Gå til innhold

Ordet "Regnbuebaby"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville vel tenkt en baby med downs eller andre medfødte utviklingsforstyrrelser.

Da vi har begrep som ‘barn av regnbuen’ eller regnbuebarn, for alle med ulike former for normalitet og medfødte skader/syndrom.

Anonymkode: dde7d...af1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et barn er et barn, og alle er helt unike. Du ble bare til fordi den før deg døde…..så fin måte å starte livet på da……🙄 Hvorfor må absolutt alt ha en merkelapp? Både regnbuebarn og englebarn høres ut som døde barn.

Anonymkode: 85f2c...0b2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toskete å bruke et slikt uttrykk på et barn, særlig fordi det tillegges så mange ulike betydninger.

Anonymkode: a314d...d6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også umiddelbart tenkt barn av homofilt par.

Jeg har ikke noe i mot at homofile får barn, men synes det er dumt å bruke sånne merkelapper på ungene. Barn med to mødre/to fedre er vel ikke annerledes enn andre unger?

Hvis det skal bety funksjonshemmet eller utviklingshemmet barn, så ville jeg heller sagt det, så skjønner folk hva man mener.

Anonymkode: fa89a...710

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2025 den 10.51):

Jeg har ikke hørt om det før. Og jeg mistet 6 ganger, før jeg fikk barnet mitt.

Anonymkode: 7a155...348

Jeg har aldri hørt begrepet regnbuebarn og jeg har mistet både søsken og egne barn både ved spontanabort og ved dødfødsel. Lesbisk er jeg også. Dette uttrykket kan ikke være spesielt mye brukt...

Anonymkode: bc826...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mistet noen gang, men vet godt hva regnbuebarn/baby betyr.

Var nok ikke som ble kalt det, da jeg gikk gravid (20 år siden), så det er nok noe av nyere tid.

Mener at man ikke trenger å oppleve dødfødsel, før man kan kalle neste en regnbuebaby.

Anonymkode: 09b92...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I følge ordboken er det barn med to fedre eller to mødre:

https://naob.no/ordbok/regnbuebarn

Jeg trodde det var barn med ulik hudfarge, ref sangen "Barn av regnbuen".

Det virker ikke som det finnes noen stor enighet om hva ordet betyr. Men for all del: Kjør debatt!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Et barn er et barn, og alle er helt unike. Du ble bare til fordi den før deg døde…..så fin måte å starte livet på da……🙄 Hvorfor må absolutt alt ha en merkelapp? Både regnbuebarn og englebarn høres ut som døde barn.

Anonymkode: 85f2c...0b2

Det er jo en måte og tenke på da. Barnet mitt vet at jeg mistet før hun, og hun føler seg veldig spesiell. Hun føler hun var ment til å komme og derfor mistet jeg den andre. Hun syns det er fascinerende og fått hun til å føle at mange omstendigheter er «ment». Så dette kommer jo ned til hvordan perpektiv man ha.

Anonymkode: 9885a...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo en måte og tenke på da. Barnet mitt vet at jeg mistet før hun, og hun føler seg veldig spesiell. Hun føler hun var ment til å komme og derfor mistet jeg den andre. Hun syns det er fascinerende og fått hun til å føle at mange omstendigheter er «ment». Så dette kommer jo ned til hvordan perpektiv man ha.

Men jeg har aldri kalt hun regnbue barn eller bruker sånne utrykk. Tenker opp til hver enkelt men jeg skjønner heller ikke hvorfor alt skal ha merkelapper. Men hver sin smak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuebarn har jo vært noe en har sagt i veldig mange år. Jeg hørte det lenge før det var vanlig med regnbuen i forbindelse med ulike legninger. 
Det er i hvert fall en veldig vanlig måte å uttrykke det i kristne kretser, at en har mistet, men nå har Gud velsignet en med et nytt barn. 
Jeg synes det er fint 🥰 Regnbuen for meg forbinder jeg med mye håp, og at det kommer noe godt ut av det mørke ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et enda dummere uttrykk er "stjernekikker".

Herregud.

Anonymkode: 84ffd...413

Det er et medisinsk uttrykk for et barn som blir født med ansiktet opp - det er ikke noe man kaller barnet resten av livet :ler:

Anonymkode: fa89a...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stakkars jente. Håper du står klar til å ta henne imot den dagen skyldfølelsen kommer. 

Anonymkode: bc826...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...