Gå til innhold

Hvordan ble du diagnostisert med astma?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hostet og vært slimete i halsen sammenhengende i 8 uker, er sliten og blir ikke noe bedre. Kan det være astma? Trenger ikke svar fra dere som mener jeg skal til lege, for det skal jeg om tre uker :) 

Anonymkode: 6a416...fe0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg dro til lege. Han sjekket familiehistorikk, fikk meg til å fortelle om symptomer og lyttet på lungene. 

Senere har jeg vært til barneleger og lungeleger og gjennomført heftigere utredninger med ulike tester

Anonymkode: f229f...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kikhoste, luftveisinfeksjoner, forkjøla, osv osv... 

Anonymkode: cf9fa...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hostet og vært slimete i halsen sammenhengende i 8 uker, er sliten og blir ikke noe bedre. Kan det være astma? Trenger ikke svar fra dere som mener jeg skal til lege, for det skal jeg om tre uker :) 

Hadde vært veldig mye syk i 6 mnd, hostet i flere mnd. Drakk masse hostesaft uten at det hjalp, spiste flere bokser med honning pga sår hals. Ble ikke frisk. Møtte en bekjent på legevakta som sa at jeg burde utredes for astma.

Var til lege, sa at jeg har to generasjoner før meg som har astma. Ble sendt til spesialist. Fikk beskjed at jeg hadde kraftig astma som ble utløst av pollen/allergi, kulde og aktivitet. 

Gikk til spesialisten flere ganger i året for å tilpasse dose, endte på 3 forskjellig medisiner for dette og høye doser. Måtte bytte jobb fordi jeg jobbet i bhg, måtte alltid ha pollen netting på vinduene, ikke tørke klær ute, vaske håret og ansikt før jeg legger meg hver kveld, allergivennlig dyne og pute, skifte sengetøy ofte, aldri bli sammen med en som røyker, aldri ha dyr i hus, ikke ute ved x minusgrader, etc.

Etter 2år på medisiner var jeg lei, følte ingen bedring. Fikk beskjed om at jeg fremdeles har astma, men medisinene virker ikke. Ble byttet medisiner og masse styr. Først nå 12 år senere så bruker jeg kun akuttmedisin ved behov.  

Anonymkode: 81e81...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan en blir diagnostisert varierer etter hvilken type astma en har/hva som utløser det.

Datteren fikk diagnosen bronkitt-utløst astma ved at legen så og lyttet på hun under et akutt anfall, og så ble det forsøkt medisinering som da virket. Hun hadde det jevnlig da hun var barn. 

Senere ble hun utredet for allergi-utløst astma på sykehusets barneavdeling for allergier. Der ble det tatt både allergitest og pusteprøver som da ga utslag.

Jeg ble diagnostisert med anstrengelses-utløst astma ved kun å fortelle legen om mine symptomer, og fikk dermed prøve astmamedisiner (som fungerte).

Hva som feiler deg er vanskelig å si, men varig sliming og hoste kan være allergi, det kan være en infeksjon som ikke vil gi seg (forkjølelse, bihulebetennelse, halsbetennelse), det kan være astma eller annen lungesykdom, eller det kan være at du reagerer på noe (ikke allergisk) slik som for eksempel reflux (magesyre), røyk, snus, forurensning eller tørr luft.

Anonymkode: 484fb...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk diagnosen da jeg var veldig liten etter å hatt et anfall. Men har andre i familien som fikk diagnosen som voksne. Da har de hostet og hostet i en evighet. Noen har tålt kulde dårlig andre har reagert med astmasymptomer på allergi. 

Reflux kan gi symptomer som slim og hoste. 

Anonymkode: d886b...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Til lege om tre uker, når du trenger akutt time? 
Astma har du neppe med disse symptomene, men du kan ha både virus og bakterielle problemer i nedre luftveier. 
La oss håpe du er fris, om du skal vente i tre uker på en legetime. Fordi dette høres bare vanvittig ut.

Anonymkode: 7bfb1...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk først allergi utløst astma, så kulde astma, så ble jeg en dag hentet av ambulanse. Det ble da tatt mange puste tester, da viste det seg at jeg hadde astma også nedsatt lungekapasitet. Så ble jeg satt på medisiner og tester viste da at jeg ble bedre med medisiner. 
De første to "diagnosene" ble satt av symptomet av fastlegen, som lungelege sa du har nok hatt astma hele veien. 

Anonymkode: f21c0...627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...