AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars Ble akkurat ansatt i en privat bedrift. Her fikk jeg spørsmål om lønnsforventinger på mail fra HR samtidig som innkalling til 1.gangsintervju. Har tidligere blitt spurt om det enten i 1.gangsintervju eller 2.gangsintervju og opplevd som de at de ønsker et konkret tall. Hva endte du med å si? Siden lønn er viktig (som det ofte er) så er det jo greit å ha avklart det med en gang for å ikke kaste bort din tid eller arbeidsgivers tid hvis dine lønnsforventingen er langt over hva de kan tilby Anonymkode: a36da...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men, hva sier man når man blir spurt om lønn? Er man dønn ærlig? Anonymkode: b5f8c...2f1 Ja. Sier «jeg har sett for meg rundt xxx» også står du i det Anonymkode: a36da...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så, du sier faktisk at det var for høyt der og da? Jeg var på et intervju for et par år siden hvor jeg fikk spørsmålet om lønn på 2. gangs. Da var jeg ærlig, og fikk klar beskjed om at «oi, det var høyt». Anonymkode: b5f8c...2f1 Ikke "oj" men noe ala "det er nok over det vi ser for oss er lønnsrammen til denne stillingen basert på markedslønn og det er viktig for oss at vi har et rettferdig spenn blant de ansatte med tanke på erfaring og relevant bakgrunn. Kan du si litt om bakgrunnen til den lønnsforventningen?" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
William_S Skrevet 19. mars #24 Del Skrevet 19. mars En grei pekepinn på dette her er jo at man kan lete opp en tilsvarende stilling i statlig sektor og der står som regel lønnsrammen i annonsen (fryktelig irriterende at staten har gått vekk fra lønnstrinn - det gjorde dette mye lettere å lete opp) og så kan man gjerne i privat sektor legge seg noe høyere enn dette som regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Del Skrevet 19. mars Summeer skrev (1 minutt siden): Ikke "oj" men noe ala "det er nok over det vi ser for oss er lønnsrammen til denne stillingen basert på markedslønn og det er viktig for oss at vi har et rettferdig spenn blant de ansatte med tanke på erfaring og relevant bakgrunn. Kan du si litt om bakgrunnen til den lønnsforventningen?" Noe lignende det der prøvde sjefen min seg også på da vi diskuterte lønn ved kontraktsforhandlinger. Jeg følte han dro et dårlig argument for å dra ned mine lønnskrav. «Det er viktig at det ikke blir for stor avstand mellom lønnen hos de ansatte i selskapet». Ok, jeg kan til en viss grad se det, men min lønnsforventning var helt i tråd med markedet for min kompetanse. Og han gav meg det jeg ba om til slutt. Nå tjener jeg nest mest i selskapet, godt under han som sjef, men 100 000 over neste kollega. Noe jeg vet fordi jeg er CFO. Men jeg vet også at jeg på ingen måte er markedsledende likevel, og ikke er overbetalt sett mot utdanning, erfaring og kompetanse. Anonymkode: 34eb2...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 19. mars #26 Del Skrevet 19. mars Cfo er det en av i selskapet. Da må man kalibrere mer mot markedet og andre ledere. I en saksbehandler stilling vil det være mer riktig å sammenligne kollegenes lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lychees Skrevet 19. mars #27 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Derfor burde det være pålagt å oppgi lønn i stillingsutlysninger. Jeg har alltid diskutert lønn tidlig i prosessen. Er det ikke oppgitt så ringer jeg og forhører meg før jeg bruker tid på å søke. Jeg har aldri fått negative tilbakemeldinger på det. Det må normaliseres å snakke mer om lønn, det er gammeldags at arbeidstakere skal være så forsiktige og ikke virke «grådige». Alle ønsker jo det samme: høyest mulig lønn for jobben de gjør. Anonymkode: a23a9...561 Sånn fungerer ikke det private næringsliv. Lønn tilbys etter kompetanse og erfaring, og ikke minst, tilgjengelighet på kandidater innenfor det aktuelle fagfeltet. Lønnen en (privat) arbeidsgiver kan tilby er ikke banket i stein ved tidspunktet for stillingsutlysningen. Spørsmål om lønnsforventninger kommer derfor ofte opp i første intervju, og forhindrer at begge parter eventuelt legger ned unødvendig tid i prosessen. Jeg har aldri hatt en kandidat som har ringt for å spørre om lønn i forkant, og hadde på ingen måte sett på det som et positivt initiativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 19. mars #28 Del Skrevet 19. mars Summeer skrev (37 minutter siden): . Jeg stopper bare prosessen videre om det er for høyt og ikke justeres/modereres når jeg sier det nok er over rammen vi har satt til denne stillingen.... Men det er faktisk ikke alltid så lett å vite på et førstegangsintervju hva man er villig til å justere seg til lønnsmessig. Et intervju går jo begge veier, jeg som kandidat trenger også å få et inntrykk av om dette er en plass jeg ønsker å jobbe. Da er det jo kjipt å bli utelukket før man har rukket å tenke seg om (gjerne på et andregangsintervju!). Min arbeidsgiver har ofte bare førstegangsintervju og jeg synes det er en uting. Jeg er veldig sjelden sikker på om jeg vil ha jobben etter kun ett intervju (fikk selv andregangsintervju hos nåværende arbeidsgiver og hadde sikkert takket nei hadde jeg fått tilbud etter kun førstegangs). Får man som arbeidstaker litt mer tid på seg kan man jo være villig til å justere lønna etter å ha tenkt seg om. Men når man praktisk talt blir stilt til veggs og MÅ SVARE NÅ så blir man jo litt kort og bastant, eller altfor vag. Så gi nå folk en sjans selv om det tilsynelatende er et avvik under førstegangsintervju. Ikke avslutt prosessen men gi folk en realitetsorientering om lønnsnivå og la de selv trekke seg hvis avviket ikke er til å leve med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #29 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men, hva sier man når man blir spurt om lønn? Er man dønn ærlig? Anonymkode: b5f8c...2f1 "I henhold til lønnsstatistikk så bør lønnen ligge på *** med min ansiennitet, så håper på noe i det området" "jeg har *** i dag, så håper selvsagt på en økning". Man trenger ikke være dønn ærlig, men det er sjeldent vits overdrive mye. Om lønnen din f.eks er 503 000, så kan du si "ligger litt over 500 nå". Eller om du har 40k i overtid ett år, så si "lå rundt 550 i fjor" uten å nevne at mye var overtid. Anonymkode: 5f2c1...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars Jeg er tillitsvalgt i det offentlige og har fulgt ansettelser i mange år. De siste iaf 5 årene har det blitt helt standard å spørre om lønnsforventninger på 1.gangs intervju. Vi er jo offentlige, vi kan ikke lønne som folk vil alltid. Og vi bruker også tid og derfor skattebetalernes penger på ansettelsesprosessene, så jeg opplever det som en veldig lur ting å snakke om helt fra start. For står man for langt unna hverandre allerede da, er det ikke vits for noen av partene å fortsette prosessen. Tid spart for alle. Da er du ikke rett for stillingen, om lønnsforventingene overgår hva arbeidsgiver vil betale. Særlig i det offentlige er jo dette regulert i stor grad, og det handler vel litt om å realitetsorientere den som søker også. Har hørt mange svar, men de vanligste er at foll kommer inn veldig tydelige på hva de ser for seg. Endel oppgir hva de har, og de færreste vil ned i lønn. Men har også hatt kandidater fra det private som ønsker erfaring i det offentlige som var tydelig på at vedkommende forsto at dagens lønnsnivå ikke kunne matches, men at det var en forventning om at den svært gode private erfaringen skulle hensyntas. Lenge siden noen hos oss var overrasket over spørsmålet, alle er forberedt på det… Anonymkode: 859bc...dee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 20. mars #31 Del Skrevet 20. mars Dette er jo et fint spørsmål å få tidlig i prosessen. Er lønnsnivået langt lavere enn forventningene, slipper begge parter å kaste bort tiden. Har man ingen anelse om lønnsnivået, bør man ta en rask prat med fagforeningen i forkant. Jeg svarer både på hva jeg har (om de spør om det), hva jeg forventer i et tilbud og hvilke forventninger jeg har om lønnsutvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #32 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er tillitsvalgt i det offentlige og har fulgt ansettelser i mange år. De siste iaf 5 årene har det blitt helt standard å spørre om lønnsforventninger på 1.gangs intervju. Vi er jo offentlige, vi kan ikke lønne som folk vil alltid. Og vi bruker også tid og derfor skattebetalernes penger på ansettelsesprosessene, så jeg opplever det som en veldig lur ting å snakke om helt fra start. For står man for langt unna hverandre allerede da, er det ikke vits for noen av partene å fortsette prosessen. Tid spart for alle. Da er du ikke rett for stillingen, om lønnsforventingene overgår hva arbeidsgiver vil betale. Særlig i det offentlige er jo dette regulert i stor grad, og det handler vel litt om å realitetsorientere den som søker også. Har hørt mange svar, men de vanligste er at foll kommer inn veldig tydelige på hva de ser for seg. Endel oppgir hva de har, og de færreste vil ned i lønn. Men har også hatt kandidater fra det private som ønsker erfaring i det offentlige som var tydelig på at vedkommende forsto at dagens lønnsnivå ikke kunne matches, men at det var en forventning om at den svært gode private erfaringen skulle hensyntas. Lenge siden noen hos oss var overrasket over spørsmålet, alle er forberedt på det… Anonymkode: 859bc...dee Men hvorfor spør dere om lønnsforventninger når dere vet at dere ikke kan lønne annet enn ut fra tariff og sentrale lønnsregulativ? De som søker slike stillinger vet jo dette, for det står jo i stillingsannonsene også. Anonymkode: 8ed7b...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #33 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvorfor spør dere om lønnsforventninger når dere vet at dere ikke kan lønne annet enn ut fra tariff og sentrale lønnsregulativ? De som søker slike stillinger vet jo dette, for det står jo i stillingsannonsene også. Anonymkode: 8ed7b...08e Men det du skriver er ikke helt riktig, mange i det offentlige er ikke bundet av noen sentrale lønnsregulativ eller tariff. Men budsjettet begrenser jo hvor langt man kan strekke seg. Men kommune A kan fort gi en økonom 200 000 mer enn kommune B, så det er ganske umulig for en kandidat å vite akkurat hvor denne kommunen ligger når det gjelder lønnsnivå. Anonymkode: 187d2...1de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #34 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det du skriver er ikke helt riktig, mange i det offentlige er ikke bundet av noen sentrale lønnsregulativ eller tariff. Men budsjettet begrenser jo hvor langt man kan strekke seg. Men kommune A kan fort gi en økonom 200 000 mer enn kommune B, så det er ganske umulig for en kandidat å vite akkurat hvor denne kommunen ligger når det gjelder lønnsnivå. Anonymkode: 187d2...1de Jeg leste dette: Særlig i det offentlige er jo dette regulert i stor grad, og det handler vel litt om å realitetsorientere den som søker også. Derfor svarte jeg ab som jeg gjorde. Anonymkode: 8ed7b...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 20. mars #35 Del Skrevet 20. mars Hørte på radio i går at nye EU-regler forbyr arbeidsgivere å spørre om lønn under jobbintervjuer. Dette skal beskytte jobbsøkere mot lønnsdiskriminering og sikre rettferdig lønnsfastsettelse. Jobbsøkere bør likevel være forberedt på å diskutere lønnsforventninger senere i ansettelsesprosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå