AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #21 Skrevet 26. mars 2025 Ulven skrev (13 minutter siden): Jeg telte opp hvor mange som var inne i min journal sist operasjon, og det kom på over 170 med stort og smått. Så det høres ikke urimelig ut med 70 oppslag over tre dager. Men dette kan du jo ta tak i og be rette myndighet sjekke opp. Hvor ser dere dette? Anonymkode: 34056...ebe
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #22 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har helt rett i at det er unødvendig for andre enn vaktleder og de spl og legene som har behandlingsansvar å være inne i journalen din. Journalsnoking er ikke lovlig, så dette kan du melde fra om ang de som ikke hadde noe med behandlingen din å gjøre. Men dette er ikke det samme som brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 18a53...f90 Ikke helt rett. Jeg jobber med de instrumentene som ble brukt. Vi går gjennom programmet hver dag, og er det noe utstyr vi lurer på klikker vi inn på det. Det kommer opp i journal. Savner ett system som gjør at vi kan sjekke uten at pasientens navn kommer opp. Anonymkode: 48e35...045
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #23 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men de må jo skrive begrunnelse for å åpne journal? Hva er begrunnelsene til de du er usikker på? Anonymkode: b730b...111 Hvor har du det fra at man må skrive begrunnelse? Det gjør vi kun nå pasientens journal er låst 3 uker etter de var der. Da får man opp blålys og må begrunne. Ellers ikke. Anonymkode: 1d0d8...05c
Ulven Skrevet 26. mars 2025 #24 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor ser dere dette? Anonymkode: 34056...ebe På helsenorge under fanen pasientjournal.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #25 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ikke helt rett. Jeg jobber med de instrumentene som ble brukt. Vi går gjennom programmet hver dag, og er det noe utstyr vi lurer på klikker vi inn på det. Det kommer opp i journal. Savner ett system som gjør at vi kan sjekke uten at pasientens navn kommer opp. Anonymkode: 48e35...045 Men du har noe med behandlingen å gjøre, så det gjelder tydeligvis ikke deg Anonymkode: 18a53...f90
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #26 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er skremt! Hadde en missed abortion og måtte inn for revisio. Hele prosessen fra ultralyd til alt var ute tok 3 dager (ikke innleggelser, bare polikliniske besøk). Og i løpet av denne tiden har hele 72 ulike mennesker vært inne i journalen! jeg jobber selv på sykehuset og vet hvem mange av disse menneskene er. Og mange av dem har IKKE vært inne hos meg, men typisk vært på vakt på den bestemte avdelingen. Kjente bare at det var ubehagelig antall mennesker og vet at flere av dem ikke har hatt noe rettet mot min behandling. På den avdelingen jeg jobber, er vi KUN inne i journalen til de pasientene vi har på vakt. Men i min journal er det tydelig at alle som har vært på vakt, har vært inne i journalen. tenker at dette mer er til ettertanke, at ting virkelig ikke er taushetsbelagt! Når over 70 personer vet, så er det ikke mye taushetsplikt! Skulle holde dette hemmelig, men nå vet jo alle «uten å vite». Anonymkode: 2ee59...30c Jobber du angivelig på sykehus, så skal du òg kunne hvordan innlogging i en journal logges, vite hvorfor en og enhver har vært i journalen din, og sist men ikke minst vite hvordan du melder fra om en eventuell journalsnoking, uten å opprette en tråd på kg om journalsnoking. Følgelig står ikke historien din til troende. Anonymkode: 12c6a...03b 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #27 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er ekstraordinære tall, så man nesten må tro noe er feil. Hvis dette er noe det sladres om på arbeidsplassen, så er det vel ikke slik at samtlige kolleger tenker "mihihi, dette må jeg se med mine egne øyne" og logger inn uansett risiko? Kanskje det er en slik som hun i tråden om å låne andres innlogging? At en person kan ha skaffet seg mange andres innlogging og går inn som alle for å dekke over hvem som egentlig snoker? Anonymkode: 87e76...bc0 Det er nok en sjeldenhet. Det er i tilfelle bevisst lovbrudd og snoking. Der jeg jobber er det få PC'er som er satt opp til å alltid være på. Man må stort sett alltid låse opp PCen med ID-kortet og starte opp nesten helt fra scratch. Det tar alt fra 1 til 3 minutter før PCen er klar til at man kan logge inn i journalsystemet, også det via ID-brikken + passord. De PCene som står på, klare til å ligge inn i journalsystemet, krever også ID-kortet som "brukernavn" før du logger inn. Noen steder har kanskje pcer stående pålogget og innlogging i journalsystem med brukernavn og passord som er mer sårbart. Det som heller skjer er at jeg får en telefon om en pasient på vei fra A til B. Ingen ledige PC'er, eller jeg har ikke tid til å finne en. Kan ikke bruke totalt 5 minutter kanskje på å forstyrre noen andre til å logge ut, logge inn igjen på PCen, og så logge inn i journalsystemet (og personen jeg forstyrrer må logge inn helt på nytt). Da hender det vi spør om vi kan få slå opp en pasient på andre sin bruker, men da er jeg vant til at den personen snur seg bort/ikke ser på skjermen mens jeg finner ut det jeg trenger. Det var en god forklaring lenger oppe på at det er mange personer involvert bak kulissene, feks koordinatorer, laboratoriet, kanskje billeddiagnostikk, pre- og postop, operasjonspersonalet, forvakter/mellom vakter/bakvakter/traumeleder osv på legesiden. Men hvis du er usikker ber du om en redegjørelse. Anonymkode: d48fa...877 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #28 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er nok en sjeldenhet. Det er i tilfelle bevisst lovbrudd og snoking. Der jeg jobber er det få PC'er som er satt opp til å alltid være på. Man må stort sett alltid låse opp PCen med ID-kortet og starte opp nesten helt fra scratch. Det tar alt fra 1 til 3 minutter før PCen er klar til at man kan logge inn i journalsystemet, også det via ID-brikken + passord. De PCene som står på, klare til å ligge inn i journalsystemet, krever også ID-kortet som "brukernavn" før du logger inn. Noen steder har kanskje pcer stående pålogget og innlogging i journalsystem med brukernavn og passord som er mer sårbart. Det som heller skjer er at jeg får en telefon om en pasient på vei fra A til B. Ingen ledige PC'er, eller jeg har ikke tid til å finne en. Kan ikke bruke totalt 5 minutter kanskje på å forstyrre noen andre til å logge ut, logge inn igjen på PCen, og så logge inn i journalsystemet (og personen jeg forstyrrer må logge inn helt på nytt). Da hender det vi spør om vi kan få slå opp en pasient på andre sin bruker, men da er jeg vant til at den personen snur seg bort/ikke ser på skjermen mens jeg finner ut det jeg trenger. Det var en god forklaring lenger oppe på at det er mange personer involvert bak kulissene, feks koordinatorer, laboratoriet, kanskje billeddiagnostikk, pre- og postop, operasjonspersonalet, forvakter/mellom vakter/bakvakter/traumeleder osv på legesiden. Men hvis du er usikker ber du om en redegjørelse. Anonymkode: d48fa...877 Godt svar. Vil bare legge til, ta og alle andre kan be om utvidet logg, noe hun selvsagt vet dersom hun jobber på sykehuset slik hun påstår. I utvidet logg fremkommer det klart og tydelig hva her enkelt har søkt på og åpnet, hvor lenge ulike dokumenter har vært åpne osv. Å hevde at en hel «gjeng» med ansatte på et sykehus har drevet journalsnoking er i beste fall paranoide tanker, eller en stor skrøne. Anonymkode: 12c6a...03b 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #29 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de må jo skrive begrunnelse for å åpne journal? Hva er begrunnelsene til de du er usikker på? Anonymkode: b730b...111 Du må ikke skrive begrunnelse på en aktiv pasient. Hvert fall ikke hos oss. Anonymkode: 8bc7a...fc5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #30 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de må jo skrive begrunnelse for å åpne journal? Hva er begrunnelsene til de du er usikker på? Anonymkode: b730b...111 Ja, men de finner jo bare på grunner når grunnen mangler uansett. Kaller det poliklinisk besøk eller et eller annet vissvass. Anonymkode: 16e76...e44
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #31 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, men de finner jo bare på grunner når grunnen mangler uansett. Kaller det poliklinisk besøk eller et eller annet vissvass. Anonymkode: 16e76...e44 Da mister helsepersonell jobben. Der gjøres stikkprøver hele tiden av journaler og av helsepersonell sin bruk og sin åpning av ulike journaler. Å svare slik, nærmest bare for å svare, når man ikke kjenner systemet på sykehuset er helt unødvendig da det er feilinformasjon. Anonymkode: 12c6a...03b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #32 Skrevet 26. mars 2025 Vet du om dette kun gjelder denne problemstillingen? Eller er det 72 totalt hvor det også kan være fra andre problemstillinger du har vært på sykehuset for? Anonymkode: 7a7a6...5ab
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2025 #33 Skrevet 26. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er skremt! Hadde en missed abortion og måtte inn for revisio. Hele prosessen fra ultralyd til alt var ute tok 3 dager (ikke innleggelser, bare polikliniske besøk). Og i løpet av denne tiden har hele 72 ulike mennesker vært inne i journalen! jeg jobber selv på sykehuset og vet hvem mange av disse menneskene er. Og mange av dem har IKKE vært inne hos meg, men typisk vært på vakt på den bestemte avdelingen. Kjente bare at det var ubehagelig antall mennesker og vet at flere av dem ikke har hatt noe rettet mot min behandling. På den avdelingen jeg jobber, er vi KUN inne i journalen til de pasientene vi har på vakt. Men i min journal er det tydelig at alle som har vært på vakt, har vært inne i journalen. tenker at dette mer er til ettertanke, at ting virkelig ikke er taushetsbelagt! Når over 70 personer vet, så er det ikke mye taushetsplikt! Skulle holde dette hemmelig, men nå vet jo alle «uten å vite». Anonymkode: 2ee59...30c Men siden fu selv jobber på sykehus vet jo du at det er forskjell på å få tilgang til en journal versus og åpne opp et spesifikt journal notat. Så spørsmålet er står det klart og tydelig at de 72 personene har trykket seg inn på de spesifikke journalnotatene og lest? Anonymkode: 8469d...ed3 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå