Gå til innhold

Kjemisk kastrering av hund - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en hund som har litt ADHD på tur. Han trekker voldsomt, springer fra side til side og skal sniffe og slikke på absolutt alt. Når han slikker får han hvit skum i munnen, da det mest sannsynlig er noe veldig godt fra ei tispe😛

Vi er også ofte i hundeparken å leker, han er veldig snill med alle hunder. Men han er veeeeeldig på tispene. Han roer seg ned hvis han blir satt på plass av tispa et par ganger, men noen ganger er han veldig på og gir seg ikke. 

Så jeg har vurdert å prøve kjemisk kastrering for å se om det har noe effekt. Om han kanskje roer seg litt ned på tur og kan leke med tisper uten at han hele tiden skal ri på dem. Kan noen ganger bli dårlig stemning om det er en tispe og en annen han hund i nærheten. 

Noen som vil dele sin erfaring? 

Anonymkode: beada...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har god erfaring med det ja. Ble en del roligere med jokking. Men fortsatt en hund med mye energi. Men jeg regner med det roer seg ned når han blir eldre. Han er bare et og halvt år. 

Anonymkode: 3acc2...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også veldig god erfaring med kjemisk kastrering (hadde først to runder kjemisk og så kirurgisk).

Det gjorde ham roligere på tur, mindre trekking, kortere radius når løs, hørte mer etter osv. 

Vær obs på at det kan ta opp til seks uker før det blir bedre, og det kan bli mer intenst før det blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Jeg har en hund som har litt ADHD på tur. Han trekker voldsomt, springer fra side til side og skal sniffe og slikke på absolutt alt. Når han slikker får han hvit skum i munnen, da det mest sannsynlig er noe veldig godt fra ei tispe😛

Vi er også ofte i hundeparken å leker, han er veldig snill med alle hunder. Men han er veeeeeldig på tispene. Han roer seg ned hvis han blir satt på plass av tispa et par ganger, men noen ganger er han veldig på og gir seg ikke. 

Så jeg har vurdert å prøve kjemisk kastrering for å se om det har noe effekt. Om han kanskje roer seg litt ned på tur og kan leke med tisper uten at han hele tiden skal ri på dem. Kan noen ganger bli dårlig stemning om det er en tispe og en annen han hund i nærheten. 

Noen som vil dele sin erfaring? 

Jeg ville absolutt gjort noe pga det jeg uthevet. En dag møter han plutselig feil tispe og ender opp med skade. Min er skikkelig bitch og gir bare en advarsel før det smeller.

Anonymkode: 1b0be...588

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring selv, men naboen gjorde dette med hunden sin og han fikk plutselig epilepsi, men det var ikke før påfyll. Etter det skjedde det ett eller annet og han fikk anfall etter anfall og ble deretter diagnosert med epilepsi. Var aldri syk før de valgte kjemisk kastrering så er trolig derfor dette skjedde.

Anonymkode: 28625...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde ganske god erfaring, hund på 8 kg 2 år, litt lik atferd som du beskriver-  vill på tur, jukka på alt, også barn (ikke våre men i fam. og i gata). Tok den med lavest dose, den varte omtrent 1 år. Han ble roligere og mer balansert, mindre sniffete, mer samarbeidsvillig, bedre appetit når løpetid i gate, men samtidig ble han litt mer engstlig mot høye lyder, begynt å varsle litt mer, ble usikker på seg selv og da bjeffe på spesielt store svarte hunder. Når kastrering gikk ut var det tilbake til jukking, ikke spise, "ikke høre" på tur. Selektiv hørsel. Så det ble fysisk kastrering . Nå har vi en kosete latsabb. Litt mer engstlig enn før da.. 

Anonymkode: 09e4a...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lik problemstilling som dere + veldig «jagende» og slitsom hund hjemme. Han klarte liksom aldri å slappe av. Vi fikk en ny og lykkeligere hund etter kastrering, det er jeg helt sikker på ♥️

Anonymkode: 68637...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode erfaringer med kjemisk kastrering , hatt en runde på over 1 år nå. Vurderer nå å gå for kirurgisk , for det var nydelig å slippe alt tullet . Han jokket mye på alt før, bamser, tepper og bein. Han var ekstrem på tur og helt gal når de5 var tisper rundt. Nå er han blitt roligere, hører bedre etter, mer kosete og jokker ingenting . Han er blitt veldig glad i mat og trenger mer mosjon nå da. Så det er verd å vite . At de legger gjerne på seg litt ekstra . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor gammel er hunden? 🙂

Anonymkode: 960ef...a68

Han er 3,5 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God erfaring. 

Han ble roligre på tur.

Mindre stresset hjemme.

0 markering inne.

Han kan omgås tisper og hanner uten at det blir "tull".

Ørene grodde ut igjen.

Han var så "ille" at vi merket forbedring på markering og stress allerede dag 2 etter kastreringen.

Anonymkode: 6405c...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ingen erfaring selv, men naboen gjorde dette med hunden sin og han fikk plutselig epilepsi, men det var ikke før påfyll. Etter det skjedde det ett eller annet og han fikk anfall etter anfall og ble deretter diagnosert med epilepsi. Var aldri syk før de valgte kjemisk kastrering så er trolig derfor dette skjedde.

Anonymkode: 28625...385

Denne her kan jeg si umiddelbart: det er INGEN sammenheng. Ikke fysisk mulig, ikke sett i studier, ingenting.

Hilsen dyrlege. 

Anonymkode: 250c7...e58

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...