Gå til innhold

Har jeg grunn til å bli skuffet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann!

Jeg har en jobb som gjør at jeg er borte i 2 uker av gangen noen ganger i året. Det betyr da at mannen må holde fortet hjemme, og er alene med vår 6 år gamle sønn. Før jeg dro tok jeg opp at jeg ikke synes noe om at han setter seg ned å gamer rett etter sønnen vår er lagt (altså før han sovner). Det er fordi han ofte kan glemme volumet og plutselig snakke veldig høyt/brøle som ikke er gøy å høre på når man skal sovne + han spiller et spill som ikke kan pauses som passer dårlig med en sønn som ofte sliter med å få sove og kommer på stua for betryggelse eller lurer på noe (spillet blir prioritert om det ikke er noe veeeldig gale). Da jeg tok det opp sa han at det var noe han hadde tenkt på selv også, og han var enig i at det ikke var bra i det hele tatt. Og fra nå av skulle han ikke spille før guttungen har sovnet. Det klarte han å unngå i én uke, før det er tilbake til det samme gamle…hadde dere blitt skuffet over mannen eller overreagerer jeg her?

Anonymkode: c95c1...d3f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer! 
har en mann som gamer, barna får venne seg til det. Etter leggetid = voksentid. Er slitsomt nok å være alene i fler uker med barn, så mannen må også få avkobling.

synes heller det er spesielt at du dikterer hva mannen skal gjøre mens du er bortreist! La han nyte konefri! Regner med han ikke får game hver kveld du er hjemme?

Anonymkode: da1f6...ad3

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er greit å spille, med noen forbehold. Han kan ikke rope, og han må avbryte spillet om noe kommer opp.

Veldig spesielt med en mann med så lite selvkontroll og regulering. Er dere ekstremt unge?

Anonymkode: 810b0...6da

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du overreagerer! 
har en mann som gamer, barna får venne seg til det. Etter leggetid = voksentid. Er slitsomt nok å være alene i fler uker med barn, så mannen må også få avkobling.

synes heller det er spesielt at du dikterer hva mannen skal gjøre mens du er bortreist! La han nyte konefri! Regner med han ikke får game hver kveld du er hjemme?

Anonymkode: da1f6...ad3

Er fullt mulig å sette på en serie eller gjør noe annet som ikke går ut over barnet, frem til han sovner. Avkobling er ikke synonymt med at man game. Og er vel helt vanlig å snakke sammen og bli enige om hvordan man skal gjør ting når man har barn sammen?

ts

• Liker 14
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes det er greit å spille, med noen forbehold. Han kan ikke rope, og han må avbryte spillet om noe kommer opp.

Veldig spesielt med en mann med så lite selvkontroll og regulering. Er dere ekstremt unge?

Anonymkode: 810b0...6da

Vi er begge 29 år.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Heisann!

Jeg har en jobb som gjør at jeg er borte i 2 uker av gangen noen ganger i året. Det betyr da at mannen må holde fortet hjemme, og er alene med vår 6 år gamle sønn. Før jeg dro tok jeg opp at jeg ikke synes noe om at han setter seg ned å gamer rett etter sønnen vår er lagt (altså før han sovner). Det er fordi han ofte kan glemme volumet og plutselig snakke veldig høyt/brøle som ikke er gøy å høre på når man skal sovne + han spiller et spill som ikke kan pauses som passer dårlig med en sønn som ofte sliter med å få sove og kommer på stua for betryggelse eller lurer på noe (spillet blir prioritert om det ikke er noe veeeldig gale). Da jeg tok det opp sa han at det var noe han hadde tenkt på selv også, og han var enig i at det ikke var bra i det hele tatt. Og fra nå av skulle han ikke spille før guttungen har sovnet. Det klarte han å unngå i én uke, før det er tilbake til det samme gamle…hadde dere blitt skuffet over mannen eller overreagerer jeg her?

Drit nå i å shame gaming hele tiden!

Ja, din mann skal prioritere sønnen sin, spesielt når du er bortreist. Men det er ikke gaming det er noe galt i å drive med, det er din mann som ikke klarer i prioritere. Det hadde vært like ille at han gikk ut i garasjen og mekket bil, eller sovnet så han ikke hørte sønnen sin.

• Liker 4
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Syns og du overreagerer. Tenker barne ska egentlig sove. Og egentlig tid. Greit han spiller men begrenser volum osv

Anonymkode: 8b2e2...f11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh, jeg syns ikke du overreagerer. Jeg må alltid vente med telefonsamtaler før minste har sovna…. Eller kommer hun rett ut å er nysgjerrig, eller jeg blir forstyrret og «kort» hvis hun f.eks. er tørst. 

Anonymkode: 937c5...693

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eh, jeg syns ikke du overreagerer. Jeg må alltid vente med telefonsamtaler før minste har sovna…. Eller kommer hun rett ut å er nysgjerrig, eller jeg blir forstyrret og «kort» hvis hun f.eks. er tørst. 

Anonymkode: 937c5...693

Det har du lagt opp til selv. Å venne unger til å sove i dødt miljø er en tabbe mange gjør.

Anonymkode: b526b...398

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Merkelig at folk sier du overreagerer! Selvfølgelig bør han vente med å sette i gang spillingen til barnet faktisk sover. Det er sikkert ikke snakk om mer enn noen minutter. Jeg vet både på meg selv og min mann hvor fjern og frakoblet resten av verden man blir under gaming, og tør ikke tenke på hvor leit og avvisende det må oppleves for et barn å komme etter leggetid og søke trygghet for så å møte en berlinmur foran en skjerm :( ingen hyggelig avslutning på dagen og barnet legger seg utrygt.

Her er det absolutt null gaming før barnet sover - og det gjelder også når vi begge er hjemme. Vi er tilgjengelige, ser tv, rydder eller andre småsysler den halvtimen han trenger på å finne søvnen. Synes det er viktig at barnet kjenner på den tryggheten at vi er tilgjengelige for han!

Sett ned foten igjen og prøv å få han til å se det fra barnets perspektiv.

Endret av Anononyma
  • Liker 8
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Drit nå i å shame gaming hele tiden!

Ja, din mann skal prioritere sønnen sin, spesielt når du er bortreist. Men det er ikke gaming det er noe galt i å drive med, det er din mann som ikke klarer i prioritere. Det hadde vært like ille at han gikk ut i garasjen og mekket bil, eller sovnet så han ikke hørte sønnen sin.

Hvordan shaker jeg gaming i dette innlegget? Jeg beskriver da bare hvordan hans prioriteringer går ut over sønnen vår. Ja dine eksempler er like ille om det går ut over et barn, men det er det at han prioriterer gaming over sønnen vår som er problemet hos oss. 

ts

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan shaker jeg gaming i dette innlegget? Jeg beskriver da bare hvordan hans prioriteringer går ut over sønnen vår. Ja dine eksempler er like ille om det går ut over et barn, men det er det at han prioriterer gaming over sønnen vår som er problemet hos oss. 

ts

Fordi det stort sett er gaming som er bakgrunnen for at man klaget over mannens manglende engasjement.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer definitivt! Her virker det som at du lager problemer ut av ingenting og er kontrollerende overfor mannen din. Til dere som sier at gaming er fy-fy så lenge barnet er våkent: hvorfor har dere fordommer mot visse hobbyer? Har dere regler mot strikking også mens barna er våkne? Ærlig talt, jeg hadde forstått det hvis dere var 70+, men gaming er ikke synonymt med å være en dårlig forsørger. Gaming kan være så mangt! Jeg syns for øvrig det er svært underholdene å lese svarene til de som kritiserer gaming fordi det er skjerm involvert, men syns det er toppers med film og serier 😂 

Anonymkode: e703d...1fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du overreagerer definitivt! Her virker det som at du lager problemer ut av ingenting og er kontrollerende overfor mannen din. Til dere som sier at gaming er fy-fy så lenge barnet er våkent: hvorfor har dere fordommer mot visse hobbyer? Har dere regler mot strikking også mens barna er våkne? Ærlig talt, jeg hadde forstått det hvis dere var 70+, men gaming er ikke synonymt med å være en dårlig forsørger. Gaming kan være så mangt! Jeg syns for øvrig det er svært underholdene å lese svarene til de som kritiserer gaming fordi det er skjerm involvert, men syns det er toppers med film og serier 😂 

Film og serier har pauseknapp. Ikke alle spill kan settes på pause når som helst.

Anonymkode: bed94...327

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (4 minutter siden):

Fordi det stort sett er gaming som er bakgrunnen for at man klaget over mannens manglende engasjement.

Ja det er nettopp det. Dersom en far prioriterer gaming fremfor sine barns, er det da galt å klage på det?

ts

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo spesielt av han, samtidig er det spesielt av deg å behandle han som et barn. 

Anonymkode: 7b2eb...e08

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hadde mannens strikking gjort slik at min sønn sliter med å sove pga støy og ikke fikk den tryggheten han trengte, så hadde jeg absolutt klaget på strikkingen også!

ts

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du hatt mye å gjøre med en skikkelig gamer? Enkelte spill (gjerne de ts nevner som ikke kan pauses) krever 100% fokus. Spillere som bare går fra kan vente seg utestengelse eller andre straffer man ikke ønsker på kontoen sin - de fleste vil derfor ikke la seg distrahere når de først er innlogget.

Det er overhodet ikke sammenlignbart med å se film! En film kan pauses og spoles eller legges vekk, det kan ikke onlinespill.

Sett at barnet spør om en ekstra nattakos (som gjerne bare er et spørsmål om en ekstra betryggelse). En gamingpappa midt i raid vil kanskje gi en kald klem ved å strekke hodet litt i retning barnet for så å be barnet om å legge seg igjen med en fjern tone, uten å ta blikket vekk fra spillet. En pappa som ser film vil i samme situasjon kanskje sette filmen på pause, følge barnet tilbake på rommet og gi en varm klem på senga. Det er himmel og hav. 

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet

Aktiviteter som gjør voksne helt utilgjengelige for barna må pent vente til det er nattero og poden sover etter min mening. Støy med en gang i innsovninga er ikke greit.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Anononyma skrev (5 minutter siden):

Har du hatt mye å gjøre med en skikkelig gamer? Enkelte spill (gjerne de ts nevner som ikke kan pauses) krever 100% fokus. Spillere som bare går fra kan vente seg utestengelse eller andre straffer man ikke ønsker på kontoen sin - de fleste vil derfor ikke la seg distrahere når de først er innlogget.

Det er overhodet ikke sammenlignbart med å se film! En film kan pauses og spoles eller legges vekk, det kan ikke onlinespill.

Sett at barnet spør om en ekstra nattakos (som gjerne bare er et spørsmål om en ekstra betryggelse). En gamingpappa midt i raid vil kanskje gi en kald klem ved å strekke hodet litt i retning barnet for så å be barnet om å legge seg igjen med en fjern tone, uten å ta blikket vekk fra spillet. En pappa som ser film vil i samme situasjon kanskje sette filmen på pause, følge barnet tilbake på rommet og gi en varm klem på senga. Det er himmel og hav. 

Men det er fortsatt mannen det er noe feil med, og ikke gaminga! Mannen burde selv skjønne dette, og innse at han ikke kan starte med gaming før etter at han vet at sønnen sover.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...