AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Del Skrevet 27. mars Hei! Ikke sikkert det finnes noe fasitsvar her, men mulig noen har erfaringer å dele med meg.. Jeg har hatt spiseforstyrrelser de 10 siste årene, primært bulimi. Fikk ADHD diagnosen for 2-3 år siden, og prøvd litt ulike type medisiner - hvor ALL spiseatferd forsvant på sekundet. Jeg får dessverre veldig sterke bivirkninger på medisinene, og kan ikke gå på dem, men det jeg lurer på - jeg har alltid telt kalorier, og hver gang jeg prøver å slutte, ender jeg opp med å overspise hver eneste dag.. Jeg er veldig sikker på at jeg spiser for å øke dopamin, og at det er en ADHD greie ut ifra det jeg har forstått.. Er det sånn at noen med ADHD rett og slett ikke kan "lære" seg å spise intuitivt..? Anonymkode: b2ac3...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Del Skrevet 27. mars Jeg greide det ikke før jeg begynte på medisiner. Har slitt med vekta siden jeg var barn, men nå som 40-åring på ADHD-medisiner føler jeg endelig jeg har et mer normalt forhold til mat. Nå har jeg mer problemet at jeg ikke har lyst på noe, og er sjelden sulten, så det er litt mer omvendt. Men det er bedre enn før. Anonymkode: 92461...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Del Skrevet 27. mars Kan bare svare på barnas vegne og nei spising har vært helt normalt. Den ene har vært småspist hele livet men spiser normalt ved hvert måltid, MEN begge to har kun fått minste dose av medisiner alltid.. noe annet er de valgene de tar selv som voksne uten medisiner… om det blir ved impuls eller forglemmelse er ikke lett å si.. Anonymkode: 2d3b7...c4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Del Skrevet 27. mars Jeg fikk diagnosen da jeg var 36 år. Går på aduvanz. Merker at matlysten er lavere på dagtid, men ellers merker jeg lite til det. Så da spiser jeg mindre lunsj, og mer middag. Har holdt stabil vekt siden tenårene, uten å telle kalorier. Men vi med adhd har ofte mye større problem med å endre dårlige vaner. Det krever mye mer for å komme seg ut av usunne handlingsmønster. Anonymkode: b2e1a...4e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Del Skrevet 27. mars Jeg spiser intuitivt når jeg er på keto eller carnivore. Det hjelper også MYE mot andre ADHD-symptomer som fokus/hjernetåke osv. Klarer ikke å ha for mye karbohydrater i kostholdet, det trigger spiseforstyrrelser i meg. De siste 4 ukene har jeg levd på helt enorme mengder smågodt, skal tilbake til carnivore så fort jeg greier å skjerpe meg. Anonymkode: 01eea...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Del Skrevet 27. mars Kvinner (ikke barn/jenter) med udiagnostisert eller umedisinert adhd sliter veldig ofte med overspising. årsaken er sammensatt for noen er det slappheten/trøttheten som merkes, evt mangel på fokus og konsentrasjon som blir bedre med raske karbohydrater/sukker For noen er det angstdempende å spise (brorparten av kvinner med adhd har en for for angst) for noen frigjør det dopamin noen glemmer at de har soist noen er så rastløse/på farten, at de aldri har ro til å lage et måltid/sette seg ned å spise, og dermed småspiser gjennom hele dagen. dette er veldig vanlig, og de siste årene er dette med overspising/spiseorgier/spiseforstyrrelser faktisk noe man spør om under utredning av voksne selv om det fremdeles ikke er et godt nok belyst tema Anonymkode: f73f3...bcf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Del Skrevet 27. mars Jeg har ikke ADHD diagnose, men har OCD og muligens ADHD. Samme greia, lav på dopamin, et voldsomt kronisk stress, og jeg har overspist så lenge jeg kan huske. Etter jeg la om til lavkarbo og mer animalsk og fettbasert kost, så har dette blitt så mye bedre. Jeg drikker også elektrolytter (anbefales på lavkarbo/keto), som jeg tror påvirker regulering av sult bedre. Jeg spiser karbohydrater, og gidder ikke telle. Men jeg rører ikke gluten, ikke sukker, og jeg holder det til et minimum hvis jeg spiser korn. Jeg spiser både hvitt kjøtt og rødt kjøtt, fet og hvit fisk. Men ikke prosessert, og holder meg unna kunstig søtning. Anonymkode: 8e444...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.03): Jeg har ikke ADHD diagnose, men har OCD og muligens ADHD. Samme greia, lav på dopamin, et voldsomt kronisk stress, og jeg har overspist så lenge jeg kan huske. Etter jeg la om til lavkarbo og mer animalsk og fettbasert kost, så har dette blitt så mye bedre. Jeg drikker også elektrolytter (anbefales på lavkarbo/keto), som jeg tror påvirker regulering av sult bedre. Jeg spiser karbohydrater, og gidder ikke telle. Men jeg rører ikke gluten, ikke sukker, og jeg holder det til et minimum hvis jeg spiser korn. Jeg spiser både hvitt kjøtt og rødt kjøtt, fet og hvit fisk. Men ikke prosessert, og holder meg unna kunstig søtning. Anonymkode: 8e444...3be Ekspander Glemte å si; jeg tar også tilskudd av magnesium og glutamin-pulver. Det har vært veldig bra for å roe ned, hjelpe fordøyelsen, som nok også hjelper på å ikke overspise sånn over tid. Anonymkode: 8e444...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Del Skrevet 27. mars Jeg tror mange som har gjennomgått en barndom med konstant indre stress, vil bruke mat til å regulere. Rett og slett fordi det er mulig og lett tilgjengelig. Akkurat samme mekanisme som gjør at risikoen for rusmisbruk er forhøyet, enten årsaken til stresset er nevrodiagnoser eller traumer. Har man først fått ødelagt forholdet til mat, er det så godt som umulig å reparere uten medisiner. Anonymkode: 9151e...28d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.07): Jeg tror mange som har gjennomgått en barndom med konstant indre stress, vil bruke mat til å regulere. Rett og slett fordi det er mulig og lett tilgjengelig. Akkurat samme mekanisme som gjør at risikoen for rusmisbruk er forhøyet, enten årsaken til stresset er nevrodiagnoser eller traumer. Har man først fått ødelagt forholdet til mat, er det så godt som umulig å reparere uten medisiner. Anonymkode: 9151e...28d Ekspander Er enig i det første du sier (vet av erfaring), men ikke enig i at det er umulig å reparere uten medisiner. Anonymkode: 8e444...3be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Del Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 17.12): Er enig i det første du sier (vet av erfaring), men ikke enig i at det er umulig å reparere uten medisiner. Anonymkode: 8e444...3be Ekspander Helt umulig er det nok ikke. Men det som er av forskning på varig vektnedgang ved overspisingslidelse, uten å handle spesifikt om nevrodivergente, viser jo at det er svært sjelden å lykkes på lang sikt for noen. Med nevroavvik oppå, tror jeg vi er nede i ekstremt sjeldent. (Så jeg anbefaler glatt livsvarig semaglutidinntak om man ikke kvalifiserer for annen medisin som roer hjernen). Anonymkode: 9151e...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars #12 Del Skrevet 27. mars Jeg har adhd og er helt avhengig av å spise etter klokka og til tider ha på alarm. Min adhd gjør at jeg ikke tenker på mat før hele dagen har gått og jeg er fullstendig bakpå når det kommer til næringsinntaket jeg bør ha ila en dag. Mye tanker konstant og lett for å havne i hyperfokus hvor signaler om basic behov ikke får trenge igjennom. Anonymkode: 35f1f...b1b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #13 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 15.41): Jeg greide det ikke før jeg begynte på medisiner. Har slitt med vekta siden jeg var barn, men nå som 40-åring på ADHD-medisiner føler jeg endelig jeg har et mer normalt forhold til mat. Nå har jeg mer problemet at jeg ikke har lyst på noe, og er sjelden sulten, så det er litt mer omvendt. Men det er bedre enn før. Anonymkode: 92461...5c3 Ekspander Uff, så vondt å høre.. Veldig glad du har det bedre nå! AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 15.45): Kan bare svare på barnas vegne og nei spising har vært helt normalt. Den ene har vært småspist hele livet men spiser normalt ved hvert måltid, MEN begge to har kun fått minste dose av medisiner alltid.. noe annet er de valgene de tar selv som voksne uten medisiner… om det blir ved impuls eller forglemmelse er ikke lett å si.. Anonymkode: 2d3b7...c4a Ekspander Jeg spiste helt normalt frem til jeg ble tenåring, er da helvetet begynte.. AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.01): Kvinner (ikke barn/jenter) med udiagnostisert eller umedisinert adhd sliter veldig ofte med overspising. årsaken er sammensatt for noen er det slappheten/trøttheten som merkes, evt mangel på fokus og konsentrasjon som blir bedre med raske karbohydrater/sukker For noen er det angstdempende å spise (brorparten av kvinner med adhd har en for for angst) for noen frigjør det dopamin noen glemmer at de har soist noen er så rastløse/på farten, at de aldri har ro til å lage et måltid/sette seg ned å spise, og dermed småspiser gjennom hele dagen. dette er veldig vanlig, og de siste årene er dette med overspising/spiseorgier/spiseforstyrrelser faktisk noe man spør om under utredning av voksne selv om det fremdeles ikke er et godt nok belyst tema Anonymkode: f73f3...bcf Ekspander Tusen takk for et så informativt svar! Visste faktisk ikke at sammenhengen var så stor, men har googlet og lest en del forskning - og nå føler jeg alle brikkene faller mye mer på plass.. Anonymkode: b2ac3...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 31. mars #14 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 15.37): Hei! Ikke sikkert det finnes noe fasitsvar her, men mulig noen har erfaringer å dele med meg.. Jeg har hatt spiseforstyrrelser de 10 siste årene, primært bulimi. Fikk ADHD diagnosen for 2-3 år siden, og prøvd litt ulike type medisiner - hvor ALL spiseatferd forsvant på sekundet. Jeg får dessverre veldig sterke bivirkninger på medisinene, og kan ikke gå på dem, men det jeg lurer på - jeg har alltid telt kalorier, og hver gang jeg prøver å slutte, ender jeg opp med å overspise hver eneste dag.. Jeg er veldig sikker på at jeg spiser for å øke dopamin, og at det er en ADHD greie ut ifra det jeg har forstått.. Er det sånn at noen med ADHD rett og slett ikke kan "lære" seg å spise intuitivt..? Anonymkode: b2ac3...7f1 Ekspander Vet ikke hva det betyr å spise intuitivt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #15 Del Skrevet 31. mars Jeg hadde problemer med stresspising før jeg begynte på medisiner. Jeg spiste forbi regulere stress. Blir en ond sirkel fordi masse karbohydrater stresser kroppen enda mer. Anonymkode: 5c908...7bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #16 Del Skrevet 31. mars Maleficenta skrev (På 31.3.2025 den 11.45): Vet ikke hva det betyr å spise intuitivt Ekspander Å spise når man er sulten og stoppe når man er mett. Anonymkode: 92461...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:12 #17 Del Skrevet torsdag kl 17:12 Ikke lett det her… Tror jeg må prøve en ny runde med medisiner.. Anonymkode: b2ac3...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå