Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #1 Skrevet 12. mars 2006 Jeg lurer igrunnen bare på om det er noen her som har brukt/bruker Metformin? Jeg skal starte på disse tablettene snart, og lurer på erfaringer med tanke på bivirkninger, effekt og slike ting.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #2 Skrevet 12. mars 2006 http://rxlist.com/cgi/generic/metformi.htm
strilen Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 Årsaken er som oftest høyt blodsukker, fare for diabetes type 2. Slik som det er blitt i dag er det faktisk mange som etter å ha gått på Metformin må over på insulin i tillegg etter en tid. Men ingen fare, det kan godt hende at du klarer å holde det i sjakk med Metformin. Lykke til ! Hilsen en lykkelig insulin og metformin bruker.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #4 Skrevet 13. mars 2006 Jeg går på Metformin pga PCOS og for høyt insulin. Har ikke merket de største bivirkningene, litt kvalm og diare de første dagene, etter det har det gått greit, men det er viktig å ta de rett etter maten, da slipper du de verste bivirkningene.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #5 Skrevet 14. mars 2006 Jeg skal også bruke metformin pga pcos. Håper det kan hjelpe på noe iallfall! Men, hvordan er det med metformin og alkohol? Eller smertestillende tabletter som paracet og sånn? Noen som har noen formeninger? trådstarter
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2006 #6 Skrevet 14. mars 2006 Bivirkninger skal stå listet i pakningsvedlegget, eller du finner de i pasientversjon av Felleskatalogen.no Der står det også bl.a: Forsiktighetsregler: Laktatacidose kan forekomme pga. akkumulering av metformin. Tilfeller er primært rapportert hos diabetespasienter med betydelig nedsatt nyrefunksjon. Risikoen for laktatacidose kan og bør reduseres ved å ta hensyn til andre risikofaktorer, f. eks. dårlig kontrollert diabetes, ketose, langvarig faste, overdrevet alkoholinntak, nedsatt leverfunksjon og tilstander forbundet med hypoksi. Altså, ikke overdreven drikking, men det gjelder jo oss alle? Interessant også at det står ketose, som vel er det du utvikler på en ekstrem low-car diett? Og så vidt jeg vet er vel low-carb diet spesielt egnet for kvinner med PCOS? Hm...
Gjest Liten Tapir Skrevet 14. mars 2006 #7 Skrevet 14. mars 2006 (endret) Jeg har gått på Metformin pga PCOS i snart 8 mnd. Hadde litt diare til å begynne med, men det gikk fort over. Har ikke merket noen andre bivirkninger. Av positiv effekt har jeg kun merket vektnedgang, men er til gjengjeld veldig glad for det! Har gått ned 12,5 kg siden jeg begynte. Jeg bruker en del smertestillende av ulike typer, og har aldri merket noen problemer med å kombinere det med Metformin. Endret 14. mars 2006 av Liten Tapir
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå