Gå til innhold

Må man vaksinere katter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjorde vi jo aldri før, men det blir jo ikke nødvendigvis riktig for det.

Katten jeg har nå ble vaksinert av de jeg fikk den av når den var liten. Kan ikke huske å ha vaksinert den flere ganger. Den begynner å dra på årene, men er frisk og fin. Før har jeg aldri vaksinert kattene mine.

Må man egentlig drive og vaksinere dem hvert år?

Jeg skjønner at det kan være lurt, men jeg synes også at det må gå en grense et sted. Det kan nesten virke som det har blitt mer avansert å ha dyr enn å ha barn. Blandt annet blir det stadig skrevet i diverse grupper og forum at kjæledyr MÅ ha årlig sjekk hos veterinær. Det gjør man jo ikke med barna sine en gang?! Og jeg tenker at det ikke blir tatt særlig hensyn til stresset det påfører dyr å dra til dyrlegen uten grunn.

Er vaksine en del av dette hysteriet, eller noe man absolutt bør gjøre? Jeg har aldri hørt om katter som blir alvorlig syke av influensa eller pest. Nå for tiden kan jo det skyldes at folk flest vaksinerer. Men var dette et stort problem før? Da vi fikk gratis kattunger av naboer og aldri hadde dem til veterinæren med mindre de var syke?

Der blir jo også veldig dyrt å ha kjæledyr når det er sånn. Jeg vil i utgangspunktet heller ha råd til å gå til veterinær når de faktisk er syke..Med kastrering og chipping, og behandling ved eventuelle skader, har det blitt helt utrolig dyrt å katt.

Kan jo ikke bare spørre veterinæren om dette heller, da de åpenbart har økonomiske insentiver for å mene at det er helt nødvendig med vaksine..

Anonymkode: 21ad4...d70

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vaksinert mine katter, de er heller aldri syke.

Anonymkode: 1faff...de7

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi har aldri vaksinert katt, kun hund pga utstilling og jakt.

Skrevet

Tror det er viktigere å vaksinere dem når de er utekatter. Tenker at om de bare går inne er det ikke så mye de er eksponert for som de vil trenge vaksine mot

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kattepest har fått en oppblomstring, hvertfall her jeg bor.

Veldig viktig å opprettholde vaksinering, dette er dødelig og sprer seg fort.

Anonymkode: 52aa5...f61

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna har selvfølgelig blitt fulgt opp med helseprogram, helsesøster og ikke minst vaksinasjonsprogram, ja 😅 Hva mener du med at du ikke følger opp dine? 

Uansett. Det tar meg ca 1 time en gang i året å ta dem til dyrlegen. I tillegg til vaksiner så blir de veid og kjent på, det blir vurdert om de har tannsten, og vi har en god prat om hvordan de har det. Katter er ekstremt flinke til å skjule smerte, og en dyrlege er trent til å identifisere om det er endringer i kropp/atferd som man som eier gjerne ikke fanger opp. Jeg har satt stor pris på hjelpen veterinæren har gitt meg gjennom 20 år som katteeier til flere. 

Er man ikke glad nok i katten, eller har økonomi til å prioritere det, så bør man revurdere å ta på seg ansvaret for et lite liv. 

Anonymkode: 4998d...acb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi vaksinerer våre utekatter, selv om det kanskje ikke er nødvendig, så vet vi aldri hvilke innflyttere vi får i nabolaget. Det gjøres sammen med helsesjekk på kattene. 

Anonymkode: 067bd...9fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi aldri vaksinert kattene, og de har aldri vært syke. 

Tror frykten for kattepest er litt overdrevet, for har aldri hørt om katter som har blitt syke heller.

Anonymkode: 1c322...70e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror frykten for kattepest er litt overdrevet, for har aldri hørt om katter som har blitt syke heller.

Det er fordi det ikke akkurat føres statistikk over dødsårsaker hos katter. Tror ikke mine nærmeste vet hva mine døde av en gang, det er jo ikke akkurat slik man går rundt og er så nysgjerrig på. 

Jeg har vært tilknyttet Dyrebeskyttelsen, og kattepest og annen sykdom er et stort problem blant katter, også i norge. 

Anonymkode: 4998d...acb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

det er omtrent som de som tror frykten for meslinger er overdrevent, jeg har ikke sett det selv så da er det ikke sant.. 

Anonymkode: 38f34...6d3

• Liker 5
Skrevet

Vaksinerer katten annenhvert år.

Skrevet (endret)

Forskjellen på en katt og et barn, er at barn kan kommunisere smerte. Vi kan lettere se om et barn har vondt, og så kan de etterhvert sette ord på hva de føler. Dyr kan ikke det, og katter er kjent for å være gode til å skjule smerte. 

Det er et privilegium å ha dyr, ikke en nødvendighet. Hvis man ikke har råd bør man ikke skaffe seg dyr.

Jeg vil heller ta med kattene mine på en årlig sjekk og gi de vaksiner, enn å risikere at de dør tidligere og/eller lever med smerter jeg ikke kan oppdage på egenhånd. 

Endret av Blod
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vaksinert kattene i huset. Har to stk nå, begge utekatter. Tar de ikke med på helsesjekk eller noe annet tull. Friske, fine katter som begynner å dra på årene. 

Anonymkode: 25320...4ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barna har selvfølgelig blitt fulgt opp med helseprogram, helsesøster og ikke minst vaksinasjonsprogram, ja 😅 Hva mener du med at du ikke følger opp dine? 

Hvis du leser det jeg skriver, ser du at jeg snakker om årlige helsesjekker. Det er ingen rutiner for det på barn, utover det som skjer på helsestasjonen når de er småbarn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo fordi folk vaksinerer.

Utekatter bør absolutt vaksineres. Hvis ikke blomstrer slike sykdommer opp igjen.

Anonymkode: b1a56...236

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aldri vaksinert kattene i huset. Har to stk nå, begge utekatter. Tar de ikke med på helsesjekk eller noe annet tull. Friske, fine katter som begynner å dra på årene. 

Anonymkode: 25320...4ce

Stakkars dyr, herregud. 

Hvorfor ta på seg ansvaret for dem om man ikke følger dem opp ordentlig? 

Anonymkode: 5361c...efe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Blod skrev (11 minutter siden):

Forskjellen på en katt og et barn, er at barn kan kommunisere smerte. Vi kan lettere se om et barn har vondt, og så kan de etterhvert sette ord på hva de føler. Dyr kan ikke det, og katter er kjent for å være gode til å skjule smerte. 

Det er et privilegium å ha dyr, ikke en nødvendighet. Hvis man ikke har råd bør man ikke skaffe seg dyr.

Jeg vil heller ta med kattene mine på en årlig sjekk og gi de vaksiner, enn å risikere at de dør tidligere og/eller lever med smerter jeg ikke kan oppdage på egenhånd. 

Men hvor setter man grensen? For det er jo egentlig uendelig mye man kan gjøre for å nærmest forsikre seg om at ingenting kan skje med kjæledyret sitt..

Å ha råd er jo relativt. En kan ha råd til mat og behandling av sykdom, uten å ha ubegrensede midler til alt som kan tenkes å gjøre dyret litt sunnere eller leve litt lenger. Hva er godt nok?

Og hva med andre dyr? Bør sauer ha årlig sjekk hos veterinær? De sier vel heller ikke fra om smerte? 

Skrevet

Jeg vaksinerte aldri kattene mine tidligere, men det tok brått slutt etter at en katt jeg hadde fikk kattepest og døde. Det var helt forferdelig å se hvordan sykdommen herjet. Pus hadde forferdelige smerter, klarte ikke å ta til seg næring og satt bare som en zombie på gulvet. Vi visste jo først ikke hva som var i veien så vi forsøkte alt, men etter hvert måtte vi la henne få slippe. Dette unner jeg ingen firbente å oppleve, så er vaksine en gang i året er en billig forsikring for et familiemedlem. 

Nå tar jeg begge mine med til dyrlegen en gang i året for full helsesjekk, vaksine og får samtidig resept på ormekur. Det koster å ha dyr, men det er en pris jeg er villig til å betale. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Utekatter bør absolutt vaksineres. Hvis ikke blomstrer slike sykdommer opp igjen.

Var det et utbredt problem før? Da "ingen" vaksinerte, og ukastrerte katter formerte seg fritt? Vil en katt som går ute være utsatt, selv om den er kastrert og ikke "omgåes" andre katter på den måten?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvor setter man grensen? For det er jo egentlig uendelig mye man kan gjøre for å nærmest forsikre seg om at ingenting kan skje med kjæledyret sitt..

Å ha råd er jo relativt. En kan ha råd til mat og behandling av sykdom, uten å ha ubegrensede midler til alt som kan tenkes å gjøre dyret litt sunnere eller leve litt lenger. Hva er godt nok?

Og hva med andre dyr? Bør sauer ha årlig sjekk hos veterinær? De sier vel heller ikke fra om smerte? 

Det blir for dumt å snakke om "uendelig mye" og "ikke ha ubegrensede midler" når det er snakk om å vaksinere èn gang i året.

Det er minimum hva man bør ha råd til om man velger å ha katt.

Anonymkode: b1a56...236

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...