AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #21 Skrevet 27. mars 2025 Har ikkje tenkt så mykje på det, men trur det er ei blanding av nytt og brukt. Anonymkode: a6ce4...078
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #22 Skrevet 27. mars 2025 I hadde vel ca 40/50% brukt , men aldri falmet eller hull , det var uaktuelt Anonymkode: 60a75...e09
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #23 Skrevet 27. mars 2025 Jeg har inntrykk av at mange som streber oppover er mer opptatt av nytt til de minste. De som er trygge i seg selv, finansene sine og status i verden kan fint la barna gå med hullete klær i barnehagen. Anonymkode: 1c944...626 3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #24 Skrevet 27. mars 2025 Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være kult med brukte klær. For min del gir jeg blanke i miljøet, men økonomisk er brukte klær supert når barna er små og vokser som ugress. Nye, fancy klær kan de få når det blir mer aktuelt/ett tema, men inntil da kjører vi brukt. Anonymkode: b278a...a43
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #25 Skrevet 27. mars 2025 Vi kjøper både nytt og brukt. Sender ikke barnet i slitte og utbrukte klær i barnehage bare fordi det er et barn. Det er mulig å handle brukt og samtidig få klær som er "gode som nye". Jenta vår hadde en brukt vinterdress første året i barnehagen, nå 2.året kjøpte vi ny. Samme med regndresser har vi kjøpt nye. Vi får mange gaver også- ullklær fra butikk, hjemmestrikk osv. Ellers henger jeg meg lite oppi hva andre gjør. Klær skal uansett selges etterhvert, men nå har vi et barn til som kommer som vil arve det meste fra nr 1. Klær som er misfarget eller slitt vil kastes eller resirkuleres. Anonymkode: 434b8...48b
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #26 Skrevet 27. mars 2025 Kjøper masse brukt, men aldri utvaska klær, hun ser alltid fresh ut i tøyet. Kjøper også mye nytt som jeg selger videre etter det er brukt, og betaler derfor ikke mye for klærne når videresalgssummen er trukket fra (kvalitetsklær og yttertøy fra for eksempel isbjørn of Sweden) Anonymkode: d22b0...f50
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #27 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har inntrykk av at mange som streber oppover er mer opptatt av nytt til de minste. De som er trygge i seg selv, finansene sine og status i verden kan fint la barna gå med hullete klær i barnehagen. Anonymkode: 1c944...626 Jeg har faktisk inntrykk av at mange som strever oppover er mer opptatt av brukt. Og det er fint med gjenbruk men bare latsabber lar barna gå med hullete klær i bhg. Gjenbruk krever ofte litt arbeid med å reparere og vaske. Anonymkode: 7151a...84f 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #28 Skrevet 28. mars 2025 Jeg har svart belte i å kjøpe brukt på finn.no, utrolig hvilke kupp man kan finne om man er litt «på». Vi har god råd og ungene bruker «dyre» ytterklær fra Kattnakken, Helly Hansen, Bergans, Polarn o Pyret etc, men det meste er brukt og det andre kjøpt på salg. Inneklær bryr vi oss lite om i sommerhalvåret da det blir slitt og skittent etter et kvarter, men arver endel og kjøper på salg om vi ikke finner brukt. Ull til vinterhalvåret kjøper jeg på salg året før, da jeg dessverre har dårlige erfaringer med å kjøpe ull brukt på finn (dyrt, flekkete, hull). Anonymkode: 08aeb...b04
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #29 Skrevet 28. mars 2025 shakini skrev (22 timer siden): Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. Jeg jobber i bruktbutikk, og vi får inn mye klær, også barneklær. Og mye av dette ser veldig lite brukt ut, noen klær har til og med lappene på. Så da er de helt nye, men selges altså til bruktpris. Vi får også inn matbokser, sekker osv som er svært lite brukt. Så det kan tenkes at det du ser er faktisk kjøpt "brukt", men i veldig god stand. Klær er forresten noe av det vi selger mest av. Og vi har både de som kan oppfattes som "fattige" og de som kan oppfattes som "rike" som kunder. Anonymkode: d6ae7...677 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #30 Skrevet 28. mars 2025 I vår barnehage er det heldigvis helt vanlig at unger går i arvetøy og brukt. Det er jo fryktelig mange som har eldre søsken, som arver? Vi har handlet mye brukt, og yngstemann har gått med eldstemann sine godt utvaska klær. Og det ser vi jo at andre unger også gjør. Anonymkode: a5b80...140 2 1
Ny Bruker Skrevet 28. mars 2025 #31 Skrevet 28. mars 2025 shakini skrev (23 timer siden): Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. Vi arver mye, kjøper mye nytt også, men barna går ikke med slite knær eller falmete farger. Da kaster vi disse plaggene.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #32 Skrevet 28. mars 2025 Jøss... går du rundt og vet hvilken utdannelse alle foreldrene i barnehagen har!? Hvordan i alle dager har du klart å karre til deg den kunnskapen om alle de andre? Anonymkode: ca45c...b3b 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #33 Skrevet 28. mars 2025 Mye barneklær på finn selges til altfor høy pris. Jeg betaler ikke 50% av ny pris for brukte klær. Da finner jeg heller noe jeg egentlig vil ha på et salg. Riktig bruktpris for meg er typ 20-50 kr pr plagg. Når noen ønsker 100 kr for en brukt pysj til baby i bomull så mener jeg de mangler noe i toppen. Anonymkode: b1139...95a 9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #34 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mye barneklær på finn selges til altfor høy pris. Jeg betaler ikke 50% av ny pris for brukte klær. Da finner jeg heller noe jeg egentlig vil ha på et salg. Riktig bruktpris for meg er typ 20-50 kr pr plagg. Når noen ønsker 100 kr for en brukt pysj til baby i bomull så mener jeg de mangler noe i toppen. Anonymkode: b1139...95a Derfor må man gjerne bruke litt tid for å finne bruktkupp. Jeg søker etter spesifikke merker både på finn og tise. Kjøper ikke brukte utvaska klær fra typ cubus og hm. Har akkurat kjøpt en klespakke fra po.p til 250 kr for eksempel, med 8 plagg. Anonymkode: 3e0a0...a82
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #35 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Mye barneklær på finn selges til altfor høy pris. Jeg betaler ikke 50% av ny pris for brukte klær. Da finner jeg heller noe jeg egentlig vil ha på et salg. Riktig bruktpris for meg er typ 20-50 kr pr plagg. Når noen ønsker 100 kr for en brukt pysj til baby i bomull så mener jeg de mangler noe i toppen. Anonymkode: b1139...95a Anbefaler å se etter klespakker på finn. Ofte får man pakker med 5-8 bukser og 4-5 topper til et par hundrelapper. For ja, enkeltplagg er for dyrt, spesielt når det er frakt i tillegg. Med mindre det er snakk om en vinterdress eller noe som er skikkelig dyrt i butikken. Vi handler mye på en helt genial bruktbutikk i nabolaget, mye enklere enn finn. Anonymkode: a5b80...140
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #36 Skrevet 28. mars 2025 Ser mange har nyere klær og pene/matchende klær. Gjerne i "fine" farger/mønster. Aner ikke om noen har arvet, kjøpt brukt eller nytt. Vi har arvet en del og vi kjøper stort sett brukt. Nye klær får barnet stort sett til bursdag og jul fra familie. Vi bryr oss ikke mye om farger, merker og stil. Barnet vil sikkert blande seg mer når det kommer til klær etterhvert. Da kan vi heller være på utkikk etter brukte klær barnet liker. Det koster å kjøpe nytt og barn vokser raskt. En del blir slitt raskt og må byttes ut. Når barnet begynner på skolen og kanskje vokser saktere kan vi vurdere å kjøpe litt mer nytt. Anonymkode: 0907f...cc5
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #37 Skrevet 28. mars 2025 shakini skrev (På 27.3.2025 den 15.23): Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. 1) Du vet ikke om de kjøper brukt eller ei 2) Du kunne droppet siste setning, den gir deg minus og ikke pluss poeng i innlegget ditt 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #38 Skrevet 28. mars 2025 Nei, arve fint tøy er gøy, arve nesten oppbrukt er bare tragisk. Anonymkode: 58de5...e2a 1
Fru Uperfekt Skrevet 28. mars 2025 #39 Skrevet 28. mars 2025 AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 15.43): Har gitt bort masse klær som har sett veldig fine ut, de er fine for jeg bruker ikke tørketrommel på klærne. Har arvet klær som har vært i tørketrommelen og det er ikke det samme, og fått fine klær som er tatt godt vare på, ikke tørketrommel. Har også kastet mye klær etter sønnen, slitt ut MYE klær på lek i skog og mark. Noen prioriterer hobbyer, noen prioriterer nytt og fint til barna- og seg, noen prioriterer å dra på ferier, noen priotiterer dyr mat, noen prioriterer dyr interiør, noen har nok med andre prioriteringer. Føler man at man har nok penger så hvorfor dømme andre for ulike verdier og smak. Mye klær igjen, ikke alle som synes hull og falmet er at det er mye igjen. Ikke alle liker å vaske klær hver dag. Jeg vasker ikke hvitvask 40 /60 grader eller svart vask 40/60 eller andre typer hver dag, Vasker mørke 40 grader en gang pr uke osv, og så regnet jeg bsrnehage=ha to skift der og bruke et skift, nytt skift kommer hjem, nytt skift pysj. Så har for minst en uke av alle typer klær. Matbokser/flasker. De blir fort skikkelig ekle, så aldri om jeg overtar gammelt av det. Vi har ikke vannflasker mer enn et år før de kastes og byttes ut. Flere enn man tror som har mye brukt, men ikke skryter av det. Når det gjelder å kjøpe brukt vogn så blir det fortere enn man tror ekle ting på vogner som brukes mye ute. Naboen måtte kjøpe nytt trekk for det skjulte seg jordslag i dem de kjøpte brukt. Anonymkode: 46327...941 Hva har du imot tørketrommel? Det er forskjell på de en hadde på 90 tallet og dagens tromler i forhold til hvor mye de sliter på klærne. Her må jeg vaske klær hver dag, minst 2 maskiner men selv med tørketrommel så kunne feks 16 mod min bruke tøybleiene som ble kjøpt i 94...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2025 #40 Skrevet 28. mars 2025 Det er veldig stor forskjell i brukte klær, noen av oss ser faktisk på vaskelappene og bruker ikke tørketrommel, det syns jeg ødelegger mye. jeg kjøpe brukt som er pent brukt, og liker om selger oppgir i annonse at de ikke har brukt tørketrommel. Anonymkode: da287...a72
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå