Gå til innhold

Tisser katter mye utenfor kassa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har ikke katt, men ønsker oss katt. Men den må være innekatt med tilgang til luftegård og skal selvsagt være kastrert. Men når jeg leser her inne virker det som at noen katter skvetter overalt? Stemmer det? 

Anonymkode: 8189f...2af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei

Anonymkode: 10ebd...0fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei

Anonymkode: 32329...bb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har hatt katt hele livet, aldri opplevd at de har tisset utenfor kassa. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er normalt sett meget renslige dyr (bortsett fra ukastrerte katter som markerer), om de tisser eller gjør fra seg utenfor kassa har det som regel alltid en årsak (sykdom, stress, skitten/overfull do etc).

Endret av Lorieen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg har hatt fire katter over 20 år. 

Jeg har aldri opplevd at de yngre har gått utenfor kassa (føste 8-9 leveår). Selv når jeg byttet do så knep de igjen i 1-2 dager før de aksepterte at doen var ny. 

Jeg flyttet doen en gang, og senior nektet å akseptere det. Etter at den først hadde vært på do på tekstiler på det rommet var det gjort, og den fant seg også et-par andre steder. Så erfarte å ikke forsøke å endre vaner hos en eldre katt. Vi flyttet og vipps var det null uhell de siste to leveår. 

Den andre senioren jeg har hatt gikk innimellom på do utenfor kassa, men da på matta foran doen. 

Jeg har kun hatt kastrert hunkatter. Men har lest at det kan bli problemer om man har hankatt som blir kastrert for sent. 

Anonymkode: 26087...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må supplere; har hatt en del problemer med oppkast. Hårballer i sesong i alle aldre. Men relativt hyppig i eldre alder. 

Så man må være forberedt å litt slikt når man først velger livet med katt. 

Som regel velger de seg parketten. Men har også vært noen runder med sofa og teppe. Litt jobb, men løser det greit med tekstilrenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har ikke katt, men ønsker oss katt. Men den må være innekatt med tilgang til luftegård og skal selvsagt være kastrert. Men når jeg leser her inne virker det som at noen katter skvetter overalt? Stemmer det? 

aldri skjedd hos meg. Det er ikke et problem hvis katten er kastrert, kattesand er REN (veldig viktig) og katten er alene.. enkelte katter like ikke å dele med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

aldri skjedd hos meg. Det er ikke et problem hvis katten er kastrert, kattesand er REN (veldig viktig) og katten er alene.. enkelte katter like ikke å dele med andre.

Jeg har aldri opplevd katter som bruker hver sin, så selv om jeg har prøvd så går de ofte bare i den ene, eller om hverandre, slik at det bare blir mer plassbruk og mer jobb. 

Det avgjørende her har vært å ha stor do, slik at de opplever at de har god plass til å gå der de vil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri opplevd katter som bruker hver sin, så selv om jeg har prøvd så går de ofte bare i den ene, eller om hverandre, slik at det bare blir mer plassbruk og mer jobb. 

Det avgjørende her har vært å ha stor do, slik at de opplever at de har god plass til å gå der de vil. 

kattene jeg hadde før brukte same kassa men de var i slekt og hadde alltid levd meg hverandre, men jeg har hørt at hvis en ny katt kommer, han som er her fra før kan ha problemer med å dele

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg lurer oppriktig på hvor alle du har funnet alle de trådene hvor det hevdes at det er vanlig at katter tisser utenfor doen, for det er langt fra normalt at friske katter tisser utenfor doen. 

Anonymkode: 4ad41...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjeldent de tisser på utsiden. Erfaring og lesing på nett sider dette: 

Ha en kattedo fler enn antall katter du har (har du en katt, ha 2 doer. 2 katter, 3 doer osv).

Rengjør de ofte, minst en gang per dag. Og bytt sand ofte, minst hver 2 uke hvis du bare har en katt. 

Ha doene på faste plasser, katter liker rutiner. 

Kjøp gjerne et stort toalett. Enten et med vegger (ikke alle katter liker det), eller en ekstra stor kasse av type xxl kattedo som f.eks finnes på zooplus. 

Kjøp en sånn kattetiss flekkfjerner med enzymer for uhell. Dette fjerner selve urinlukten og gjør at katten ikke tror at plassen det ble tisset på er et fast toalett. 

Har en hunnkatt som innimellom har tisset på utsiden, men det er ikke med vilje. Fant ut at hun liker å stille seg såvidt inni kassen også tisse bakover mot den laveste åpningen. Dermed havnet litt og innimellom mye på utsiden. Det løste seg utmerket når jeg gikk over til xxl toalett med høyere kanter. 

Hvis du gjør alt dette og du opplever at katten (hvis du skaffer katt) alikevel tisser på utsiden (f.eks i sengen), så er det et tegn på at katten enten er syk eller at den mistrives (for lite aktivisering, blir mobbet av andre dyr i huset etc). Friske katter foretrekker å gjøre sitt fornødne i ren kattesand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

kattene jeg hadde før brukte same kassa men de var i slekt og hadde alltid levd meg hverandre, men jeg har hørt at hvis en ny katt kommer, han som er her fra før kan ha problemer med å dele

Mine er fra fire ulike kull, over 20 år.

Nope.. er nok bare en myte at de har hver sin do. De klarer ikke ha hver sin seng en gang. Eller matskål. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun når den er skikkelig sur/misfornøyd med noe. F.eks at den ikke liker kattesanden, eller doen er full. Vår katt tisser da oppi kurven med nyvaskede klær til sortering, for å være sikker på at vi får det med oss 🤣

Endret av Amys
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...