Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er alene med to barn på 2 og 4 år. Jeg er fra Sverige, så jeg har knapt noe nettverk her. Jeg føler at energien min begynner å ta slutt, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre.

I kommunen jeg bor i finner jeg ingen avlastningstilbud. Jeg kontaktet til slutt barnevernet som siste utvei, og det ble startet en utredning. Dessverre fikk jeg avslag på søknaden da det kun gis til familier der barna risikerer å gå uten mat, eller der det er bekymring for at forelderen ruser seg, blant annet.

Jeg har hørt at det finnes reserve-besteforeldre, men jeg vet ikke hvordan man kan komme i kontakt med noen av dem.

Er det noen som vet hva man kan gjøre for å få avlastning 1-2 helger i måneden?

/en mamma som snart ikke orker mer

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nok betale for barnevakt ☺️ Finnes ulike nettsider/apper for det. Evt legge ut en «søknad» etter reservebesteforeldre på lokale Facebook-grupper?

Anonymkode: a5d73...f61

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til, men beskrivelsen fra barneverntjenesten er ikke helt riktig. Du kan godt klage på avslaget.

Utover det er det geografiske ulikheter i hva som finnes, så det kommer an på hvor dere bor. 

Er det en mulighet å flytte nærmere nettverket? 

Anonymkode: cda1d...10c

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke barna en far/ fedre, ev hva med familien deres? Har du ingen venner eller kolleger?

Sånn luksus som avlastning ble det slutt på for mange år siden, å nå er det kun familier med spesielle behov som får.

Skal du ha noe avlastning så må du nok betale for at barna kan være i et besøkshjem innimellom, men tror du kan få problemer med avlastning hver 14. dag. Du skal vel være heldig om du klarer å få det en gang i mnd. 

Anonymkode: f3604...c00

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan legge ved kontaktannonse for barnevakt på sosiale medier eller f.eks Finn. Jeg tror det er større sjanse for å få hjelp der enn å få fra Barnevernet som har nok med å gi barn i litt mer unike situasjoner tilbud.

Anonymkode: d71a4...3b9

Skrevet

Takk for alle svar!

At jeg søker om avlastning er virkelig siste utvei. Jeg har kjempet lenge for å ikke måtte be om hjelp, men nå føler jeg at jeg ikke klarer mer. Å ha barnet på et besøkshjem eller hos en annen voksen er jo egentlig ikke noe jeg ønsker, men heller noe jeg trenger for at det ikke skal gå så langt at jeg ikke klarer å ta vare på barna i det hele tatt.

Dessverre har jeg ikke økonomi til å betale for barnevakt da jeg knapt får det til å gå rundt som det er allerede.

Hvis barnas pappa eller øvrig familie hadde vært med i bildet, hadde det jo ikke vært et problem å få avlastning. Dessverre er de ikke det av forskjellige årsaker.

Det finnes heller ikke mulighet for meg å flytte nærmere der jeg faktisk har nettverk.

Så ja, mine muligheter er ganske begrensede.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Mamamy skrev (5 minutter siden):

Det finnes heller ikke mulighet for meg å flytte nærmere der jeg faktisk har nettverk.

Hvorfor ikke? 

Du beskriver jo en livssituasjon som ikke er bærekraftig verken for deg eller barna. Du bor tydeligvis ikke der du bor verken fordi det gir deg en god karriere eller fordi dere har viktige mennesker rundt dere. Så hvorfor? 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mamamy skrev (5 minutter siden):

Takk for alle svar!

At jeg søker om avlastning er virkelig siste utvei. Jeg har kjempet lenge for å ikke måtte be om hjelp, men nå føler jeg at jeg ikke klarer mer. Å ha barnet på et besøkshjem eller hos en annen voksen er jo egentlig ikke noe jeg ønsker, men heller noe jeg trenger for at det ikke skal gå så langt at jeg ikke klarer å ta vare på barna i det hele tatt.

Dessverre har jeg ikke økonomi til å betale for barnevakt da jeg knapt får det til å gå rundt som det er allerede.

Hvis barnas pappa eller øvrig familie hadde vært med i bildet, hadde det jo ikke vært et problem å få avlastning. Dessverre er de ikke det av forskjellige årsaker.

Så ja, mine muligheter er ganske begrensede.

Å hvordan tenker du at du skal løse problemet med avlastning da? Tenker du at fellesskapet skal betale for  avlastning til deg?

Du kan vel få ny jobb nærmere nettverket ditt, så skjønner ikke hvorfor du ikke kan flytte.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke kan få avlastning må du endre noe annet i din situasjon. 

Antar at du har barna fulltid i barnehage og ikke har råd til å jobbe deltid.  

Men kan du tilrettelegge for deg selv på en annen måte? Enklere middager og sånn. Flytt nærmere barnehagen.

Du skulle jo hatt tid etter kl.19 eller 20 til å hente deg inn litt. 

Anonymkode: 412eb...bae

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å hvordan tenker du at du skal løse problemet med avlastning da? Tenker du at fellesskapet skal betale for  avlastning til deg?

Du kan vel få ny jobb nærmere nettverket ditt, så skjønner ikke hvorfor du ikke kan flytte.

Ikke vær så kjip. Alle kan havne i en vanskelig situasjon. Vi vet ikke årsaken til at TS har det som hun beskriver. Hun kan ha gode grunner. Og det er positivt at hun ser etter andre løsninger enn å sykemelde seg / ta ut egenmelding, som mange ville gjort. Håper du finner noen via bestemor-siden, det hørtes ut som et fint alternativ! Og når barna dine er litt større, kanskje du kommer deg over kneika. 

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? 

Du beskriver jo en livssituasjon som ikke er bærekraftig verken for deg eller barna. Du bor tydeligvis ikke der du bor verken fordi det gir deg en god karriere eller fordi dere har viktige mennesker rundt dere. Så hvorfor? 

Jeg får ikke flytte til Sverige hvis ikke barnas far godkjenner dette, og det gjør han ikke! 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo det jeg ikke vet, og det er derfor jeg spør her. Hvis det finnes noen alternativer. Bakgrunnen til hvorfor er privat men jeg synes det er trist at du er så snabb till og døme meg når du ikke vet noe om situasjonen min. Jeg synes ikke det er gøy å være i denne situasjonen og ønsket jeg ikke trengte å be om hjelp. Men nå er jeg her og prøver og gjøre vad jeg kan for at barna ikke skal påvirkes negativt. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om Home Start har noen i nærheten av deg. De gir ikke mye avlastning, men var gull verdt da jeg var helt utslitt.

Anonymkode: 0bfec...40b

Skrevet
6 minutter siden, Iia said:

Ikke vær så kjip. Alle kan havne i en vanskelig situasjon. Vi vet ikke årsaken til at TS har det som hun beskriver. Hun kan ha gode grunner. Og det er positivt at hun ser etter andre løsninger enn å sykemelde seg / ta ut egenmelding, som mange ville gjort. Håper du finner noen via bestemor-siden, det hørtes ut som et fint alternativ! Og når barna dine er litt større, kanskje du kommer deg over kneika. 

Takk 🫶🏼 Jeg håper det og! Tenker også at det ska bli lettere når barna blir litt større! 

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sjekk om Home Start har noen i nærheten av deg. De gir ikke mye avlastning, men var gull verdt da jeg var helt utslitt.

Anonymkode: 0bfec...40b

Har sjekket dette allerede og det finnes ikke her :( 

AnonymBruker
Skrevet
Mamamy skrev (1 minutt siden):

Jeg får ikke flytte til Sverige hvis ikke barnas far godkjenner dette, og det gjør han ikke! 

Når han overhodet ikke har samvær og situasjonen påvirker dere som den gjør, har du en sterk sak for å få foreldreansvaret alene. Da kan du også fritt flytte til utlandet. 

Jeg tror det er det beste slik du beskriver hverdagen deres, selvsagt forutsatt at dere har et godt familienettverk der.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest jegerrinne
Skrevet

Sjekk og om dere har frivillighetssentral i nærheten der du bor. Her vet jeg at enkelte har fått "adoptert" ny familie via kontakt der. Eldre som har hjulpet til som besteforeldre fordi de eks ikke har egene barn eller noen som stiller opp som tante/ onkel for å hjelpe

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Når han overhodet ikke har samvær og situasjonen påvirker dere som den gjør, har du en sterk sak for å få foreldreansvaret alene. Da kan du også fritt flytte til utlandet. 

Jeg tror det er det beste slik du beskriver hverdagen deres, selvsagt forutsatt at dere har et godt familienettverk der.

Er i prosess med at få foreldreansvaret alene, men det tar tid. Og er ikke sikkert jeg får det heller. Og nettverket jeg har i Sverige har veldig lite tid til overs så ikke sikkert det gir meg så mye mer avlastning å flytte der, men gir meg garantert semre økonomi, semre barnehage och vård for barna. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...