Gå til innhold

Kvinner og kjemi

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 19.28):

Er veldig vanlig at kvinnene sier det ikke er kjemi når dem egentlig mener "Du var ikke pen nok for meg"

Anonymkode: 6d5fa...2fd

Tror det ligger noe i akkurat dette for en del kvinner dessverre. Det var sikkert en hyggelig og fin date, men de følte ingen fysisk tiltrekning. (det med penger er bare tull så lenge du har jobb og tjener ok). "kjemi" eller hva som gjør oss tiltrukket er veldig vanskelig å definere. Noen ganger er det bare der, andre ganger ikke. Jeg har opplevd å bli tiltrukket av menn jeg ikke syns var kjekke, men det må være "noe" der som skaper en form for spenning. Men dette kan også dukke opp når man har kjent hverandre en stund, at man plutselig oppdager at man er tiltrukket av noen man har sett på som en venn feks. Det er ikke noe annet å gjøre enn å prøve videre, jeg tror ikke du gjør noe galt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke noe spesielt galt med deg. Men som kvinne har jeg god kjemi med de fleste, ja, kanskje fordi jeg tar mye ansvar for at det skal være hyggelig og gøy. Mistenker at det er mange kvinner som gjør dette. De holder ofte samtale og skøy i gang nesten helt selv, stiller spørsmål og er sosiale drivere. Det er slitsomt, og hvis de opplever at rollen er ensidig, så takker de nok nei videre. Ikke alle ser denne rollen, men det blir ofte tydelig når de slutter å ta den.

Du sier du også sikter etter det du mener er høyere enn deg. Det er ganske rart å si, og vitner om en holdning som kanskje ikke er helt sunn og som kan være preget av sprekker i selvbildet ditt. Det kan gjøre noe med fremtreden din. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt en liten refleksjonsrunde og spurt: var jeg oppmerksom og virket genuint interessert i henne og livet hennes? ,meningene hennes? Kom jeg tydelig frem selv? Snakket jeg for mye om mine meninger? Var jeg engstelig for å si noe feil under daten? Var jeg engstelig fordi jeg følte meg mindre enn henne? Etc.

Men har du egentlig selv vært interessert i alle de som avviste deg? Eller fulgte du bare opp fordi det var en god date? Jeg har vært på en god og lang date der ingen fulgte opp. Det var åpenbart en gnist som manglet for begge, selv om det var vledig bra.

Anonymkode: 534c1...888

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men jeg må si - alle her som sier at det var ikke "den type" kjemi man ønsket på første date... HVOR ofte tror dere det skjer??  Dere må jo gi folk en sjanse.... har dere det hyggelig, kan man snakke fint sammen, le og ting går bra - hvorfor ikke prøve igjen? Ting kan faktisk skje etter tro-tre dater. Jeg mener mane skyter seg selv i foten med å si at det ikke funka etter bare en date 

Anonymkode: 16a66...5f7

Det mener du.

Andre mener og opplever annet.

Selv vet jeg at det ikke vil oppstå noe det ikke er antydning til ved første møtet. Og hvis man møter en fyr FLERE ganger, skulle man vært ærlig om manglende kjemi fra første stund. Så enten er ikke kvinnen tålmodig nok, eller så er hun falsk etc etc.

Jeg har flere partnere. De har forskjellig utseende, yrker, personlighet og humor. Felles er at vi begge på første treff kjente at dette var noe vi ville utforske videre. Jeg vil absolutt ikke at noen skal "gi meg flere sjanser" hvis de i utgangspunktet ikke har lyst. Hva slags forhold får man basert på det? 

Anonymkode: 5fae3...bc9

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mister raskt interessen for forhold om jeg merker det er utseende mitt som først og fremst gjør meg interessant. Er ute etter kjærlighet og en som vil ha meg når skjønnheten blekner. Gule eller brune tenner, bilder i profilen som lyver, dårlig hygiene eller kun useriøsitet kamuflert i humor er avtennende. Orker heller ikke en mann som bryr seg mer om penger og status, enn om familie.

Ønsker at barna skal ha en voksen hjemme, det betyr at en av oss må være uten inntekt, eller at begge må jobbe redusert. Noen som igjen kanskje betyr at vi ikke kan flotte oss veldig i perioder. Jeg har godt betalt jobb, og har mye inntekter i form av utbytter via arv. Dette er penger jeg ønsker skal gå til trygghet og en tradisjonell oppvekst for fremtidige barn. Ikke champagne og overprisede skiferier i Alpene. Disse pengene er det ikke noe jeg informerer dater om.

Anonymkode: 7b6ed...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes mange kvinner har et merkelig forhold til dette med "kjemi". 

Men uansett om det er "kjemi" eller om det egentlig er andre grunner til at de ikke vil fortsette å treffes så er det viktigste for deg at dette var en blindgate og at du bare må videre. Det er lite fruktbart å sitte å fundere på hvorfor. Det kan være helt forskjellige grunner fra den ene til den andre.

Jeg har også et tydelig inntrykk av at det mange kvinner assosierer med "kjemi" egentlig er den usikkerheten som dirrer i kroppen når de møter en mann som egentlig ikke er bra for dem. Dette fordi de har vokst opp i hjem hvor de ikke har lært trygg og sikker kjærlighet, men heller enten ustabile eller uengasjerte foreldre som har skapt et nervesystem som gjør at man bare føler seg hjemme i forhold hvor man lever med utrygghet og at kjærlighet er noe man må fortjene.  Det finnes mye forskning på dette, så google it. Jeg kan ikke gjenta alt her. Bottom line er: Damer som ikke har erfart/lært sikre og gode relasjoner jager dopamin-kicket de får hos utrygge menn. Disse damene bør du uansett styre unna, for de takler ikke sikre og stabile forhold. De vil begynne å lage ustabilitet gjennom mind games, sjalusi, passiv aggressjon osv.  Disse kvinnene klarer ikke å føle "kjemi" hos trygge menn. De sitter der og begriper ingenting og føler "ingenting".  

Nå sier jeg ikke at du nødvendigvis er en trygg mann eller at alle disse kvinnene er koko. Jeg bare påpeker dette velkjente fenomenet med usikre damer som jager dopamin kicket. (Det samme gjelder jo menn, men siden tema i tråden er en mann som spør....)

Så er det mange damer som er veldig spesifikke i hva de leter etter og du er ikke match på det. 

Så er det mange damer som ikke aner hva de leter etter og tør heller ikke å satse på den de har foran seg.

Så er det de damene som bare ikke følte du var en match

Kan jo også hende at du er en utrygg person og damene du har møtt er trygge og derfor sagt "nei takk". 

Umulig å gi deg noe svar du kan bli klok på annet enn å akseptere realitetene og søke videre. Du kan ikke klandre kvinnene for hva de tenker og føler, like lite som de kan klandre deg. 

Anonymkode: 20d40...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del så har jeg opplevd at jeg ikke klarer å vite om jeg vil fortsette å treffe en mann etter ett møte. Selvfølgelig kan man ha en date der man absolutt ikke vil møte vedkommende igjen, men ofte er det vanskelig å ta en skikkelig vurdering etter bare ett møte. At det skal være fyrverkeri og gnist etter bare ett møte er ikke alltid særlig realistisk. Det er ikke en film og noen ganger må man være litt tålmodig og gi folk en sjanse. 

Hvis jeg skulle tatt en vurdering etter bare ett møte med nåværende samboer så hadde det neppe blitt oss. Det var ingenting galt med daten, men jeg kan bli veldig nervøs på date og kan bli stille og rar. Så jeg trenger flere dater for å roe meg ned og se hvordan en mann er og om det er noe som kan fungere. 

Så jeg er glad for at vi traff hverandre flere ganger, og jeg likte han bare bedre og bedre for hver gang. 

Anonymkode: 6f656...9b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 17.18):

Har vært på Tinder i snart to år. 

Jeg møtte en dame vi hadde skikkelig fine samtaler gjorde morsomme greier lo og hadde antagelig beste daten av de ca 10-15 jeg har vært på. Dagen etterpå fikk jeg beskjed at det ikke var kjemi, denne beskjeden har jeg fått 4 damer på rad riktignok ikke alle like gode men allikevel gode og lange dates. Har jeg sagt noe lignende til en jeg ikke likte som kjæreste.

Merker dette tar på selvtillitten å kjenner nå jeg ikke har lyst å gå på flere dates da jeg ble lei meg og usikker i varierende grad og lurer på om det er noe med meg jeg ikke selv ser. Men av de 10 har jeg sikkert valgt tommel ned på 

Er dette normalt med knallgode hyggelige dater så eller er det kanskje jeg som sikter for høyt og er dømt til å bli skuffa ?

Tidligere ville sa halvaparten  date 2-3 også videre  men jeg var like mye brems, resterende i vakum hvor ingen tok kontakt for step 2

Hvordan er det med dere kvinner, har dere kjemi med stor andel av de dere treffer ?

Er Tinder bare en app for å finne en stadig bedre og ikke fungerer ? En kompis av meg som er god på ansikter sier en grei andel av damene jeg har vist han har vært på Tinder i mer enn 5 år (Ca 20-30%)

Må finne meg en alternativ arena da datingen trykker meg ned :)

Anonymkode: 99444...ca2

Det betyr bare at hun ikke har lyst til å bli knullet av deg.

Anonymkode: 08a8f...22d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det betyr bare at hun ikke har lyst til å bli knullet av deg.

Anonymkode: 08a8f...22d

Enig. For kvinner velger også ut mannen som hun vil ha som far til sine barn. 

Men en del menn mangler følelsesregister, godt mulig fordi dem ikke har erfart den gode varme personligheten kvinne utstråler og formidler daglig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes mange kvinner har et merkelig forhold til dette med "kjemi". 

Men uansett om det er "kjemi" eller om det egentlig er andre grunner til at de ikke vil fortsette å treffes så er det viktigste for deg at dette var en blindgate og at du bare må videre. Det er lite fruktbart å sitte å fundere på hvorfor. Det kan være helt forskjellige grunner fra den ene til den andre.

Jeg har også et tydelig inntrykk av at det mange kvinner assosierer med "kjemi" egentlig er den usikkerheten som dirrer i kroppen når de møter en mann som egentlig ikke er bra for dem. Dette fordi de har vokst opp i hjem hvor de ikke har lært trygg og sikker kjærlighet, men heller enten ustabile eller uengasjerte foreldre som har skapt et nervesystem som gjør at man bare føler seg hjemme i forhold hvor man lever med utrygghet og at kjærlighet er noe man må fortjene.  Det finnes mye forskning på dette, så google it. Jeg kan ikke gjenta alt her. Bottom line er: Damer som ikke har erfart/lært sikre og gode relasjoner jager dopamin-kicket de får hos utrygge menn. Disse damene bør du uansett styre unna, for de takler ikke sikre og stabile forhold. De vil begynne å lage ustabilitet gjennom mind games, sjalusi, passiv aggressjon osv.  Disse kvinnene klarer ikke å føle "kjemi" hos trygge menn. De sitter der og begriper ingenting og føler "ingenting".  

Nå sier jeg ikke at du nødvendigvis er en trygg mann eller at alle disse kvinnene er koko. Jeg bare påpeker dette velkjente fenomenet med usikre damer som jager dopamin kicket. (Det samme gjelder jo menn, men siden tema i tråden er en mann som spør....)

Så er det mange damer som er veldig spesifikke i hva de leter etter og du er ikke match på det. 

Så er det mange damer som ikke aner hva de leter etter og tør heller ikke å satse på den de har foran seg.

Så er det de damene som bare ikke følte du var en match

Kan jo også hende at du er en utrygg person og damene du har møtt er trygge og derfor sagt "nei takk". 

Umulig å gi deg noe svar du kan bli klok på annet enn å akseptere realitetene og søke videre. Du kan ikke klandre kvinnene for hva de tenker og føler, like lite som de kan klandre deg. 

Anonymkode: 20d40...66d

For min del vet jeg godt om jeg vil treffe noen igjen eller ikke etter en date. Kjemi er for bredt, kall det gnist, en type tiltrekning. Det betyr at man kan ha en kjempekoselig og morsom date uten at verken den ene eller den andre ønsker å møtes igjen. Er jo ganske normalt. At man burde treffes igjen, siden det var så hyggelig, er det nok mange som føler.

Jeg har ønsket å treffe menn jeg har vært på date med igjen selv om daten har vært mindre suksess enn andre dater. Fordi jeg opplever at det er et eller annet der (noe utover vennskap). Men kjemi må også være til stede, siden jeg tross alt vil ha en partner. Funker ikke med en partner uten kjemi, funker ikke med en partner uten tiltrekning.

For min del er det enten der eller så er det ikke der. Det kommer ikke noe gnist de andre gangene, hvis det ikke var der første gangen (med andre ord har jeg prøvd det). Gnist betyr at man er trukket mot noen utover vennskap. Jeg vil også si det er noe annet enn seksuell tiltrekning. Jeg synes i hvert fall det er ganske enkelt å skille. Og nei, det har aldri vært avhengig av at han er det som er definert som kjekk. Han kan også være litt stille eller usikker, så lenge det ikke går negativt utover empatien og selvinnsikten hans. Sånt merker man.

Anonymkode: 534c1...888

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men jeg må si - alle her som sier at det var ikke "den type" kjemi man ønsket på første date... HVOR ofte tror dere det skjer??  Dere må jo gi folk en sjanse.... har dere det hyggelig, kan man snakke fint sammen, le og ting går bra - hvorfor ikke prøve igjen? Ting kan faktisk skje etter tro-tre dater. Jeg mener mane skyter seg selv i foten med å si at det ikke funka etter bare en date 

Anonymkode: 16a66...5f7

Hvis jeg sier dette så er det fordi det var noe jeg absolutt ikke likte med mannen, og at jeg visste at jeg aldri kunne tenke meg å kysse han.

Hvis mannen er normal, hyggelig og ikke har løyet (enten med bilder eller om seg selv), så møter jeg han gjerne igjen for å se hvordan det utvikler seg. 

Anonymkode: 193d9...0ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...