AnonymBruker Skrevet 24. mars #1 Del Skrevet 24. mars Jobber fulltid, med en årslønn litt over 600 000 kroner, min mann tjener rundt 1 million. Bor i Oslo og eier leilighet. 2 barn. Tidligere har jeg alltid ment at vi hadde god råd, men noe har forandret seg. Det er nesten sjokkerende, for før var ikke situasjonen slik. Nå renner alt ut til stadig økende felleskostnader i borettslaget, høyere renteutgifter på lån og, ikke minst, økte matpriser. De faste utgiftene har nådd helt andre nivå. Man sitter igjen med så lite. Hva er det som skjer? Hvordan klarer folk med enda lavere lønn dette? Vi sløser ikke og lever et stramt budsjett – spiser aldri ute eller lever et luksusliv. Men barna skal ha nye klær osv (kjøper ofte på finn.no) har budsjett med faste poster osv. Vil at barna skal få sommerferie og sjekker ut apollo og 2 uker i Italia som kostet rundt 100 000 kroner, med fly tur/retur og hotell med frokost inkludert. Det var ikke i nærheten så dyrt for noen år siden!! Sjekker andre steder også, men omtrent like dyrt og ikke en standard som er så veldig å hoppe i taket for. Vil ikke betale med master og komme i gjeld. Fortsetter denne negative utviklingen, eller vil økonomien i samfunnet snart snu? Jeg kjenner en økende uro. Anonymkode: 090f5...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #2 Del Skrevet 24. mars Det høres ut som at du har lite oversikt og kunnskap om egen økonomi iallefall. Det vil jo medføre dårligere råd enn om du har full kontroll på alt som går inn og ut. Da ville du heller ikke trengt uroe deg fordi du ville visst hvor mye du kunne brukt på ferie og funnet løsninger utfra det, ikke basert deg på hva to uker i Italia med en viss standard koster. Til sammenligning så har jeg og min mann (ingen barn) tilsammen 730000kr inn i året før skatt og vi har over 100000kr stående på den dedikerte feriekontoen nå. Vi kommer ikke til å røre de pengene i år fordi vi har råd til ferien vi tenker å ta uten å bruke av de pengene så de får vokse. Anonymkode: a1867...b5c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Del Skrevet 24. mars Om du har dårlig råd vitner det om feil prioriteringer. Ja, ting har blitt dyrere de siste åra, men med inntekten dere har bør dere fortsatt ha det romslig. Med den inntekten dere har burde det ikke være noe problem å legge av 8.000 kr/mnd til ferie, det handler om prioritering. Anonymkode: 475d1...c3a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #4 Del Skrevet 24. mars Hva dere bruker pengene på? Hvem vet? Det høres merkelig ut sånn som dere beskriver det. Jeg ville gått gjennom kontoutskriftene og satt opp hver eneste krone dere bruker. Med deres inntekt burde det være romslig. Dere har over 4 ganger så mye i inntekt som meg, og jeg har en tenåring som skal ha både det ene og det andre. 😆 Er greia her at dere har tatt dere vann over hodet med boliglånet..? Anonymkode: 3e869...620 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 24. mars #5 Del Skrevet 24. mars Istedet for å i det hele tatt tenke på ferietur så har jeg heller søkt utsettelse på betaling av studielånet mitt i dag. Trenger å spare for nødvendig vedlikehold av boligen jeg eier alene. Så vi er ganske mange som ikke vasser i penger, men må prioritere "kjedelige" ting. Har ikke dårlig råd av den grunn. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #6 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jobber fulltid, med en årslønn litt over 600 000 kroner, min mann tjener rundt 1 million. Bor i Oslo og eier leilighet. 2 barn. Tidligere har jeg alltid ment at vi hadde god råd, men noe har forandret seg. Det er nesten sjokkerende, for før var ikke situasjonen slik. Nå renner alt ut til stadig økende felleskostnader i borettslaget, høyere renteutgifter på lån og, ikke minst, økte matpriser. De faste utgiftene har nådd helt andre nivå. Man sitter igjen med så lite. Hva er det som skjer? Hvordan klarer folk med enda lavere lønn dette? Vi sløser ikke og lever et stramt budsjett – spiser aldri ute eller lever et luksusliv. Men barna skal ha nye klær osv (kjøper ofte på finn.no) har budsjett med faste poster osv. Vil at barna skal få sommerferie og sjekker ut apollo og 2 uker i Italia som kostet rundt 100 000 kroner, med fly tur/retur og hotell med frokost inkludert. Det var ikke i nærheten så dyrt for noen år siden!! Sjekker andre steder også, men omtrent like dyrt og ikke en standard som er så veldig å hoppe i taket for. Vil ikke betale med master og komme i gjeld. Fortsetter denne negative utviklingen, eller vil økonomien i samfunnet snart snu? Jeg kjenner en økende uro. Anonymkode: 090f5...83b Valutakurs og samme/større kostnadsøkningen i andre land også... Anonymkode: fd119...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #7 Del Skrevet 24. mars Enten så lever dere over evne ift boliglån og faste utgifter eller så mangler dere oversikt. Vi har ca halvparten av det dere har og reiser på ferier både med og uten barn, samt lever rimelig komfortabelt. Kanskje dere bør sette opp et budsjett og få litt oversikt over hvor pengene forsvinner? Anonymkode: be5de...2b6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #8 Del Skrevet 24. mars Det er umulig å vite hva slags økonomi du har uten å vite noe om utgiftene. Jeg tjener litt mer enn deg og bor også i Oslo med to barn, men har ikke en voksen til i husholdningen. Det er ganske uproblematisk for meg å ta med barna på ferie, men alt er selvsagt prioriteringer. Anonymkode: d374f...2a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #9 Del Skrevet 24. mars Er lett å tro at man ikke bruker penger fordi man bruker mye på "fornuftige" ting. Men kontoen bryr seg ikke om du brukte pengene på helse, mat til familien og ferie, eller om du storhandla på Temu og kjøpte alle måltidene på bensinstasjonen. Du må rett og slett få bedre kontroll på akkurat hvor pengene går ut. Anonymkode: 9f56c...ef3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #10 Del Skrevet 24. mars Hva bruker du i mnd på: Huslån/fellesutg. Billån Studielån Mat Barnehage/SFO Fritidsaktiviteter Strøm/ved Klær/sko Forsikring Mobiler/strømming Du må nesten gi oss noen tall fra budsjettet ditt for å få noen svar. Regner med at du har et budsjett? Anonymkode: 66830...5e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #11 Del Skrevet 24. mars Vi har to barn, eier hus og stor eiendom, vi får 700k til sammen i inntekt i året. Vi lider ingen nød hvert fall 🤷♀️ men så prioriterer vi heller å spise god mat enn å dra på utenlandsreiser. Kjøper heller ikke dyre klær. Vi kjører rundt i Nissan Leaf 2017 modell. Tenker det kommer helt an på hvordan folk prioriterer. Anonymkode: 1f40a...723 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 24. mars #12 Del Skrevet 24. mars Dårlig råd er subjektivt. En person med lav lønn kan ha god råd og motsatt. Dere tjener greit, men har valgt å ha barn i flertall og bo i Oslo. Vil dere ha mer penger til overs må dere enten flytte eller øke inntekten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #13 Del Skrevet 24. mars Siden du sitter og ser på luksusferie, har du neppe kontroll på økonomien. Dra på besøk til besteforeldre e.l. i ferien. Anonymkode: f9e8b...606 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #14 Del Skrevet 24. mars Er dette tull? 1,6 mill i samlet inntekt og ser på luksusferier og klager på dårlig råd😧Jeg har 450’ i inntekt, får ikke lån og betaler skyhøy husleie til en annen sitt lån. Men selv jeg sparer hver i mnd i fond☺️ Anonymkode: 34e9f...744 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #15 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber fulltid, med en årslønn litt over 600 000 kroner, min mann tjener rundt 1 million. Bor i Oslo og eier leilighet. 2 barn. Tidligere har jeg alltid ment at vi hadde god råd, men noe har forandret seg. Det er nesten sjokkerende, for før var ikke situasjonen slik. Nå renner alt ut til stadig økende felleskostnader i borettslaget, høyere renteutgifter på lån og, ikke minst, økte matpriser. De faste utgiftene har nådd helt andre nivå. Man sitter igjen med så lite. Hva er det som skjer? Hvordan klarer folk med enda lavere lønn dette? Vi sløser ikke og lever et stramt budsjett – spiser aldri ute eller lever et luksusliv. Men barna skal ha nye klær osv (kjøper ofte på finn.no) har budsjett med faste poster osv. Vil at barna skal få sommerferie og sjekker ut apollo og 2 uker i Italia som kostet rundt 100 000 kroner, med fly tur/retur og hotell med frokost inkludert. Det var ikke i nærheten så dyrt for noen år siden!! Sjekker andre steder også, men omtrent like dyrt og ikke en standard som er så veldig å hoppe i taket for. Vil ikke betale med master og komme i gjeld. Fortsetter denne negative utviklingen, eller vil økonomien i samfunnet snart snu? Jeg kjenner en økende uro. Anonymkode: 090f5...83b Hva betaler dere i huslån? For hvis dere har en inntekt på 1,6 mill i året kan jeg ikke forstå hvordan dere kan klage. Å ferietur i 2 uker i Italia er luksus! Vi er 4 i husstanden, 2 tenåringsbarn. Vi har en samlet inntekt på ca 850.000. Jeg er ufør. Her går det egentlig ikke fra måned til måned. De faste utgiftene og mat og strøm har jo økt med mange tusen pr måned. Anonymkode: c5061...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 24. mars #16 Del Skrevet 24. mars Dere valgte å bo i Norges dyreste by, selv om inntekten er normal. Dere er ikke fattige, men samtidig har dere ikke råd til 2 ukers ferie. Se heller på 1-ukes ferie. Dere rekker å spare til den hvis dere begynner nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #17 Del Skrevet 24. mars Meg og tenåringen skal på 17 dagers ferie i sommer, fire hovedsteder, med varierende transportmetoder. Det kommer også på nesten 50k til sammen med reise og overnatting samt en musikkfestival. Denne gangen bor vi litt finere enn vanlig da ungen vil ha litt mer privatliv enn tidligere. Det er greit. Vi reiste ikke på ferie i fjor. Men det er klart at ting koster nå. Prisene har gått opp i alle land. Vi bor rimeligere enn de fleste enn så lenge. Om du ikke har oversikt over hvor pengene går, kan det virke litt overvelmende. Skaff dere en ordentlig oversikt. Det hjelper. Dere har mer enn gjennomsnittlig inntekt. Anonymkode: f3910...503 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #18 Del Skrevet 24. mars Grunnen, ts, til at vi nordmenn har kunnet dra, år ut og år inn, på dritbillig ferie til «syden», er at vi har hatt en vesentlig høyere inntekt og levestandard enn dem. Mye av årsaken til at vi nå ikke lengre kan dra på dritbillig «sydenferie» er at levestandarden i Europa er på vei opp. Å beskrive økt levestandard og dermed økt pris som «negativ utvikling» er noe søkt. Ja, den er rent isolert sett negativ for oss. Dersom vi trives med å utnytte andre. Dersom vi ikke trives med å utnytte andre? Da er «norske priser» i Europa gledelige nyheter. Fortsetter det? Ja. Det er målet. Dersom det ikke fortsetter så har vi mislykkes med prosjekt Europa. Anonymkode: 5b780...6ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #19 Del Skrevet 24. mars Dere har ikke dårlig råd, men dere har kanskje dårligere råd enn dere hadde tidligere. Vi tjener mer enn dere, men har tre barn, hvorav to er tenåringer (dyyyyrt, med konfirmasjon, tannregulering, kjøretimer, klær og utstyr og aktiviteter). Det er ikke noe synd på oss, men vi merker selvsagt at spesielt mat og reiser har skutt i været. Vi merker det mest på at vi har mindre overskudd enn før - som sagt, ikke synd på oss. Men jeg har ofte tenkt på hvordan det ville vært å leve på uføretrygd nå… Det er forøvrig meningsløst å betale 100k for en chartertur. Kjøp flybilletter selv, dere bor ved Oslo, så det er fremdeles MANGE muligheter for dere igjen som ikke koster skjorta, også i skoleferien. Vi betalte nettopp 37k for flybilletter til Middelhavet, og da var vi fem stykker, valgte ikke billigste destinasjon, og vi reiser ikke fra Oslo, som gjør det mye dyrere. Dere vil helt sikkert klare å komme dere under 20k for alle fem, kanskje mye under det også. Så leier dere en AirBnb, det koster IKKE 80 000 for to uker, med mindre dere vil ha veldig høy standard. Tipper dere fint kan komme dere under 50k til sammen (fly+AirBnb). Da kan dere i tillegg spare penger på at dere ikke må spise alle måltider ute. Anonymkode: baf6d...f7c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #20 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen, ts, til at vi nordmenn har kunnet dra, år ut og år inn, på dritbillig ferie til «syden», er at vi har hatt en vesentlig høyere inntekt og levestandard enn dem. Mye av årsaken til at vi nå ikke lengre kan dra på dritbillig «sydenferie» er at levestandarden i Europa er på vei opp. Å beskrive økt levestandard og dermed økt pris som «negativ utvikling» er noe søkt. Ja, den er rent isolert sett negativ for oss. Dersom vi trives med å utnytte andre. Dersom vi ikke trives med å utnytte andre? Da er «norske priser» i Europa gledelige nyheter. Fortsetter det? Ja. Det er målet. Dersom det ikke fortsetter så har vi mislykkes med prosjekt Europa. Anonymkode: 5b780...6ab Og at krona er veldig svak. I praksis er lønna vår nesten halvert sammenlignet med USA i løpet av de siste ti årene, og forskjellen er også stor opp mot euro. De gode tidene hvor nordmenn var rikest i Europa er forbi! Det er bare å venne seg til det. Nå er prisnivået som venter oss i Europa for det meste minst like høyt som hjemme. Anonymkode: baf6d...f7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå