ikke forstår slike ting så jeg må nesten spørre.
Man vaksinerer sauer også forresten, det er helt normalt før lamming.
Kyr og gris vaksineres ikke helt i samme skala fordi landbruksbesetninger flest er relativt isolert fra andre dyr og slik ikke er utsatt for de samme risikoene som  kjæledyr som er mer  ute blant både folk og dyr. Videre er det helt normalt med rutinemessige sjekker av landbruksdyr også. Man undersøker de før inseminering eller bedekking og så videre. Alle melkekyr for eksempel har rimelig detaljerte helsekort. Alle gårder jeg har jobba på og det er mange har hatt dyrleger på rutinebesøk.

Anonymkode: 88de1...cea

Nei, jeg visste ikke at katteinfluensa/pest kan smitte til mennesker. For det er det man eventuelt vaksinerer mot. Spent på å høre hvilke sykdommer som kan smitte mellom katt og menneske du snakker om her! 

Og når jeg trakk inn sauer, var det i forbindelse med påstanden om at godt dyrehold forutsetter årlig helsesjekk av helt friske dyr. Sauer får IKKE en individuell helsesjekk av veterinær hvert år. Faktisk får de det kanskje aldri, med mindre de er syke. De fleste sauer møter aldri en veterinær i løpet av livet sitt. Bonden gir ofte vaksiner (i de besetningene som får det) og ormekur selv. Så poenget mitt var å problematisere hvorfor dette gjelder katter, men ikke f.eks sauer. 

Så kanskje lese bedre gjennom det folk skriver før du kaster rundt deg med hersketeknikker a la "kunnskapsnivået du fremviser..." 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mer du med "før". Jeg har vaksinert alle kattene mine, samt helsesjekk, årlig, siden jeg fikk min første katt i 1999.

Anonymkode: 5a9ad...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katten min får vaksine og helsesjekk hvert år. Jeg ønsker å ta godt vare på katten min og gi den det beste. At noen syns det er hysterisk får de bare synes.

Anonymkode: bd277...ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Aldri gjort. 

Anonymkode: 023e5...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er ikke vanlig å vaksinere i alle typer sauehold nei. Ved storproduksjon og mye bruk av kraftfôr trengs det mer. Med mer tradisjonell driftsform er ikke vaksinering like vanlig. Og det er ikke snakk om en individuell helsesjekk for hver sau, utført av veterinær. Bonden gjør det gjerne selv. 

Når jeg trakk inn sau, var det fordi det var snakk om årlig helsesjekk. Ikke vaksinering. Mange mente at godt (kjæle)dyrhold forutsetter at man tar helt friske dyr til veterinær minst én gang i året. Jeg spurte om hvorfor dette var nødvendig for katter, men ikke f.eks sauer. 

Du misset poenget mitt... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vokst opp på en tid da alle katter i vårt område var uvaksinerte. De eneste kattene som jeg kunne se at ble syke, var kattunger som gikk for lut og kaldt vann på to gårder jeg kjente til, de kunne få kattepest. De fikk altså nesten ikke mat, og var der kun fordi foreldrene var gårdskatter som skulle holde mus unna. Jeg tok hjem en slik kattunge en gang, vi vaksinerte henne ikke og hun fikk ingen vaksinerbare sykdommer. Men hun måtte avlives til slutt fordi hun fikk kreft, ti år gammel. Hun hadde spist tørrfor fra butikken hele livet, og fikk p-piller. 
Jeg har hatt flere katter i voksen alder, som har vært råforet og uvaksinert, og de har vært friske.
Kan også legge til at jeg hadde en venninne som hadde katter i et område der det krelte med villkatter. Hennes var heller ikke vaksinert, og de ble aldri syke heller.

Endret av Maia70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...