AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:12 #1 Del Skrevet søndag kl 18:12 Er en kvinne i slutten av 30 årene. Har to barn, og den yngste 3 år. Har etter jeg fikk barn slitt med ekstremt pms. Det begynner ca 1,5 uke før mens og hitter like hardt hver mnd. Jeg får symptomer som at jeg holder på mer vann i kropp og føler meg stor/stygg, blir nedstemt og store humørsvingninger, irritabel, føler det bruser inni kroppen av små bagateller, tyngre psykisk å møte opp på jobb, mindre glede i hverdagen, verk i bekkenet/magen o.l. Jeg prøver å trekke meg litt unna samboer og barna når jeg kjenner det kommer snikende, men føler likevel det kan gå litt utover mannen. Prøver å forklare hvorfor men er ikke lett å få forståelse, og det kan jeg godt forstå. Har en mannlig fastlege som jeg ikke føler har nok kunnskap om tema og som jeg ikke føler å åpne meg opp om dette. Er på venteliste til en dyktig kvinnelig lege, så skal ta det opp med henne da dette påvirker hverdagen hver mnd. Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og som har noen råd å komme med? Anonymkode: 3be85...18d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:18 #2 Del Skrevet søndag kl 18:18 Har hatt sånn helt siden jeg fikk første mens. Har dessverre ikke noen råd annet enn å lytte på kroppen, spise mindre karbohydrater i lutealfasen og gå til lege. Når jeg fikk ssri hjalp det litt på det psykiske., og har hørt at det kan hjelpe flere. Noe annet du kan diskutere med lege er hormoner. Jeg syns du kan gå til legen din (hvis du ikke har vært der) så kan han heller henvise deg videre hvis du ikke føler at han er kompetent nok. Anonymkode: db631...9b6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:22 #3 Del Skrevet søndag kl 18:22 Jeg har det også sånn. To barn, minste 3 år. Jeg har begynt på minipille denne syklusen, og håper det hjelper. Ble anbefalt av lege. Håper det hjelper. Anonymkode: d9f7c...922 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 18:31 #4 Del Skrevet søndag kl 18:31 Pre menopause. Få hormonene i balanse. Spis sunn og næringsrik mat. Trening og frisk luft. Anonymkode: 710d8...477 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:05 #5 Del Skrevet søndag kl 19:05 På venteliste kan du bli stående lenge. Ville prøvd meg hos din nåværnede lege mens du venter. Kanskje det går bedre enn du tror. Anonymkode: e8b29...8d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:15 #6 Del Skrevet søndag kl 19:15 Venter på time hos gynekolog nå. Jeg tok det via helseforsikring på jobb. Snakket med lege via chat, fikk tatt blodprøver samme dag, og dagen etter snakket jeg med legen igjen via nett og ble henvist til gynekolog. Hadde veldig lave verdier på hormoner. Begynte få første tegnene på tidlig overgangsalder allerede da jeg var 34, men da ville verken fastlege eller gynekolog ta blodprøver, for jeg var for ung. Gynekolog sa rett ut at det var helt vanlig å få kraftig pms, menstruasjonssmerter og veldig uregelmessig blødninger etter man fylte 30 selv om man aldri hadde hatt noen plager tidligere, sånn var det bare være kvinne.... Nå ett par år senere så har det brått blitt veldig forverring, og blodprøver tyder på at mistankene mine har vært riktig... Anonymkode: 7146a...090 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:18 #7 Del Skrevet søndag kl 20:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Venter på time hos gynekolog nå. Jeg tok det via helseforsikring på jobb. Snakket med lege via chat, fikk tatt blodprøver samme dag, og dagen etter snakket jeg med legen igjen via nett og ble henvist til gynekolog. Hadde veldig lave verdier på hormoner. Begynte få første tegnene på tidlig overgangsalder allerede da jeg var 34, men da ville verken fastlege eller gynekolog ta blodprøver, for jeg var for ung. Gynekolog sa rett ut at det var helt vanlig å få kraftig pms, menstruasjonssmerter og veldig uregelmessig blødninger etter man fylte 30 selv om man aldri hadde hatt noen plager tidligere, sånn var det bare være kvinne.... Nå ett par år senere så har det brått blitt veldig forverring, og blodprøver tyder på at mistankene mine har vært riktig... Anonymkode: 7146a...090 Så bra at du får hjelp! Jeg har nok alltid vært plaget en del med PMS, men synes det har blitt verre i det siste. Jeg kan få veldig mørke tanker og føle meg deprimert, veldig irritert på andre uten god grunn,ø etc i rundt en uke før mensen. Jeg synes det hjalp å begynne å ta igjen østrogenkrem (fra helsekost) morgen og kveld i de to ukene før mensen. Føler absolutt at det er letter på humøret. Det holder kanskje ikke for alle, men det har hjulpet meg litt i hvertfall! Håper du får funnet ut av det og kommer mer i balanse, føler med deg og vet hvor tungt det er å bli så utafor man kan bli når man er premenstruell med sterke symptomer❤️ Anonymkode: 7384b...b38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:38 #8 Del Skrevet søndag kl 20:38 En type antidepressiva fungerer mot pms og man trenger bare å ta den i oms-perioden. Jeg tok den typisk fra 10 dager før forventet mens fram til jeg fikk mensen og hadde veldig god nytte av det. Ikke alle leger vet om dette, min gjorde det ikke, men fant ut av det etter at jeg tipset henne om det. Jeg kom over det etter desperat søking på nett etter noe som kunne hjelpe. Anonymkode: 239f9...3c0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:45 #9 Del Skrevet søndag kl 20:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er en kvinne i slutten av 30 årene. Har to barn, og den yngste 3 år. Har etter jeg fikk barn slitt med ekstremt pms. Det begynner ca 1,5 uke før mens og hitter like hardt hver mnd. Jeg får symptomer som at jeg holder på mer vann i kropp og føler meg stor/stygg, blir nedstemt og store humørsvingninger, irritabel, føler det bruser inni kroppen av små bagateller, tyngre psykisk å møte opp på jobb, mindre glede i hverdagen, verk i bekkenet/magen o.l. Jeg prøver å trekke meg litt unna samboer og barna når jeg kjenner det kommer snikende, men føler likevel det kan gå litt utover mannen. Prøver å forklare hvorfor men er ikke lett å få forståelse, og det kan jeg godt forstå. Har en mannlig fastlege som jeg ikke føler har nok kunnskap om tema og som jeg ikke føler å åpne meg opp om dette. Er på venteliste til en dyktig kvinnelig lege, så skal ta det opp med henne da dette påvirker hverdagen hver mnd. Er det noen som kjenner seg igjen i dette, og som har noen råd å komme med? Anonymkode: 3be85...18d Mulig østrogendominans. Stresshormoner «spiser» av progresteronen din som er det hormonet som balansere ut østrogenet. Er den mest vanlige formen for ubalanse i hormoner for damer helt i starten av perimenopause eller i den mest travle tiden som småbarnsmamma og yrkesaktiv. Google østrogendominans så får du sikkert noen tips. Finnes hjelp. Anonymkode: 85ff5...7d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:19 #10 Del Skrevet i går, 04:19 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så bra at du får hjelp! Jeg har nok alltid vært plaget en del med PMS, men synes det har blitt verre i det siste. Jeg kan få veldig mørke tanker og føle meg deprimert, veldig irritert på andre uten god grunn,ø etc i rundt en uke før mensen. Jeg synes det hjalp å begynne å ta igjen østrogenkrem (fra helsekost) morgen og kveld i de to ukene før mensen. Føler absolutt at det er letter på humøret. Det holder kanskje ikke for alle, men det har hjulpet meg litt i hvertfall! Håper du får funnet ut av det og kommer mer i balanse, føler med deg og vet hvor tungt det er å bli så utafor man kan bli når man er premenstruell med sterke symptomer❤️ Anonymkode: 7384b...b38 Takk 😊 Jeg har ikke stabil syklus, så noe som skal følge en syklus vil nok ikke fungere for meg. Men hvilken krem bruker du? Anonymkode: 7146a...090 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:25 #11 Del Skrevet i går, 04:25 Jeg følger en dame på SoMe som kaller seg «naturlig hormon veileder» Tror firmaet heter God Helse as. Jeg synes hun virker veldig flink og kunnskapsrik om disse temaene ang hormoner. Fastlegen har i alle fall ikke peiling dessverre 😕 Anonymkode: a34ff...ec5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:33 #12 Del Skrevet i går, 04:33 Begynn på hormon prevensjon. Jeg hadde alskens plager da jeg gikk uten. P-plaster fungerer godt for meg. Slipper mens også. Anonymkode: ffdc5...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:36 #13 Del Skrevet i går, 04:36 Magnesium hjelper litt for meg, iallefall slik at jeg klarer å være rasjonell og se at det er hormonene som styrer. en stund brukte jeg spirix som er reseptbelag som og hjalp. Dette er vanndrivende. Anonymkode: 24733...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet i går, 04:39 #14 Del Skrevet i går, 04:39 Tar du magnesium? Jeg var helt krise rundt mens lenge. Jeg gikk til fastlegen min og sa jeg følte meg som en fange av mine egne hormoner. Og min dyktige kvinnelege fortalte meg om antidepressiva. Jeg hadde dog ikke lyst til å ta det. Så snakket jeg med min svigerinne som anbefalte å prøve magnesium. Magnesiymmangel vises ikke på blodprøver, men mange har for lite. Jeg tok to tabletter av den jeg linker til i en periode og så gikk jeg over til en tablett da jeg kjente at det virka.(tok ca en mnd) Jeg er fremdeles litt hormonell rundt mens, men ikke i nærheten av det jeg var. Mange av symptomene jeg hadde på utmattelse har også blitt borte. Jeg håper du finner noe som funker for deg!https://sunkost.no/premium-magnesium?gad_source=1&gbraid=0AAAAADcyTOFDL3KpFb1FSzrp_juw44ahH&gclid=Cj0KCQjw16O_BhDNARIsAC3i2GDH7jPICnziXa2lG1eCSlhHmDaHCLd9cqa6TI6xk7eGeGeHu8t3kfIaAu8dEALw_wcB 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:39 #15 Del Skrevet i går, 04:39 Gå til en gynekolog privat. Anonymkode: a9d2c...3aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 04:57 #16 Del Skrevet i går, 04:57 Søk mer hjelp hos nåværende lege eller se om du kan bytte til noen med kort ventetid mens du venter på legen du ønsker deg. Eller gå privat. Vokste opp med en mor som hadde heftige pre menopause symptomer stort sett hele min oppvekst. Det ble et utrygt hjem der jeg aldri visste hvilket humør hun var i, fikk mye kjeft og overført sinne som egentlig ikke hadde noe med meg å gjøre og det var generelt dritt å være hjemme. Et under at far ikke dro. Har snakket med henne i ettertid og hun prøvde ingenting (ikke engang terapi) fordi hun mente hun hadde det under kontroll rundt oss barna.. og mener fortsatt at vi andre er dramatiske og at det ikke var så ille. Mens jeg som voksen har måttet gå litt i terapi da jeg blir fort fryser til om folk hever stemmen. Kort sagt, slike ting tærer mer på de rundt deg enn du kanskje selv innser og det finnes hjelp å få! Anonymkode: fa98e...5f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:54 #17 Del Skrevet i går, 06:54 AnonymBruker skrev (11 timer siden): På venteliste kan du bli stående lenge. Ville prøvd meg hos din nåværnede lege mens du venter. Kanskje det går bedre enn du tror. Anonymkode: e8b29...8d3 Dette. Om han ikke har kompetanse bør han jo eks henvise det til gynkeolog. Nærliggende at en spesialist er fornuftig uansett ville jeg tenkt. Du kan faktisk også si rett ut at du ikke er komfortabel med å snakke om dette med han og be om henvisning til en kvinnelig gynekolog. Det vil jeg tro du får Ellers ville jeg kostet på meg noen tusenlapper og gått privat for å få kyndig hjelp raskt. Jeg ville jo tenkt i retning av hormonbehandling her. Fikk også veldig pms etter barn to, men hormonspiralen fikser biffen og det er veldig deilig. Anonymkode: 41022...cf8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #18 Del Skrevet i går, 08:46 Jeg hadde samme plager, sleit veldig. Satte inn hormonspiral og har fått et nytt liv (det har kanskje familien min og). Mistet mensen også, en bonus. Anbefaler deg virkelig å prøve det. Anonymkode: 54b5a...b87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #19 Del Skrevet i går, 08:58 Det kan være PMS eller PMDD, det kan være begynnende overgangsalder (perimenopause) eller en kombinasjon. Selv har jeg hatt PMDD (ekstremvarianten av PMS) siden jeg var ung, og i trettiårene ble det egentlig bare verre og verre, helt til jeg nå som 40-åring fant ut at overgangsalderen har startet. P-piller eller hormonspiral kan hjelpe noen, og det samme med antidepressiva. Selv hadde jeg noe effekt av det, men fikk andre bivirkninger som gjør at jeg ikke ønsker å gå på det. For meg har østrogenbehandling mot overgangsalder hjulpet mye. Jeg har i tillegg gått i ketaminassistert terapi mot kompleks ptsd, noe som også hjalp veldig mot den depresjonen jeg havnet i hver eneste syklus. Fremdeles får jeg noen dager med vond og oppblåst kropp, kort lunte osv, men ikke i nærheten av så ille det var før, da jeg følte at hele livet bare raste sammen og nesten ikke maktet å komme meg ut av senga. Anbefaler å høre noen podcaster om temaet, og å be om henvisning til gynekolog ☺️❤️ Anonymkode: ed070...c94 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet i går, 09:00 #20 Del Skrevet i går, 09:00 https://www.volvat.no/tjenester/gynekologi/premenstruell-dysforisk-lidelse-pmdd/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå