AnonymBruker Skrevet 29. mars #141 Del Skrevet 29. mars Vi kaster eggeskall, bananskall, avokadoskall, fiskeskinn, kyllingben o.l. Anonymkode: 440b5...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 29. mars #142 Del Skrevet 29. mars Ser flere sier en ikke ska gi hunder rester. Ut fra her er det mye en kan gi hunden https://grubbo.no/menneskemat-hva-kan-hunden-spise/ Selv her så får hundene noe matrester. Vi koker tilogmed avskjære osv etter jaktvog slakting til hundene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet 30. mars #143 Del Skrevet 30. mars Jeg prøver å kaste så lite som mulig. Med unntak av fersk kjøtt og fisk, bryr jeg mer lite om datostemplet på matvarer, og stoler på sansene mine. Det som havner i matavfallet hos meg, er typisk det man uansett ikke spiser som bein fra fisk eller kylling, eggeskall og fruktskrell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #144 Del Skrevet 31. mars Om du ønsker å bruke brødskivene som ungene har med seg hjem igjen fra skolen/barnehagen, som har ligget en hel dag i romtemperatur, og gjerne blitt tatt ett tygg av av en snørrete unge, så for all del... Vi for vår del hiver dem i komposten og gjødsler med dem i hagen. Anonymkode: 9d99a...47d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #145 Del Skrevet 31. mars AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 14.05): Nå er det langt ifra kun ts som mener dette. Det er mange av oss som klarer å se lenger enn egen nesetipp og klarer å forstå at handlingene vi utfører i hverdagen vil påvirke andre enn kun oss selv. Med andre ord det finnes mange som ikke kun bryr seg om seg selv. Ja hvorfor bryr seg når man kan leve i sin egen lille boble og ikke ofre en tanke i retningen av at ens egne egoistiske handlinger kan få konsekvenser for andre? Da er det kanskje på tide å lære seg å beregne bedre eller lære seg å like rester. Standard logikk fra de som ikke gidder og bryr seg og heller foretrekker å gi faen. For hvorfor gidde å gjøre gode handlinger da det finnes handlinger som kanskje er verre? Anonymkode: 366d2...51f Nope. Matsvinn er din hobby, ikke min. Anonymkode: 14443...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #146 Del Skrevet 31. mars Siden jeg er mikrobiolog med særfelt innen mat, er jeg veldig påpasselig på hvilken mat jeg spiser. Jeg hater å kaste mat, og er vokst opp i en familie som aldri kaster mat om ikke man må. Men, jeg vet at utseende, lukt og smak ikke alltid er tilstrekkelig for å vurdere om en matvare er trygg å spise, og jeg vet at noen matvarer er spesielt skumle å spise kald eller gammel. Jeg må innrømme at jeg av og til må bryte egne prinsipper, enten innenfor yrkesvalg eller som miljøengasjert og fattig. Anonymkode: b7ae9...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mars #147 Del Skrevet 31. mars Ja, vi kaster maten som ikke blir spist opp etter noen dager. noen ganger glemmer vi å spise opp så det går ut på dato. Bryr meg svært lite om hva du synes jeg bør gjøre med maten jeg har betalt for. Anonymkode: 65a0e...057 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:45 #148 Del Skrevet torsdag kl 18:45 Kaster lite mat. Spiser middagsrester til lunsj dagen etter. Fryser ned kjøttrester og bruker i pyttipanne, lapskaus, gryteretter, omelett,pizzafyll osv. Gjør det samme med kjøttpålegg som ikke blir spist og nærmer seg å bli dårlig. Brukes til ostesmørbrød, pizza,omelett osv. Kokte grønnsaksrester brukes opp senest dagen etter. Potet-,ris- og pastarester brukes til stekt ris,pastagrateng,omelett, eller has i suppe eller salat. (Og ja,man kan spise det,om det oppbevares riktig) Brød har jeg i skiver i fryser,tar opp det som trengs pr måltid,så blir ikke mye gammelt brød her. Og middager planlegges for å få brukt opp det vi har. Er det feks salat til middag en dag,må det bli salat til middag dagen etter også, for å unngå at den blir dårlig og må kastes. Anonymkode: 22d08...486 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:51 #149 Del Skrevet torsdag kl 18:51 Ja, jeg kaster mat. Jeg kan ikke spise så mye uten å legge på meg, så å spise opp middagsrester og lignende etter sønnen min er uaktuelt. Og så skjer det innimellom at grønnsaker og frukt blir liggende for lenge uten at jeg rekker å spise det, da går det i søpla. Anonymkode: 95d2c...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet torsdag kl 18:54 #150 Del Skrevet torsdag kl 18:54 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kaster lite mat. Spiser middagsrester til lunsj dagen etter. Fryser ned kjøttrester og bruker i pyttipanne, lapskaus, gryteretter, omelett,pizzafyll osv. Gjør det samme med kjøttpålegg som ikke blir spist og nærmer seg å bli dårlig. Brukes til ostesmørbrød, pizza,omelett osv. Kokte grønnsaksrester brukes opp senest dagen etter. Potet-,ris- og pastarester brukes til stekt ris,pastagrateng,omelett, eller has i suppe eller salat. (Og ja,man kan spise det,om det oppbevares riktig) Brød har jeg i skiver i fryser,tar opp det som trengs pr måltid,så blir ikke mye gammelt brød her. Og middager planlegges for å få brukt opp det vi har. Er det feks salat til middag en dag,må det bli salat til middag dagen etter også, for å unngå at den blir dårlig og må kastes. Anonymkode: 22d08...486 Veldig gjenkjennelig! ☺️ Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illumi Skrevet fredag kl 16:21 #151 Del Skrevet fredag kl 16:21 (endret) Jeg kaster veldig lite tror jeg. Lager alltid måltid med passe mengde så det ikke blir rester. Evt. Resten legges alltid i kjøleskapet og spises senere (om det så bare er en liten bit igjen av det jeg spiser) Frukt og grønt som begynner å bli dvaske lager jeg smoothie eller gryte/pytt i panne/mos av. Eller fryser til kraft. Kaster desverre en del skall, men tenker på å anskaffe kompost så jeg kan lage plantejord til drivhuset jeg tenker å skaffe meg 🫡 Avskjær og bein av kjøtt og noe av skall går i frysen til kraft, spiser også frukt og grønt med skall der det lar seg gjøre. Fruktskall jeg ikke liker går i smoothie. Brun avokado spise jeg litt på trass men pleier å følge veldig godt med på de så de ikke blir såå brune før jeg spiser de. Jeg følger veldig godt med og har alltid god oversikt over hva som er i kjøleskapet, så det gjør det jo veldig lett å ikke kaste noe. Endret fredag kl 16:22 av Illumi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå