Murron Skrevet 11. mars 2006 #1 Skrevet 11. mars 2006 Hva gjør man hvis: Har en Schäfer hanne på 16 mnd. som dessverre har begynt å bjeffe noe forferdelig på møtende hunder. Han reiser også bust og trekker meg noe voldsomt mot andre hunder, men kan også finne på å reagere liknende på møtende folk. Har ikke alltid vært så bestemt på å gå til andre hunder. Det er vel noe som har kommet de siste månedene.. Mine tanker om det: skal vokte eieren sin? Opplevelser tidligere som gjør han er redd? virker ikke redd, bare sosial egentlig. Tøffe seg? Inni den siste "fasen" før voksen? Han knurrer ikke mot møtende hunder. Men knurret en gang mot min samboer da han irettesatte han etter å ha nesten dratt han over ende etter nok en "kollisjon" med en annen hund. Vil tydeligvis bestemme selv den firbeinte karen vår. Slitsomt dette her..
Gjest camillo Skrevet 11. mars 2006 #2 Skrevet 11. mars 2006 Den var kjent. Det er visst et vanlig problem blant sjæfere. Ikke som i at alle blir slik, men mange har tendensen. Min er yngre enn din; tolv måneder, han fikk det dermed under fysisk modning, mens din sikkert er på vei inn i psykisk modning - som jo som kjent gjerne er enda 'verre'. Men det betyr jo at det ikke er så rart at de plutselig begynner å fnatte seg til, og det er en trøst, synes ihvertfall jeg... Hva gjør dere når han reagerer som han gjør? Hvordan har dere hatt det mtp passering av andre hunder tidligere? Har det skjedd noe som kan være årsaken i stedet enn pubertetskrise? Vet du hva som skjer når han får komme bort til andre hunder? Min er nemlig bare sosial, og ikke aggressiv. Dersom din er aggressiv er det noe annet, men det høres vel ikke slik ut for meg ihvertfall. Jeg tipper altså at dette er en fase, men det betyr ikke at det ikke skal jobbes med av den grunn. Men du sier han ikke knurrer mot møtende hunder; hvordan oppfører han seg egentlig? Drar i båndet, eller blir hos dere? Vel, det jeg har gjort, er ihvertfall: - Lært inn 'ligg' som kontrollkommando - Stort fokus på avledning Dersom han er såpass 'med' at du får lagt ham ned eller satt ham ved fot, så kan du gjøre det, og gi ham 'bli'. Min er imidlertid ikke nede på bakken når han ser andre hunder, og derfor kjører jeg avledning til den store gullmedalje. Jeg lar ham leke vilt med kong, etter at jeg bygde denne opp som superforsterker, og det fungerer veldig bra. Han vil nok ha litt problemer med dette lenge, men det er fremgang. Har hørt om mange sjæfereiere som mener at 'han bare er sånn siden han er sjæfer', men det har jeg ingen tro på. Alt kan løses, men det krever mye jobb...
Murron Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2006 Hyggelig at andre ler på vår bekostning, neida! Vi knekker oss selv vi etter en stund, over hvor dumt det må se ut. Hva vi gjør? Vi må holde oss fast (jeg) i et tre eller stolpe når det er så speilglatt på veiene som det er nå. Så kan du tenke deg selv hvordan det må se ut... En gal Schäfer som skal spise alle som går forbi tenker dem sikkert. Nei fra spøk til alvor; vi har prøvd å avlede, men har ikke vært intr. nok til nå. Sier nei! Men skjønner at vi må finne noe spennende å avlede med. Kanskje dra med fotballen? Vår er også veldig sosial, har alltid vært det. Han har villet hilse på alle tidligere, men godtatt nei om det ikke har passet. Og bare valset forbi. Nå blir han helt rabiat nesten og SKAL bort til alle hunder, mens han bjeffer voldsomt og drar sinnsykt i båndet. Nei, blir ikke hos oss nei.. Man skulle nesten hatt 3 armer når det gjelder den karen. Han vil bare hilse og lukte på hundene. Nei dette må vi jobbe med og det med at Schäferen er sånn er nok bare tull Er nok vår dressur som ikke har vært god nok. Kan legge til at han har flere hundevenner men er ikke så voldsom mot dem.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #4 Skrevet 12. mars 2006 Hyggelig at andre ler på vår bekostning, neida! Vi knekker oss selv vi etter en stund, over hvor dumt det må se ut. Hva vi gjør? Vi må holde oss fast (jeg) i et tre eller stolpe når det er så speilglatt på veiene som det er nå. Så kan du tenke deg selv hvordan det må se ut... En gal Schäfer som skal spise alle som går forbi tenker dem sikkert. Jepp, akkurat som her. Det er sinnsykt godt at det endelige fungerer å avlede med kongen - det anbefales... Nei fra spøk til alvor; vi har prøvd å avlede, men har ikke vært intr. nok til nå. Hunden har ikke vært interessert nok? Eller dere, i å løse det? Hvis det er hunden, så ville jeg brukt all min tid på å trene opp en forsterker, samtidig med MYE ligg-trening. Kanskje dra med fotballen? Ja, hvorfor ikke? Hvis fotballen er kulest i verden, er det fotballen som må med.
Hu i Svingen Skrevet 12. mars 2006 #5 Skrevet 12. mars 2006 Jeg ville aldri latt hunden ligge når det er fremmede hunder i nærheten. Det er en sterkt dominerende kommando (fra eiers side) og vil gjøre hunden enda mer utrygg i forhold til andre hunder. Sosialiser mer hvis dere har mulighet, helst på steder hvor hundene kan være løse.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #6 Skrevet 12. mars 2006 Jeg ville aldri latt hunden ligge når det er fremmede hunder i nærheten. Det er en sterkt dominerende kommando (fra eiers side) og vil gjøre hunden enda mer utrygg i forhold til andre hunder. Sosialiser mer hvis dere har mulighet, helst på steder hvor hundene kan være løse. ← Hvorfor mener du det? Dersom hunden er under nogenlunde kontroll - det vil si ikke går helt av skaftet - så fungerer det jo fint. Hvis hunden er så utrygg at det ikke er mulig å nå såpass inn til den, er jeg enig - for da er det ingen vits. Men hvis man på en enkel måte får hunden til å legge seg, ser jeg ikke problemet med det.
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #7 Skrevet 12. mars 2006 Kan skrive under på at dette er et typisk schæferproblem. Har selv hatt to schæfere som holdt på slik, og kjenner mange flere. Men jeg skal ikke påstå at det ikke går an å trene bort eller at det gjelder alle schæfere, for det er selvfølgelig ikke tilfelle.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #8 Skrevet 12. mars 2006 Kan skrive under på at dette er et typisk schæferproblem. Har selv hatt to schæfere som holdt på slik, og kjenner mange flere. ← Hva gjorde du med dine?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #9 Skrevet 12. mars 2006 Hva gjorde du med dine? ← Trente og trente. Fikk det aldri helt til. Men så var jeg veldig uheldig, begge døde (av ulike sykdommer) innen et par år etter at jeg overtok dem som omplasseringshunder. Veldig trist historie.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #10 Skrevet 12. mars 2006 Trente og trente. Fikk det aldri helt til. Men så var jeg veldig uheldig, begge døde (av ulike sykdommer) innen et par år etter at jeg overtok dem som omplasseringshunder. Veldig trist historie. ← Huff da - så trist. Jeg er bare litt nysgjerrig, så hvis du gidder svare; når overtok du dem, altså hvor gamle var de? Og hvordan trente du på det? Alltid interessant å høre hvordan andre har trent på slike ting.
monikabrx Skrevet 12. mars 2006 #11 Skrevet 12. mars 2006 Jasså du har shæfer...... Det har jeg også hatt.. det du beskriver er gavske typisk shæfer.. Du må huske på att hunden din er en trassig tennåring.. Øv på å "bare se på" andre hunder. Hunden merker at du kvier deg, men den vet ikke at den selv er årsaken. Noe som gjør att den er på "vakt" du skiller ut adrenalin når dere møter hunder, forde du tenker noe som:Åh. håper han oppfører seg bra nå. Når en hund reiser bust, gjør den dette helt ukontrolert. det har noe med adrenalin å gjøre. Det er en vanlig feil att folk tror den gjør det med vilje for å vise att den er sint. Når en hund blir opphisset, viser den ofte bust. Jeg ville ikke bedt hunden min legge seg ned... I dyreverden er størelse forbundet med styrke,hvis du ber hunden din legge seg ned,rissikerer du å forverre problemet. Det beste rådet jeg kan gi deg er å oppsøke så mange hunder som overhode murlig. Selv om det kan vere ubehagelig for deg nå, kan jeg garantere deg att det blir vanskeligere og vanskeligere for hver uke som går. Sossialisering,sosialisering,sosialisering!! Lykke til...og kos deg med hunden din.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #12 Skrevet 12. mars 2006 Jeg bare lurer, til dere som ikke vil ligge/sette hunden ned - hvis det gjelder sitt også. Hvordan ville dere gjort dette? Jeg mener nå for å venne hunden til at den ikke kan hilse på alt og alle. Jeg er helt med på at sosialisering er tingen, men hva vil dere gjøre akkurat i fasen før hundene får hilse på hverandre, dersom dere ikke vil bruke kontrolløvelser? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig altså, det er alltid interessant med andre perspektiver på ting.
Gjest vimse Skrevet 12. mars 2006 #13 Skrevet 12. mars 2006 Jeg forstår poenget med dekk, men ikke med sitt.
Gjest camillo Skrevet 12. mars 2006 #14 Skrevet 12. mars 2006 Å bruke dekk-kommandoen lærte jeg på kurs. Jeg har derfor brukt det aktivt, selv om jeg nå bruker lek som avledning mye mer. Kanskje jeg skal vurdere å kutte ut dekken, og heller bruke sitt? Men jeg skulle gjerne hørt mer utførlige begrunnelser for hvorfor det å bruke en dominant kommando er skadelig i en slik situasjon. Jeg tenker slik: det er jo jeg som er leder i min flokk, og jeg som skal ta meg av eventuelle farer. Jeg tror ikke hunden min er usikker - han er generelt veldig trygg og miljøsterk. Men han fikk imidlertid en vane med å løpe bort til alt han ville den første tiden i livet sitt, før jeg fikk ham. Det har nå blitt automatisert ved synet av en annen hund. Mener dere fortsatt- i denne situasjonen - at dekk er fy-fy? I hvilke situasjoner bruker dere dekk, da? Dette ble mange spørsmål, i to ulike innlegg, men håper det går greit. Det var litt interessant siden jeg jobber med problemet selv for tiden.
Gjest vimse Skrevet 12. mars 2006 #15 Skrevet 12. mars 2006 Jeg har lært sitt kommandoen, og bruker den så fremt jeg har hunden i bånd, sammen med en godbit eller koserier, til avledning. Hvorfor, det har jeg aldri spurt om, men jeg regner med at det har noe med at hunden kan føle seg sårbar hvis den kommanderes ned. Dessuten er det vel enklere å opprettholde kontakt ved sitt enn ved dekk, og det er vel i utgangspunktet kontakten vi ønsker å ha? Går hunden løs, bruker jeg dekk, hvorfor vet jeg egentlig ikke.
monikabrx Skrevet 12. mars 2006 #16 Skrevet 12. mars 2006 Jeg er imot å bruke dekk på en hund som er usikker, slik som trådstarter beskriver. Forde hunden mulig vil bli mere engstelig om den ligger. Ikke gennerelt! Ser ingenting feil med en komando.... Jeg bruker sitt evt med godbit som avledning selv.
Hu i Svingen Skrevet 12. mars 2006 #17 Skrevet 12. mars 2006 I stedet for dekk eller sitt bruker jeg 'gå bak' (altså hold deg bak meg, jeg er leder og går først) eller 'være her'. Sistnevnte er det samme som å gå ved fot, men hun trenger ikke å se på meg. Da skal et eller annet punkt på kroppen hennes befinne seg ved mitt venstre kne. I innlæringsfasen ville jeg jobbet med at hunden skal ha øyekontakt med meg til den andre hunden har passert. Tren, tren og tren.
Murron Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 12. mars 2006 Ser jeg har skrevet feil alder på hunden min, han er 18 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #20 Skrevet 12. mars 2006 Det høres ut som hunden er stresset slik som du forteller det. Når en hund reiser bust, er det for å vise seg større enn det den er. Kanskje den er noe usikker? Har den laget noe bråk _noen_ gang med andre hunder? Jeg ville ikke bedt hunden om å legge seg ned dersom den er stresset. Det å be en hund legge seg under stressede omgivelser (for den), gjør det bare enda verre. En stresset hund vil enten forsvare seg mot "fienden" (det/den som stresser den) ved å komme seg unna ved å dempe den andre hvis ikke det går, eller i verste fall bite. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg gått på et dressurkurs, eller med mennesker med andre hunder for å avlære uønsket adferd. Det er ikke alle hunder du møter på turer som er like gode i hodet som du kan prøve deg på, dvs. teste din egen hund. Så om du har tilgang på et rimelig kurs med hunder som er mentalt sterke nok til å takle din hund og kan si i fra at sånn og sånn skal det ikke være, så gjør du det. En alfahund vil aldri starte bråk med andre hunder i det hele tatt, det er bare usikre hunder som gjør slikt, hunder som ikke er helt sikre på hvor de står hen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå