AnonymBruker Skrevet 25. mars #1 Skrevet 25. mars Jeg har klart å nå mitt mål om å være normalvektig med lavkalori slanking. Nå ønsker jeg å vedlikeholde og finne et kosthold som jeg kan leve med livet ut. Jeg har regnet ut at inntaket ligger i snitt på 1400 - 1600 kalorier/dag. Likevel opplever jeg å sakte men sikkert gå opp i vekt igjen.. Sånn der en typisk dag ut: Frokost: Sort kaffe og vann Lunsj: En standard dyptallerken med salat (ulike grønnsaker, 2 ss skinke eller kylling, 1 kokt egg, 1 ss rømmebasert dressing). 1 tynn skive brød med smør. Mellommåltid: En appelsin Middag: En normal porsjon hjemmelaget mat (f.eks 150 g laks m/ 2 kokt potet, broccoli, gulrot og 1 ss rømme). Kvelds (og jeg har trent): to rugsprø med gulost, eller en liten skål cottage cheese m/vaniljeyoghurt og bær. I helgene unner jeg meg litt ekstra. F.eks 1/2 flaske hvitvin, 1/2 pose chips, 50 g mørk sjokolade og 1 kanelbolle (fordelt på hele helgen). Jeg er 172 cm, veier nå 71 kilo. Trener 3 ganger i uken (styrke eller kardio). Prøver å være så aktiv jeg kan utover det. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: e4d33...8da
AnonymBruker Skrevet 25. mars #2 Skrevet 25. mars Spiser for lite proteiner og fiber. Kutt ned på kosen i helgen. Hvordan sover du? Og er du aktiv hver dag? Går tur, tar trapper, gjør husarbeid ect? Anonymkode: 665bc...5f7 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars Du trener lite, styrketrening er sunt men det forbrenner veldig lite. Prøv å få litt mer bevegelse inn i hverdagen. Anonymkode: 48daa...ba8 2
BobbySocks Skrevet 25. mars #5 Skrevet 25. mars Altfor lite protein og mye «fyll» som ikke gir noe. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #6 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Spiser for lite proteiner og fiber. Kutt ned på kosen i helgen. Hvordan sover du? Og er du aktiv hver dag? Går tur, tar trapper, gjør husarbeid ect? Anonymkode: 665bc...5f7 Fiber er nok rett. Tar fibertilskudd for fordøyelsen (spiser lite korn og frukt fordi jeg er redd for kaloriene). Er alenemor til aktive barn, og gjør husarbeid eller er i bevegelse 24/7, men har stillesittende jobb. Sover så mye jeg kan, men har ikke tid til å ligge i senga mer en 6-7 timer. Tar igjen litt i helger og ferier… Syntes det er krevende å kutte ned på «kos» da jeg ønsker å ha et sosialt liv. Det er ikke sånn hver helg, men må ha rom for å delta på julebord, jentekveld, helgetur osv. Sparer derfor kalorier til dette. Anonymkode: e4d33...8da
apekatten123 Skrevet 25. mars #7 Skrevet 25. mars Du fører ikke opp alle kalorier. Annen kaloriholdig drikke, småspising og stekesmør/olje under matlaging? 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #8 Skrevet 25. mars Det var da veldig lite kalorier for noen som er 71 kilo/172 cm. Er du eldre eller har fått påvist lavt stoffskifte? Anonymkode: c8d75...c85 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #9 Skrevet 25. mars Ikke kutt på kosen, det var ikke for mye, Man skal leve også. Kjøp mager kesam og lag dressing av det heller enn rømme. Kutt smør på den skiven eller kutt hele skiven til salaten. Spis generelt ikke meieriprodukter med høyt fettinnhold, velg alltid lettest mulig. De har samme næringsinnhold, kun mindre fett. Det er også mye viktige vitaminer i frukt og grønnsaker, og unntatt druer og banan har det ikke høyt kaloriinnhold. Mye mer i det smøret enn en liten kiwi f.eks, men kiwien er supermat, smøret unødvendig. Anonymkode: 2de59...96e 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars #11 Skrevet 25. mars Snacks og snoping. For lite proteiner, og lite sunt fett. Halvfabrikata. Gå over til mer mettende mat, laget av rene råvarer. Spis deg god og mett på dette. Dropp dressing, rømme, brødmat, smør, cottage cheese ost. Anonymkode: 59870...882
AnonymBruker Skrevet 25. mars #12 Skrevet 25. mars En ting er jo at kroppen din er vant til mindre kalorier, så det er jo stort sett sånn det går med lavkalorislanking. Det er jo en grunn til veldig mange har sluttet med denne type slanking, vi har den samme dårlige erfaringen som deg. kosthold handler ikke bare om kalorier, men også hvor kaloriene kommer fra. Når du legger på deg av 1600 kcal er det fordi du forbrenner mindre enn 1600 kcal. Er det noe du gjøre med kostholdet for og øke forbrenningen , heller enn og gå ned på kcal? jeg hadde droppa brødskive, appelsin og rugsprø en periode. Mellommåltid er egentlig dumt, men en appelsin? Hva gjør den annet enn og gi det sukkerkick med rask energi som du ikke rekker og forbrenne om du ikke skal rett ut og løpe. Hvis du føler at du « må» ha appelsin , legg den inn i et måltid, f.eks. sammen med cottage cheese og nøtter. Anonymkode: 5c4af...96d 3
skruf Skrevet 25. mars #13 Skrevet 25. mars Hvor gammel er du? Er du i overgangsalderen eller nærmer deg overgangsalderen så blir det vanskeligere å gå ned i vekt eller å holde vekta. Drikker du noe annet enn vann, sort kaffe og et par glass vin når det er helg? Mange tenker ikke over kaloriene i det de drikker. Smoothie feks er sunt, men kan være veldig kaloririkt. Likedan juice, Jeg synes ikke du spiser for mye, og det du unner deg til kos i helgene er heller ikke mye. Synes heller ikke at du bør kutte ut der lille ekstra du spiser på helg; å spise helt strikt hver dag, året rundt kommer til å bli kjipt, det må være en balansegang du klarer å leve med, hvis ikke er det lett å gå på en sprekk Er det i hovedsak styrke du trener? I såfall ville jeg fått inn cardiotrening også da det brenner mere kalorier. Behøver ikke løpe en time annenhver dag, behøver ikke løpe i det hele tatt. Men gå en skikkelig powerwalk der du blir god og svett flere ganger i uken. Sykle til jobb feks hvis du har mulighet for det. Står vekta bom stille eller går oppover med det kostholdet du viser til her så burde du bestille en time til legen og få tatt noen blodprøver. Det kan være alt fra stoffskiftet til insulinresistens….Datteren til venninnen min var tynn som en strek frem til hun ble 13 år; da virkelig este hun ut til fedme grad 2….helt uforståelig da venninnen min er opptatt av kosthold, de er en aktiv familie + jenta gikk på en fysisk hard aktivitet 3 ganger i uken, i tillegg gikk hun 30min tur/ retur skole hver dag… ingen smugspising av snop eller raiding av kjøkkenskap.. jenta var fortvilet selv, hun kjøpte seg t.o.m ei aktivitetsklokke og plottet inn alt hun spiste i Lifesum. Legen henviste henne til ernæringsfysiolog, og hun heller skjønte ingenting. Venninna mi, mannen hennes og de 3 andre barna var/er alle slanke. Tilslutt ble jenta henvist til overvektsklinikk, og der fant de ut at hun hadde insulinresistens. En tablett om dagen var det som skulle til (såklart sammen med sitt vanlige aktivitetsnivå, og hun fikk beskjed om å spise mere da hun lå altfor lavt i kalorier) Så; har du ikke gjort det allerede; bestill en time til fastlegen og få tatt blodprøver for å bekrefte/avkrefte om det kan være noe medisinsk (evt overgangsalder)
AnonymBruker Skrevet 25. mars #14 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mellommåltid er egentlig dumt, men en appelsin? Hva gjør den annet enn og gi det sukkerkick med rask energi som du ikke rekker og forbrenne om du ikke skal rett ut og løpe. Maken til tøv skal man heldigvis lete langt etter. Anonymkode: 2d15b...2f8 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #15 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Maken til tøv skal man heldigvis lete langt etter. Anonymkode: 2d15b...2f8 Enig med den du siterer. Var det å forstå akkurat dette som gjorde at jeg knakk koden. Droppet alt av slik småspising utenom 2-3 hovemåltid. Da slipper man å trigge sult og cravings. Anonymkode: 59870...882 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #16 Skrevet 25. mars aazy skrev (38 minutter siden): Kva var kaloriinntaket ditt når du gjekk ned? Altfor lavt sikkert. Gikk ned 25 kg på 6 måneder i forbindelse med en alvorlig psykisk knekk/livskrise. Spiste stort sett rugsprø med gulost og bitte litt middag i lang tid… Anonymkode: e4d33...8da
AnonymBruker Skrevet 25. mars #17 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var da veldig lite kalorier for noen som er 71 kilo/172 cm. Er du eldre eller har fått påvist lavt stoffskifte? Anonymkode: c8d75...c85 Ja, det skal jo i grunnen være det. Jeg ønsker å ligge på 67/68 kg, så derfor er jeg også bevisst på inntaket. Jeg er 42 år, ingen kjente helseutfordringer…. Anonymkode: e4d33...8da
AnonymBruker Skrevet 25. mars #18 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva gjør jeg feil? Du teller kalorier feil og får i deg 500 kalorier ekstra om dagen. Anonymkode: e1f06...6c4 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #19 Skrevet 25. mars Synes ikke du spiser mye i det hele tatt, heller ikke helgekos, ærlig talt. Jeg spiser nok mer enn deg, er omtrent like høy og veier 10 kg mindre uten problemer... Så hvis det stemmer at det er dette du spiser, høres det ut som om du har lavt stoffskifte. I tillegg er det vel også ofte sånn at tidligere overvektige må spise mindre for å holde samme vekt som folk som alltid har vært normalvektige. Anonymkode: 9f375...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #20 Skrevet 25. mars Hver gang jeg nevner at jeg er veganer vil ingen høre, men jeg kan prøve. Jeg er 160 cm og veier 52 kg. Spiser sykt store posjoner i forhold til andre i familien, men det er kun vegansk fra bunnen av som linser, bønner, tofu, pasta, ris, poteter, bulgur, quiona, alle mulige grønnsaker, frukt, havregryn med dadler og nøtter er min favoritt til frokost og mellommåltid/kveldsmat. Middag er det STORE posjoner så jeg spiser som regel 223 ganger om dagen aldri flere ganger fordi jeg holder meg så mett så lenge. Går 5 km hver morgen og samme på kvelden, trener masse stryke øvelser. Men poenget er, at med mitt kothold så kan jeg spise meg overmett uten at det er noe negativt, tenker aldri virkelig aldri over hvor mye jeg spiser. Skjønner det ikke er et kothold for alle men har virkelig aldri følt meg så bra og sunn/så mye energi som jeg har nå. Og nei, savner ikke kjøtt og ku pupp melk. Har spist det i over 26 år så vet hva det smaker og hvordan kroppen var den gangen.. Anonymkode: ab250...eb2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå