Gå til innhold

Hund som reiser bust på

Fremhevede innlegg

Gjest camillo
Skrevet
I stedet for dekk eller sitt bruker jeg 'gå bak' (altså hold deg bak meg, jeg er leder og går først) eller 'være her'. Sistnevnte er det samme som å gå ved fot, men hun trenger ikke å se på meg. Da skal et eller annet punkt på kroppen hennes befinne seg ved mitt venstre kne. I innlæringsfasen ville jeg jobbet med at hunden skal ha øyekontakt med meg til den andre hunden har passert.

Tren, tren og tren. :)

Men hvordan ville du lagt opp dette når hunden totalt mister kontakten med landjorda med en gang den ser synet av en annen hund? Den blokkerer, altså. Det vil si at øyenkontakt er helt uaktuelt. Hvordan vil du nå inn?

Videoannonse
Annonse
Gjest camillo
Skrevet
Det høres ut som hunden er stresset slik som du forteller det. Når en hund reiser bust, er det for å vise seg større enn det den er. Kanskje den er noe usikker? Har den laget noe bråk _noen_ gang med andre hunder?

Jeg ville ikke bedt hunden om å legge seg ned dersom den er stresset. Det å be en hund legge seg under stressede omgivelser (for den), gjør det bare enda verre. En stresset hund vil enten forsvare seg mot "fienden" (det/den som stresser den) ved å komme seg unna ved å dempe den andre hvis ikke det går, eller i verste fall bite.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått på et dressurkurs, eller med mennesker med andre hunder for å avlære uønsket adferd. Det er ikke alle hunder du møter på turer som er like gode i hodet som du kan prøve deg på, dvs. teste din egen hund. Så om du har tilgang på et rimelig kurs med hunder som er mentalt sterke nok til å takle din hund og kan si i fra at sånn og sånn skal det ikke være, så gjør du det. En alfahund vil aldri starte bråk med andre hunder i det hele tatt, det er bare usikre hunder som gjør slikt, hunder som ikke er helt sikre på hvor de står hen.

Det viktige her er vel at det er snakk om en unghund i psykisk modning. Det er jo derfor veldig sannsynlig ikke en egenskap ved hunden, siden den ikke har vært stresset eller usikker før. På meg virker det litt feil å snakke om alfahund osv når det er dette som er situasjonen..?

Dette er jo en ganske vanlig unote som kommer i denne alderen, uten at hundene trenger å ha hatt dårlige erfaringer med andre hunder av den grunn.

Det du skriver om at en hund enten vil dempe eller bite er jeg normalt enig i, men jeg tror altså dette går på litt andre ting. Jeg tror de er fulle av hormoner og pubertetskropp, og dempe gjør de ihvertfall ikke. For å ta min som eksempel; han demper ikke, men er heller ikke aggressiv hvis han slipper bort til den andre hunden. Men han bråker som et uvær.

Skrevet
Men hvordan ville du lagt opp dette når hunden totalt mister kontakten med landjorda med en gang den ser synet av en annen hund? Den blokkerer, altså. Det vil si at øyenkontakt er helt uaktuelt. Hvordan vil du nå inn?

Du kan f.eks. drive med kontakttrening et sted hvor det ferdes andre hunder, men hvor dere kan holde dere litt for dere selv. Øv på kontakt mens det er andre hunder på god avstand. Belønn for at han holder fokus på deg og ikke de andre hundene. Etterhvert som dette fungerer kan dere minske avstanden. Kurs er jo en god mulighet til å øve på nettopp dette, du kan også alliere deg med noen du kjenner som har hund, og som kan bevege seg i utkanten av treningsfeltet deres. Det finnes jo ingen kjappe løsninger, men hvis du setter av tid til å trene mye på dette i en periode bør du merke bedring etter en tid...

Gjest camillo
Skrevet
Du kan f.eks. drive med kontakttrening et sted hvor det ferdes andre hunder, men hvor dere kan holde dere litt for dere selv. Øv på kontakt mens det er andre hunder på god avstand. Belønn for at han holder fokus på deg og ikke de andre hundene. Etterhvert som dette fungerer kan dere minske avstanden. Kurs er jo en god mulighet til å øve på nettopp dette, du kan også alliere deg med noen du kjenner som har hund, og som kan bevege seg i utkanten av treningsfeltet deres. Det finnes jo ingen kjappe løsninger, men hvis du setter av tid til å trene mye på dette i en periode bør du merke bedring etter en tid...

Jeg har gått på kurs, og der fikk jeg streng beskjed om å bruke dekk til den store gullmedalje. Derfor lurer jeg på hva dere som er imot dette ville gjort...

Kontakttrening på gradvis mindre avstand er jo en god idè, men det fungerer dårlig når man bor på et sted hvor det er andre hunder absolutt over alt, til enhver tid. Jeg bor i et nabolag med ekstremt mange hunder, og det går ikke èn tissetur uten å møte på mange. Da ødelegges alt igjen.

Jeg har altså fått stor forbedring med avledning og dekk. Han har nå begynt å legge seg av egen fri vilje når han ser en annen hund, så jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor dette skal være så ille for ham. Hadde han da lagt seg av seg selv?

Skrevet
Han er fortsatt en kranglete tennåring :hoho:

:-D Ja det har du jammen rett i!

Gjest Gjest
Skrevet
Det viktige her er vel at det er snakk om en unghund i psykisk modning. Det er jo derfor veldig sannsynlig ikke en egenskap ved hunden, siden den ikke har vært stresset eller usikker før. På meg virker det litt feil å snakke om alfahund osv når det er dette som er situasjonen..?

Dette er jo en ganske vanlig unote som kommer i denne alderen, uten at hundene trenger å ha hatt dårlige erfaringer med andre hunder av den grunn.

Det du skriver om at en hund enten vil dempe eller bite er jeg normalt enig i, men jeg tror altså dette går på litt andre ting. Jeg tror de er fulle av hormoner og pubertetskropp, og dempe gjør de ihvertfall ikke. For å ta min som eksempel; han demper ikke, men er heller ikke aggressiv hvis han slipper bort til den andre hunden. Men han bråker som et uvær.

Det er jo det jeg mener. Det er jo en unghund i aller "beste" alder. Og det er jo faktisk nå man må ta tak i problemene som vil forekomme, og tar man ikke i mot det at hunden reiser bust når den ser andre hunder, vil du jo få problemer med dette senere også. Man roser ikke uønsket adferd. Kall meg av den gamle skolen, men jeg hadde ikke tolerert ikke at hunden min kanskje vil skape problemer hos andre hunder/hundeeiere fordi den er full av hormoner. Det er jo nettopp der mange av tingene skjer. Jeg hadde en hund en gang som møtte på en hund med "masse hormoner", og den nektet å gå forbi alt som het schæfer utenom å gå omveier. Jeg kjenner mange schæfere, og det er tydeligvis et "schæferproblem". Mange av disse eierene har tatt tak i problemet der og da. Jeg snakker ikke om å denge hunden i bakken, eller dekke eller hva som helst, men nettopp gå med en ting som hunden setter høyest, godbit, pølse, biff, lekeball, en knitrende bæsjepose for å få lyd, knitrende papir, hva som helst, bare det er noe hunden konsentrerer seg om.

Jeg tror det er veldig individuelt med bruk av dekk og hva andre mener om det, noen sier at du skal bruke dekk til den store gullmedalje, som du sier, mens andre fraråder det på det dypeste. Jeg bruker ikke dekk i en stresset situasjon, og er det en hund full av hormoner, bør man vel unngå dekk (da dette blir en stresset situasjon)?

Gjest camillo
Skrevet
Det er jo det jeg mener. Det er jo en unghund i aller "beste" alder. Og det er jo faktisk nå man må ta tak i problemene som vil forekomme, og tar man ikke i mot det at hunden reiser bust når den ser andre hunder, vil du jo få problemer med dette senere også. Man roser ikke uønsket adferd. Kall meg av den gamle skolen, men jeg hadde ikke tolerert ikke at hunden min kanskje vil skape problemer hos andre hunder/hundeeiere fordi den er full av hormoner. Det er jo nettopp der mange av tingene skjer. Jeg hadde en hund en gang som møtte på en hund med "masse hormoner", og den nektet å gå forbi alt som het schæfer utenom å gå omveier. Jeg kjenner mange schæfere, og det er tydeligvis et "schæferproblem". Mange av disse eierene har tatt tak i problemet der og da.

Jeg må ha misforstått deg, for jeg er helt enig i alt dette. ;)

Jeg tror det er veldig individuelt med bruk av dekk og hva andre mener om det, noen sier at du skal bruke dekk til den store gullmedalje, som du sier, mens andre fraråder det på det dypeste. Jeg bruker ikke dekk i en stresset situasjon, og er det en hund full av hormoner, bør man vel unngå dekk (da dette blir en stresset situasjon)?

Ja, det er mulig. Jeg ble veldig usikker nå, siden jeg lærte dette på kurs, og jeg tok det for god fisk. Jeg synes jo som sagt også det virker som om det fungerer fint - i kombinasjon med avledning, i og med at han har begynt å legge seg på eget initiativ i disse situasjonene.

Derfor ble jeg litt forvirra. :)

Skrevet

Legger han seg på eget initiativ er det helt greit, det er noe annet å "tvinge ham" til underdanighet. ;)

Gjest camillo
Skrevet
Legger han seg på eget initiativ er det helt greit, det er noe annet å "tvinge ham" til underdanighet. ;)

Han gjør det nå ja, etter at jeg har bedt ham om å gjøre det en stund. Men jeg legger ham ikke ned som straff; tar det rolig og pent, når jeg har nok kontakt til å i det hele tatt ha sjans for at han hører hva jeg sier, for så å gi masse ros og lek når han har ligget litt.

Jeg føler derfor ikke at jeg stresser ham opp mer ved å gjøre dette, siden det hele foregår veldig rolig, og med samarbeid fremfor kjefting og fysisk makt.

Skrevet
Å bruke dekk-kommandoen lærte jeg på kurs. Jeg har derfor brukt det aktivt, selv om jeg nå bruker lek som avledning mye mer. Kanskje jeg skal vurdere å kutte ut dekken, og heller bruke sitt?

Men jeg skulle gjerne hørt mer utførlige begrunnelser for hvorfor det å bruke en dominant kommando er skadelig i en slik situasjon. Jeg tenker slik: det er jo jeg som er leder i min flokk, og jeg som skal ta meg av eventuelle farer.

Jeg tror ikke hunden min er usikker - han er generelt veldig trygg og miljøsterk. Men han fikk imidlertid en vane med å løpe bort til alt han ville den første tiden i livet sitt, før jeg fikk ham. Det har nå blitt automatisert ved synet av en annen hund.

Mener dere fortsatt- i denne situasjonen - at dekk er fy-fy?

I hvilke situasjoner bruker dere dekk, da?

Dette ble mange spørsmål, i to ulike innlegg, men håper det går greit. Det var litt interessant siden jeg jobber med problemet selv for tiden.

Jeg har noe av det samme problemet som trådstarter med min rottweiler. Hun vil hele tiden bort til både folk og andre hunder for å hilse, og det er jo veldig travelt.

Jeg bruker aldri dekk i slike situasjoner, det har jeg ikke gjort med noen av mine hunder og jeg er enig i at det er uheldig. Å tvinge en hund til underdanighet når man møter andre hunder er å be om trøbbel; om ikke nå, så kanskje senere.

Spesielt i unghund-fasen er det viktig at man har kontroll over hunden på en måte som den er komfortabel med. Da er "dekk" en kommando man kun bruker når det ikke er "trusler" i hundens nærhet. Jeg bruker "gå fint" og avleder slik som det er nevnt her, fordi jeg ikke vil ha en hund som legger seg ned eller setter seg hver gang vi møter andre.

Man må nok bare finne den avledningen som fungerer på hver enkelt hund, og trene mye. Pølse er bankers for min hund, da er ingenting annet mer interessant.

Hvis du, trådstarter, føler deg ukomfortabel eller usikker på glattisen er det kanskje en idé å prøve å unngå å møte andre hunder så langt som mulig og heller trene mye på kontaktøvelser alene med hunden. Det er viktig at hunden merker at du er sikker. Men lett er det ikke, jeg har også hendene fulle med dette.

Håper det går bedre snart!

Skrevet

Takker for mange interessante svar!

Har tenkte mye på dette nå og har vel funnet ut at avledning må være det aller beste for oss. Trene hjemme først og så våge oss ut igjen etter det :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...