Gå til innhold

Kaster du mat.? 😠

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi kaster eggeskall, bananskall, avokadoskall, fiskeskinn, kyllingben o.l. 

Anonymkode: 440b5...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å kaste så lite som mulig. Med unntak av fersk kjøtt og fisk, bryr jeg mer lite om datostemplet på matvarer, og stoler på sansene mine. 

Det som havner i matavfallet hos meg, er typisk det man uansett ikke spiser som bein fra fisk eller kylling, eggeskall og fruktskrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ønsker å bruke brødskivene som ungene har med seg hjem igjen fra skolen/barnehagen, som har ligget en hel dag i romtemperatur, og gjerne blitt tatt ett tygg av av en snørrete unge, så for all del... Vi for vår del hiver dem i komposten og gjødsler med dem i hagen. 

Anonymkode: 9d99a...47d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 14.05):

Nå er det langt ifra kun ts som mener dette.  Det er mange av oss  som klarer å se lenger enn egen nesetipp  og klarer å forstå  at handlingene vi utfører i hverdagen vil påvirke andre enn kun oss selv.  Med andre ord det finnes mange som ikke kun bryr seg om seg selv.

Ja hvorfor bryr seg når man kan leve i sin egen lille boble  og ikke ofre en tanke i retningen av at ens egne egoistiske handlinger kan få konsekvenser for andre?

Da er det kanskje på tide å lære seg å beregne bedre eller lære seg å like rester.

Standard logikk fra de som ikke gidder og bryr seg og heller foretrekker å gi faen. For hvorfor gidde å gjøre gode handlinger da det finnes handlinger som kanskje er verre?

Anonymkode: 366d2...51f

Nope. Matsvinn er din hobby, ikke min.

Anonymkode: 14443...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden jeg er mikrobiolog med særfelt innen mat, er jeg veldig påpasselig på hvilken mat jeg spiser. Jeg hater å kaste mat, og er vokst opp i en familie som aldri kaster mat om ikke man må. Men, jeg vet at utseende, lukt og smak ikke alltid er tilstrekkelig for å vurdere om en matvare er trygg å spise, og jeg vet at noen matvarer er spesielt skumle å spise kald eller gammel. Jeg må innrømme at jeg av og til må bryte egne prinsipper, enten innenfor yrkesvalg eller som miljøengasjert og fattig.

Anonymkode: b7ae9...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, vi kaster maten som ikke blir spist opp etter noen dager. noen ganger glemmer vi å spise opp så det går ut på dato. Bryr meg svært lite om hva du synes jeg bør gjøre med maten jeg har betalt for.

Anonymkode: 65a0e...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster lite mat. Spiser middagsrester til lunsj dagen etter. Fryser ned kjøttrester og bruker i pyttipanne, lapskaus, gryteretter, omelett,pizzafyll osv. Gjør det samme med kjøttpålegg som ikke blir spist og nærmer seg å bli dårlig. Brukes til ostesmørbrød, pizza,omelett osv. Kokte grønnsaksrester brukes opp senest dagen etter. Potet-,ris- og pastarester brukes til stekt ris,pastagrateng,omelett, eller has i suppe eller salat. (Og ja,man kan spise det,om det oppbevares riktig) 

Brød har jeg i skiver i fryser,tar opp det som trengs pr måltid,så blir ikke mye gammelt brød her. 

Og middager planlegges for å få brukt opp det vi har. Er det feks salat til middag en dag,må det bli salat til middag dagen etter også, for å unngå at den blir dårlig og må kastes. 

Anonymkode: 22d08...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kaster mat. Jeg kan ikke spise så mye uten å legge på meg, så å spise opp middagsrester og lignende etter sønnen min er uaktuelt. 

Og så skjer det innimellom at grønnsaker og frukt blir liggende for lenge uten at jeg rekker å spise det, da går det i søpla. 

Anonymkode: 95d2c...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kaster lite mat. Spiser middagsrester til lunsj dagen etter. Fryser ned kjøttrester og bruker i pyttipanne, lapskaus, gryteretter, omelett,pizzafyll osv. Gjør det samme med kjøttpålegg som ikke blir spist og nærmer seg å bli dårlig. Brukes til ostesmørbrød, pizza,omelett osv. Kokte grønnsaksrester brukes opp senest dagen etter. Potet-,ris- og pastarester brukes til stekt ris,pastagrateng,omelett, eller has i suppe eller salat. (Og ja,man kan spise det,om det oppbevares riktig) 

Brød har jeg i skiver i fryser,tar opp det som trengs pr måltid,så blir ikke mye gammelt brød her. 

Og middager planlegges for å få brukt opp det vi har. Er det feks salat til middag en dag,må det bli salat til middag dagen etter også, for å unngå at den blir dårlig og må kastes. 

Anonymkode: 22d08...486

Veldig gjenkjennelig! ☺️ Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaster veldig lite tror jeg. Lager alltid måltid med passe mengde så det ikke blir rester. Evt. Resten legges alltid i kjøleskapet og spises senere (om det så bare er en liten bit igjen av det jeg spiser)

Frukt og grønt som begynner å bli dvaske lager jeg smoothie eller gryte/pytt i panne/mos av. Eller fryser til kraft.

Kaster desverre en del skall, men tenker på å anskaffe kompost så jeg kan lage plantejord til drivhuset jeg tenker å skaffe meg 🫡

Avskjær og bein av kjøtt og noe av skall går i frysen til kraft, spiser også frukt og grønt med skall der det lar seg gjøre. Fruktskall jeg ikke liker går i smoothie. Brun avokado spise jeg litt på trass men pleier å følge veldig godt med på de så de ikke blir såå brune før jeg spiser de.

Jeg følger veldig godt med og har alltid god oversikt over hva som er i kjøleskapet, så det gjør det jo veldig lett å ikke kaste noe.

Endret av Illumi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...