AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #21 Skrevet 27. mars 2025 Hva mener du vanedannende? Alle er vanedannende på den måten at kroppen blir vant til det og trenger nedtrapping. Har du gått i terapi? Man gjør det før antidepressiva, om man har en lege som forstår noe som helst da. Anonymkode: 79532...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #22 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er allmennt kjent at aktivitet og trening hjelper mot depresjon. Anonymkode: 02b20...432 I tillegg til annen terapi/medisinering ja, men man blir ikke frisk av å gå tur. Anonymkode: 04fd0...950 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #23 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I tillegg til annen terapi/medisinering ja, men man blir ikke frisk av å gå tur. Anonymkode: 04fd0...950 Ingen som har brukt ordet frisk heller, men sagt at det hjelper. Var du som skrev at det ikke hjalp mot depresjon, noe det gjør. Anonymkode: 02b20...432 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #24 Skrevet 27. mars 2025 Har tatt Mianserin 30 mg 2 ganger. Ikke merket noe til bedring av søvn. Kun dessverre imovane som har slått meg ut. Og jeg ønsker ikke imovane. føler meg litt «utenfor meg selv» og litt mer trist. Vanskelig å si om det er tablettene/dosen som gjør det. til deg/dere som anbefaler sko og natur: jeg er til vanlig aktiv og går et par (enklere)toppturer i uka, etter jobb. Men etter nedstemtheten og søvnplagene tok overhånd har jeg ikke ork. Ønsker jo selvfølgelig å bli meg selv igjen Anonymkode: 6b314...bdb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #25 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingen som har brukt ordet frisk heller, men sagt at det hjelper. Var du som skrev at det ikke hjalp mot depresjon, noe det gjør. Anonymkode: 02b20...432 Den jeg siterte skrev at TS burde få resept på turklær og gå tur 3 ganger daglig. Derav mitt svar. Anonymkode: 04fd0...950 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #26 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tok ikke lang tid som vanlig 🙄 Forøvrig har jeg hund og går tur 3 ganger for dagen, noe jeg ikke hadde klart uten medisinsk behandling. Anonymkode: 72d97...1b2 Så har du den gruppen som nærer på psykisk sykdom, som ikke kan leve et liv uten - det må deles med alle, uten at andre slipper til ordet - deres sykdom er altoppslukende - det har blitt en besettelse - og skulle andre ha en mening så svarer de med piggene ute - denne gruppen blir sjelden frisk. Noen vil kanskje kalle det selvoppfyllende profeti når det er alt de tenker på. Forøvrig, på min andre runde med kreft så ble jeg diagnosert moderat depressiv etter utfylling av MADRS skjema og noen timer samtale med psykiater. Anonymkode: 014d0...aba
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #27 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så har du den gruppen som nærer på psykisk sykdom, som ikke kan leve et liv uten - det må deles med alle, uten at andre slipper til ordet - deres sykdom er altoppslukende - det har blitt en besettelse - og skulle andre ha en mening så svarer de med piggene ute - denne gruppen blir sjelden frisk. Noen vil kanskje kalle det selvoppfyllende profeti når det er alt de tenker på. Forøvrig, på min andre runde med kreft så ble jeg diagnosert moderat depressiv etter utfylling av MADRS skjema og noen timer samtale med psykiater. Anonymkode: 014d0...aba Sikker på at du har kreft? At ikke bare en fjelltur kan fikse alle dine problemer? Jeg ville prøvd det hadde jeg vært deg Synes du det var nedlatende? Anonymkode: 72d97...1b2 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #28 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I tillegg til annen terapi/medisinering ja, men man blir ikke frisk av å gå tur. Anonymkode: 04fd0...950 Hvis du har tenkt å bringe dette videre til allmennheten så håper jeg du er innforstått med at du tar feil. Depresjon, behandling - Fysisk aktivitet og trening - NHI.no Anonymkode: 014d0...aba
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #29 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har tenkt å bringe dette videre til allmennheten så håper jeg du er innforstått med at du tar feil. Depresjon, behandling - Fysisk aktivitet og trening - NHI.no Anonymkode: 014d0...aba Har aldri sagt at det ikke kan hjelpe. Men å gi dette som en "kur" til TS som tydelig er deprimert synes jeg er uansvarlig. For mange fører sånne holdninger til at de føler det er deres egen feil at de ikke blir friske. Så klart bør man gå tur, det bør man enten man er syk eller frisk. Anonymkode: 04fd0...950 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #30 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikker på at du har kreft? At ikke bare en fjelltur kan fikse alle dine problemer? Jeg ville prøvd det hadde jeg vært deg Synes du det var nedlatende? Anonymkode: 72d97...1b2 Som nevnt, så var det den gruppen som nærer på psykiske diagnoser, som ikke klarer seg uten den - de klamrer seg fast til den og til slutt har blitt diagnosen Anonymkode: 014d0...aba
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #31 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du har tenkt å bringe dette videre til allmennheten så håper jeg du er innforstått med at du tar feil. Depresjon, behandling - Fysisk aktivitet og trening - NHI.no Anonymkode: 014d0...aba Forskning jeg har lest viser at det hjelper for noe, spesielt ved mild depresjon. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har blitt frisk av depresjon gjennom trening alene. Anonymkode: 21203...5bd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #32 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Forskning jeg har lest viser at det hjelper for noe, spesielt ved mild depresjon. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har blitt frisk av depresjon gjennom trening alene. Anonymkode: 21203...5bd Noen* skulle det selvfølgelig stå. Anonymkode: 21203...5bd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #33 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som nevnt, så var det den gruppen som nærer på psykiske diagnoser, som ikke klarer seg uten den - de klamrer seg fast til den og til slutt har blitt diagnosen Anonymkode: 014d0...aba Og hypokondere er en egen sykdom som gjelder både fysisk og psykiske lidelser. Det er ikke den sykdommen vi diskuterer i denne tråden så det er fint om du kan holde deg til temaet i denne tråden. Om du ønsker å diskutere hypokondere spesifikt synes jeg nesten du bør opprette din egen tråd om dette. Anonymkode: 72d97...1b2 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #34 Skrevet 27. mars 2025 Som de andre sier så tar det noen uker før du merker bedring. Jeg bruker Wellbutrin og er veldig fornøyd med den, ingen bivirkninger. Har tilbakevennende depresjon og har stått på Wellbutrin i flere år. Anonymkode: 519f2...bcf
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #35 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, depresjon med psykotiske symptomer, men likevel depresjon, og antipsykotika hjalp både på de psykotiske symptomene, men også veldig bra på de depressive symptomene. Hadde forsøkt quetiapine en periode for søvn, men fikk en del bivirkninger av den, så derfor ble det Zyprexa. Anonymkode: 50693...331 Lav dose zyprexa? jeg brukte quetiapin lav dose en stund men ble deprimert angstete og rar i hode av den:/ Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #36 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lav dose zyprexa? jeg brukte quetiapin lav dose en stund men ble deprimert angstete og rar i hode av den:/ Anonymkode: a45e3...756 Er vel ikke lov å skrive dosering her, usikker på om det bare gjelder mg da. Men bruker middels-høy dose Zyprexa. Anonymkode: 50693...331
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #37 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er vel ikke lov å skrive dosering her, usikker på om det bare gjelder mg da. Men bruker middels-høy dose Zyprexa. Anonymkode: 50693...331 Ok. Ja mulig det. Tenkte bare om du brukte «psykose» doser eller de dosene som brukes kun for søvn/angst Anonymkode: a45e3...756
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #38 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Forskning jeg har lest viser at det hjelper for noe, spesielt ved mild depresjon. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har blitt frisk av depresjon gjennom trening alene. Anonymkode: 21203...5bd Jeg kjenner til flere tilfeller hvor personer har måttet innse at de må gjøre en jobb selv og ikke bare lene seg på at piller skal gjøre de friske. Når alt som opptar en person er ens egen mentale uhelse så blir resultatet deretter. Når det er sagt, jeg har ikke nevnt et ord om at medisiner ikke skal brukes som en del av behandlingen. Alt jeg skrev var at gode gåsko, allværsjakke og sydvest burde vært gitt som resept sammen med krav om minimum 3 dager aktivitet i uken. Mange, alt for mange psykologer og psykiatere er for passive med å sette dette som et krav til sine pasienter. Og det er ganske rart i grunn da man vet hvor viktig dette tiltaket er for å bli frisk. Samme gjelder de leger som sykemelder 100% fordi pasienten er nedstemt/midl deprimert. De skulle aldri blitt 100% sykemeldt. Det er så god dokumentasjon på at det å stå i arbeid gjør at personer med denne problematikken kommer fortere tilbake til hverdagen at det ikke burde være noe å snakke om. Anonymkode: 014d0...aba 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #39 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner til flere tilfeller hvor personer har måttet innse at de må gjøre en jobb selv og ikke bare lene seg på at piller skal gjøre de friske. Når alt som opptar en person er ens egen mentale uhelse så blir resultatet deretter. Når det er sagt, jeg har ikke nevnt et ord om at medisiner ikke skal brukes som en del av behandlingen. Alt jeg skrev var at gode gåsko, allværsjakke og sydvest burde vært gitt som resept sammen med krav om minimum 3 dager aktivitet i uken. Mange, alt for mange psykologer og psykiatere er for passive med å sette dette som et krav til sine pasienter. Og det er ganske rart i grunn da man vet hvor viktig dette tiltaket er for å bli frisk. Samme gjelder de leger som sykemelder 100% fordi pasienten er nedstemt/midl deprimert. De skulle aldri blitt 100% sykemeldt. Det er så god dokumentasjon på at det å stå i arbeid gjør at personer med denne problematikken kommer fortere tilbake til hverdagen at det ikke burde være noe å snakke om. Anonymkode: 014d0...aba Er vel ingen her som snakker om å lene seg på piller alene. Å bli frisk fra depresjon krever at man tar grep fra flere hold, og ulike personer trenger ulik tilnærming. Jeg er absolutt for at trening/aktivitet bør inngå i tiltakene, det er bare leit når det fremstilles som at trening/aktivitet alene gjør en frisk. Da har jeg nok missforstått innlegget ditt, og er helt enig. Anonymkode: 04fd0...950 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2025 #40 Skrevet 27. mars 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok. Ja mulig det. Tenkte bare om du brukte «psykose» doser eller de dosene som brukes kun for søvn/angst Anonymkode: a45e3...756 Bruker "psykose"-dose, siden jeg har psykotiske symptomer. Usikker på om det er nødvendig for å behandle "bare" depressive symptomer, men det funker i alle fall utrolig bra! Har prøvd en haug av antidepressiva som ikke har hatt effekt eller bare gjort meg verre. Anonymkode: 50693...331
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå