Gå til innhold

Når konspirasjonsteorier blir "sannhet"

isakmann

Anbefalte innlegg

Da er det håpløst å diskutere saklig. Det florerer av merkelige ting for tiden. Av de mindre alvorlige er denne overbevisning om at månelandinger aldri har funnet sted. Til og med blant mine Faceboook venner finnes disse som tror på dette.

Verre er de som forteller at Ukraina startet krigen. De tror på russiske løgner. De tror at ukrainske mennesker, som ligger døde i gatene er skuespillere. Så har vi alle som tror på Trumps løgner, også de som beviselig er nettopp løgner. Hjelper ikke med den virkelige sannheten lenger, den bare preller av. For hvis uavhengige norske journalister rapporterer om noe, da er det fake news, mens propagandaen til Putin og Trump er sannhet. Selvfølgelig skal vi være være kritiske også til mainstream nyheter, men kategorisk kalle dem venstrevridde tullinger (som jeg har Faceboook venner som skriver) er totalt skivebom. Utrolig, hva skjer med folk? hvor er vi på vei? 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

isakmann skrev (På 30.3.2025 den 10.53):

Da er det håpløst å diskutere saklig. Det florerer av merkelige ting for tiden. Av de mindre alvorlige er denne overbevisning om at månelandinger aldri har funnet sted. Til og med blant mine Faceboook venner finnes disse som tror på dette.

Verre er de som forteller at Ukraina startet krigen. De tror på russiske løgner. De tror at ukrainske mennesker, som ligger døde i gatene er skuespillere. Så har vi alle som tror på Trumps løgner, også de som beviselig er nettopp løgner. Hjelper ikke med den virkelige sannheten lenger, den bare preller av. For hvis uavhengige norske journalister rapporterer om noe, da er det fake news, mens propagandaen til Putin og Trump er sannhet. Selvfølgelig skal vi være være kritiske også til mainstream nyheter, men kategorisk kalle dem venstrevridde tullinger (som jeg har Faceboook venner som skriver) er totalt skivebom. Utrolig, hva skjer med folk? hvor er vi på vei? 

Ekspander  

Jeg har en venn som tror på en blanding av QAnon og russisk propaganda og ser på seg selv som selvstendig tenkende og kritisk. Vedkommende betrakter Trump som en frelser mot den konspiratoriske eliten og forstår invasjonen av Ukraina ut fra propaganda om høyreekstreme i media i det landet. Vennen vil diskutere politikk hele tiden og jeg er dritt lei av å høre på alt våset. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvis uavhengige norske journalister rapporterer om noe, da er det fake news, mens propagandaen til Putin og Trump er sannhet. 

Ekspander  

Hvor finner du uavhengige norske journalister? Dvs journalister som svarer kun til seg selv!

Morsomt når noen skal gjøre narr av konspirasjonsteoretikere så tar de frem månelandingen og at jorden er flat.
Begynn heller med Covid pandemien, der nesten alt av konspirasjonsteorier var sanne.

Å kalle noen å fare med konspirasjonsteorier betyr bare at du selv er tom for argumenter.

En annen veldig viktig ting å tenke på er at hvis alt du baserer sannheten din på er VG, Nrk, BBC etc så er du samtidig avhengig at de forteller deg hele historien, er du sikker på det? De benytter seg nemlig ofte av noe som heter "Lying by ommision" som betyr at sannheten de forteller blir en løgn fordi de bevist utelater viktig informasjon.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Ukraina startet krigen følger bare samme oppskrift som alle andre som har startet en krig oppgjennom. Putin, Hitler, Saddam - alle har de til felles at de selv mener å være offeret, og serverer verden et fabrikkert resonnement for å underbygge det. De er "de gode", og de andres oppførsel har tvunget dem til konflikt.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (På 31.3.2025 den 10.29):

De benytter seg nemlig ofte av noe som heter "Lying by ommision" som betyr at sannheten de forteller blir en løgn fordi de bevist utelater viktig informasjon.

Ekspander  

Dessverre sant at mange media lie by omission.. Nå, jeg syns BBC er ganske flink til å holde seg relativ nøytral.. i forhold til norske media

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekspander  

Jeg kjenner ingen som tror at jorden er flat - eller at månelanding aldri fant sted.

Jeg kjenner heller ingen som tror at Ukraina startet krigen - men jeg vet om et knippe som tenker at USA (demokratene) indirekte var med på å trigge Russland til å starte krigen - jeg kjenner også endel som VET at norske media IKKE er uavhengige - BBC er feks ekstremt mye mer uavhengige. 

Dvs nordmenn generelt forstår omtrent zero av det som skjer rundt dem.

Så registrerer jeg at "sosialdemokratene" i Norge blir mer og mer konspiratoriske- og ingenting av det de konspirerer om blir noensinne en sannhet 😉😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn heller med Covid pandemien, der nesten alt av konspirasjonsteorier var sanne

Ekspander  

Fortell🍿

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du uavhengige norske journalister? Dvs journalister som svarer kun til seg selv!

Morsomt når noen skal gjøre narr av konspirasjonsteoretikere så tar de frem månelandingen og at jorden er flat.
Begynn heller med Covid pandemien, der nesten alt av konspirasjonsteorier var sanne.

Å kalle noen å fare med konspirasjonsteorier betyr bare at du selv er tom for argumenter.

En annen veldig viktig ting å tenke på er at hvis alt du baserer sannheten din på er VG, Nrk, BBC etc så er du samtidig avhengig at de forteller deg hele historien, er du sikker på det? De benytter seg nemlig ofte av noe som heter "Lying by ommision" som betyr at sannheten de forteller blir en løgn fordi de bevist utelater viktig informasjon.

Ekspander  

En "sannhet" er alltid farget av den som opplever "sannheten". En NRK journalist ser alltid, som alle andre, verden med sine egne øyne. Men, til forskjell fra sine russiske kolleger har han ikke føringer for hva han/hun skal mene på forhånd. NRK har heller ingen sponsorer å ta hensyn til. (selv om f eks tv2 sier de ikke tar hensyn til å kritisere foretak i nyheter, som samtidig er store annonsører) Derfor stoler jeg faktisk på at NRK formidler sannheten så godt de kan, og ikke bevisst driver med "Lying by ommision" 

Konspirasjonsteorier handler ikke om mangel på argumenter, men konspirasjonsmakerens fabrikasjon av falske argumenter. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (På 31.3.2025 den 11.52):

En "sannhet" er alltid farget av den som opplever "sannheten". En NRK journalist ser alltid, som alle andre, verden med sine egne øyne. Men, til forskjell fra sine russiske kolleger har han ikke føringer for hva han/hun skal mene på forhånd. NRK har heller ingen sponsorer å ta hensyn til. (selv om f eks tv2 sier de ikke tar hensyn til å kritisere foretak i nyheter, som samtidig er store annonsører) Derfor stoler jeg faktisk på at NRK formidler sannheten så godt de kan, og ikke bevisst driver med "Lying by ommision" 

Konspirasjonsteorier handler ikke om mangel på argumenter, men konspirasjonsmakerens fabrikasjon av falske argumenter. 

Ekspander  

Hvilke politiske partier stemmer de fleste NRK ansatte? 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Ukraina startet kriget

Assad er en helt som kjempet for et progressivt likestilt Syria

Trump planlegger å bli diktator 

Det er tre ulike konspirasjonsteorier som florer idag. Du vil ikke finne noen som tror samtidig på alle tre. Men noen som tror på to av disse. 

Det første som skal til for at folk skal tro på slike konspirasjonsteorier, er at dem passer med andre forestillinger man har om verden. 

Så må man finne et sosialt fellesskap kring disse teoriene, som idag er lett med hjelp av sosiale medier. 

Så finnes det faktiske indisier som støtter opp rundt disse tre konspirasjonsteoriene. Trump sa det han gjorde til kristenkonservative i valgkampen, det er et faktum, og så videre. 

Man henger seg så opp i disse tingene, som faktisk er sant og som understøtter konspirasjonsteoriene. Som til eksemplet Ukraina, at vestlige land drev med påvirkning av Ukrainsk politikk, og at regimeskiftet i 2014 ikke kom til i henhold til prosesskravene i Grunnloven. Eller at majoriteten av befolkning på Krim ser på seg som Russisk og ønsker å tilhøre Russland. Når disse tingene ikke blir tatt opp i media, så ser man det som et bevis på at media er med på holde sanningen borte fra folk. 

Nå er det en av mine tre eksempler på konspirasjonsteorier som faktisk er nok så populær i norske medier. Som også er interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 31.3.2025 den 13.05):

Ekspander  

Assad er ikke en helt men jeg mener at de fleste i Syria hadde det kansje litt bedre enn det de får nå.. time will tell...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 31.3.2025 den 13.06):

Assad er ikke en helt men jeg mener at de fleste i Syria hadde det kansje litt bedre enn det de får nå.. time will tell...

Ekspander  

Husker godt en samtale jeg hadde på følgevakt med en overlege som opprinnelig var fra Syria. Det var en gang på 90-talet. Han var tilfeldigvis kristen, og hadde ikke mye godt å si om Assad familiens diktatur.

Men blir spennende hva som nå skjer. Det siste er vel at YPG nektet å godta overgangsregjeringen, tras rammeavtale om samarbeid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevian skrev (På 31.3.2025 den 10.50):

At Ukraina startet krigen følger bare samme oppskrift som alle andre som har startet en krig oppgjennom. Putin, Hitler, Saddam - alle har de til felles at de selv mener å være offeret, og serverer verden et fabrikkert resonnement for å underbygge det. De er "de gode", og de andres oppførsel har tvunget dem til konflikt.

Ekspander  

Dette er komplisert, man kan si at Ukraina først rullet inn i Øst Ukraina med tanks, men de rullet ikke inn i Russland. Russland angrep Ukraina. Russland organiserte et militærapparat i Donetsk som ble ledet av FSB offiseren Igor Girkin ( Strelkov). Et stort problem med Ukraina var at det skjedde et kriminelt kupp i 2014, støttet av vestlige og kommersielle krefter , der den korrupte Janukovich  ble kastet. Hadde hans avsettelse blitt gjennomført ved et demokratisk nyvalg i stedet, så ville Ukraina fått et mer legitimt regime som det hadde vært vanskeligere for Russland å bestride. Allikevel plasserer jeg all skyld på Russland. Russland burde ikke være så feige at de var så redd Ukraina at de måtte gå til krig.  Russland kan når som helst reise hjem. De har ingen rett i det hele tatt til å bruke våpen på Ukrainsk jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Fremmed fugl skrev (På 31.3.2025 den 13.05):

Ukraina startet kriget

Trump planlegger å bli diktator 

Det er tre ulike konspirasjonsteorier som florer idag. Du vil ikke finne noen som tror samtidig på alle tre. Men noen som tror på to av disse. 

Det første som skal til for at folk skal tro på slike konspirasjonsteorier, er at dem passer med andre forestillinger man har om verden. 

Så må man finne et sosialt fellesskap kring disse teoriene, som idag er lett med hjelp av sosiale medier. 

Så finnes det faktiske indisier som støtter opp rundt disse tre konspirasjonsteoriene. Trump sa det han gjorde til kristenkonservative i valgkampen, det er et faktum, og så videre. 

Man henger seg så opp i disse tingene, som faktisk er sant og som understøtter konspirasjonsteoriene. Som til eksemplet Ukraina, at vestlige land drev med påvirkning av Ukrainsk politikk, og at regimeskiftet i 2014 ikke kom til i henhold til prosesskravene i Grunnloven. Eller at majoriteten av befolkning på Krim ser på seg som Russisk og ønsker å tilhøre Russland. Når disse tingene ikke blir tatt opp i media, så ser man det som et bevis på at media er med på holde sanningen borte fra folk. 

Nå er det en av mine tre eksempler på konspirasjonsteorier som faktisk er nok så populær i norske medier. Som også er interessant. 

Ekspander  

Trump gikk senest ut forrige uke og snakket om at "det finnes flere muligheter for å få en tredje periode". Dette er ikke en konspirasjonsteori. Han har jo faktisk prøvd det før, men lyktes ikke da. Det at han ikke fikk det til da, og at han trolig/forhåpentligvis vil feile i et nytt forsøk gjør ikke det at han ønsker det til en konspirasjonsteori.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 6.4.2025 den 9.33):

Trump gikk senest ut forrige uke og snakket om at "det finnes flere muligheter for å få en tredje periode". Dette er ikke en konspirasjonsteori. Han har jo faktisk prøvd det før, men lyktes ikke da. Det at han ikke fikk det til da, og at han trolig/forhåpentligvis vil feile i et nytt forsøk gjør ikke det at han ønsker det til en konspirasjonsteori.

Ekspander  

Om han ønsker en mulighet å lovlig bli valgt president igjen, så er det ikke det samme som at han og noen andre konspirerer for at han skal bli diktator. 

Håper du ser forskjellen.

Så om han har noen tullete ideer om at han skal bli valgt som visepresident ved neste valg, og så bli president igjen, så er det ikke det samme som at han og noen andre konspirer for at han skal bli diktator. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (På 6.4.2025 den 9.41):

Så om han har noen tullete ideer om at han skal bli valgt som visepresident ved neste valg, og så bli president igjen, så er det ikke det samme som at han og noen andre konspirer for at han skal bli diktator. 

Ekspander  

Trump kan uansett ikke bli visepresident, det bryter med det tolvte grunnlovstillegget som sier: "But no person constitutionally ineligible to the office of President shall be eligible to that of Vice-President of the United States."

Det kommer mange tullete konspirasjonsteorier om Trump fra venstresiden, som ikke har basis i virkeligheten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isakmann skrev (På 31.3.2025 den 13.38):

Du tror på Carl I Hagens gamle påstand.. Ark.. 

Nei, NRK journalister finnes over hele spekteret, til og med Høyre 😉

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Cato_Husabø_Fossen

Ekspander  

Hva er en konspirasjonsteori og hva er det ikke. 

Kan bruke media som eksempel. 

Det er enn konspirasjonsteori hvis noen tror at MSM er styrt av en globalistisk elite som bruker media til å manipulere folket. Der denne eliten koordinerer og styrer mediabildet. 

Hvorfor er det en konspirasjonsteori? 

Fordi den forutsetter en hemlig struktur, som jobber i mørket for å nå målene sine. 

Og fordi det ikke finnes klare og konkrete bevis for denne konspirasjonen. 

Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan være sant. Som med mange andre usannsynlige konspirasjonsteori. 

Hva er ikke en konspirasjonsteori når det gjelder media. 

Er ikke en konspirasjonsteori å tro at de tette relasjonene mellom mange sportsjournalister og idrettens folk, påvirker meddia dekningen av idretten. Er en rimelig antakelse hvis man har bitte litt innsikt i sportens verden. 

Eller å tro at en ubalanse i politiske sympatier i redaksjoner kan påvirke dekningen av saker med politisk relevans. 

PS. Hagen påstå ikke at det ikke fanns noen høyre folk i NRK. Så skjønner ikke ditt poeng. Er ikke mye opplysninger om politiske sympatier hos norske journalister sånn generelt og ikke noe særlig fra NRK. Men er vel nok så rimelig å tro at Frp er underrepresentert i NRK og SV er overrepresentert. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...