Gå til innhold

Hvordan fungerer det med din fastlege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her jeg bor jobber de turnus, en uke hver. Så min fastlege er her en uke hver mnd ca, da får jeg en time på 20 min. Hun er en veldig flink lege med godt rykte. Men det som er både bra og dumt er at hun er veldig flink på å holde tidsskjemaet, så jeg har 20 min inne, og thats it uansett hva. Jeg har et lass av ting jeg ønsker å ta opp, men rekker kun en ting hver time. Så da må jeg vente en mnd igjen før jeg kan ta neste problemstilling. Har blant annet noen kuler i magen som jeg ikke har fått tatt opp enda. Også føler jeg at uansett hva jeg tar opp så blir det avfeid som helt normalt og jeg får egentlig ikke noe hjelp. Men går fortsatt rundt med alle mine plager.

får dere lang tid inne hos legen? Og får dere tatt opp alt av tanker på samme time?🙈

Anonymkode: 7064a...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kan ta opp flere ting, men det pleier ikke gå over de 20 minuttene. Hadde jeg vært deg ville jeg bestilt en dobbelttime neste gang.

Anonymkode: 24961...92a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du mange problemstillinger, må du be om dobbelttime. Jeg har inntrykk av at det er helt vanlig, ellers blir jo arbeidsdagen til legen totalt uforutsigbar og tidsskjemaet sprengt, noe som igjen går ut over andre pasienter.

Anonymkode: 8375a...a1b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg pleier å slå sammen ting. Men bestiller jo da 2 eller 3 "timer". Sist ønsket jeg både celleprøve, og en samtale og mulig test for allergi. Sier jo da seg selv at det er to "timer". 

Anonymkode: e1740...771

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Her jeg bor jobber de turnus, en uke hver. Så min fastlege er her en uke hver mnd ca, da får jeg en time på 20 min. Hun er en veldig flink lege med godt rykte. Men det som er både bra og dumt er at hun er veldig flink på å holde tidsskjemaet, så jeg har 20 min inne, og thats it uansett hva. Jeg har et lass av ting jeg ønsker å ta opp, men rekker kun en ting hver time. Så da må jeg vente en mnd igjen før jeg kan ta neste problemstilling. Har blant annet noen kuler i magen som jeg ikke har fått tatt opp enda. Også føler jeg at uansett hva jeg tar opp så blir det avfeid som helt normalt og jeg får egentlig ikke noe hjelp. Men går fortsatt rundt med alle mine plager.

får dere lang tid inne hos legen? Og får dere tatt opp alt av tanker på samme time?🙈

Anonymkode: 7064a...11d

Det er ikke din jobb, men legens jobb, å finne ut om ulike plager henger sammen og er en ting eller flere ting. 

Har alltid skrevet huskelapp både for egen helse og for barnas  helse før vi går til leger. Noen steder ønsker legene at hele lappen legges på pulten og at vi går igjennom temaene sammen, andre steder bruker bare jeg/vi huskelappen selv. De legene som vil ha huskelappen (i stikkordsform) på pulten begrunner dette med at de da raskt ser hva som henger sammen og kan kvitteres ut de tingene i samme sak som henger sammen. 
Angående tidsbruk, alle leger sier klart ifra om at de på venterommet får vente til vi er ferdige. Men dette er gjerne annerledes når de har med pasienter med alvorlige diagnoser? 

Anonymkode: b1e19...2d0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg pleier å slå sammen ting. Men bestiller jo da 2 eller 3 "timer". Sist ønsket jeg både celleprøve, og en samtale og mulig test for allergi. Sier jo da seg selv at det er to "timer". 

Dette er noe de færreste legen har. Dobbel og trippel time får man normalt ikke. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ukentlig time, og her er timene 15minutter. Har av og til dobbelttimer, da en halvtime. Min lege er ganske strukturert og effektiv og vi får til mye på den tiden. Vet andre legekontor i byen har regel på kun én ting per time, men hos meg er det ikke sånn. Vi får til prat, fiksing av medisiner, sjekking av noen apper på mobilen min, somatisk sjekk/oppfølging (si ta sting, eller blodtrykk), veiing osv innenfor 15minutter. Fastlegen setter opp mer tid for for eksempel GU, eller små inngrep. Større ting vi må snakke om kan det også settes av mer tid til, men det er ikke så ofte jeg har dobbelttimer. Er noen ganger i året. Jeg får gjerne hjemmelekser med å legge frem en forlag til plan for noe når det er behov for det, så det tar mindre tid på timen. 
Ikke alltid jeg føler jeg får snakket om alt, og det er en del av det jeg nevnte som er hver uke, som uansett vil ta den tiden det tar. Jeg føler meg likevel godt ivaretatt, og har et veldig godt og tett forhold til fastlegen.

Jeg har veldig mange somatiske diagnoser, samt sliter psykisk, så derfor jeg blir fulgt opp så tett. 

Anonymkode: 05c24...cc0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prioriterer alltid det viktigste først, og ser an hvor mye tid jeg har igjen for å vurdere om jeg rekker å nevne flere ting. 
Er hun tilgjengelig på e-konsultasjon utenom den uken hun er tilstede? Kanskje dere kan avtale visse typer problemstillinger som kan tas via Helsenorge. Da jeg trengte henvisning til DPS så bestilte jeg dobbeltime, jeg har selv jobbet på legesenter, så av erfaring visste jeg at problemstillingen min ville ta lang tid. 

Anonymkode: 711df...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantastisk fastlege, hun er så alright. Det eneste minuset er at andre også synes hun er en bra fastlege så det tar en måned, en og en halv å få time hos hun. Men sist gang jeg var hos legen var for 3 år siden så det er ikke noe jeg har behov for (så langt i livet) så veldig ofte. Hun tar seg tid til meg (og til andre) som gjør at jeg ofte må vente lenge på venterommet men tenker det er helt innenfor når jeg ikke er der så ofte. Tror jeg aldri har hatt behov for dobbelttime men hadde nok prøvd å fått i gang en problemløsningssamtale om hvordan vi kunne løse det best mulig om problemet var reelt riktignok! Som dobbelttime, e-konsultasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en fastlege som krisemaximerer alt av plager jeg tar opp, hoster jeg har jeg astma og får medisin på blå resept, har jeg  tørre øyne, har jeg sjøgrens osv, har hatt en 20 talls medisiner på blå resept som jeg aldri har begynt på. Hadde vært dau, hvis jeg hadde fortsatt å spør om plager og tatt alle medisinene. Så bruker han bare til sykmelding.... 

Anonymkode: 99a94...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er et styr å gå til legen, så det ender opp med en dobbelttime i året ca., hvor jeg har samlet opp mindre akutte (men plagsomme) helsetilstander. Bedre enn flere korte timer med lite tid.

Anonymkode: 7c89d...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er noe de færreste legen har. Dobbel og trippel time får man normalt ikke. 

Har på mine 25 år som voksen aldri opplevd at det er noe problem. 

Kommer kanskje ann på hvordan man bruker (misbruker) legen? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der hadde jeg ikke giddet kjenner jeg. Min er på jobb hver uke ja, har hjemmekontor en dag i uken, men det er jo greit. Jeg har aldri blitt kastet ut, jeg kan ta opp alt jeg vil. Men jeg begrenser meg selvsagt selv. Har absolutt gått over 20 min dog. Men jeg vil heller ha en fastlege som er litt forsinket og jeg ikke blir kastet ut fra. 

Anonymkode: 9d940...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er min fastlege god, synes jeg.  Hun foretrekker at man tar opp flere ting på samme konsultasjon framfor å bestille gjentatte timer, og spør alltid "er det noe mer du vil ta opp?" før jeg går. Likevel er hun ikke veldig forsinka, men hun har ikke mange tusen pasienter på lista heller

Jeg tror likevel jeg sjelden går over 20 minutter. som jo skal inkludere at legen kaster et blikk på journalen, vasker hender, rydder eventuelt utstyr etc.

Har aldri spurt om dobbelttime, da må man eventuelt ringe for å bestille time (og det tar tid).

Anonymkode: 2ea22...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun er god på å holde tiden. Mye bedre nå enn sist hun var fastlegen min, da hun var relativt ny i jobben for ti-tolv år siden. Jeg opplever det som en forbedring, det var irriterende å vente 45 minutter. 

Dersom jeg vet jeg har mye å ta opp, kan jeg bestille dobbelttime. Det er bare å velge to enkle timer etter hverandre når jeg bestiller på helsenorge. Aner ikke hvordan det faktureres, men legen har oppfordret meg til å gjøre det når det er behov. 

Anonymkode: d9207...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ber alltid om dobbeltime om jeg har flere ting jeg trenger å ta opp. Dette er noe alle leger tilbyr sålenge man ringer inn for å få time og ikke forventer få time neste uke. 

Anonymkode: e498d...a88

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kommer ikke an på hvordan man miss/bruker leger. Dette bestemmer legene selv. Og grunnen til at yngre leger ikke bruker dobbeltime er betaling. De har ikke da lov til å ta x 2 egenandeler av pasienten. De får heller ikke lov til å ta diverse takster  x 2, fra Helfo. 
Jeg kjenner og begge sider av kontorpulten. 

Tull og vas, man kan bruke 2ad + 2cd. 

Anonymkode: 868ec...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for innlegg hvor brukere har angitt at de er helsepersonell. 

veronica<3, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en super fastlege som er effektiv, men allikevel lyttende. Hun er ikke ofte særlig forsinket, men er hun det, så er det gode grunner til det. Jeg har selv vært grunnen til forsinkelse en gang feks, da kom jeg inn med kul som viste seg å være en abscess, og hun tømte den der og da selv om jeg kun hadde hastetime (som varer kortere enn vanlige timer på mitt legekontor). Da ble hun naturlig nok forsinket etterpå, men hun var klar på at den ikke kunne vente (jeg sa "jeg kan komme tilbake på vanlig time om et par uker", da sa hun klart nei). Sist jeg var der på hastetime og ble henvist rett til sykehuset var hun også forsinket, da hadde det vært en akutt greie litt tidligere på dagen med ambulanse osv, og da tar det så klart lenger tid. Men i all hovedsak er hun stort sett på tiden (pluss ti-femten minutter regner jeg som "presis" i sånne situasjoner).

Jeg kan også ta opp det jeg ønsker på én og samme konsultasjon, men jeg begrenser meg jo selv og drar ikke opp ting nr 4 hvis jeg ser at vi nærmer oss tiden. Prioriterer når timen starter, og bestiller eventuelt en ny time om jeg ikke blir ferdig og jeg fortsatt føler det er nødvendig. Å bestille dobbelttime har jeg aldri prøvd, så vet ikke om legekontoret mitt praktiserer det - men jeg kan selvfølgelig reservere to timer etter hverandre på HelseNorge hvis jeg ønsker, jeg har bare aldri gjort det.

Anonymkode: 3f881...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo du får hvis du spør om det. Og må betale for det. Jeg brøt sammen når jeg ringte til legekontoret. For jeg var utbrent. Vet du hva. Jeg trur du trenger en dobbeltime til legen din  fikk jeg til svar. Så da hadde jeg god tid til å fortelle alt til min lege. Jeg er veldig fornøyd med min lege. Men hun er dessverre så gammel at hun kan gå av med pensjon. Så hver gang jeg er der så spør jeg om hun har tenkt å slutte. Neida. Får jeg til svar. Så lenge jeg trives så fortsetter jeg. 

Anonymkode: 98805...03d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...