Gå til innhold

Fulltidsjobb å bo i borettslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn et borettslag for noen år siden. Dette er første gang jeg har erfaring med borettslag.

Men det er statdig ting som skal sjekkes eller repareres. Greit nok det. Men borettslaget krever at man skal være hjemme og slippe inn folk som skal sjekke eller utbedre diverse.

Og mld er gjerne som følger: "I morgen fra kl 09 kommer xxx for å sjekke xxx. Alle beboere er pliktige til å slippe inn xxx jmf. vedtektene §xxx"

Jeg jobber såpass langt hjemmefra at jeg må ta en dag fri for å være tilgjengelig. Greit nok om det bare skjer en sjelden gang. Men det er minst en gang i måneden at et eller annet må gjøres som gjør at jeg må avlyse reiseplaner eller bli hjemme fra jobb.

Er dette virkelig vanlig i borettslag?

Anonymkode: 1ffae...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Dette er ikke vanlig. Har du tatt det opp med styret? Spurt om du kan gi en av dem nøkkel i de tilfellene? Eller legge nøkkel et annet sted?

Anonymkode: 20529...20e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i måneden er da voldsomt, hva er det som må gjøres inne i leiligheten så ofte? Om du ikke overdriver, så er nok dette ganske så uvanlig. Samtidig så forventes det ikke at man må være hjemme, her er det alltid mulig å gi beskjed til vaktmester om at man ikke er hjemme, så låser han arveiderne/folket inn i leiligheten (og er der om det ikke er snakk om times vis med arbeid da ja). Forstår fortsatt ikke hva det er som må gjøres i leiligheten hver måned? 

Anonymkode: 7bd29...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En gang i måneden er da voldsomt, hva er det som må gjøres inne i leiligheten så ofte? Om du ikke overdriver, så er nok dette ganske så uvanlig. Samtidig så forventes det ikke at man må være hjemme, her er det alltid mulig å gi beskjed til vaktmester om at man ikke er hjemme, så låser han arveiderne/folket inn i leiligheten (og er der om det ikke er snakk om times vis med arbeid da ja). Forstår fortsatt ikke hva det er som må gjøres i leiligheten hver måned? 

Hvor mye er det liksom som kan utbedres? Stort sett så har styret/borettslag kun ansvar for utvendig vedlikehold, og skjulte rør i type murvegger. Alt annet i leiligheten står man jo ansvarlig for selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg flyttet inn et borettslag for noen år siden. Dette er første gang jeg har erfaring med borettslag.

Men det er statdig ting som skal sjekkes eller repareres. Greit nok det. Men borettslaget krever at man skal være hjemme og slippe inn folk som skal sjekke eller utbedre diverse.

Og mld er gjerne som følger: "I morgen fra kl 09 kommer xxx for å sjekke xxx. Alle beboere er pliktige til å slippe inn xxx jmf. vedtektene §xxx"

Jeg jobber såpass langt hjemmefra at jeg må ta en dag fri for å være tilgjengelig. Greit nok om det bare skjer en sjelden gang. Men det er minst en gang i måneden at et eller annet må gjøres som gjør at jeg må avlyse reiseplaner eller bli hjemme fra jobb.

Er dette virkelig vanlig i borettslag?

Anonymkode: 1ffae...8c0

Nei, er meningen at de som er hjemme slipper inn folk som evt ringer på tenker jeg. De som er på jobb er jo på jobb. Dra på jobb med god samvittighet. 

Slipper ikke folka inn fordi det ikke er folk hjemme så må nesten styret i sameiet finne en annen løsning, gi ut nøkler osv. La styret drive med orging av dette her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkomplekset jeg bor i er ganske nytt (fem år gammelt), men det hender at det er noe som skal sjekkes, ventilasjonssystemet skal ordnes (skifte av filter o.l.), og da har bare styret gitt beskjed om at "torsdag kommer det..." vi har ikke engang fått ca klokkeslett. Da må man altså ta fri hele dagen på grunn av dette. 

Det er helt uaktuelt for meg at fremmede skal låse seg inn i min leilighet når jeg ikke er til stede. Der vil jeg ha kontroll.

Jeg har et par ganger måttet avtale et endret tidspunkt, og det har gått greit.

Anonymkode: 59f01...8f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som tidligere styremedlem så hadde vi som policy at om du ikke hadde mulighet for å væra hjemme, så tok vi i styret på oss oppgaven med å låse inn til den enkeltes leilighet. Da var det kun eiers ansvar å gi oss tilgang til nøklene. I perioder når ting skulle utbedres var det gjerne en og to befaringer i tillegg til dagen/dagene utbedringene faktisk skulle skje. Det kan bli litt mye for beboerene, og derfor gjorde vi det slik. 

Anonymkode: acf61...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig styring av styret. Dere skal ha beskjed i god tid hvis de skal ha tilgang til leiligheten og ikke dagen før. Dette for at beboerne skal ha mulighet til og enten ordne så de kan være hjemme eller andre ordninger. Har selv hvert i styret i borettslag. 

Forstår ikke at de skal så ofte inn hos dere. Hos oss er det som regel når ventilasjonen skal renses eller sjekk av fellesrør, noe som ikke skjer ofte.  vi har og brannkontroll  ca hvert andre år. 

Dere må jo være veldig spesielle siden det er så mye som må ordnes via styret. 

Anonymkode: 9273b...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i borettslag i 5 år nå og styret har bare sendt melding om noe de må få gjort eller sjekket 4 ganger på de 5 årene 😊 

Anonymkode: c6324...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i borettslag 5 år, måtte slippe inn noen fiberfolk to ganger. 

Anonymkode: d44a1...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig på hva de skal en gang i måneden. Jeg synes det er praktfullt at borettslaget tar ansvar.

Vi har besøk en gang i året, da for å sjekke brannvarslingsanlegg.  De kommer alltid på kvelden.

Tidligere sjekket de varmepumper også, men det ansvaret er overført beboerne. 

Kan man ikke være hjemme på varslet tidspunkt, allierer man seg med en nabo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmm, det høres rart ut. Bodd i rekkehus i borettslag nå i seks år og tre ganger har du måttet ha tilgang. To runder når de byttet vinduene og en gang når de la strøm ut. Jeg har ordnet for naboer så de kom seg inn.

Anonymkode: 889be...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det høres mye ut, men er du misfornøyd, still til valg selv.

Anonymkode: 7982f...c87

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...