AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #21 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bekymringsverdig at høyt vanedannende opioder er det første som blir tilbudt, enig der. Ikke alle innehar kunnskap om risiko og bivirkninger ved disse medisinene. Hvorfor ikke forsøke med andre og mildere smertestillende først? I AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så lenge man opplever å få et valg er jeg helt enig. Jeg hadde en jordmor som ikke ville gi meg en paracet en gang et døgn etter fødsel med klipp. Fikk ikke god nok smertestillende under spontanabort heller, fordi da kunne jeg bli kvalm sa de. Ble kvalm av smertene for å si det sånn... Fikk sterkere smertestillende etter å ha trekt visdomstann, som jeg helt fint klarte meg uten. Anonymkode: fefe6...13f Det er vilt at de har så ulik praksis. Jeg fikk morfin under en sen spontanabort og fikk så klart kvalmestillende også. Det virker som de bare ikke gidder når grunnen er "du kan bli kvalm". Blir sint av å lese dette. Anonymkode: 8f737...25c 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #22 Skrevet 22. mars 2025 Er jeg den eneste som ikke kjenner et snev av abstinenser eller ønske om medikamenter etter at smertene avtar? Høres jo ut som om man blir avhengig med én eneste gang i denne tråden. Jeg fikk morfin i tre dager etter hastekeisersnitt. Fikk forøvrig ikke noe spørsmål og tok bare imot det de ga meg. Da jeg på fjerde dagen fikk beskjed om at nå skulle jeg bare ha paracet, så var jeg bare glad for at smertene var blitt såpass svake og jeg følte aldri at kroppen savnet sterkere medikamenter. Anonymkode: f8e13...441 5 1
AlternativX Skrevet 22. mars 2025 #23 Skrevet 22. mars 2025 Helt vanlig der jeg jobber. De fleste trenger det absolutt. Slutter så raskt man klarer. Aldri hørt at barnet tar skade av det. De fleste har lite melk i starten også. 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #24 Skrevet 22. mars 2025 Slapp av. Det går helt fint å ta de to første dagene. Gud bedre for hysteri. Anonymkode: 5c89e...bc1 5 2
Ulven Skrevet 22. mars 2025 #25 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så hvorfor tillater de å administrere Oxynorm som standard rutine første døgnene på en barselavdeling etter keisersnitt?! Og hvorfor er det ingen som nevner et fnugg om de potensielle skadevirkningene av dette for baby? Andre som har vært igjennom keisersnitt som har reagert på dette? Anonymkode: a06f4...3cb Hva tenker du er alternativet? Et keisersnitt er en stor operasjon som kan gi alt fra moderate til store smerter i dagene etterpå. Da hjelper det lite med Paracetamol. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #26 Skrevet 22. mars 2025 Jeg fikk oxycodone etter begge mine keisersnitt første døgnet. Med eldste ammet jeg, minste ammet jeg ikke. Anonymkode: 4a999...2ab
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #27 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bekymringsverdig at høyt vanedannende opioder er det første som blir tilbudt, enig der. Ikke alle innehar kunnskap om risiko og bivirkninger ved disse medisinene. Hvorfor ikke forsøke med andre og mildere smertestillende først? I det minste la den nybakte moren ta et informert valg. Dopesick burde kanskje inn i pensum på sykepleiestudiet. Anonymkode: 68e55...c6e Det er da legen som foreskriver medikamentene. Du mener du vet bedre om risiko og bivirkninger? Anonymkode: f08cd...f90 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #28 Skrevet 22. mars 2025 Det er jo bare å si nei. Herlighet, er folk så tafatte. Jeg takket nei etter ks, etter først å ha spurt hva det var og deretter sjekket opp selv i felleskatalogen og relis. Man har jo et eget ansvar for både egen og barnets helse og. Anonymkode: fdd09...a24
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #29 Skrevet 22. mars 2025 AlternativX skrev (3 timer siden): Helt vanlig der jeg jobber. De fleste trenger det absolutt. Slutter så raskt man klarer. Aldri hørt at barnet tar skade av det. De fleste har lite melk i starten også. Hvordan skal ev. skade på barnet kunne tilbakeføres til denne spesifikke behandlingen mener du? (Fikk assosiasjoner til "Jeg fikk ris som barn, men har ikke tatt skade av det") Anonymkode: 5c6f7...abd
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #30 Skrevet 22. mars 2025 Snok1 skrev (8 timer siden): Jeg ville reagert voldsomt dersom dette hadde hendt oss. I alle situasjoner, og ekstra dersom det gjalft en ammende person. I tillegg er denne gruppen medisiner så vanedannende at jeg hadde valgt den midlertidige smerten over et liv i avhengighet. Min kjæreste er helt tydelig på at jeg alltid skal nekte helsepersonell å gi henne smertelindring med syntetiske opiater. Har fått dette flere ganger i mitt sekstiårige liv og det har virkelig ikke vært noe problem med avhengighet. Anonymkode: 16113...80f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #31 Skrevet 22. mars 2025 Keisersnitt er en stor operasjon og selvsagt må man få smertelindring etterpå. Jeg fikk ketorax injeksjon rett i åra mens jeg lå på overvåkning etterpå Anonymkode: 13192...e43 1
AlternativX Skrevet 22. mars 2025 #32 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan skal ev. skade på barnet kunne tilbakeføres til denne spesifikke behandlingen mener du? (Fikk assosiasjoner til "Jeg fikk ris som barn, men har ikke tatt skade av det") Anonymkode: 5c6f7...abd Herregud, slapp av😅 Små mengder som går over i morsmelk. Hvilken skade mener du barnet kan få?
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #33 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min erfaring er at helsevesenet er altfor slepphendt med å gi sterke (og potensielt avhengighetsskapende) smertestillende. Ville ha blitt skikkelig forbanna om jeg hadde opplevd det samme som deg. Selv fikk jeg en av Oxy-ene rett etter operasjon pga. ankelbrudd, og jeg fikk det ikke med meg. ("Fast rutine") Neste gang de kom med det (til kvelden ) takket jeg nei. Dessuten hadde jeg ingen smerter, verken da eller senere, så hva de skulle vært til hjelp for skjønner jeg ikke. Noen som er "kjøpt og betalt" av Sacklerfamilien? (som har tjent seg søkkrike på disse medisinene) Anonymkode: 5c6f7...abd Se her, ja. Ikke finn faktaene dine på Netflix. De gies heller for lite skikkelige smertestillende som faktisk fungerer i helsevesenet. Du står fritt til å takke nei og stille spørsmål! Anonymkode: 97969...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #34 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bekymringsverdig at høyt vanedannende opioder er det første som blir tilbudt, enig der. Ikke alle innehar kunnskap om risiko og bivirkninger ved disse medisinene. Hvorfor ikke forsøke med andre og mildere smertestillende først? I det minste la den nybakte moren ta et informert valg. Dopesick burde kanskje inn i pensum på sykepleiestudiet. Anonymkode: 68e55...c6e Jeg sier det til deg og, ikke bruk Netflix som kilde. Vil du at sykepleiere (og leger, som er de som bestemmer medisinering) skal bruke Netflix som kilde..? Du er ikke rette person til å snakke høyt om kunnskap om opioider når du henter «kunnskap» fra en tv serie. I tillegg fra et land som har hatt en helt annen praksis av forskrivning av opioider og andre legemidler. Anonymkode: 97969...5a6 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #35 Skrevet 22. mars 2025 Det er helt normalt etter keisersnitt. En venninne er selv helsepersonell og fikk dette. Hun ble forklart at det var bedre at mor var sånn tålig tilgjengelig for barnet enn å ligge og velte seg i smerter. Det var så lite av det som gikk over i melken at det var svært lav risiko for barnet. Hun takket ja da hun lå i sengen og knapt klarte å puste pga smerter og fikk noen fine stunder med barnet sitt på barsel. Anonymkode: 9d6a5...9e6 3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #36 Skrevet 22. mars 2025 Man blir ikke avhengig av oxy i noen dager når man har så sterke smerter. Det er forskjell på å ta opioder for gøy vs når man har strekensmerter. Kroppen tar det imot på en helt annen måte. Fikk opioder når jeg hadde alvorlig nyrebekkenbetennelse. Mens det sto på funka den fjell, følte meg ikke rusa - kun smertelindret. Når smertene avtok så følte jeg meg helt rusa med en gang😅 Anonymkode: 8f2a3...3b5
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #37 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Pga keisersnitt. Fikk Oxycodone morgen og kveld, samt Oxynorm til faste tider utenom. Stusset over dette siden jeg jo da bar helt i startfasen av amming. Fikk ingen spørsmål om jeg ville ha dem eller ikke. Det var liksom mer slik ‘disse skal du ta’. Jeg tok i mot første dosene, men ville 8kke ha mer. Nøyet meg med Voltaren som jeg kunne få i stedetfor. Nå er dette en stund siden og jeg har tenkt litt på dette. På barsel er man i en svært sårbar tid og dette er den aller første melka den nyfødte får. Oxynorm går over i morsmelka. Det fikk jeg vite da jeg havnet på sykehuset igjen og fikk behov for smertestillende. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne amme min 6 mnd gamle baby når de var på besøk pga jeg hadde fått Oxynorm. Så hvorfor tillater de å administrere Oxynorm som standard rutine første døgnene på en barselavdeling etter keisersnitt?! Og hvorfor er det ingen som nevner et fnugg om de potensielle skadevirkningene av dette for baby? Andre som har vært igjennom keisersnitt som har reagert på dette? Anonymkode: a06f4...3cb Det går ut i melka i samme konsentrasjon som i blodet, dvs lav. Og barnet får i seg lite melk de første dagene, det er stor forskjell på dag 1 etter fødsel og et seks måneders gammelt barn, som drikker store mengder melk. Det er også viktig med god smertelindring, for store smerter forsinker oppstart av melkeproduksjon, hindrer heling, og er negativt for tilknytningen. Anonymkode: 213b6...faa 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #38 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min erfaring er at helsevesenet er altfor slepphendt med å gi sterke (og potensielt avhengighetsskapende) smertestillende. Ville ha blitt skikkelig forbanna om jeg hadde opplevd det samme som deg. Selv fikk jeg en av Oxy-ene rett etter operasjon pga. ankelbrudd, og jeg fikk det ikke med meg. ("Fast rutine") Neste gang de kom med det (til kvelden ) takket jeg nei. Dessuten hadde jeg ingen smerter, verken da eller senere, så hva de skulle vært til hjelp for skjønner jeg ikke. Noen som er "kjøpt og betalt" av Sacklerfamilien? (som har tjent seg søkkrike på disse medisinene) Anonymkode: 5c6f7...abd Man blir ikke avhengig av oxy av 1-2 dager på barsel! Det kan ikke sammenlignes med opioid-epidemien i USA i det hele tatt. Problemet er heller at barselkvinner før for dårlig smertelindring! Anonymkode: 213b6...faa 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #39 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bekymringsverdig at høyt vanedannende opioder er det første som blir tilbudt, enig der. Ikke alle innehar kunnskap om risiko og bivirkninger ved disse medisinene. Hvorfor ikke forsøke med andre og mildere smertestillende først? I det minste la den nybakte moren ta et informert valg. Dopesick burde kanskje inn i pensum på sykepleiestudiet. Anonymkode: 68e55...c6e Hvis du har lært noe om smertebehandling, og ikke bare sett på Netflix, så vet du at det er viktig å være i forkant med smerter. Hvis man tillater at smertenivået blir høyt før man gir smertestillende, må man gi høyere doser for å oppnå smertelindring enn hvis man gir smertelindring jevnt og ikke kommer opp på høye smertenivåer. Så hvis man legger seg på bare Paracet (noe noen sykehus gjør…), og det ikke er nok og man må gi mer, må man gi høyere doser av oxy enn man ellers hadde trengt. Det er derfor du skal ta neste dose smertestillende FØR det begynner å gjøre grisevondt. Da er det for sent. Selvsagt har de lært om opioider på studiene… Anonymkode: 213b6...faa 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2025 #40 Skrevet 22. mars 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se her, ja. Ikke finn faktaene dine på Netflix. De gies heller for lite skikkelige smertestillende som faktisk fungerer i helsevesenet. Du står fritt til å takke nei og stille spørsmål! Anonymkode: 97969...5a6 Ta deg en tur på et tilfeldig (offentlig) sykehjem og se på medisinlisten til beboerne. Det er smertestillende/sløvende i massevis for å sørge for ro om natta, da de er lavere bemannet. Opioider gis fast "til natten", med den følge at beboerne sløves, blir glemske og trøtte, og faller i søvn i stolen på dagtid. Flesteparten klarer ikke verken takke nei eller stille spørsmål ved medisinene de får. De tror tvertimot at de må ta det legen har bestemt. (Dette var litt på siden av temaet i denne tråden, men dette er også en side ved bruk av smertestillende.) Anonymkode: 5c6f7...abd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå