Gå til innhold

Rettigheter til informasjon - Delt omsorg

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det så mye rart at du bør spørre deg selv om du vill tilgi deg selv hvis noe skjer. Noe du kunne unngått hvis du viste hvem denne personen var, men som du unngikk å grave mer i for å ikke bli sett på som vanskelig.

Her bør du tenke at du har gjort ditt for å samarbeide og bevare freden, men det er ditt barn det dreier seg om og da vil du vite en slik ting. Hadde først gjort det jeg kunne for å finne det selv ved å google alt du vet om vedkommende og ta bildesøk på han, men hvis det ikke leder noen sted hadde jeg nektet å samarbeide om fremtidige møter inntil du viste hvem det var barnet er med.

Husk, det er er ikke du som er den vanskelige her. Du gjør bare det som er best for barnet ditt, det er ex'en din som lager krøll.

Anonymkode: 2aa7c...fda

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det stilt seg annerledes hvis mor dro på tur med det ene barnet uten å besøke en mann? 

Du hadde jo ikke hatt noe bedre mulighet til å nå henne ved naturkatastrofer etc da? 

Anonymkode: 402e5...bed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hadde det stilt seg annerledes hvis mor dro på tur med det ene barnet uten å besøke en mann? 

Du hadde jo ikke hatt noe bedre mulighet til å nå henne ved naturkatastrofer etc da? 

Da hadde hun og barnet sannsynligvis vert på hotell i en bestemt by. Det er lettere å få tak i de der enn når de er sammen med mr x på rundreise eller privat overnatting.

Anonymkode: 2039d...e08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig.  Jeg forstår din usikkerhet godt. Har ingen råd. Også veldig merkelig fra mor sin side som aksepterer dette. 

Anonymkode: 5e4ad...2c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, hadde kanskje ikke det. Men dette er jo en man som trekkes inn i barna sitt liv i større og større grad. Ville du selv ha satt en du ikke vet hvem er til å passe egne barn, uten at du en gang vet hva navnet er, hvor han bor hva slags telefonnr han har. Ingen ting. Om man får behov for å få tak i personen så har man absolutt ingen ting å gå på. Leg så til tanken at personen har noe så viktig å skjule at han ikke deler navnet med noen, ikke en gang familien til ex'n får lov til å vite det.

Anonymkode: 61cdf...80b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her er det så mye rart at du bør spørre deg selv om du vill tilgi deg selv hvis noe skjer. Noe du kunne unngått hvis du viste hvem denne personen var, men som du unngikk å grave mer i for å ikke bli sett på som vanskelig.

Her bør du tenke at du har gjort ditt for å samarbeide og bevare freden, men det er ditt barn det dreier seg om og da vil du vite en slik ting. Hadde først gjort det jeg kunne for å finne det selv ved å google alt du vet om vedkommende og ta bildesøk på han, men hvis det ikke leder noen sted hadde jeg nektet å samarbeide om fremtidige møter inntil du viste hvem det var barnet er med.

Husk, det er er ikke du som er den vanskelige her. Du gjør bare det som er best for barnet ditt, det er ex'en din som lager krøll.

Anonymkode: 2aa7c...fda

Akkurat det har streifet meg som tanke, hva vist noe faktisk skjer. La oss si at en av sønnene mine skulle komme over noe som gjør at de finner navnet ett eller annet sted og spør om dette. Hva vil han finne på da for å få de til å glemme det, evt. Plumpe ut med det?

Kommer ikke til å bruke barna som spioner altså, de vet ikke om at det er en ting en gang(men barn roter jo rundt over absolutt alt, med eller uten tillatelse)

Så vil jeg kunne tilgi meg selv? Lett å tenke at det er exen sin feil og at jeg kan "vaske hendene mine rene" men nei, jeg vil jo ikke tenke det lenger vist noe skulle skje.. 

AnonymBruker
Skrevet

Sitter med AI ganske mange timer nå og tror nesten jeg har funnet han. Har ingen 100% match mot han.  men er 100% sikker på at han jeg har funnet er i hans nermeste tililittsirkel, men mye heller i mot at det faktisk er han 😀

Så er spørsmålet om jeg skal være tolmodig å snuse enda mer, eller om jeg bare skal ta det direkte med dem. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitter med AI ganske mange timer nå og tror nesten jeg har funnet han. Har ingen 100% match mot han.  men er 100% sikker på at han jeg har funnet er i hans nermeste tililittsirkel, men mye heller i mot at det faktisk er han 😀

Så er spørsmålet om jeg skal være tolmodig å snuse enda mer, eller om jeg bare skal ta det direkte med dem. 

Ok. Nå fant jeg han helt sikkert. Hvordan skal man tolke at det er greit å dele navn, bosted og bilde av seg selv på et forum som handler om å treffe nye venner og mennesker. Men ikke kunne gi navnet sitt til faren til barna til kjæresten sin de har vert kjærester i 1 og et halvt år.

Virker jo nesten egentlig mest som et slags maktspill?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 17.28):

Hei!

TLDR: 
Eks samboer, skal ha med seg sønnen min i 1 måned til andre siden av jorden for å besøke sin  kjæreste. Jeg vår ikke vite navnet hans eller få kontaktinformasjon. Noe jeg ønsker for å sikkre flere kontaktflater å nå sønnen min på.  Har møtt fyren og han virker som en normal kar. 

FULLVERSJON:
Min tidligere samboer som jeg har to barn med skal ta med seg det ene barnet vårt til den andre siden av jordkloden for å besøke kjæresten sin i 1 mnd. 
Jeg har møtt fyren noen ganger og vi har egentlig hatt en god tone og han virker som en hyggelig kar så jeg har gjort det jeg kan for å legge tilrette for at barna skal få et godt forhold til han. (noe som tydeligvis har fungert)
Nå som de skal reise så ber jeg eksen min om det fulle navnet og telefonnummeret til fyren, sån at jeg har flere kontaktpunkter å få tak i sønnen min i tilfelle noe skulle skje.  
For det første så er fornavnet hans egentlig et annet en det folk kjenner han som, og etternavnet hans er tydeligvis helt uaktuelt å få vite. 

Jeg blir rett og slett litt fortvilet for.. What. Hun sier at det er for hans egen tryghet og han er veldig forsiktig med å gi ut navnet sitt. Jeg forstår rett og slett ikke hva jeg kan gjøre, man må virkelig håpe at jeg slipper å høre om store skogbranner eller jordskjelv i området de befinner seg. Jeg kjenner jeg blir utrolig usikker på denne fyren jeg trodde jeg "kjente", jeg kan jo komme på noen grunner for å ikke gi det fra seg, men i mitt hode så kommer jeg på flere negative årsaker til å ikke ønske å si det. 

La oss si at det er for han egen SIKKERHET som kanskje er den eneste positive årsaken til å ikke gi fra seg navnet. Hva vis de han må sikres i mot, finner han, hva om sønnen min er med han da??

Og hva om han er en syk svindler som har brukt et år på å lure med seg sønnen min utenlands og han forsvinner? De fleste seriemorderene, og barnemishandlerene er jo mennesker som ingen noen sinne kunne tenke seg at skulle ha "gjort noe slik"

Tildigere samboer ber meg bare stole på henne men jeg... Aner ikke. Har jeg rett til å få navnene til menneskene som samboeren min dytter inn i tillitsirkelen til barna mine og lar de være alene han over lengere perioder aleine?
Vi har et godt samarbeid noe som er sunt for guttene og jeg vil ikke ødelegge dette. likevell så føler jeg at det er så respektløst og tillitsbrytende at jeg føler jeg ikke kan slippe tak i det. 

Jeg har vært positiv til at sønnen blir med til og med betalt halve biletten hans ,så jeg går ikke tilbake på det. Men blir veldig usikker når jeg ikke kan få navnet til fyren!

Noen som vet hva jeg har av rettigheter, plikter til å få navnet hans?

Jeg kan sikkert finne navnet hans på egenhånd, (skiltnummer ol.) men jeg føler at det burde være unødvendig. Uansett så er jo al tillit brutt, hun nekter å gi meg navnet og vil ikke si noe om årsak. 

Du har ingen rett på noe informasjon om han nei. Hun har ikke meldeplikt til deg om hvem hun tar inn i livet til barna deres  

Anonymkode: ec67c...8e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 16.35):

Lit det jeg også tenkte han har kanskje noe dårlige erfaringer med brudd., men frem til jeg ble blånekta å få vite navnet hans så har jeg bare vert vennlig og bidratt til at barna skal like han

Men det var nok først når jeg spurte søstra hennes og fikk vite a at hun også syntes hele greia var jævla spessiell og heller ikke viste om noen som har navnet hans, jeg faktisk tok inn over meg at dette er veldig creepy og skummelt.

Nei hun har ikke det. Men når jeg har oppført meg åpent vennlig, møtendekommende og ikke laget noe problemer med noe. Så forventer jeg en vis informasjonsflyt og vanlig respekt tilbake. Det at han deler navn og bilde på andre medier men ikke kan dele det med meg, sier jo bare at det er en slags maktkamp fra hans/eller hennes side. 

Gidder i allefall ikke å forsøke å gjøre noe for å late som at ting er i orden. 

Orker ikke bruke tid på folk som behandler meg urimelig  lenger. Så da får det skurrer å gå som det vil. Smil og høflige fraser for å vise barna at at alt er helt superfint er ikke lenger aktuelt fra min side.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei hun har ikke det. Men når jeg har oppført meg åpent vennlig, møtendekommende og ikke laget noe problemer med noe. Så forventer jeg en vis informasjonsflyt og vanlig respekt tilbake. Det at han deler navn og bilde på andre medier men ikke kan dele det med meg, sier jo bare at det er en slags maktkamp fra hans/eller hennes side. 

Gidder i allefall ikke å forsøke å gjøre noe for å late som at ting er i orden. 

Orker ikke bruke tid på folk som behandler meg urimelig  lenger. Så da får det skurrer å gå som det vil. Smil og høflige fraser for å vise barna at at alt er helt superfint er ikke lenger aktuelt fra min side.  

Har du funnet noe kriminelt rulleblad på navnet hans? Jeg ville snoket mer uten å si at du har funnet det. De vil kun spinne det mot deg, dessverre. 

Anonymkode: dc937...930

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du funnet noe kriminelt rulleblad på navnet hans? Jeg ville snoket mer uten å si at du har funnet det. De vil kun spinne det mot deg, dessverre. 

Anonymkode: dc937...930

Ikke noe kriminelt, tvert i mot har jeg funnet  blant annet en profil på ett nettsted hvor folk som har hatt med han å gjøre har skrevet masse positivt. Derfor er det hele ekstremt merkelig. Mennesket som er beskrevet der, er ikke en person som driver på slik. Så da er han enten paranoid eller en slags manipulator. Alternativ 2. Er at det er eksen som styrer hele greia og har et sykt behov for å fortsatt kunne kontrollere og holde meg nede.

Hun vet ikke at jeg vet hva jeg vet. Det er tydelig vis svært bevist for all rar, sprikende og halvnyttig informasjon jeg har fått som er naturlig å benytte for å finne noe om han stemmer jo ikke i det heletatt med hva informasjonen jeg har funnet.

Skrevet

Det er helt sykt at de ikke deler navnet. Som ts er inne på i et av innleggene sine, så er det enten negativt på grunn av at han skjuler noe eller så er det negativt fordi han trenger beskyttelse mot noen.

AnonymBruker
Skrevet

Et spørsmål til før jeg legger det bort. Hva tenker dere om å fortelle det til barna?

Jeg tenker en snill versjon, Pappa er sur på mamma fordi hun og Duden ikke lar meg få vite navnet hans

Føler at mor gjerne kan få kjenne konsekvensene av valgene hun gjør, hvorfor skal jeg beskytte og tenke på hennes følelser?

For hennes versjon til barna når de spør henne hvorfor vi ikke er venner lenger er sikkert "jeg vet ikke hvorfor pappa har blitt så sur på meg"

De er 13 og 16

AnonymBruker
Skrevet

Mamma og pappa er uenig om mamma sin nye kjæreste. Pappa ville gjerne ha visst mer om ham før dere reiste på ferie til ham, dere er alt for pappa og jeg vil gjerne ha visst mer om de voksne som skal være sammen med, og passe på dere.

De trenger ikke mer info (med mindre eldste spør selv, til og med da må du trø varsomt! Husk at selv om mamma og pappa ikke lengre er sammen er dere fremdeles et lag og MÅ fungere som et for barna deres, ihvertfall utad).

Anonymkode: e1a52...d28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2025 den 22.10):

Et spørsmål til før jeg legger det bort. Hva tenker dere om å fortelle det til barna?

Jeg tenker en snill versjon, Pappa er sur på mamma fordi hun og Duden ikke lar meg få vite navnet hans

Føler at mor gjerne kan få kjenne konsekvensene av valgene hun gjør, hvorfor skal jeg beskytte og tenke på hennes følelser?

For hennes versjon til barna når de spør henne hvorfor vi ikke er venner lenger er sikkert "jeg vet ikke hvorfor pappa har blitt så sur på meg"

De er 13 og 16

Du kan jo godt fortelle de at om de synes du virker sur/kort mot deres mor, så er det fordi hun ikke vil si deg helt vanlig basic informasjon om kjæresten sin og at du synes det er veldig merkelig. Du kan gjerne gi de minst mulig opplysninger, men si at det gjorde at du følte deg mer utrygg når de var på reisen sammen enn hva du ville vært om du hadde vist mer om hvordan du kunne fått tak i de om det var noe og deres mors telefon ikke virket

Skrevet

Helt uaktuelt

Her kan du si at du krever full informsjon både nummer,navn og addresse. du har vært positiv og til og med betalt hele billetten. Si nøytralt at en måned er for lenge for din komfort uten denne informasjonen og det er såpass viktig for deg at om det ikke gies så gir du reiseforbud - det kan du. 

En måned er ikke kort tid. Når de er såpass hemmelighetsfull så hadde jeg satt meg fullstensig på bakbeina og gått til politiet om mistanke om kidnapping så passet blir sperret for reise

Du har vist deg fra en kjempegod side, nå får hun gjøre det samme" lykke til ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Yuvia skrev (På 4.6.2025 den 13.31):

Helt uaktuelt

Her kan du si at du krever full informsjon både nummer,navn og addresse. du har vært positiv og til og med betalt hele billetten. Si nøytralt at en måned er for lenge for din komfort uten denne informasjonen og det er såpass viktig for deg at om det ikke gies så gir du reiseforbud - det kan du. 

En måned er ikke kort tid. Når de er såpass hemmelighetsfull så hadde jeg satt meg fullstensig på bakbeina og gått til politiet om mistanke om kidnapping så passet blir sperret for reise

Du har vist deg fra en kjempegod side, nå får hun gjøre det samme" lykke til ❤️

Nå har de jo allerede vært på turen, så det er egentlig et kapittel som er forbi. Men utfordringen er jo alt som skal skje videre. Hvordan samarbeide med noen som så tydelig bare tenker på seg selv og sitt eget beste? Noen som hele tiden forsøker å spille meg til bad guyen. "Hvorfor slipper du ikke bare tak i dette? Ser du ikke at det er du som lager problemer av det", "Han (kjeresten) vil jo ikke stole noe mer på deg når du presser sån for å få navnet hans" 

Vi lager gode avtaler som skal gjøre ting forutsigbart for hos begge. Helt til hun bare bestemmer seg for å drite i det.

Et annet eksempel er at vi var helt enige om at vi skulle fortelle den andre om nye kjærester, før barna fikk vite noe. 

Jeg hørte om denne nye vennen til mamma og ting de var ute på ukesvis før jeg fikke en sms, hvor hun skrev "i går så introduserte jeg barna for den nye kjæresten min" 

Ok mulig det var da de fikk vite at han var kjeresten hennes, men de er så store at de skjønte vel dette lenge før hun sa det.

Jeg er livredd for at hun plutselig skal si at hun skal flytte til kjæresten sin (langt unna) og barna må skifte skole og vennekrets. Selv om det var noe hun var mest opptatt av når vi gikk fra hverandre, vi skulle bo slik at barna ikke skulle måtte skifte skole og miste vennene sine. 

Kjedelig når en person som du endelig skal ha fått fri fra, fremdeles skal ødelegge natteroen. 

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gamle barna/barnet er men etter 7 har de noe fr skulle ha sagt. Om du øker samvær til 50/50 så kan du kreve bosted om hun velger å flytte, 

de fleste dommere i Norge vil dømme i ditt favør da. 
føler med deg ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Yuvia skrev (1 time siden):

Nå vet jeg ikke hvor gamle barna/barnet er men etter 7 har de noe fr skulle ha sagt. Om du øker samvær til 50/50 så kan du kreve bosted om hun velger å flytte, 

de fleste dommere i Norge vil dømme i ditt favør da. 
føler med deg ❤️

Vi deler allerede 50/50, de er i tenårene. Og litt ydmykt så tror jeg de vil velge selv å bo hos meg, både pga. Hvordan jeg er en far som får hverdagen til å gå på en hovedsaklig vennlig og lystbetont måte, og at de har nettverket sitt her. Men barn skal jo ikke måtte velge mellom mor og far!!

Det er jo en avgjørelse de ikke skal måtte ta. å velge "bort" den ene forelderen.

Men jeg antar at i en mekling så vil ønsket og evnen til å samarbeide og sette barna først stille i mit favør.å ha en stefar som setter sin egen paranoide opplevelse av trygghet foran et godt samarbeid mellom barnas foreldre teller vel heller ikke i hennes favør.

Jeg er ikke perfekt jeg heller, men alt jeg gjør, gjør jeg  på bakgrunn av det jeg oppfatter at er det beste for barna, direkte eller indirekte.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...