AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #21 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg mener samfunnet må endres slik at det ikke er for travelt å få barn! Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Jeg blir kvalm av folk som deg! Anonymkode: f2de0...41c Det går fint an å gjøre at det ikke blir stress, men man må jo ta valg. Vi valgte fleksible jobber som gjorde at vi kunne komme hjem tidlig, tidvis ha halv/hel dag hjemmefra som betydde at vi ikke tok ut få sykt barn dager. Vi valgte å bosette oss nær barnehage og jobb. Vi valgte bort SFO tidlig da vi så at det var ineffektiv tid. Barna gjorde lekser med venner etter skolen. De lærte å spise noe før vi kom hjem så det ikke ble stress før aktiviteter. Vi lærte å planlegge uken så vi handlet ikke etter jobb, matpreppet mye på søndager. Storhandler, ikke klesvask hver dag. Oppvaskmaskin alltid satt på til fast tid, full eller halvfull. Oppdatert digital kalender med ulike farger for hvert medlem. Vi satt og så på hva som var stressende for hver av oss foreldre og tok ansvar deretter. Jeg hater rutiner som oppvask og søppel, min man er ikke like gira på å ha oversikt over alt. Jeg liker å lage mat, men ikke rydde. Liker klesvask, hater å brette klær… Heller vaske huset i 3 timer enn 3 timer på ski med ungene. Heller sitte 3 timer med lekser med ungene enn å jobbe i hagen. Har nedprioritert mye, jeg har lite ting jeg MÅ. Blir oppvasken likevel stående for at man sovnet med ungene så ble det sånn. Anonymkode: 1874d...eeb
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #22 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Isåfall håper jeg du har flere så du kan bo hos de når du blir gammel. Det kommer ikke til å være sykehjem i fremtiden slik det går nå. Her i kommunen har de allerede tatt ned antall sykehjemsplasser med 40%. Anonymkode: ca10e...b43 Hvorfor er det slik når Staten de siste årene har blitt rikere? Er det ingen andre som stusser over dette? Anonymkode: 8b23a...dad
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #23 Skrevet 23. mars 2025 Anbefaler denne boken på det varmeste: https://www.friskforlag.no/produkt/vi-skulle-hatt-mer-tid/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADvaBRkJAavOecIKTF_DBWQtp-eHM&gclid=Cj0KCQjw4v6-BhDuARIsALprm328gX5YYe9-betpVLDMjPeiqg9t7Pr58n4iqZ00LuNkC2bwsqJGaQoaAgHrEALw_wcB Også tror jeg at det er viktig å senke ambisjonene nå som dere har så små barn. Da er man i en unntakstilstand og livet føles litt kaotisk. Det er også lov til å si nei til besøk. Eller at noen dager får de ha besøk men at onsdagene f.eks. skal være fredet for besøk 😊 Anonymkode: 0d6ee...025 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #24 Skrevet 23. mars 2025 Tenk over hva dere må prioritere, hva dere ønsker å prioritere og hva som kan velges bort. - Kan dere jobbe redusert og dermed få mer tid? - kjøpe tjenester som sparer dere for tid. - Planlegge hverdagen bedre. - Si mer nei. - Barna må hjelpe til mer. Velg hvilken av forslagene som passer for dere Anonymkode: d1b3b...2fb 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #25 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener samfunnet må endres slik at det ikke er for travelt å få barn! Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Du vet at det er du selv som gjør det travelt ved å melde barna på alt mulig? Du kan fint leve som i koronatiden hvis du vil. Men du vil ikke, så da så. Anonymkode: 140f8...c7f 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #26 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Haha, vi bor veldig avsides🙏 Ser ikke et eneste hus her i fra. Men alle ungene elsker å være her og foreldrene spør daglig om å få sende barna sine hit. Vi ønsker jo at ungene skal føle seg velkommen men det blir jo nok til tider og vi føler oss ofte utnyttet. Vi kan si nei også, men barn vi vet har det vanskelig hjemme har jeg vanskeligheter med å si nei til. Anonymkode: f2de0...41c Da er det jo et aktivt valg som du selv tar hver eneste dag. Jeg har selv 3 barn og er det noe jeg har lært, så er det at de aller fleste foreldre kun bryr seg om sine egne barn. Anonymkode: 5589b...90d 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #27 Skrevet 23. mars 2025 cafflatte skrev (1 time siden): Gjøre lekser først deretter leke. Er det venner fra klassen kan de heller gjøre lekser sammen. Be barna hjelpe til med å rydde det de har rotet. Få barna til å leke mer ute enn inne. For guds skyld ja, prioriter lekser fremfor vennebesøk og gøy. det er mye lek i den norske skole som det er , mye mer enn i andre land. Dessuten er norske barn mye på aks og de får da dekket mye av det sosiale der. Dere bør roe ned, også mtp barna. De klarer ikke alltid å regulerer når det blir for mye. Dere som foreldre må sette rammene slik at det blir en levelig hverdag for dere alle. barn har godt av ro og lande litt i hjemmet på ettermiddagene … Anonymkode: edf90...9f9 4
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #28 Skrevet 23. mars 2025 Kanskje er du redd for at barnet faller utenfor dersom dere ikke har vennebesøk hver dag, jeg kan fortelle deg at det blir det ikke Anonymkode: edf90...9f9 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #29 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener samfunnet må endres slik at det ikke er for travelt å få barn! Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Anonymkode: f2de0...41c Du legger ansvaret på samfunnet, når det er i grunn din egen feil at hverdagen er travel? Jøss. Anonymkode: a7fa6...244 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #30 Skrevet 23. mars 2025 Vi har valgt å flytte avsidesliggende, det gjør at folk besøker oss mindre og da kan vi la huset flyte ved behov. Mannen jobber 100 prosent med en fleksibel jobb som gjør at han kan ta hjemmekontor. Jeg jobber ikke mer enn 50 prosent, og da får jeg plenty av tid til å meal preppe, handle, passe på at barna har alt de trenger. Vi greier oss fint og jeg stresser ikke lenger. Vi har to barn. hamsterhjulet er det man gjør det til. Får du ikke hverdagen til å gå opp med de forventningene du har må du nesten redusere arbeidsstilling eller bytte yrke. Anonymkode: 7d634...33a 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #31 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Tenk deg om da, hva var så bra med den tiden, ettersom den var fantastisk og livet nå er så miserabelt? Det var færre aktiviteter både for dere voksne og for barna? Du vet at det går an å si nei til ting fortsatt?! Du trenger ikke at staten gjør det for deg. Du kan bare si nei. Du kan bestemme selv over egen tid og hva dere som familie velger å prioritere. Så får du heller jobbe med deg selv og den dårlige samvittigheten, eller hva det er som holder deg sånn tilbake. Anonymkode: 568f5...615 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #32 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mener samfunnet må endres slik at det ikke er for travelt å få barn! Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Jeg blir kvalm av folk som deg! Anonymkode: f2de0...41c Du virker fullstendig handlingslammet og uselvstendig med slikt tankegods. Når du må få staten til å pakke deg inn i bomull og sette inn de sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i fredstid i Norge og være en totalitær stat på lik linje med land vi ikke ønsker å sammenligne oss med for at du ikke evner å si nei, ikke klarer grensesetting, men mener oppriktig at staten skal sette inn hemmende tiltak fordi du lever et liv som er travelt, da er det virkelig kun deg selv en virkelig kan bli kvalm av🤢 Du må gjerne flytte til Nord-Korea om du virkelig ikke evner å leve livet uten strenge tiltak. Holdningene dine i denne tråden er lite å skryte av. Det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hode. Slik veldig mange barn og foreldre hadde det under korona var skadelidende. Det går an å si nei til noe selv om ikke statsministeren må ha pressekonferanse for å si det på dine vegne. Da bør du heller søke om verge på fine ehne vegne om du er så lite selvstendig. Du selv er ansvarlig for ditt liv. Du er selv ansvarlig for å ha fått barn, hvor mange barn du har valgt å få, jobben du har valgt å være i, stedet du bor på, og livet du prioriterer å ha vs livet du kan/kunne ha hatt som veldig mange andre har hvor det ikke er noe hamsterhjul. Anonymkode: 25600...ae9 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #33 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har valgt å flytte avsidesliggende, det gjør at folk besøker oss mindre og da kan vi la huset flyte ved behov. Mannen jobber 100 prosent med en fleksibel jobb som gjør at han kan ta hjemmekontor. Jeg jobber ikke mer enn 50 prosent, og da får jeg plenty av tid til å meal preppe, handle, passe på at barna har alt de trenger. Vi greier oss fint og jeg stresser ikke lenger. Vi har to barn. hamsterhjulet er det man gjør det til. Får du ikke hverdagen til å gå opp med de forventningene du har må du nesten redusere arbeidsstilling eller bytte yrke. Anonymkode: 7d634...33a Dere har jo den perfekte løsningen for å slippe stress og tidsklemme. Jeg er dypt misunnelig 😆 Både mannen min og jeg har dessverre yrker som krever 100 % tilstedeværelse på jobben, hjemmekontor høres jo ellers ut som en våt drøm. Skulle gjerne ha jobbet deltid mens mannen satte av tilsvarende beløp til pensjon i fond, men pga høyt lån og lunkent boligmarked så får vi ikke solgt huset og kjøpt noe mindre 😔 Dette livet ass.... Ble ikke som jeg hadde forestilt meg, det er hvert fall sikkert. Anonymkode: 5589b...90d 1
Me0987 Skrevet 23. mars 2025 #34 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dagene flyr avgårde og vi har alltid dårlig tid eller henger bakpå! Vi har ikke sjans til å få gjort lekser hver dag. Prøver å ha én leksedag der vi får gjort mest mulig for hele uken. Ungene har besøk nesten hver dag, vi ønsker jo at de skal kan ha besøk, men da går det utover huset og leksene. Det rotes i lynets hastighet og jeg klarer ikke med all husarbeidet med klesvask, middag, ryddig osv! Jeg har en baby og et småbarn på 1 år i tillegg til de som går på småtrinnet på skolen. Hvordan klarer dere andre med småbarn det?! Jeg føler meg konstant mislykket! Anonymkode: f2de0...41c Men hva forventet du egentlig når dere bestemte dere for å få fire barn? Etter å ha fått to skjønte dere vel at det er travelt med barn? Lekser må gjøres før vennebesøk, og skolebarn må kunne rydde selv. De kan også få beskjed om å begrense rotingen og leke mer ute. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #35 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg mener samfunnet må endres slik at det ikke er for travelt å få barn! Husker koronatiden som helt fantastisk! Da var alt strippet ned til et minimum. Jeg blir kvalm av folk som deg! Anonymkode: f2de0...41c 4+ barn er Jo ganske mange da.. Anonymkode: bc8ea...09a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #36 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har valgt å flytte avsidesliggende, det gjør at folk besøker oss mindre og da kan vi la huset flyte ved behov. Mannen jobber 100 prosent med en fleksibel jobb som gjør at han kan ta hjemmekontor. Jeg jobber ikke mer enn 50 prosent, og da får jeg plenty av tid til å meal preppe, handle, passe på at barna har alt de trenger. Vi greier oss fint og jeg stresser ikke lenger. Vi har to barn. hamsterhjulet er det man gjør det til. Får du ikke hverdagen til å gå opp med de forventningene du har må du nesten redusere arbeidsstilling eller bytte yrke. Anonymkode: 7d634...33a Kjempefint så lenge ikke barna blir ensomme, jeg fikk selv oppleve å bli "glemt" fordi jeg bodde et stykke unna. Jeg of andre i lik situasjon måtte også bruke mer krefter enn mange for å møte de andre. De kom sjeldent til oss, de bodde jo der flere bodde og det var morsommere fordi vi enkelt kunne stikke bort til andre klassekamerater, så det var gjerne vi som bodde avsides som måtte gå/sykle/be om skyss. Vi var jo vant til det allerede. Ja nei, jeg vet jammen meg ikke. Jeg ønsker selv å bo avsidesliggende nå, men med barn så må man være veldig obs på deres opplevelse av det hele. Anonymkode: bc8ea...09a
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #37 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjempefint så lenge ikke barna blir ensomme, jeg fikk selv oppleve å bli "glemt" fordi jeg bodde et stykke unna. Jeg of andre i lik situasjon måtte også bruke mer krefter enn mange for å møte de andre. De kom sjeldent til oss, de bodde jo der flere bodde og det var morsommere fordi vi enkelt kunne stikke bort til andre klassekamerater, så det var gjerne vi som bodde avsides som måtte gå/sykle/be om skyss. Vi var jo vant til det allerede. Ja nei, jeg vet jammen meg ikke. Jeg ønsker selv å bo avsidesliggende nå, men med barn så må man være veldig obs på deres opplevelse av det hele. Anonymkode: bc8ea...09a Jeg ser den. Jeg vokste selv opp i nabolag og var glad for det. Vi har valgt å flytte avsidesliggende med det i tankene. Jeg må bruke mer tid på å kjøre barna steder, da er det også gunstig at jeg jobber halvert som jeg gjør. Men har også jobb på samme skole som barna. Vi har også passet på å boltre oss med venner som bor sentralt slik at barna har et felleskap med barn på sin egen alder. Vi er også flinke til å invitere barn og familier ut hos oss på grilling og lek i skogen. Fått satt opp klatreløype og zipline. Før vi fikk barn valgte vi dette for å unngå hamsterhjulet. Vi planla dette fra starten av. Skjønner at ikke alle og enhver har råd til å selge husene sine i disse tider for å flytte til en mindre plass og hva enn, men det går an å planlegge langsiktig om ikke løsninger faller i fanget på en dag. Anonymkode: 7d634...33a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #38 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dere har jo den perfekte løsningen for å slippe stress og tidsklemme. Jeg er dypt misunnelig 😆 Både mannen min og jeg har dessverre yrker som krever 100 % tilstedeværelse på jobben, hjemmekontor høres jo ellers ut som en våt drøm. Skulle gjerne ha jobbet deltid mens mannen satte av tilsvarende beløp til pensjon i fond, men pga høyt lån og lunkent boligmarked så får vi ikke solgt huset og kjøpt noe mindre 😔 Dette livet ass.... Ble ikke som jeg hadde forestilt meg, det er hvert fall sikkert. Anonymkode: 5589b...90d Jeg er klar over at det ikke bare er å bytte jobb og bytte hus og tilværelse på et blunk. Men vi planla hverdagen vi har nå fra starten av. Jeg har uansett valgt å få lavere pensjon for at livet mitt skal være mer rolig her og nå. Jeg vet jo ikke engang om jeg dør før pensjon alder, blir syk eller havner på gamlehjem så for meg er det viktigere med de familie relasjonene jeg har nå. Vil heller leve 30 rolige år med familien min nå enn noen få år som gammel med litt ekstra cash. Det finnes uansett mange andre måter å spare i pensjon på som også er effektive. Vi har også valgt å ikke bo i noe fancy hus. Vi har dratt standardene våre laaangt ned. Vi bor i et uoppusset 70 talls hus. Men det funker og vi har det greit. Anonymkode: 7d634...33a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2025 #40 Skrevet 25. mars 2025 jeg tenker at hvis dere virkelig vil, så prøver dere å få dere jobber et sted langt unna alt mulig, hvor husene ikke koster en skit, og den eneste butikken ligger 1 km unna, og den eneste barneidretten er fotball. men greia er jo at folk ofte vil ha godene ved hamsterhjul-livet. vil ikke egentlig gi opp noe. vil ha frihet og bo et fint sted med fint hus og fine naboer og masse muligheter. Anonymkode: c2d8a...748 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå