Gå til innhold

Dere som ikke har adhd eller autisme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som ikke har adhd/autisme, og ikke tror dere har det. Kjenner dere dere likevel igjen i de fleste videoer som handler om hvordan mennesker med disse diagnosene har det? 

Jeg har alltid følt meg annerledes, men har ikke klart å forklare eller skjønne hvorfor. Når jeg begynte å se innhold om adhd og senere autisme (og spesielt erfaringene til kvinner med begge diagnosene), var det som om alt falt på plass. 
Jeg har snakket litt med en psykolog, som mener jeg ikke har det. Men kan jeg bare ha innbilt meg alt sammen, og er alle disse tingene noe alle sliter med? Eller kan det hende at jeg ikke klarer å forklare godt nok hva jeg egentlig sliter med? 
Jeg har lest om mange andre diagnoser tidligere, fordi jeg har prøvd å forstå meg selv. Men har ikke kjent meg igjen i noe så mye som jeg gjør nå med adhd og autisme. 

Anonymkode: 1bf81...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en sønn med Autisme men ikke ADHD, om du har autisme vil jeg tro du er høytfungerende (Asberger) da det du skriver virker gjennomtenkt og ikke bare skrevet og sendt 

Anonymkode: c097d...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adhd men kjenner meg ikke igjen i youtube/tictok-videoer. Men jeg kjente meg igjen i boka til Kristin Leer.

Anonymkode: 4be93...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ADHD, men mye typiske ADHD-symptomer som har vist seg å være pga andre ting. Har flere venner med ADHD.
Info jeg leser i SoME o.l fra privatpersoner syns jeg ikke tegner gode bilder for hva ADHD er i det hele tatt. Føler det ofte er med på å generalisere og bagatellisere, enn å gi en virkelig forståelse. 

Anonymkode: d351f...fc0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner meg igjen i mye, både med adhd og autisme, har vært nøye utredet og har ingen av diagnosene. 

Anonymkode: f3b4f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i ADHD uoppmerksom type, men i og med at jeg har høy gjennomføringsevne, så vet jeg egentlig ikke om jeg har det. Det betyr heller ikke noe for meg om jeg har det, fordi jeg er høytfungerende, bortsett fra at jeg har store tendenser til å prokrastinere og alltid må ta meg sammen og rydde når folk kommer. Jeg er også utrolig distré, og glemmer ting hele tiden. Jeg tenker ikke at jeg skal utredes for det, siden jeg uansett ikke kommer til å bruke medisiner for å kompensere for det om jeg skulle få diagnosen. 

Anonymkode: 6e3c3...df1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ofte folk snakker om egenskaper knyttet til autisme og adhd som om de er helt unike for de som er diagnostisert, når sannheten er at det kan være helt normale egenskaper som mange har i større eller mindre grad. Jeg er for øvrig selv på spekteret,  men syns ofte det er mye som blir litt for dumt. Veldig sånn «bare nevrodivergente skjønner dette/tenker sånn/sliter med dette», også tar de alle egenskapene de har og knytter de opp mot diagnosen. 

Anonymkode: 9041e...767

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke ADHD eller autisme, men jeg er  høysensutiv og kan kjenne meg igjen i en del, for ikke å snakker om mange symptomer som angår dette....jeg blir lett overbelastet av fysiske stimuli, og var 10 første gangen jeg fikk et migreneanfall.

Jeg kan også være tidsblind, hyperfokusert og falle ut av situasjonen. En gang som barn glemte jeg at jeg hadde begynt på skolen fordi jeg var så fokusert på å leke. Som voksen kan jeg jobbe konsentrert i timevis og glemme hele verden. Kommer tidsnok når jeg planlegger å komme for tidlig.

Mens ellers kjenner jeg meg ikke noe særlig igjen. 

Anonymkode: 60932...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Screenshot_20250330-140733.png

Screenshot_20250330-140804.png

Anonymkode: fdb38...d17

D E T T E !

Alle kan ha noen symptomer nå og da, men stooor forskjell på å være nevrodivergent som har sammensettingen av symptomene HELE tiden, og det å ha litt her og der. At folk ikke kan forstå noe så enkelt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er introvert og derfor ikke interessert i store mengder ukjente mennesker og sosiale arrangementer. Det kan jo være litt likt for autister, så akkurat den biten kan jeg kjennne meg igjen i. Men jeg vet at jeg leser mennesker og kroppsspråk godt, så har nok ikke autisme.

Noe rastløshet og glad i å prokrastinering, men ikke indre uro og overtenking, så har nok ikke ADHD heller. 

Anonymkode: 7064d...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn og en eksmann med Asperger. Jeg vil hevde (med skråblikk) at Asperger er smittsomt. Jeg merket at jeg tok etter i enkelte reaksjonsmønstre og generell omgang. Det ble ikke bedre da jeg fikk påvist hjernesvulst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hverken ADHD eller autisme, men jeg opplever at hjernen min fungerer annerledes enn det som er «normalen» så jeg tror at jeg er nevrodivergent på en eller annen måte. Jeg tror det er en blanding av en type lærevanske og traumer fra oppveksten. 

Anonymkode: bc2aa...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen av delene, men kan kjenne meg igjen i mye. Strever med relasjoner, prater for fort og for mye, blir overveldet fort osv osv. jeg er nok litt egen på mye. 

Anonymkode: 5311c...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (35 minutter siden):

Jeg har en sønn og en eksmann med Asperger. Jeg vil hevde (med skråblikk) at Asperger er smittsomt. Jeg merket at jeg tok etter i enkelte reaksjonsmønstre og generell omgang. Det ble ikke bedre da jeg fikk påvist hjernesvulst. 

Tror hjernesvulsten gjorde deg innbilsk😅 asperger smittsomt, morsomt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Abra skrev (2 minutter siden):

Tror hjernesvulsten gjorde deg innbilsk😅 asperger smittsomt, morsomt. 

Innbilsk? Ja, for Asperger er noe man ønsker seg...

Ellers så skrev om det smittsomme med skråblikk. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (22 minutter siden):

Innbilsk? Ja, for Asperger er noe man ønsker seg...

Ellers så skrev om det smittsomme med skråblikk. 

Nei, er aspergermann selv. At det med skråblikk er sarkasme/ironi visste jeg ikke, hvis det var det du insinuerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (2 timer siden):

Asperger er ikke smittsomt, for noe tull. Det er arvelig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Asperger er ikke smittsomt, for noe tull. Det er arvelig. 

Hvis du forstår betydningen av skråblikk, så mente hun det på en humoristisk eller sarkastisk måte. 

Anonymkode: fb0ac...3ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...