Gå til innhold

Brukt til barn - ikke kult?

shakini

Anbefalte innlegg

Vi har et barn som går første året i barnehagen og jeg er skikkelig overrasket over hvor freshe alle de andre barna er. De har nye dresser, sko, klær, matbokser, sekker - alt er nytt og gjerne også ganske dyrt. Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt. Jeg føler at vi er de eneste! Hva skjer med folk? Har ikke brukt blitt kult? Vi bor ikke på et sted med masse rike mennesker, de andre foreldrene i barnehagen har helt vanlige jobber. Jeg er en av de høyest utdanna mødrene på vår avdeling. 

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har helt ærlig ikke tenkt over hva de andre barna går i, og jeg tror ikke jeg kunne sett om klærne var nye eller brukte. Spesielt yttertøy får man kjøpt på Finn nesten uken bruk eller brukt en sesong, så det ser jo nytt ut.

Sønnen vår får strikket tøy av familie som jo er «nytt», men sko, dresser og regntøy osv kjøper jeg ofte brukt. Kjøper nytt av innerplagg og tynn ull som slites mer.

Har kanskje noe å si om barnet er eldst eller yngst og hvor mange det er å arve fra.

Bor på Oslo vest, forøvrig. 

Anonymkode: 2a092...83c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også bare brukt til mitt barn, men kjøper kun brukte klær som ikke ser veldig slitt/falmet ut. Det meste ser faktisk ubrukt ut. Kanskje andre også gjør det? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn har alltid gått godt kledd, men vi har ofte arvet eller kjøpt nytt. Men helst på tilbud. Så jeg tror det handler om å være smart og handle på tilbud. 

Jeg selger unna for små klær til barna og kjøper helst nytt men billig fordi jeg foretrekker enten å arve fra folk jeg kjenner eller nytt. 

Anonymkode: b5fbb...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke sikkert brukt er kult, men jeg er ikke så jævlig kul jeg heller, så her blir det kjøpt mye brukt. Nå er jeg gravid da, og baby har ikke kommet enda, men har kjøpt 90% av klærne brukt. De resterende 10% er gaver 😅 Og kommer til å fortsette å handle mest brukt, unntatt sko som jeg har skjønt bør være nye pr barn. Og tenker hvertfall til barnehagen, der blir klærne slitt uansett. 

Anonymkode: c39d5...6e3

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bor i Bærum (siden du dro frem inntekt), og jeg elsker gjenbruk og arv. Fornuftig for økonomien, bra for miljøet og bedre for barnet som slipper kjemikalier fra nye klær. Har inntrykk av at dette er helt normalt her. Jeg arver fra en nabo, og har to barn som bruker det før det arves videre til annen nabo. Men klærne er sjeldent slitt. 

Anonymkode: c34b7...be4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvor nøye studerer du egentlig de andre ungene når du har så stålkontroll på alke detaljer, helt ned til hva matboksene deres koster...? Enten ser du det du vil se, eventuelt forventer å se, eller så trenger du å få deg en ny hobby...

Anonymkode: def4d...b8e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gitt bort masse klær som har sett veldig fine ut, de er fine for jeg bruker ikke tørketrommel på klærne. Har arvet klær som har vært i tørketrommelen og det er ikke det samme, og fått fine klær som er tatt godt vare på, ikke tørketrommel.  Har også kastet mye klær etter sønnen, slitt ut MYE klær på lek i skog og mark. 

Noen prioriterer hobbyer, noen prioriterer nytt og fint til barna- og seg, noen prioriterer å dra på ferier, noen priotiterer dyr mat, noen prioriterer dyr interiør, noen har nok med andre prioriteringer. Føler man at man har nok penger så hvorfor dømme andre for ulike verdier og smak. 

Mye klær igjen, ikke alle som synes hull og falmet er at det er mye igjen.  Ikke alle liker å vaske klær hver dag. Jeg vasker ikke hvitvask 40 /60 grader eller svart vask 40/60 eller andre typer hver dag, Vasker mørke 40 grader en gang pr uke osv, og så regnet jeg bsrnehage=ha to skift der og bruke et skift, nytt skift kommer hjem, nytt skift pysj.  Så har for minst en uke av alle typer klær. 

Matbokser/flasker.  De blir fort skikkelig ekle, så aldri om jeg overtar gammelt av det. Vi har ikke vannflasker mer enn et år før de kastes og byttes ut. 

Flere enn man tror som har mye brukt, men ikke skryter av det. Når det gjelder å kjøpe brukt vogn så blir det fortere enn man tror ekle ting på vogner som brukes mye ute. Naboen måtte kjøpe nytt trekk for det skjulte seg jordslag i dem de kjøpte brukt. 

Anonymkode: 46327...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg handlet mye brukt da barnet gikk i barnehagen. Men var opptatt av at det skulle se bra ut.

Handlet jeg nytt, så handlet jeg på tilbud. Kjøpte fjorårets modeller og slikt. 

Nå er barnet snart ungdom og veldig opptatt av klær, men handler fortsatt mye brukt. 

Har økonomi til å kjøpe nytt, men klær til barn blir ikke brukt så mye før det er forlite, så er begrenset hvor slitt det blir. 

Anonymkode: f8ff2...707

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brukt er kult, men for all del ikke la barna gå i klær som er slitt eller farget. Det er fullt mulig å kjøpe brukte klær som ser nye ut.

Anonymkode: 1e147...924

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en 2 åring i barnehage og en baby. Tror 80% av det de har er brukt (kjøper ofte klespakker på finn). Det som ikke er kjøpt brukt er noe ulltøy og sko (de kjøper jeg ikke brukt). I tillegg er noe av klærne gaver.

Anonymkode: 0248d...5d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan du se at alt er nytt egentlig? Til og med matboksene har du studert :klo:

Anonymkode: 0248d...5d8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ser alle nye klær brukte ut etter et par gangers bruk i barnehagen, så hvordan folk kan kjøpe brukte klær som ser nye ut, er helt uforståelig for meg 😃

Våre barn får noe nytt og noe brukt, aner ikke hva de andre barna i barnehagen går i.

Anonymkode: 3b792...f61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

shakini skrev (57 minutter siden):

Vi har vært heldige og har arvet mye, men det virker som at vi er de eneste som har et barn som går rundt i brukt tøy? Mye av det hun går i er også ganske godt brukt, det er fremdeles «mye bruk igjen», men man kan se at buksene er litt slitt på knærne, fargene er falmet, osv. Jeg har tenkt at det ikke gjør så mye, så lenge det fungerer. Hun er jo så liten at hun ikke forstår noe av det der uansett. Når vi trenger noe, så kjøper jeg selvfølgelig det, men da prøver jeg å kjøpe brukt.

De andre foreldrene bør ta etter dere. 
Brukte klær er langt mer behagelig for barna, og forbrukshysteriet rundt barn er bare helt sjukt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt mulig de går i brukt, men ikke synlig brukt.

Anonymkode: e15ef...2b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke noe i mot brukt, så lenge det er helt og ser greit ut. Mye av det vi har hatt brukt ser ikke brukt ut, så du kan ikke vite at alle i barnehagen har bare nytt tøy etc. 

Men jeg ser også at den del som selger brukt priser ganske høyt, spesielt for utetøy feks. Da kjøper jeg heller nytt, på tilbud. Er ganske flink til å finne gode tilbud. 

Når klær begynner å bli falmet eller slitt, så brukes det heller til lek hjemme feks. 

Anonymkode: ef92a...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kult? Du er vel voksen hvis du har barn i bhg. Da tenker du vel ikke over hva som er kult eller ikke, men velger det som er best for din familie og lar andre gjøre det som er best for sin familie. 

Anonymkode: 7151a...84f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper nesten alt brukt til barna. Det er utrolig mye man får kjøpt brukt som omtrent ikke har slitasje eller bruksmerker. Hva andre har eller ikke har, legger jeg ikke merke til. Spiller null rolle for meg om andre kjøper alt nytt. 

Anonymkode: 363aa...3a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min minste går kun i arvetøy, men så og si alt ser ubrukt ut. 

Det ser dermed ut som om vi bruker en formue på klær, mens sannheten er at vi ikke har brukt ei krone. 

Jeg elsker arvetøy, spesielt av miljømessige hensyn! (Men økonomisk er det jo også praktisk). Og vi gir alt brukbart videre til neste slektsledd.

Noen klær har faktisk gått hele runden i slekta, slik at klærne nå er på barna til de som opprinnelig eide dem, og de har vært brukt av 4-8 barn i mellomtida. Det er jo helt fantastisk! 

Anonymkode: 05acf...8d0

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper 90% brukt til ungen. I noen str har vi vært heldige og fått mye klær som er både moderne og særs lite slitt. Ser sikkert nytt ut for andre. Noen str har vi fått så mye slitte og falmede klær at jeg neeesten føler litt på det🙈😂

Anonymkode: 4e1a9...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...