Gå til innhold

Wegovy, oppkast, bukspyttkjertel betennelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har stått på wegovy siden slutten av november 2024, har oppnådd ønsket vektnedgang og sluttet på sprøyten midten av februar. Mitt vektnedgang mål var 18 kg og jeg raste fort ned i vekt selvom jeg ikke kunne øke til full dose, prøvde nest høyeste dose men da ble jeg så dårlig så jeg har stått på 18 klikk en gang i uken. Men i begynnelsen av februar begynte jeg å kaste opp hver kveld og etter dette startet så får jeg nesten ikke i meg mat. Spiser 1/2 rundstykke til frokost med brunost, og i løpet av dagen går det i frukt og grønnsaker. Middag/tungt fordøyelig mat går ikke. Jeg tenkte det ville gå seg til etter at jeg sluttet på sprøyten men det har det ikke gjort.

Når jeg nå googler wegovy og bukspyttkjertel betennelse så skal man ikke bruke sprøyten og det har jeg hatt for snart 10 år siden, har også fjernet galleblæren. Men jeg trodde jo at fastlegen hadde oversikten over dette og da ville frarådet meg å bruke wegovy og ja jeg skulle så klart undersøkt dette selv også, men hadde ingen anelse om dette før tanken slo meg nå om dette kunne ha en sammenheng. 

Er det noe andre som har lik erfaring? 

Hvordan og når kan jeg forvente at det vil gå seg til igjen? 

Skal så klart bestille time hos fastlegen for å ta opp dette, men ville spørre her først om andre har opplevd lignende?

Anonymkode: 74cd0...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det står ikke at du ikke kan bruke wegovy ved tidligere bukspyttkjertelbetennelse, det står at man skal utvise forsiktighet. Hvis prøvene din har vært fine og det er ti siden, er det ingen grunn til å tro at det skulle være problematisk nå. Er ikke sikkert legen din vet eller husker at du har hatt problemer med dette en gang. Uansett får du ikkegjort så mye annet enn å bestille time hos lege over helgen, eller ta kontakt med legevakt i helgen ved behov.

Anonymkode: 54e3d...ebb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har stått på wegovy siden slutten av november 2024, har oppnådd ønsket vektnedgang og sluttet på sprøyten midten av februar. Mitt vektnedgang mål var 18 kg og jeg raste fort ned i vekt selvom jeg ikke kunne øke til full dose, prøvde nest høyeste dose men da ble jeg så dårlig så jeg har stått på 18 klikk en gang i uken. Men i begynnelsen av februar begynte jeg å kaste opp hver kveld og etter dette startet så får jeg nesten ikke i meg mat. Spiser 1/2 rundstykke til frokost med brunost, og i løpet av dagen går det i frukt og grønnsaker. Middag/tungt fordøyelig mat går ikke. Jeg tenkte det ville gå seg til etter at jeg sluttet på sprøyten men det har det ikke gjort.

Når jeg nå googler wegovy og bukspyttkjertel betennelse så skal man ikke bruke sprøyten og det har jeg hatt for snart 10 år siden, har også fjernet galleblæren. Men jeg trodde jo at fastlegen hadde oversikten over dette og da ville frarådet meg å bruke wegovy og ja jeg skulle så klart undersøkt dette selv også, men hadde ingen anelse om dette før tanken slo meg nå om dette kunne ha en sammenheng. 

Skal så klart bestille time hos fastlegen for å ta opp dette, men ville spørre her først om andre har opplevd lignende?

https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953?markering=0

Opplys meg; hvor i felleskatalogen står det at pasienter med 10 år gammel bukspyttkjertelbetennelse ikke skal bruke Wegovy? 

Tror du har misforstått eller lest på useriøse nettsider? 

Anonymkode: f554c...a01

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Høres ikke bra ut. Tror du bør slutte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk veldig høye/dårlige leververdier etter en måned på Wegovy og måtte bråslutte. Ta en tur til legen, det er så mange bivirkninger med dette temmelig uprøvde middelet at det ikke er særlig lurt å fortsette dersom man opplever komplikasjoner.

Anonymkode: f3f6c...d77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/wegovy-flextouch-novo-nordisk-721953?markering=0

Opplys meg; hvor i felleskatalogen står det at pasienter med 10 år gammel bukspyttkjertelbetennelse ikke skal bruke Wegovy? 

Tror du har misforstått eller lest på useriøse nettsider? 

Det står på helsenorge, ikke i felleskatalogen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg fikk veldig høye/dårlige leververdier etter en måned på Wegovy og måtte bråslutte. Ta en tur til legen, det er så mange bivirkninger med dette temmelig uprøvde middelet at det ikke er særlig lurt å fortsette dersom man opplever komplikasjoner.

Anonymkode: f3f6c...d77

Jeg skal gjøre det. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (23 minutter siden):

Høres ikke bra ut. Tror du bør slutte 

Jeg sluttet med wegovy midten av februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det står på helsenorge, ikke i felleskatalogen. 

Akkurat her forholder jeg meg til felleskatalogen.no som er den siden leger skal forholde seg til, før og mens de skriver ut medisiner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mulig det legemidlet har tuklet med motiliteten i tarmen/magesekken din og gitt deg gastroparese. 

Anonymkode: 01239...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk bukspyttkjertelbetennelse med nesten dødelig utfall.  Indremedisiner var krystallklar på at jeg ikke under noen omstendigheter skulle bruke wegovy.  Fastlege var for øvrig ikke klar over dette.

Anonymkode: 62e22...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...