AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #41 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har inntrykk av at mange som streber oppover er mer opptatt av nytt til de minste. De som er trygge i seg selv, finansene sine og status i verden kan fint la barna gå med hullete klær i barnehagen. Anonymkode: 1c944...626 Stemmer ikke Anonymkode: 60a75...e09 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #42 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mye barneklær på finn selges til altfor høy pris. Jeg betaler ikke 50% av ny pris for brukte klær. Da finner jeg heller noe jeg egentlig vil ha på et salg. Riktig bruktpris for meg er typ 20-50 kr pr plagg. Når noen ønsker 100 kr for en brukt pysj til baby i bomull så mener jeg de mangler noe i toppen. Anonymkode: b1139...95a Enig samtidig vil jeg helst ikke kjøpe pakker fordi jeg er sær på hva barnet går i, men jeg betaler gjerne litt for klær jeg jeg anser som kvalitet . Anonymkode: 60a75...e09 1
Gjest jegerrinne Skrevet 28. mars 2025 #43 Skrevet 28. mars 2025 Her var 98% av klærne til sønnen arvet til han ble rundt 9 da var han lengre en de han hadde arvet fra, så da ble det noe brukt og mer nytt. Jenta var vel 99% arvet til ca 12 års alder, da ble mer og mer nytt. Men ser den dag i dag som ho er 18 så elsker ho når ei vennine kommer med masse klær ho kan se igjenom å plukke ut det ho vil ha.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #44 Skrevet 28. mars 2025 Vi har 2 barn og har aldri kjørt brukt eller arvet fra noen. De er litt større nå, lillesøster har arvet noe fra storesøster som er 2 år eldre. Men ikke sekker, drikkeflasker eller sko/stævler o.l , heller ikke slitte klær eller klær med flekker som ikke går bort. VIlle aldri handlet brukte klær hvrken til oss voksne eller barna Anonymkode: e81b0...9d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #45 Skrevet 28. mars 2025 Ungen min har nesten kun hatt arveklær, men man ser da ikke forskjell på dem og nye klær - har bruktklærne til ungen din vært gjennom 20 barn siden de er så utslitte? Høres merkelig ut at de fortsatt er vanntette etc når de er SÅ slitte? Mye av det min har er allerede arvet to ganger før vi får det, men de ser likevel hele og fine ut, ikke falmede og slitte. En del av disse bruker min søster nå på sitt tredje barn, der alle er yngre enn mitt, så de klærne har altså overlevd 6 barn uten å bli falmet og se synlig slitte ut. Anonymkode: 902d2...58c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #46 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 16.05): Hvordan kan du se at alt er nytt egentlig? Til og med matboksene har du studert Anonymkode: 0248d...5d8 lurer jeg også på - hvordan ser du om en metall-matboks er ny eller brukt? Plast ser jo selvsagt fort herpa ut, men det skjønner jeg ikke at folk lar barna spise og drikke av uansett… Anonymkode: 902d2...58c 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #47 Skrevet 28. mars 2025 Fatter ikke at dere kjøper brukte ting til ungene deres. Er ikke barna verdt nye klær. Anonymkode: b8982...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #48 Skrevet 28. mars 2025 Kjøper det meste brukt og har arvet mye til mine barn 😊 Så har jeg solgt videre når det er blitt for smått, elsker gjenbruk! Frem til barna har brukt strl 80-86, syns jeg det var enkelt å finne klespakker til god kvalitet. Virker som etter det at klærne slites mer for har syns det har vært vanskeligere å finne brukt etter det. Anonymkode: c90d3...52e
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #49 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fatter ikke at dere kjøper brukte ting til ungene deres. Er ikke barna verdt nye klær. Anonymkode: b8982...f3d Jo de er verdt nye klær og, men pengene vi sparer på at de arver eldre søsken eller at vi kjøper brukt (ikke sko og undertøy seff) går til at de heller får opplevelser, reiser eller andre ting som går fra samme konto.
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #50 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøper det meste brukt og har arvet mye til mine barn 😊 Så har jeg solgt videre når det er blitt for smått, elsker gjenbruk! Frem til barna har brukt strl 80-86, syns jeg det var enkelt å finne klespakker til god kvalitet. Virker som etter det at klærne slites mer for har syns det har vært vanskeligere å finne brukt etter det. Anonymkode: c90d3...52e Hvorfor selger du det du har fått i arv?
kjærring Skrevet 29. mars 2025 #51 Skrevet 29. mars 2025 shakini skrev (På 27.3.2025 den 15.23): Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. Kjøper nesten alt brukt, men selv om det er brukt kan det se nytt ut. Kjøper hovedsakelig dyre merker- men det ser nytt ut. 1
kjærring Skrevet 29. mars 2025 #52 Skrevet 29. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Fatter ikke at dere kjøper brukte ting til ungene deres. Er ikke barna verdt nye klær. Anonymkode: b8982...f3d ikke når en dress til over 2500,- sliter på en halv vintersesong - da kjøper jeg ikke nytt nei. Det er forskjell på unger også må vite. Noen sitter pent til pynt og da er det jo ingen fare. Andre vokser det grisehaler på. Og, noen foreldre tenker også på at ungene skal ha en verden å vokse opp i og tenker da på at å kjøpe brukt er miljøvennlig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #53 Skrevet 29. mars 2025 Fru Uperfekt skrev (12 timer siden): Hvorfor selger du det du har fått i arv? Hvorfor ikke? Hva skal jeg med masse barneklær når det ikke passer lenger? Enten selger jeg i klespakker eller så gir jeg videre bort til venninner. Jeg har de minste barna i vår familie og det er jo ikke akkurat som søskene mine ønsker klærne tilbake.. Anonymkode: c90d3...52e
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #54 Skrevet 29. mars 2025 Jeg kjøper i hovedsak brukt, men også litt på salg. Bruker mye tid på å finne fine klespakker. Altså klær jeg liker, og som ser fine ut. Klespakker kan man få super rimelig med litt tålmodighet, og jeg har nok mye klær per størrelse (kanskje fått 3-4 pakker for 2000). Sorterer da med god samvittighet ut det jeg ikke liker eller er slitt og gir det til Fretex. Klærene jeg beholder ser jo da freshe ut. Jeg bruker aldri tørkettommel på klær (nettopp for å fortsette å holde de fine). Og nettop fordi jeg har litt å veksle på, så ser det fremdeles fint ut etter at mitt første barn har brukt det. Faktisk så vil jeg påstå at bruktklærene er pene selv etter at jeg har brukt det på 2 barn, og da kan gis/selges videre igjen. Unntaket er så klart noen bukser. Famlete/slitte bukser enten kastes eller blir reservebukser i barnehagen. Slitte jeans brukes litt lenger, de kan jeg bruke med et lite hull på knærne, men de kastes også når hullene blir for store. Så jeg bruker lite penger på klær, men bruker mye tid på å finne pent brukt, og ta vare på det. Matbokser og drikkeflasker kjøper vi nytt. Sekker har de fått i bursdagsgaver fra familie. Anonymkode: 01c26...f4b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #55 Skrevet 29. mars 2025 Du får prøve å ikke være så opptatt av hva andre gjør, TS. Anonymkode: f5032...419 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #56 Skrevet 29. mars 2025 shakini skrev (På 27.3.2025 den 15.23): Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. Mmm.. kjenner igjen konseptet. Vi har veldig god økonomi, høyt utdannet, gode jobber. Vi har Finn.no som foretrukken butikk for ting både til oss selv og ungene. De har hatt brukt hele veien. Mens andre jeg vet har slitt med økonomien, lav lønn osv har hatt shoppingrunder på sentre, kjøpt alt nytt osv… har i det stille tenkt at ja ikke rart dere sliter med økonomien. Er som om vi som har mye penger synes brukt er topp, de som har dårlig råd må «kompensere» med å kjøpe alt nytt… Anonymkode: 38e4b...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #57 Skrevet 29. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke? Hva skal jeg med masse barneklær når det ikke passer lenger? Enten selger jeg i klespakker eller så gir jeg videre bort til venninner. Jeg har de minste barna i vår familie og det er jo ikke akkurat som søskene mine ønsker klærne tilbake.. Anonymkode: c90d3...52e Fordi du har fått det, da kan du gi de bort videre etterpå Anonymkode: 60a75...e09 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #58 Skrevet 29. mars 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Fordi du har fått det, da kan du gi de bort videre etterpå Anonymkode: 60a75...e09 Nei. Anonymkode: 0248d...5d8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #59 Skrevet 29. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 21.57): Jeg har inntrykk av at mange som streber oppover er mer opptatt av nytt til de minste. De som er trygge i seg selv, finansene sine og status i verden kan fint la barna gå med hullete klær i barnehagen. Anonymkode: 1c944...626 Det tror jeg du har helt rett i. Vi tjener meget godt, og står stadig på diverse skattelister i avisene. Barna har omtrent kun hatt brukt i bhg og de første årene på skolen. Og det har nok hendt at klærne har hatt et lite hull eller vært falmet. 😅Vi tenker nesten at vi har et ansvar ved å vise at det er greit med brukt, siden «alle» vet at vi utmerket godt kunne ha kjøpt nytt. Nå når største har begynt på ungdomsskolen er brukt fremdeles kult. Hun syr om og bytter klær med andre. Tipp topp 👍 Klærne har ofte vært brukt til både 5 og 6 barn, og går på rundgang i storfamilien. Helt topp!! Kunne ikke ha brydd oss mindre om hva noen kunne finne på å tenke om oss. Anonymkode: 9e3f5...669
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2025 #60 Skrevet 29. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mmm.. kjenner igjen konseptet. Vi har veldig god økonomi, høyt utdannet, gode jobber. Vi har Finn.no som foretrukken butikk for ting både til oss selv og ungene. De har hatt brukt hele veien. Mens andre jeg vet har slitt med økonomien, lav lønn osv har hatt shoppingrunder på sentre, kjøpt alt nytt osv… har i det stille tenkt at ja ikke rart dere sliter med økonomien. Er som om vi som har mye penger synes brukt er topp, de som har dårlig råd må «kompensere» med å kjøpe alt nytt… Anonymkode: 38e4b...2a9 Ikke mitt inntrykk, heller at de med god råd har god råd fordi de er gjerrige Anonymkode: 60a75...e09 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå