Gå til innhold

ADHD-utredning, DPS, første time

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kriteriene for å få ADHD er svært vage og gir svært stort skjønn til de som utreder. Hadde kriteriene vært klare så hadde ikke folk gått til privat utreder etter å ha fått beskjed fra DPS om at de ikke har ADHD. Men i virkeligheten så er det enormt mange som går til privat utreder og får ADHD diagnosen etter å først ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. 

Selv  ble jeg blant annet utredet av avtalespesialist og første timen sa han "Det er så mange med åpenbar ADHD som kommer til meg etter først å ha fått beskjed av DPS om at de ikke har ADHD. Det blir så mye dobbeltarbeid når DPS gjør så mange feil". 

Alle som har fulgt med i mediene de siste årene bør ha fått med seg hvor stort sprik det er mellom ulike psykologer/psykiatere når det kommer til hvem som får ADHD-diagnosen. Det er ny avisartikkel og nytt leserinnlegg nærmest hver uke. 

Så jeg skjønner ikke hva slags kilder du ønsker.  

Anonymkode: 19a20...a29

Du kommer med en bastant påstand og det ber jeg om kilde på. Og det at folk får en diagnose når de går privat og betaler masse penger for det er ikke ensbetydende med at det ikke finnes tydelige retningslinjer og kriterier for diagnosen.

Anonymkode: 55bf9...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kommer med en bastant påstand og det ber jeg om kilde på. Og det at folk får en diagnose når de går privat og betaler masse penger for det er ikke ensbetydende med at det ikke finnes tydelige retningslinjer og kriterier for diagnosen.

Jeg har gikk kilde på at ulike psykologer har svært ulik praksis på hvem de gir ADHD-diagnosen. Du sier jo selv at psykologer i det private kan ha en annen standard enn de i det offentlige. Da anerkjenner du jo at ulike psykologer har ulik standard på hvem de gir ADHD-diagnosen. 

At du påstår at det finnes tydelige retningslinjer og kriterier for hvem som skal ha diagnosen er DIN påstand så om det er noen som bør gi kilder så er det deg. 

Dette handler heller ikke kun om private vs. offentlige psykologer. Jeg fikk ADHD-diagnosen av en psykiater hos DPS og en avtalespesialist.  Dette etter først å ha fått beskjed av en annen psykolog i DPS at jeg helt klart ikke hadde ADHD. Dette handler mye om at det ikke er noen tydelige retningslinjer på hvem som skal ha ADHD-diagnosen. Det gjelder generelt for diagnoser innen psykologi/psykiatri. Diagnosene er beskrevet svært vagt. Det er selvsagt ikke helt fritt frem hvem det er faglig forsvarlig å gi ADHD-diagnosen til. Men det er en svært stor gråsone hvor ulike psykologer/psykiatere vil gi ulik vurdering. 

Min psykiater hos DPS og avtalespesialist sa rett ut at de ofte ga diagnosen ADHD der andre ikke ville gi diagnosen og at de mente at DPS ofte underdiagnostiserte.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sååå fint at rett etter at jeg takket for fine svar her, så begynte noen å diskutere her isteden.... Akkurat det jeg trengte nå når jeg sitter på venterommet... Hvis dere vil diskutere så veldig, lag en egen tråd om det istedenfor å gjøre det hos noen som enkelt og greit ber om erfaringer! Men det er jo så typisk her inne, hva annet kunne jeg ventet 🙄

Anonymkode: ea1ee...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Sååå fint at rett etter at jeg takket for fine svar her, så begynte noen å diskutere her isteden.... Akkurat det jeg trengte nå når jeg sitter på venterommet... Hvis dere vil diskutere så veldig, lag en egen tråd om det istedenfor å gjøre det hos noen som enkelt og greit ber om erfaringer! Men det er jo så typisk her inne, hva annet kunne jeg ventet 🙄

Anonymkode: ea1ee...783

Beklager. Var ikke meningen å spore av tråden din. Nå skrev jeg om min erfaring også. Så føler ikke at alt jeg skrev var irrelevant for tråden. Jeg synes også at man som pasient bør være klar over at ulike psykologer har ulik praksis. 

Men igjen, det var ikke meningen å spore av og tråden eller å stresse deg. Ønsker deg lykke til på utredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har gikk kilde på at ulike psykologer har svært ulik praksis på hvem de gir ADHD-diagnosen. Du sier jo selv at psykologer i det private kan ha en annen standard enn de i det offentlige. Da anerkjenner du jo at ulike psykologer har ulik standard på hvem de gir ADHD-diagnosen. 

At du påstår at det finnes tydelige retningslinjer og kriterier for hvem som skal ha diagnosen er DIN påstand så om det er noen som bør gi kilder så er det deg. 

Dette handler heller ikke kun om private vs. offentlige psykologer. Jeg fikk ADHD-diagnosen av en psykiater hos DPS og en avtalespesialist.  Dette etter først å ha fått beskjed av en annen psykolog i DPS at jeg helt klart ikke hadde ADHD. Dette handler mye om at det ikke er noen tydelige retningslinjer på hvem som skal ha ADHD-diagnosen. Det gjelder generelt for diagnoser innen psykologi/psykiatri. Diagnosene er beskrevet svært vagt. Det er selvsagt ikke helt fritt frem hvem det er faglig forsvarlig å gi ADHD-diagnosen til. Men det er en svært stor gråsone hvor ulike psykologer/psykiatere vil gi ulik vurdering. 

Min psykiater hos DPS og avtalespesialist sa rett ut at de ofte ga diagnosen ADHD der andre ikke ville gi diagnosen og at de mente at DPS ofte underdiagnostiserte.

Tror du må lese kommentaren min på nytt, For nei jeg bekrefter ikke det du hevder. Det jeg sier er at det finnes nasjonale retningslinjer, men om man betaler for å få utredningen privat så er det meget godt mulig at det er det som er årsaken til at man ender opp med diagnosen.

og i motsetning til deg klarer jeg faktisk å finne kilder på det jeg hevder😉

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/nasjonal-faglig-retningslinje/adhd-hyperkinetisk-forstyrrelse--nasjonal-faglig-retningslinje-for-utredning-behandling-og-oppfolging

«ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse – Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging»

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd/metode-og-prosess

«Retningslinjen skal bidra til god utredning, diagnostikk og behandling av ADHD/Hyperkinetisk forstyrrelse slik at best mulig hjelp kan gis til personer med diagnosen og deres pårørende»

https://www.adhdnorge.no/artikkel/utredning-av-adhd-for-barn

«Nasjonal faglig retningslinje beskriver hvordan utredning og diagnostisering for ADHD skal gjøres.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...