AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #1 Skrevet 23. mars 2025 Jeg kjenner 3 stk som tok slankeoperasjon for over 10 år siden. Nå går de alle på Wegovy. Er det så bra å gjøre dette mot kroppen? Jeg er også litt overvektig, men jeg tørr ikke å gjøre noe sånt. Men jeg prøver å passe på hva jeg spiser og er mye aktiv, så kanskje det hjelper etterhvert 🤞 Anonymkode: 47b2a...92d
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #2 Skrevet 23. mars 2025 Det er ikke så enkelt som kcal inn og bevegelse. Les deg litt opp. Anonymkode: 09395...c58 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #3 Skrevet 23. mars 2025 Kommer aldri til å prøve slankesprøyte. For mye bivirkninger og skummelt innhold. Samt at det ikke er bærekraftig over tid, med mindre man vil holde på med dette livet ut. Hvordan responderer kroppen på disse sprøytene i et lengre tidsperspektiv? Det vet vi for lite om. Har gått ned 27 kilo på gamlemåten. Porsjonskontroll, ren mat, kutt av godteri og brus, samt mosjon. Og dette er en livsstil jeg klarer å holde. Også helt bivirkningsfritt og koster ikke penger. Bedre i form enn på mange år. Anonymkode: 3b091...54b 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #4 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer aldri til å prøve slankesprøyte. For mye bivirkninger og skummelt innhold. Samt at det ikke er bærekraftig over tid, med mindre man vil holde på med dette livet ut. Hvordan responderer kroppen på disse sprøytene i et lengre tidsperspektiv? Det vet vi for lite om. Har gått ned 27 kilo på gamlemåten. Porsjonskontroll, ren mat, kutt av godteri og brus, samt mosjon. Og dette er en livsstil jeg klarer å holde. Også helt bivirkningsfritt og koster ikke penger. Bedre i form enn på mange år. Anonymkode: 3b091...54b Jeg er bedre enn deg for jeg var aldri så dum og lat og ekkel at jeg ble feit til å begynne med fortenk. Sånn høres du og alle andre som håner de som opereres eller beuker medisiner. Anonymkode: cb7a2...fc2 12 5
aksase Skrevet 23. mars 2025 #5 Skrevet 23. mars 2025 Selvsagt er det ikke bra med kirurgiske inngrep og kraftige medisiner, men det er kanskje bedre enn alternativet? For mange av de som er fedmeoperert, eller som bruker slankemedisiner, ville alternativet til dette være å veie 150-200kg, og det er i hvert fall ikke bra for kroppen. Flott at du klarer å kontrollere vekten din uten medisiner. Det er den foretrukne levemåten, så absolutt!! All ære til alle dere som klarer dette på egen hånd. Men for noen blir det for vanskelig. Det er veldig få som frivillig lever med fedme, for man gjør gjerne noe med det hvis man klarer. Fedme er en kronisk sykdom som kan angripe i veldig ulik grad. Opp til en viss grense klarer folk å kontrollere vekten, men på et eller annet punkt, og det punktet er ulikt fra person til person, blir sykdommen ukontrollerbar uten medisinsk hjelp. 5 1
Marye Skrevet 23. mars 2025 #6 Skrevet 23. mars 2025 Jeg ble nektet operasjon fordi jeg har schizoaffektiv lidelse, men går heldigvis ned med slankesprøyter! 3 1
Mariss@68 Skrevet 23. mars 2025 #7 Skrevet 23. mars 2025 Spiseforstyrrelser er en sykdom, og de fleste som blir så store har en alvorlig overspisingslidelse. At det endelig kan behandles med riktig medisin, er helt fantastisk. 5 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #8 Skrevet 23. mars 2025 Jeg er gastric bypass operert, nå er det 14 år siden jeg ble operert. Jeg har gått opp ca 10 kg +- men jeg er livredd for å havne tilbake på den tunge vekta mi. Så jeg går på ozempic som holder vekta i ro og samtidig som jeg passer på å trene og spise balansert Anonymkode: bf459...513 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #9 Skrevet 23. mars 2025 Mariss@68 skrev (11 minutter siden): Spiseforstyrrelser er en sykdom, og de fleste som blir så store har en alvorlig overspisingslidelse. At det endelig kan behandles med riktig medisin, er helt fantastisk. Behandler bare symptomet overvekt, ikke årsaken. Anonymkode: de7af...0da 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #10 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke så enkelt som kcal inn og bevegelse. Les deg litt opp. Anonymkode: 09395...c58 Kan ikke finne noen vitenskapelige kilder som sier noe annet enn at man holder vekten stabil ved å innta samme mengde kalorier som man forbruker. Hvor finner jeg disse kildene som sier noe annet? Anonymkode: de7af...0da 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #11 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg kjenner 3 stk som tok slankeoperasjon for over 10 år siden. Nå går de alle på Wegovy. Er det så bra å gjøre dette mot kroppen? Jeg er også litt overvektig, men jeg tørr ikke å gjøre noe sånt. Men jeg prøver å passe på hva jeg spiser og er mye aktiv, så kanskje det hjelper etterhvert 🤞 Anonymkode: 47b2a...92d Verken operasjon eller sprøyter er noen heldige løsninger for å gå ned i vekt, men det er heller ikke heldig for kroppen å være overvektig. Så her må hver og en velge mellom bank eller juling. Hva foretrekker du? Anonymkode: 90314...a0d 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #12 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Behandler bare symptomet overvekt, ikke årsaken. Anonymkode: de7af...0da Man behandler rimelig ofte symptomer, ikke bare årsaken. Det er ganske logisk skjønner du at symptomer kan kreve behandling før man nødvendigvis kan kurere årsaken, i noen tilfeller kan man kun behandle symptomene og det å behandle symptomene øker livskvalitet og helse nok til at årsaken kan behandles. I noen tilfeller kan ikke årsaken behandles så da må man nøye seg med å håndtere symptomene. Anonymkode: cb7a2...fc2 3
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #13 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er bedre enn deg for jeg var aldri så dum og lat og ekkel at jeg ble feit til å begynne med fortenk. Sånn høres du og alle andre som håner de som opereres eller beuker medisiner. Anonymkode: cb7a2...fc2 Hæ? Sår much? Jeg VAR feit. Det var jo derfor jeg slanket meg og la om livsstilen. Jeg håner ingen, hvordan kan du lese det ut av innlegget mitt? Jeg skriver at JEG ikke ønsket å bruke slankesprøyter som metode. Andre får velge for seg selv. Anonymkode: 3b091...54b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #14 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Behandler bare symptomet overvekt, ikke årsaken. Anonymkode: de7af...0da Kjenner du mange som legger om livsstilen f.eks. ved høyt blodtrykk som blir medisinert? Ikke jeg og skjønner ikke forskjellen. PS: jeg er ikke overvektig selv. Anonymkode: 40a43...5a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2025 #15 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner du mange som legger om livsstilen f.eks. ved høyt blodtrykk som blir medisinert? Ikke jeg og skjønner ikke forskjellen. PS: jeg er ikke overvektig selv. Anonymkode: 40a43...5a2 Det å ta slankemedisin pga overspisingsforstyrrelse uten å gjøre noe med den psykiske årsaken, blir som å ta antidepressiva, men nekte å gå i terapi. En anorektiker blir heller ikke frisk fra spiseforstyrrelsen dersom man “feter opp” vedkommende. Anonymkode: de7af...0da 3
Gregarious Skrevet 23. mars 2025 #16 Skrevet 23. mars 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg kjenner 3 stk som tok slankeoperasjon for over 10 år siden. Nå går de alle på Wegovy. Er det så bra å gjøre dette mot kroppen? Jeg er også litt overvektig, men jeg tørr ikke å gjøre noe sånt. Men jeg prøver å passe på hva jeg spiser og er mye aktiv, så kanskje det hjelper etterhvert 🤞 Anonymkode: 47b2a...92d Alle medisiner eller operasjoner du tar har negative påvirkning på kroppen din, det som betyr noe er om nytten er større en kostnaden. Operasjon senker mortaliteten samt gir høyere livskvalitet, det er selvsagt enkelt som ikke får denne nytte, men statistisk er dette rasjonelt. Slankemedisiner er det enda lite langtidsdata på så det er mer et sjansespill.
aksase Skrevet 6. juni 2025 #17 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.35): Det å ta slankemedisin pga overspisingsforstyrrelse uten å gjøre noe med den psykiske årsaken, blir som å ta antidepressiva, men nekte å gå i terapi. En anorektiker blir heller ikke frisk fra spiseforstyrrelsen dersom man “feter opp” vedkommende. Anonymkode: de7af...0da Det er ikke alltid psykiske årsaker til overvekt. Mange, og kanskje de fleste, er overvektige på grunn av hormonmangel. Det er et hormon som skilles ut i tarmen og som signaliserer til hjernen når det er på tide å spise og når man har spist nok. Om det produseres litt for lite av dette hormonet, vil hjernen tro at kroppen trenger mer mat og man vil føle seg sulten. Mange overvektige er mye oftere sulten enn normalvektige og de må spise mye mer før de blir mette fordi hormonsignalet til hjernen svikter, hvilket fører til for høyt kaloriinntak. Sult er en veldig sterk følelse som mange beskriver som en "matstøy" som gjør det vanskelig å konsentere seg om arbeidsoppgaver og annet. Sulten er vanskelig å kjempe mot dersom man har tilgang på noe spiselig og dermed putter man gjerne for mye og for ofte i munnen for å gi hjernen ro til å tenke på annet enn mat en stund. Slankemedisinene inneholder noe som likner dette hormonet som overvektige har for lite av, og de som tar denne medisinen får dermed en mer normal funksjon på sult/metthets-styringen i kroppen. Overvektige som tar slankemedisin får dermed et forhold til mat, sult og metthet som likner mer på det normalvektige opplever og dermed reduseres kaloriinntket og vekten går ned. 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #18 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 14.35): Det å ta slankemedisin pga overspisingsforstyrrelse uten å gjøre noe med den psykiske årsaken, blir som å ta antidepressiva, men nekte å gå i terapi. En anorektiker blir heller ikke frisk fra spiseforstyrrelsen dersom man “feter opp” vedkommende. Anonymkode: de7af...0da Ikke helt rett riktig. Er en del med anoreksi som kommer seg av når de kommer opp i en BMI som er litt over der de «bør» være. Tankemønstrene endrer seg. Har dessverre egen erfaring. Anonymkode: 5ef8a...121
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2025 #19 Skrevet 6. juni 2025 aksase skrev (10 timer siden): Det er ikke alltid psykiske årsaker til overvekt. Mange, og kanskje de fleste, er overvektige på grunn av hormonmangel. …og noen- som meg, ble rett og slett overvektig på grunn av at livet skjedde. Det MÅ faktisk ikke være hormoner eller psykisk. Jeg fikk pseudotvillinger og energien jeg hadde ble brukt til ungene, ingen overskudd til å ta vare på egen fysiske form. Så ble kostholdet mer utflytende og snacks/kos ble en hverdags ting. Legen nevnte operasjon til meg og det var nok til at jeg fikk noia og skjerpet meg litt. Likevel var det vanskelig å «stramme nok» opp og redninga for meg ble wegovy. Takk og lov for den! Livet er på plass igjen og det ER lettere å komme på plass med god drahjelp😊 Anonymkode: 0dfe6...b5f
Grüner Skrevet 6. juni 2025 #20 Skrevet 6. juni 2025 AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 9.21): Jeg kjenner 3 stk som tok slankeoperasjon for over 10 år siden. Nå går de alle på Wegovy. Er det så bra å gjøre dette mot kroppen? Jeg er også litt overvektig, men jeg tørr ikke å gjøre noe sånt. Men jeg prøver å passe på hva jeg spiser og er mye aktiv, så kanskje det hjelper etterhvert 🤞 Anonymkode: 47b2a...92d De har kanskje en spiseforstyrrelse og spiser på følelser, og når de ikke har fått bukt med følelsene bak overspisingen hjelper det ikke med masse fysiske tiltak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå