Gå til innhold

Å flytte til Trøndelag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 6.19):

Namsos har jo flyplass om det er et krav. Widerøe er der flere ganger for dagen. 

Anonymkode: 79acf...233

Ekspander  

Joda, men det er ikke en særlig praktisk flyplass i forhold til hva som er tilgjengelig. Dyrere og langt mer kronglete. Hvis du leser tråden så er dette helt det motsatte av hva TS vil ha - på alle plan. 

Anonymkode: 9978a...e6e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Namsos har jo flyplass om det er et krav. Widerøe er der flere ganger for dagen. 

Ekspander  

Trenger fly som går direkte. 

Anonymkode: f22f1...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Coco88 skrev (På 29.3.2025 den 16.28):

Er annet problem er at det jævla lite vær til å ha piknik i, og skal du sykle regne med å sykle i pissregn og motvind, sludd og sne.. alt det kan du oppleve på en lite sykkeltur på 30 min.. men velkomment il Trøndelag da 😅😂

Ekspander  

Høres ut som du har erfaring. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 16.43):

Vel, ca halve Trøndelag har stø kurs mot Robek. Fylkeskommunen klarer ikke å holde veiene sine i stand heller. Busstilbudet blir stadig dårligere. 
Høres ut som du heller bør bo helt i nærheten av Oslo, for å være helt ærlig, evt i selve Trondheim. 
Ja, jeg bor i en av kommunene som er nevnt gjentatte ganger i denne tråden, så jeg er «lokalbefolkning». 

Anonymkode: 31c1c...a2a

Ekspander  

Trist de må flå folk med bompenger for å hente inn røde tall på budsjettet. Bompenger er jo å fortelle man ikke vil ha folk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.21):

Høres ut som du har erfaring. 

Ekspander  

For mye 😂😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 9.41):

Altså, tuller du?

Ekspander  

AnonymBruker skrev (På 29.3.2025 den 19.38):

Burde kanskje spurt om det er plass til alle i Trøndelag, f.eks at jeg har en annen dialekt. 

Ekspander  

Det første vi gjør er å sende alle nye beboere på en intensiv dialekt leir i Klæbu 🤣🤣🤣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 30.3.2025 den 11.23):

Trist de må flå folk med bompenger for å hente inn røde tall på budsjettet. Bompenger er jo å fortelle man ikke vil ha folk der. 

Ekspander  

Altså, for noe tull..

TS, du kan ikke bo i sivilasjonen hvis du skal unngå hvordan et samfunn faktisk foregår. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok greit å basere seg på bil, og da helst en firehjulstrekker med piggdekk. E6 saltes, men sideveiene kan bli et sjokk for en som har bodd mer sentralt.

Sykkelstier eksisterer bare i teorien i Trøndelag. Eller som i Steinkjer der det er ei 300 meter stripe inn til sentrum sørfra med merking i veibanen (ikke bredere vei, men merking) hvor man kan sykle - og det ender i ingenting ved første lyskryss, og da sykler du enten på fotgjengere eller blir meia ned av en bilist.
Sykkel brukes for rekreasjon eller trening i Trøndelag, ikke for å komme seg på jobb eller butikk.

Det har blitt 20 % mer nedbør de siste 30 årene pga varmere klima, så både sommer og vinter er dårlige for annet enn bil, i hvertfall hvis man skal handle tørrvarer på turen.

Men kommunene skriker etter tilflyttere for innbyggertallet og tilskuddet sin del, og annen dialekt er ikke noe problem. Janteloven derimot ligger høyere i kurs på bygd enn i by, så man skal ikke komme med store krav, eller tro man er noe mer enn andre. Da skuler bygdedyret olmt på en.

Skoler legges ned, eldre- og sykehjem likeså. Gamle folk råtner hjemme i sin egen bolig mens de venter på at hjemmehjelpen skal komme og gi dem medisiner, mat og bleieskift. Men kultureliten har det greit, der er det nye store kulturhus, konserter, kunstutstillinger, baristabarer og alt som følger med. Bare ingen psykisk syke eller gamle viser seg og forstyrrer.

Da er skogen og fjellet redninga. Tusenvis av oppmerka og tilrettelagte stier fylt av idioter med en lange høylydte samtaler på mobilen på høyttaler og hunden løs selv om det er båndtvang. Hundebæsj konserveres i plastpose som henges som julepynt i nærmeste tre - for skog og trær har vi mye av. Det er jo biopose så den bruker 20 år istedet for 120 år på å forvinne. Vanlig hundebæsj er borte på alt fra en uke til et halvår.

For ikke å snakke om kollektivtransporten. Her er det jo opp til en hel buss pr dag på lange strekninger, men til gjengjeld kan det være buss for tog da, når noe har hendt på Trønderbanen. Tog fungerer faktisk bra, men koster ca det dobbelte av å kjøre bil inklusive bompenger - og er man to eller fler - ja så er regnestykket enkelt.

Nå tok jeg litt av for å skryte om Trivelige Trøndelag som det heter i sangen. Men det er plusser og minuser uansett hvor man bor. Jeg var i går en nødvendig svipptur innom Trøndelags hovedstad og kunne ikke komme meg ut derifra fort nok. Jeg hadde tatt selvmord i løpet av tre uker hvis noen plasserte meg på asfalt og betong i folkemylderet.

Til uka skal jeg å kjøpe settepoteter. Jorda her er god. Har ett mål tomt med et hus midt på som jeg fikk for ca en million for noen år siden. 15 minutters sykletur unna sentrum (5 min med bil), etter en livsfarlig sterkt trafikkert vei med 80-sone uten hverken gang- og sykkelsti eller gatelys vel og merke.

Anonymkode: 04ea7...15a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Svindyrt å fly med Widerøe, da. De fleste kjører til Værnes om det er privat (dvs arbeidsgiver eller helsevesenet ikke betaler billetten). De kjører til og med til Værnes fra Helgeland pga billettprisene. 
Så med mindre man er rik, er ikke Namsos som «i nærheten av flyplass» å regne, noe mer enn Brønnøysund eller Mosjøen er det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.22):

Vurderer å flytte til Trøndelag. Hvilken by, bygd er best sted å flytte til. 

Ekspander  

IKKE flytt til Rennebu... Liten kommune med rævkjørt økonomi og full av "bygdadyr".

Anonymkode: cfb7b...71f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes det liste som jeg kan gjøre for å ta riktig beslutning?

- sjø, fiske, kajakk, padle

- nærme flyplass - direkte fly til utlandet. 

- tilrettelagte sykkelstier og veier med vanvittig ro.

- vurderer hjemmekontor. Ønsker ikke å pendle over 4 km til jobb. 

- helt mye sol

- lett å komme til en levende by. Helst med sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 14.31):

- helt mye sol

Ekspander  

Nå begynner du igjen, og legger til enda mer kriterier. Mye sol og ikke glad i snø? Glem trøndelag da. 

Hvordan vet du at du kommer til å få jobb hvor som helst? 

Hvis du skal ha direktefly til utlandet, så må du bo i nærheten av Værnes (Trheim), Oslo/Gardermoen, Bergen, Stavanger, eller Sandefjord/Torp. 

Du kan utelukke Trøndelag og Vestlandet med en gang hvis mest mulig sol er et kriterie. Da gjenstår du med Vestfold/Telemark, Østfold/Akershus, eller Rogaland. Hva legger du i "levende by"? 

Du skal både ha sjø, fiske, og kajakk, i tillegg til nærhet til levende by, i sykkelavstand, men sykkelveier/veier med fullstendig ro. 
Forstår du selv hvor motstridende dette blir? I tillegg ønsker du ikke bomring, og parkering i sentrum må være gratis. Da kan du fort glemme Tønsberg og flere steder i Vestfold. 

Sandefjord i Vestfold har ingen bomring i selve byen, og har 1 til 2 timers gratis parkering flere steder i sentrum. Etter kl 18 er det vel gratis overalt. Der er det godt utvalg med butikker, kjøpesenter, treningssenter, kulturliv, parker, sjø, og turstier både i skog og sentrum. Brygge med spisesteder, Det er skjærgård og ro/kajakk-klubb, og fine gang og sykkelveier flere steder i byen. Men du må dele det med andre og tåle biler. Men det er småby, så det er ikke snakk om enorme mengder. 

Litt utenfor sentrum så har du Marum-skogen hvor du kan sykle. Du kan også sykle på landevei fra sentrum og helt ut på tuppen av Vesterøya. Det er litt trafikk her også, men det er ikke overveldende. Og du sykler en del langs sjøen. 

Der er du nærme flyplass (Torp), og har veldig god kommunikasjon med tog til både Telemark og Oslo, evnt andre steder i Vestfold. I Larvik har du Farris med flotte sykkelmuligheter i skog (brede skogsveier). Man kan lett ta seg dit med bil fra Sandefjord for å sykle der. Men dette er mer terrengsykling og ikke bysykkel-tur. 

Du må inngå kompromiss uansett hvor du flytter. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 15.38):

Nå begynner du igjen, og legger til enda mer kriterier. Mye sol og ikke glad i snø? Glem trøndelag da. 

Hvordan vet du at du kommer til å få jobb hvor som helst? 

Hvis du skal ha direktefly til utlandet, så må du bo i nærheten av Værnes (Trheim), Oslo/Gardermoen, Bergen, Stavanger, eller Sandefjord/Torp. 

Du kan utelukke Trøndelag og Vestlandet med en gang hvis mest mulig sol er et kriterie. Da gjenstår du med Vestfold/Telemark, Østfold/Akershus, eller Rogaland. Hva legger du i "levende by"? 

Du skal både ha sjø, fiske, og kajakk, i tillegg til nærhet til levende by, i sykkelavstand, men sykkelveier/veier med fullstendig ro. 
Forstår du selv hvor motstridende dette blir? I tillegg ønsker du ikke bomring, og parkering i sentrum må være gratis. Da kan du fort glemme Tønsberg og flere steder i Vestfold. 

Sandefjord i Vestfold har ingen bomring i selve byen, og har 1 til 2 timers gratis parkering flere steder i sentrum. Etter kl 18 er det vel gratis overalt. Der er det godt utvalg med butikker, kjøpesenter, treningssenter, kulturliv, parker, sjø, og turstier både i skog og sentrum. Brygge med spisesteder, Det er skjærgård og ro/kajakk-klubb, og fine gang og sykkelveier flere steder i byen. Men du må dele det med andre og tåle biler. Men det er småby, så det er ikke snakk om enorme mengder. 

Litt utenfor sentrum så har du Marum-skogen hvor du kan sykle. Du kan også sykle på landevei fra sentrum og helt ut på tuppen av Vesterøya. Det er litt trafikk her også, men det er ikke overveldende. Og du sykler en del langs sjøen. 

Der er du nærme flyplass (Torp), og har veldig god kommunikasjon med tog til både Telemark og Oslo, evnt andre steder i Vestfold. I Larvik har du Farris med flotte sykkelmuligheter i skog (brede skogsveier). Man kan lett ta seg dit med bil fra Sandefjord for å sykle der. Men dette er mer terrengsykling og ikke bysykkel-tur. 

Du må inngå kompromiss uansett hvor du flytter. 

Ekspander  

Takk for gode innspill. 

Tipper jeg ender på en øy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.09):

Takk for gode innspill. 

Ekspander  

Spør deg selv hvor ofte du egentlig trenger ut å fly. Du må se på hva som er viktig i dagliglivet, ikke det du skal gjøre 1 eller 2 ganger i året. Valdres er jo et sted du kan vurdere. Se her så mye fine forskjellige sykkelturer. Kan være du må finne deg i å kjøre et lite stykke fra der du bor for å komme til alle steder, det vet jeg ikke noe om siden jeg ikke er kjent der. 

https://www.valdres.no/opplevelser/aktiviteter/sykling/sykkelturer

Du har Fagernes som by, med det du trenger av tilbud. Ikke en livlig by, men den har det essensielle. Valdres er et tur-mekka for både fotturer og sykkelturer, og det er fint for både fiske og padling.

https://www.valdres.no/opplevelser/aktiviteter/vannaktiviteter/kano-kajak-bat-guidede-turer-og-utleie

Et stykke til Gardermoen, men du er der på ca 3,5 time. Hvis du kun skal fly for ferie og ikke ofte, så kan nærhet til flyplass være noe du nedprioriterer i den lange listen med krav du har. Valdres innbyr i hvert fall til ro, dyrking av mark, fiske, rekreasjon, og sykkelturer uten trafikk. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 17.09):

Takk for gode innspill. 

Ekspander  

Men da vet jeg, TS. Tautra. På en øy. Fint å sykle. Nær sjøen. Veldig fruktbart. Bli nonne i klosteret der, så har du 0 m å pendle til jobben. Ikke så langt til Værnes, så du kommer deg til utlandet.
Case closed! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 31.3.2025 den 14.31):

- helt mye sol

Ekspander  

Du mener Sandefjord/ Tønsberg området, ut på landet på de stedene her i Vestfold distriktet finner du alt du leiter etter.. kan gå helt ned til Bamble og opp til Tønsberg faktisk, og se nå ikke på byene du må på landet, Svarstad, andebu Larvik, Helgeroa, Langangen, Stavern osv 

Anonymkode: dd27f...7e5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 11.39):

Du mener Sandefjord/ Tønsberg området, ut på landet på de stedene her i Vestfold distriktet finner du alt du leiter etter.. kan gå helt ned til Bamble og opp til Tønsberg faktisk, og se nå ikke på byene du må på landet, Svarstad, andebu Larvik, Helgeroa, Langangen, Stavern osv 

Ekspander  

Men TS krever gratis parkering i by, og ingen bompassering. Sykkelavstand til sentrum - uten biler. Så da utelukker man brått de fleste steder. 

TS må fire på krava, enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 13.02):

Men TS krever gratis parkering i by, og ingen bompassering. Sykkelavstand til sentrum - uten biler. Så da utelukker man brått de fleste steder. 

TS må fire på krava, enkelt og greit. 

Ekspander  

Ja det må ts, totalt virkelighets fjern

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 1.4.2025 den 14.54):

Ja det må ts, totalt virkelighets fjern

Ekspander  

Liv og røre finner man kanskje andre steder. 

Søker ideal stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 25.3.2025 den 20.11):

Nå har jeg sjekket tomter i hele Trøndelag for deg, TS.

Du kan få tomt i Ogndalen i Steinkjer - det er et gedigent snøhull. Kollektivtransport kan du bare glemme. Det er også langt til flyplass. 
Du kan få tomt til 50k i Fevåg i Indre Fosen. Sikkert ikke så mye snø, men langt til flyplass, og regner med du vil slite med kollektivtransport, uten at jeg har vært der. 

Ellers kan du betale 125k for å bo i Knarrlagsund. Jeg ante ikke hvor det var, så jeg måtte se på kartet. Det ligger på en liten øy utenfor Hitra. Sikkert veldig idyllisk, men værhardt, og garantert trøblete med kollektivtransport, og laaaangt til flyplass. Kristiansund er vel nærmeste, billettene koster en formue. Men det ser ut som en skikkelig fin plass, men neppe det du er ute etter. 

190 000 på Lundamo, som er alt du ikke ønsker deg.

Du kan få deg tomt på Inderøy til 190 000kr, der er det veldig fint, og du kan krysse av på mange av punktene dine. Men langt til flyplass, vanskelig med kollektivt. 

Da er vi allerede på det doble av tomte-budsjettet ditt, TS. Som du ser kan dette bli vanskelig, med mindre du firer på noen krav. 

Ekspander  

Hva galt har Lundamo gjort? 😆😅

Anonymkode: e2b8d...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...