Gå til innhold

Qt-tid syndrom, hvor ofte ekg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har for ca et år startet på medisiner som Har forlenget qt tid som riktignok sjelden bivirkning 

jeg tok ekg før jeg startet med medisinen, som var normalt. 

Ila året har jeg imidlertid merket at jeg kan bli svimmel når jeg reiser meg opp. Har målt blodtrykk som er 110/50, 105/60 - sånn ca der. Pulsen er også lavere enn den har pleid å være. Jeg har aldri besvimt i hele mitt liv, og har det heller ikke nå men som sagt kan jeg bli veldig svimmel når jeg reiser meg opp. 

er kvinne, 40’år, små barn og til tider er det lite søvn. 

kan man pådra seg lav qt av medisiner, eller skal det være ok så lenge ekg i forkant av medisiner var ok?

Anonymkode: 261eb...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har for ca et år startet på medisiner som Har forlenget qt tid som riktignok sjelden bivirkning 

jeg tok ekg før jeg startet med medisinen, som var normalt. 

Ila året har jeg imidlertid merket at jeg kan bli svimmel når jeg reiser meg opp. Har målt blodtrykk som er 110/50, 105/60 - sånn ca der. Pulsen er også lavere enn den har pleid å være. Jeg har aldri besvimt i hele mitt liv, og har det heller ikke nå men som sagt kan jeg bli veldig svimmel når jeg reiser meg opp. 

er kvinne, 40’år, små barn og til tider er det lite søvn. 

kan man pådra seg lav qt av medisiner, eller skal det være ok så lenge ekg i forkant av medisiner var ok?

Man kan få forlenget qt-tid av medisiner, og EKG i forkant spiller ikke noen rolle på dette. Jeg fikk dette av et medikament. Hadde mye og ofte hjertebank de ukene jeg brukte medikamentet helt til jeg fikk veldig høy puls etter en treningsøkt som ikke roet seg da jeg la meg ned. Hadde vel rundt 150 i puls mens jeg lå i ro. Helt fint EKG i forkant (og i etterkant forøvrig!). Behandlingen var å kutte ut legemiddelet. 

Så vidt jeg vet har ikke dette noe med blodtrykk å gjøre.

Hvorfor er du bekymret for dette, hvis du ikke har hjertebank etc? 

Anonymkode: 96e66...564

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan få forlenget qt-tid av medisiner, og EKG i forkant spiller ikke noen rolle på dette. Jeg fikk dette av et medikament. Hadde mye og ofte hjertebank de ukene jeg brukte medikamentet helt til jeg fikk veldig høy puls etter en treningsøkt som ikke roet seg da jeg la meg ned. Hadde vel rundt 150 i puls mens jeg lå i ro. Helt fint EKG i forkant (og i etterkant forøvrig!). Behandlingen var å kutte ut legemiddelet. 

Det står nå på Google at symptom på forlenget qt tid er besvimelse svimmelhet , da regner jeg også med lavt blodtrykk.. 

burde jeg få tatt nytt ekg? Vil det kunne vise det dersom medisinen har gjort noe med qt tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis ekg i forkant og etterkant var fint, hvordan vet du da at det du hadde var forlenget qt tid? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk forlenget qt-tid av noen medisiner da jeg var innlagt på sykehus og det ble tatt veldig alvorlig. Tok EKG flere ganger om dagen. 

Anonymkode: aabc0...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis ekg i forkant og etterkant var fint, hvordan vet du da at det du hadde var forlenget qt tid? 

Fordi jeg dro og tok EKG da det skjedde. QT-tiden normaliserte seg altså i etterkant av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det står nå på Google at symptom på forlenget qt tid er besvimelse svimmelhet , da regner jeg også med lavt blodtrykk.. 

burde jeg få tatt nytt ekg? Vil det kunne vise det dersom medisinen har gjort noe med qt tiden?

Det er nok lurt at du hører med legen din, men svimmelhet og besvimelse av forlenget QT-tid har etter det jeg har skjønt ikke sammenheng med blodtrykksfall. Altså kan begge deler gi svimmelhet og besvimelse, men forlenget QT-tid gir ikke lavere blodtrykk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg fikk forlenget qt-tid av noen medisiner da jeg var innlagt på sykehus og det ble tatt veldig alvorlig. Tok EKG flere ganger om dagen. 

Anonymkode: aabc0...6b8

Jeg har hatt mye hjertebank oppigjennom . Vært hos to ulike kardiologer og tatt ultralyd , belastningstest , og undersøkt hjertet opp og i mente (inkludert 24 timers ekg x flere). Begge kardiologene fant at alt var normalt , og ingen hjertesykdom. Og hjertebank mest sannsynlig ekstraslag. 

hjertebank har faktisk vært mye bedre dette året jeg har tatt medisinen. Som sagt har jeg aldri besvimt og er ikke svimmel utenom de gangene jeg reiser meg opp. 

jeg tror legen min, som tok ekg ved oppstart ekg konkluderte at later til å ikke ha forlenget qt syndrom, da ikke har større sjans enn andre å få forlenget qt av medisinene og anser det som trygt, da det er klassifisert som en sjelden bivirkning og noe som er først og fremst frarådet de med forlenget qt-syndrom (medfødt)

Burde jeg likevel ta en ny ekg?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...