Gå til innhold

Alltid kvalm etter narkose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bare hatt narkose én gang før. Da ble jeg ikke kvalm etterpå.

Hører så mange si at de blir kvalme etter narkosen... Jeg skal operere igjen i morgen, og lurer på om jeg bør forvente å bli kvalm etterpå denne gangen....

De av dere som har hatt narkose flere ganger, har dere hatt det likt etterpå hver gang, eller har det variert? Er snakk om et inngrep på maks en times tid i mitt tilfelle, sånn hvis lengden på narkosen har noe å si...

Anonymkode: 9b397...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri blitt kvalm. Men har også fått kvalmestillende før narkose for å unngå kvalme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nettopp operert . Ingen kvalme, tvert i mot med en matlyst jeg sjelden har opplevd 😂 de gir alltid pre medikamenter for å hindre kvalme, og du kan også få i veneflonen etterpå . Det virker raskt og effektivt. Bare si til de at du er bekymret for kvalme, så hjelper de deg. Lykke til !

Anonymkode: 7c967...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber alltid om kvalmestillende, blir aldri kvalm når jeg får det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har forresten alltid hatt det likt. 

Anonymkode: 7c967...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir veldig kvalm. Gir beskjed og får kvalmestillende før, under og etter operasjonen. Eneste gangen jeg ikke ble kvalm, var under en operasjon på privatsykehus.

Anonymkode: 46d2e...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Greit å gi beskjed når du møter opp

Jeg blir voldsomt kvalm og får all verdens medisiner for å få meg over kvalmen.
Mens de fleste overhodet ikke reagerer på dagens narkoser, så er vi noen som bare «overreagerer» 🤮🤢

Anonymkode: 43bd4...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hører så mange si at de blir kvalme etter narkosen... Jeg skal operere igjen i morgen, og lurer på om jeg bør forvente å bli kvalm etterpå denne gangen....

De av dere som har hatt narkose flere ganger, har dere hatt det likt etterpå hver gang, eller har det variert? Er snakk om et inngrep på maks en times tid i mitt tilfelle, sånn hvis lengden på narkosen har noe å si...

Du gir beskjed om dette til lege og særlig narkose legen. Da kan du tilpasse narkosen slik at du blir mindre kvalm. Vet ikke legene dette, så kan de heller ikke legge inn en insats for å forhindre kvalme. 

Anonymkode: 1af94...bf4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kvalm, men heller ikke forberedt på at det skulle forstyrre søvnen i så stor grad som det gjorde. Ekstremt trøtt, men føltes som at kroppen var fylt med adrenalin, så det tok noen dager før jeg klarte å sove bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hatt 2 operasjoner som varte en stund (var vel hvertfall 5 timer om jeg ikke husker feil), og 2 som var korte (30 min ca). De korte gjorde meg ikke noe, var bare trøtt i etterkant. Etter den første som varte lenge ble jeg helt vanvittig kvalm, og iiiiskald (de lempet på med varmetepper og tømte i meg varm te for å få opp temperaturen min). Så på operasjon nr 2 som tok lang tid ga de maks med kvalmestillende før de vekket meg og sørget for at jeg ikke skulle bli så kald. 

Anonymkode: fa817...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første gang (10 år siden): Kjempekvalm første dag, og kvalmen vedvarte ca en uke. Fikk kvalmestillende intravenøst dag en og tabletter etter det. Andre gang (1 år siden): minimalt med kvalme, følte ingen behov for noe hjelp for det. Nevnte det for en sykepleier og hun sa det hadde vært mye utvikling på det? Uansett, nevn det for helsepersonell så får du kvalmestillende.

Anonymkode: 24911...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i narkose ca 10 ganger, både lengre og korte. Aldri vært kvalm.

Får bare paracet før narkose, men vet ikke om jeg har fått kvalmestillende under narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt narkose noen ganger. Siste gangen ble jeg kvalm.

Jeg gav beskjed og de sprøytet noe inn i veneflonen som hjalp øyeblikkelig.

Anonymkode: 21bf0...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri blitt kvalm etter narkose. Og så føler jeg meg 100% utsovet, em følelse jeg aldri har ellers. Så jeg liker det nesten litt :sjenert:

Anonymkode: 583d0...4c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri blitt kvalm etter narkose. Og så føler jeg meg 100% utsovet, em følelse jeg aldri har ellers. Så jeg liker det nesten litt :sjenert:

Anonymkode: 583d0...4c7

Samme her.Og så er jeg skrubbsulten etterpå.

Anonymkode: 48194...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sjukt kvalm, men jeg vet jeg blir det av opiater, så ber om ekstra mye kvalmestillende. 

Anonymkode: 1de79...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir alltid veldig kvalm, derfor ber jeg om kvalmedtillende intravenøst npr jeg skal i narkose. Og får tab etterpå evt intravenøst om jeg er innlagt lengre.

Anonymkode: 19556...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Blir alltid veldig kvalm, derfor ber jeg om kvalmedtillende intravenøst npr jeg skal i narkose. Og får tab etterpå evt intravenøst om jeg er innlagt lengre.

Om jeg er 1time eller 8, like dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan spy i flere døgn etterpå. Det samme skjer hver gang, men kvalmestillende fikser det.

Anonymkode: 3ef23...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått narkose mange ganger og kun en gang jeg har blitt kvalm, men da fikk jeg kvalmestillende.

Men sette varierer veldig fra person til person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...