AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Jeg er ny katteeier og jeg har i det siste observert at de fleste ukjente katter ikke liker hverandre. Stemmer dette? Er det verst om to hannkatter møtes, eller hva er greia. I dag møtte min kastrerte hannkatt på ei eldre kattedame og de fresa til hverandre. Hun spesielt Anonymkode: 96296...37f
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Det er menneskeliggjøring å kalle det hat. De sier ifra hvor grensa går. Anonymkode: 6f2b9...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars De beskytter territoriet sitt. På lik linje med at vi passer på vår eiendom. Du ville ikke likt det om naboen valset inn til deg og tok seg til rette? Og så har vel katter, som mennesker, ulik personlighet. Noen katter går overens, andre ikke. Jeg hadde en katt som hadde en veldig god kattevenn i nabolaget. Mens andre katter var ikke velkommen. Anonymkode: 6a96d...638
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Det kommer an på både kattene, om de er kastrerte eller ukastrerte, og i hvilken sammenheng de møtes. Noen katter er typiske alenekatter som er vant med å være eneste katt i huset, og som beskytter reviret sitt både inne og ute med tenner og klør. Andre katter er mer flokkdyr og godtar fort en annen katt i reviret sitt. Da jeg var liten hadde vi en diger svart katt, som til tross for at den var kastrert, var en skikkelig slåsskjempe. Det som var litt komisk var at han gjorde forskjell på kattene som streifet forbi. Ukastrerte fullvoksne katter fikk grisebank, mens naboens kastrerte hannkatt ble akseptert uten bråk. De pleide å snuse hverandre på snuten, og så tuslet de rundt og brød seg døyten om hverandre. Han var også litt mer tolerant da en ung ukastrert hunnkatt kom innom. Det ble fresing og sure miner, men ingen slåsskamp. Nå har jeg to rasekatter, og det var null problem å introdusere den lille jentepusen for gamlefar på 13 år. Han var litt skeptisk til å begynne med, men skjønte fort at den lille dotten var et nytt familiemedlem. Det tok ikke lange tida før de både lekte sammen og stelte hverandre. Katter er like forskjellige som mennesker, men om man skal introdusere to katter for hverandre vil jeg tro at det enkleste er å skaffe en kattunge. En voksen katt vil ofte anse den som en mindre trussel enn en fremmed voksen katt. Noen katter får også veldig mors/farsinstinkt og tar seg av kattungen. Anonymkode: 6220a...579
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars Tja virker ikke slik hos vennina mi. Ho har 3 egene katter og har daglig kontakt av 5 nabokatter helt inn på stua, ligger ved siden av kattene hennes, deler katte huset ho har ute. Anonymkode: 36628...292
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars De fleste katter liker ikke fremmede katter, nei. Men noen er vennligere enn andre. Men du bør kanskje lese deg opp litt mer? anbefaler Jackson Galaxy på youtube Anonymkode: 9c97b...62f
Tabris Skrevet 28. mars #7 Skrevet 28. mars (endret) Nei, de hater ikke hverandre. Men de er naturlig skeptisk fordi det kan utarte seg til en konflikt. Hunnkatter er generelt sett verst, da de har et større instinktivt behov for å beskytte revir fra inntrengere (for å beskytte evt kattunger og for å ha alle ressurser for seg selv i et begrenset område - igjen pga kattunger). Hannkatter er mer omgjengelige og vil unngå konflikt om de møter hverandre hvis de kan (hvis det ikke er snakk om hunnkatt i løpetid de slåss om). Endret 28. mars av Tabris
AnonymBruker Skrevet 28. mars #8 Skrevet 28. mars Du putter menneskelige egenskaper på katter, og det blir feil. Det ligger i deres natur å være skeptiske, i kombinasjon med at de er territoriale. Og det er viktig å være dominant. Måten de formidler det til en ny katt er å gjøre seg stor, lage lyder. Men samtidig er de som regel litt nysgjerrige. Og må de dele territorie er min erfaring at katter raskt aksepterer hverandre. Og jo mindre "territoriet" er, jo raskere skjer det, for da må de forholde seg til hverandre. Og det å sloss er noe de unngår i det lengste, da skader (historisk) var en dødsdom. Jeg har hentet hjem ny innekatt en handfull ganger. Det har alltid begynt med fres, og avstand. Allerede dagen etter er det sniffing og nese mot nese. Og 3-4 dager senere er det herjing, og innimellom også samsoving. Anonymkode: 6b07b...0bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå