Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som har blitt diagnostisert med cøliaki i voksen alder, hvordan artet det seg? Kom symptomene plutselig, eller snikende? Hvilke symptomer fikk du, og hvordan var utredningen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vitamin og mineralmangler, sleit med magen, var mye trett og mangla energi. Jeg gikk også bare opp og opp i vekt og greide ikke stoppe det, jeg var jo alltid sulten og alltid trett samtidig som jeg virkelig gjorde mitt ytterste med livvsstilen. Jeg veide alt, skrev mattadbok, drakk kun vann, skrudde av skjermer kl 21. Hadde kadaverdisiplin på søvnhygienen og var utkjørt av å være «sunn».
Jeg har cøliaki i nær familie så jeg fikk mast meg til gastroskopi etter alt for mange måneder med diett og tilskudd uten at det hjalp. Etter diagnosen tok det bare noen mnd å merke enorm forskjell. Mest på energien, men vekta kom seg også ganske raskt , ikke så rart når jeg hadde spist mye fullkorn og gått på knekkebrøddietten blant annet. Blodprøvene ble bedre etter noen mnd, jern var vel det jeg sleit med lengst men magen ble desverre aldri helt bra igjen. Jeg hadde total totteatrofi så det var jo som forventa egentlig. 
Jeg ble diagnosert som 37-åring. 

Anonymkode: bcc0f...eac

AnonymBruker
Skrevet

Var veldig, veldig sliten og trøtt. Klarte plutselig ikke sykle opp en bakke, eller gå turer, måtte bli sykemeldt fra jobb. Til slutt kom det klare symptomer på problemer med mage/tarm: diare, smerter, gjærsmak i munnen etc. Hadde også vektøking. 

Utredning med blodprøver og avføringsprøver, deretter gastroskopi. Alle tarmtottene var borte. Fikk diagnosen da jeg var 29.

Tok ett år å få tilbake energien ved glutenfrie kost. Gikk ned igjen i vekt ved vegetarmat. 

Anonymkode: 614df...f5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...