Gå til innhold

Hvilke land har best mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 23.44):

Beklager, men det høres utrolig kjedelig ut. Mye god norsk mat, men bare det høres kjedelig ut. Er du ikke åpen for noe annen mat? Thai? Sushi? Pizza? Indisk? Er jo så mye godt. 

Anonymkode: 17c81...6e4

Ekspander  

Liker ikke den maten og den eneste "rå" fisken jeg spiser, er spekesild.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stonegiant skrev (På 28.3.2025 den 17.51):

India og midt-østen. Libanon dersom jeg må spesifisere land.

Ekspander  

Enig i dette. Libanesisk mat er helt fantastisk.

Anonymkode: 7b1a7...f82

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i mat, og syns det er vanskelig å velge et spesifikt land.

Jeg liker godt mat fra midtøsten og fra Sør-Asia. Men jeg liker også italiensk, fransk og spansk mat. For ikke å snakke om enkelte retter fra land i Latin-Amerika.

Jeg tror ikke jeg vil velge bare et land, jeg vil plukke fra de jeg kan så lenge jeg kan. :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 30.3.2025 den 11.44):

Liker ikke den maten og den eneste "rå" fisken jeg spiser, er spekesild.

Ekspander  

Liker du ikke pizza en gang? Ingen pastaretter? Har du smakt alt av indisk mat og thaimat? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg er nysgjerrig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg står det nok mellom
Filippinene, med Inihaw na Liempo men også Pancit og Lumpia
Kina, med Cantonese Fried Rice eller generelt mat fra Canton-distriktet.
mexico, med Pollo Con Molle men også ekte taco (ikke texmex men for eks Gaaonera taco eller taco al pastor)
Og india, med vegansk Korma eller generelt bare indisk mat 

Er også mye god mat fra Midtøsten men ikke så flink i navnene, bare spiser det jeg får servert og nyter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunter7 skrev (På 28.3.2025 den 17.00):

Akkurat nå: Holder en knapp på det tyrkiske kjøkkenet, da landet historisk sett var/er et handelsknutepunkt mellom mange kulturer og følgelig matkulturer. 

Ekspander  

https://www.miklarestaurant.com/

Dem har antropologer som finner ulike unike lokale produsenter i Tyrkia. Husk å bestille deres vi pakke med kun tyrkiske viner neste gang du er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 15.38):

Liker du ikke pizza en gang? Ingen pastaretter? Har du smakt alt av indisk mat og thaimat? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg er nysgjerrig. 

Ekspander  

Nei, jeg liker ikke slik mat.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 30.3.2025 den 18.41):

Nei, jeg liker ikke slik mat.

Ekspander  

Men har du smakt? Er jo ikke bare en type mat dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 18.45):

Men har du smakt? Er jo ikke bare en type mat dette her. 

Ekspander  

Har smakt det.

Anonymkode: 6b80c...462

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 6.31):

Jeg liker mat derfra godt. Men grunnen til at det ikke er min favoritt er at det ofte har innslag av kanel, og søte smaker, som jeg ikke liker i mat. 

Kjenner du bredden i det Italienske kjøkkenet? Og de store, regionale forskjellene? 

Anonymkode: 68218...d66

Ekspander  

Jeg er ikke videre glad i italiensk jeg heller. Har ingenting å si om «bredden i det kjøkkenet»?

Liker ikke pasta eller pizza noe særlig…da faller mye italiensk bort…🤷🏽‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 30.3.2025 den 21.28):

Jeg er ikke videre glad i italiensk jeg heller. Har ingenting å si om «bredden i det kjøkkenet»?

Liker ikke pasta eller pizza noe særlig…da faller mye italiensk bort…🤷🏽‍♀️

Ekspander  

Dette er ganske kunnskapsløst... og illustrerer poenget mitt

Jeg elsker italiensk mat, men produkter laget på mel er langt fra favoritten min heller. 

Italiensk mat er ferske grønnsaker, et bredt utvalg av sjømat, og fantastisk godt kjøtt. Med gode oljer og balsamico, og rosmarin, som smaksforsterkere. 

Osso Buco, Porchetta, Caponata, Saltimbocca, Parmigiana di Melanzane... 

Eller en family style lunsj. Der du har vært på fiskemarkedet, kjøpt ferske skalldyr, tunfisk carpaccio, crostini, frittura de pesce, grillede grønnsaker og rosmarinpoteter. Etterfulgt av fantastiske bakverk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 7.08):

Dette er ganske kunnskapsløst... og illustrerer poenget mitt

Jeg elsker italiensk mat, men produkter laget på mel er langt fra favoritten min heller. 

Italiensk mat er ferske grønnsaker, et bredt utvalg av sjømat, og fantastisk godt kjøtt. Med gode oljer og balsamico, og rosmarin, som smaksforsterkere. 

Osso Buco, Porchetta, Caponata, Saltimbocca, Parmigiana di Melanzane... 

Eller en family style lunsj. Der du har vært på fiskemarkedet, kjøpt ferske skalldyr, tunfisk carpaccio, crostini, frittura de pesce, grillede grønnsaker og rosmarinpoteter. Etterfulgt av fantastiske bakverk. 

Ekspander  

…illustrerer poenget ditt? Hvilket poeng? Virker som du er fornærmet fordi jeg ikke foretrekker det italienske kjøkkenet…😂

Jeg elsker brød i alle «fasonger», så ikke derfor jeg ikke foretrekker italiensk. Du er flink med navn på retter derfra…enten er du italiensk eller Google er din venn? Uansett foretrekker jeg andre lands kjøkken/cuisine. Det er greit, vel? Du må foretrekke akkurat hva DU vil for meg. 😘 Uten at jeg kaller deg kunnskapsløs. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomasine skrev (På 31.3.2025 den 20.59):

…illustrerer poenget ditt? Hvilket poeng? Virker som du er fornærmet fordi jeg ikke foretrekker det italienske kjøkkenet…😂

Jeg elsker brød i alle «fasonger», så ikke derfor jeg ikke foretrekker italiensk. Du er flink med navn på retter derfra…enten er du italiensk eller Google er din venn? Uansett foretrekker jeg andre lands kjøkken/cuisine. Det er greit, vel? Du må foretrekke akkurat hva DU vil for meg. 😘 Uten at jeg kaller deg kunnskapsløs. 

Ekspander  

At det er kunnskapsløst av deg å skrive at du ikke liker italiensk mat fordi du ikke liker pasta og pizza.... 

Jeg er verken Italiensk, eller trenger å google. Men sitter på en balkong i Italia akkurat nå ;) 

Vet du hva jeg gjør om jeg kun kjenner 2-3 retter fra et kjøkken, som er laget og servert i Norge? Jeg skriver ikke at det er et kjøkken jeg ikke liker, for det har jeg null grunnlag for å uttale meg om. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trudd at Italiensk mat er verdens mest oppskrytte. Helt til jeg besøkte landet. Da bekreftet jeg det.

Ikke det at det er direkte vondt, men Italiensk mat har i hele mitt liv blitt hauset opp av folk, spesielt amerikanere, som verden beste mat. Det er jeg veldig veldig uenig med.

Anonymkode: eccc4...6d9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...