Gå til innhold

Når kan far overta legging?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har flyttet gutt (8 mnd) på eget rom nå. Jeg har sovet på madrass i samme rom i ca. 1 uke da han har oppvåkninger og trenger at en forelder er der. Ammer ca 2-3 ganger om natten, men ammer ikke i søvn. 

Når kan pappa prøve seg? Og hva gjør alle dere som ammer om natten med baby på eget rom? Babycall og gå inn for å amme og tilbake i egen seng?

Edit: ser mange av dere prøver dere på «du-er-dum»-metoden. Så vanvittig smålig og det at dere faktisk gidder å gå inn på et innlegg og kommentere sier mer om dere. 
Jeg er førstegangsforeldre. Barnet har blitt ammet i søvn. Han ble flyttet til egen seng og far la han da. Ja, skyt meg, men det fungerte best for oss og jeg har ikke hatt noe problem med dette. Dette er IKKE første gang far legger, men jeg lurer på om det er for tidlig i «soverutinen» at han kan ta over legging på eget rom. Jeg lurte også på hva mødre gjør når barnet ligger på eget rom. Skjerp dere, her har jeg vært nysgjerrig. 

Endret av Hjelpenfrøken
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når han fyller 50 burde han kunne prøve seg på legging.

Sikkert lurt å ha på babycallen de første gangene.

Anonymkode: 6a79e...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Han kunne prøvd seg helt fra starten av…

Anonymkode: bbb1f...25c

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her så la nå far barne fra vi kom hjem fra sykehuset. Så syns det er rart dere ikke alt har prøvd det

Ga aldri mat i senga ved kveldsstell.  Eldste fikk flaske fra 2 mnd alder.  Yngste sluttet med natt amming ved 5 mnd alder da sov barnet fra 22 til 06. På eget rom. Da jeg ammet gikk jeg bare inn når vi hørte lyd fra senga, ammet i stolen, la barnet tilbake i senga og fant senga igjen

Anonymkode: e5b81...40e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi byttet på legging hele tiden. 

Ang mat på natten : hadde en god stol på barnerommet, og babycall. Gikk inn, satt meg i stolen og ga mat. 

Anonymkode: dfe46...7f6

• Liker 3
Skrevet

seriøst?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dag 1?

Du vet vel at mange barn våkner fordi de merker at en foreldre er i rommet. Så ved å ligge på rommet gjør dere dere selv og barnet en bjørnetjeneste. 

Fjern madrassen, ha på baby call og ha døra åpen om nødvendig. Skulle barnet trenge å ammes på natten gjør du det i rommet og legger han rett tilbake i seng. Minst mulig dull er ofte det beste.

Anonymkode: 74e99...735

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

VI bare samsov så lenge jeg ammet, det var uaktuelt for meg å bruke halve natten til og fra et rom...våkne, amme sittende, rape...få baby til å sove igjen.,..og så liksom sovne igjen selv? Jeg hadde ikke sovet på den måten der. Skjønner ikke at folk legger opp til sånt... egen seng på eget rom ble det når vi hadde sluttet å amme. 

Anonymkode: f370f...939

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du må amme på natten så ha en god stol der og legg tilbake etterpå i sengen sin. Mange som ikke ammer her og skjønner det at noen faktisk gjør det om natten. Men så stor trenger ikke mye på nattestid. Kanskje pumpe og la far gi flaske eller kutte nattpuppen? FR klarer dette fint. Babyen vil bare lukte deg uansett, så her bør far på banen om du vil kutte nattmaten!

Anonymkode: ba75c...fd7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv samsov jeg med barna når jeg ammet. Så hadde ikke det problemet!

Anonymkode: ba75c...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Det har vært hans oppgave fra dag 1, omtrent. Samt stell og skift på kveld. Vi må jo ta natten på grunn av amming. 

Og pumping, så kan man dele nettene etterhvert. 

Anonymkode: ff507...f78

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har vært hans oppgave fra dag 1, omtrent. Samt stell og skift på kveld. Vi må jo ta natten på grunn av amming. 

Og pumping, så kan man dele nettene etterhvert. 

"Vi" mååå ikke ta natten pga amming. Jeg ammet på natt til baby var 1,5 år. Faren kan jo gjøre alt som ikke er selve ammingen. Var mang en natt hvor far tok baby etter amming for skift, byssing og legging igjen mens jeg sov videre, og ellers nattevåk. 

Anonymkode: 0f39d...003

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Vi" mååå ikke ta natten pga amming. Jeg ammet på natt til baby var 1,5 år. Faren kan jo gjøre alt som ikke er selve ammingen. Var mang en natt hvor far tok baby etter amming for skift, byssing og legging igjen mens jeg sov videre, og ellers nattevåk. 

Anonymkode: 0f39d...003

😅Såda, såda.. Ingen grunn til å bli krenket. 

Vi har aldri sett vitsen med at begge må opp, da begge sliter med å finne søvn igjen. Derfor amming, eller pumping. Hvorav siste alternativ har blitt enklere etterhvert, og han frem til det tok hver kveld. 

You do you, we do us ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

når der slutter å snø

Anonymkode: 47d0d...d4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Han kunne prøvd seg helt fra starten av…

Anonymkode: bbb1f...25c

Det har gått én uke. Dette er starten, og han har jobbet kveld. 

Skrevet

Her begynte pappaen å legge da baby var 10 mnd. Da kuttet vi også nattamming og jeg fikk et nytt liv! Sørget for at baby var mett og god ved leggetid og serverte kun vann ved oppvåkning på natt. Var mye misnøye 2-3 netter også begynte han å sove natten igjennom :) 

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at dere orker trene så små babyer å sove i egen seng 🫣 Hadde jeg aldri orket. Vi har 3 dobbelt senger på rekke og er 5 personer oppi der 0-55 år. Kun eldste har egen seng 7 år 😂

Anonymkode: 2bc04...c1c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke at dere orker trene så små babyer å sove i egen seng 🫣 Hadde jeg aldri orket. Vi har 3 dobbelt senger på rekke og er 5 personer oppi der 0-55 år. Kun eldste har egen seng 7 år 😂

Gud bedre for et mareritt. 

Anonymkode: 5b704...86f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gud bedre for et mareritt. 

Anonymkode: 5b704...86f

Du er bare sjalu 😘

Skrevet

2-3amminger på natt 😱😱😱 venn av med det så blir det meste enklere 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...