Gå til innhold

Feriepenger og langtidssykemeldt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt langtidssykemeldt. Arbeidsgiver forskutterer sykepenger som de får igjen fra nav. 

Vanligvis så blir feriepenger utbetalt i juli. Jeg har ikke opparbeidet meg rettigheter på sykepenger for 5 uker som er vanlig ferie hos oss. 

Jeg kommer til å være sykemeldt gjennom ferien i sommer og sannsynlig ut året. Egen ferie er planlagt for 2 uker i september/oktober. Ferien er ordnet før jeg ble syk. Vil gjerne reise selv med de begrensninger jeg vil ha. 

Hvordan blir det med nav og jobb? La oss si at jeg har opptjent feriepenger for 3 uker. Får jeg både feriepenger og vanlig sykepenger i juli for så å bli trukket sykepenger de 2 ukene jeg tar ferie i september/oktober? 

Anonymkode: 110f9...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du opptjent feriepenger fra tidligere arbeidsgiver?

Anonymkode: 733c1...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har blitt langtidssykemeldt. Arbeidsgiver forskutterer sykepenger som de får igjen fra nav. 

Vanligvis så blir feriepenger utbetalt i juli. Jeg har ikke opparbeidet meg rettigheter på sykepenger for 5 uker som er vanlig ferie hos oss. 

Jeg kommer til å være sykemeldt gjennom ferien i sommer og sannsynlig ut året. Egen ferie er planlagt for 2 uker i september/oktober. Ferien er ordnet før jeg ble syk. Vil gjerne reise selv med de begrensninger jeg vil ha. 

Hvordan blir det med nav og jobb? La oss si at jeg har opptjent feriepenger for 3 uker. Får jeg både feriepenger og vanlig sykepenger i juli for så å bli trukket sykepenger de 2 ukene jeg tar ferie i september/oktober? 

Du fører ferie på søknad om sykepenger i den perioden du tar ut ferie og får da ikke utbetalt sykepenger da. 

Anonymkode: b6bfa...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har du opptjent feriepenger fra tidligere arbeidsgiver?

Anonymkode: 733c1...265

Er samme arbeidsgiver jeg har jobbet for i mange år og som jeg nå er langtidssykemeldt i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du fører ferie på søknad om sykepenger i den perioden du tar ut ferie og får da ikke utbetalt sykepenger da. 

Anonymkode: b6bfa...ee0

Det vet jeg. Helt fair.

Betyr det da at jeg får utbetalt sykepenger fra nav via arbeidsgiver samt feriepenger opptjent nå i juli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det her trenger du ikke å tenke på siden arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger. Du behøver ikke å blande kortene her å tenke på hva som er hva, får du får jo antagelig bare utbetalt vanlig lønn som vanlig, Hva NAV betaler tilbake til arbeidsgiveren din trenger du ikke å henge deg opp i.

Har du feriepenger opptjent fra arbeidsgiver får du det utbetalt som vanlig, siden arbeidsgiver forskutterer får du utbetalt feriepengene fra dem. Men mulig du får en annen sats siden det er sykepenger, kan være det er 10,2% i stedet for 12%,

Feriepengegrunnlaget ditt står vel på lønnslippen din? Der har du uansett svaret på hva du får utbetalt.

Du sier du bruker å få utbetalt feriepenger i juli, hvordan er det med ferietrekk? Har du normalt trekk i juli også så går det så normalt selv om du er sykemeldt.

Eneste du trenger å tenke på er at når du avvikler ferie så fører du det på meldekortet. Det har ingen annen konsekvens for deg enn at sykepengeperioden din blir forlenget tilsvarene dagene du har ferie. Feks. om du har 10 uker igjen med sykepenger, så har du 4 uker med ferie i en 10 ukers periode, så har du fortsatt 6 uker igjen. Du kan også velge å ikke avvikle ferie, og overføre feriedager til neste år når du er sykemeldt, men da vil jo selvsagt ikke sykepengeperioden din forlenges. Noen tar ut ferie for å forskyve makstiden med sykepenger. Ferien har du tross alt betalt for gjennom ferietrekk, og trekket er vanligvis dekket inn med feriepengene.

Skjønner ikke helt hvorfor du tror du skal få utbetalt sykepenger fra NAV når arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger? Du får jo vanlig lønn, arbeidsgiveren din får sykepengene. 

Anonymkode: 340fd...dd0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva mener du med at du har jobbet der i mange år, og ikke opparbeidet deg rett til sykepenger i ferie?

Mener du at du ikke har opptjent feriepenger? Hadde du permisjon eller sykemelding i fjor? Hvor lenge isåfall? Og skal du over på aap?

Anonymkode: ec6a0...f19

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 22.41):

La oss si at jeg har opptjent feriepenger for 3 uker. Får jeg både feriepenger og vanlig sykepenger i juli for så å bli trukket sykepenger de 2 ukene jeg tar ferie i september/oktober? 

Jeg skjønner ikke hvorfor du bare skulle ha opparbeidet feriepenger for 3 uker?

Hvis du faktisk bare har opparbeidet feriepenger for 3 uker så er det mulig du kan avtale at du kun tar ut 3 uker i år.

Hvis du ikke får avviklet mer enn 2 uker i år så blir den 3. uka overført til neste år.

I juli får du utbetalt feriepenger. Samtidig trekker de deg lønn for ferie - normalt for 5 uker - men hvis du har avtalt kun 3 uker trekkes du kun for 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det her trenger du ikke å tenke på siden arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger. Du behøver ikke å blande kortene her å tenke på hva som er hva, får du får jo antagelig bare utbetalt vanlig lønn som vanlig, Hva NAV betaler tilbake til arbeidsgiveren din trenger du ikke å henge deg opp i.

Har du feriepenger opptjent fra arbeidsgiver får du det utbetalt som vanlig, siden arbeidsgiver forskutterer får du utbetalt feriepengene fra dem. Men mulig du får en annen sats siden det er sykepenger, kan være det er 10,2% i stedet for 12%,

Feriepengegrunnlaget ditt står vel på lønnslippen din? Der har du uansett svaret på hva du får utbetalt.

Du sier du bruker å få utbetalt feriepenger i juli, hvordan er det med ferietrekk? Har du normalt trekk i juli også så går det så normalt selv om du er sykemeldt.

Eneste du trenger å tenke på er at når du avvikler ferie så fører du det på meldekortet. Det har ingen annen konsekvens for deg enn at sykepengeperioden din blir forlenget tilsvarene dagene du har ferie. Feks. om du har 10 uker igjen med sykepenger, så har du 4 uker med ferie i en 10 ukers periode, så har du fortsatt 6 uker igjen. Du kan også velge å ikke avvikle ferie, og overføre feriedager til neste år når du er sykemeldt, men da vil jo selvsagt ikke sykepengeperioden din forlenges. Noen tar ut ferie for å forskyve makstiden med sykepenger. Ferien har du tross alt betalt for gjennom ferietrekk, og trekket er vanligvis dekket inn med feriepengene.

Skjønner ikke helt hvorfor du tror du skal få utbetalt sykepenger fra NAV når arbeidsgiveren din forskutterer sykepenger? Du får jo vanlig lønn, arbeidsgiveren din får sykepengene. 

Anonymkode: 340fd...dd0

Sier meg enig i denne, særlig det innledende. Jeg var langtidssykemeldt for en tid tilbake, og til sommeren ble jeg trukket i juli som alle andre, men jeg fikk feriepenger utbetalt. Siden jobben uansett forskutterer, så har de vært inne og sjekket at alt er greit. Da jeg tok ut ferie utpå høsten, skrev jeg bare ferie på meldekortene. I tillegg var jeg i perioder så dårlig at ferie ikke var realistisk å ta ut - det vil si, det hadde ikke blitt rare ferien, og dermed overførte jeg X-antall dager til året etterpå.

Om du ikke har full feriepengeopptjening grunnet NAVs begrensning kan du søke om redusert ferieuttak, det er noe du har rett på om jeg har forstått riktig. Jeg forhørte meg med lønn, men hos min arbeidsgiver så gir de bedre rettigheter enn NAV - de gir ikke bare de første 48 dagene eller hva det er, alle dager, sykemeldt eller ikke, teller med i grunnlaget. Så forhør deg med lønningsavdelinga før du ev. søker om redusert ferie (som gjerne også går til lønn).

Jeg ble superpositivt overrasket da jeg var sykemeldt omtrent i hele 2024, og var redd for hvordan sommeren skulle bli. To setninger fra meg på mail til lønn ga et svært klart og givende svar tilbake. Jobber for øvrig i en av landets ti største kommuner.

Anonymkode: 081c4...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...