Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaring med å dele søsken , en hos mor og en hos far ? etter barnas ønske ?

Er midt oppi dette nå . Minsten vil til pappa og den andre vil være her hos meg. Jeg vil jo ikke nekte minsten i å flytte , men er det bra å splitte søsken ? vil jo heller ikke tvinge den andre til å flytte til pappa når h*n ikke vil...

et lite dilemma her.

Noen erfaringer ?????

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes søsken skal vokse opp som søsken, og det innebærer at jeg mener de bør bo sammen i barndommen for å få nære bånd til hverandre. Vanskelig spørsmål det der.

Gjest Bare innom
Skrevet

Min storebror og jeg bodde i ulike hjem i ungdomsårene.

Ikke p.g.a skilsmisse, men fordi det ikke fantes noe annet alternativ der og da.

Det var absolutt ikke en ideell situasjon, men med kloke voksne som ville vårt beste, så fant de løsninger som gjorde at vi forble tett knyttet som søsken, og senere som venner. Det krevde en god del innsats fra de voksnes side for å få dette til å fungere bra!

Mitt største problem med dette, var at foreldrene mine skjemte bort min bror fordi de hadde så dårlig samvittighet for at han ikke bodde hjemme hos dem.. (det kan også skje hos dere :sur: )

Fordelen med denne løsningen, var at vi begge fikk all den oppmerksomhet vi behøvde fra våre omsorgspersoner. (det kan også skje hos dere :) )

Om du og din ex kan klare å komme fram til en god løsning til beste for barna, så ser jeg ikke at det skal være noe stort problem med å prøve deling en liten stund for å se hvordan det går, men det skal også sies at jeg mener dette absolutt ikke vil være en optimal løsning.

For at dette skal fungere forutsettes det at dere har en god dialog dere i mellom, og at barna ikke kan spille dere ut i mot hverandre for å få viljen sin, ved å si: "pappa gjør ditt, og mamma sa datt".

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med siste taler. Det er ganske viktig å høre etter når barn selv har veldig tydelige meninger om hva de vil. Og det ikke er snakk om et sånt "få viljen sin" opplegg der og da. Men det krever en del av dere som foreldre å få det til å fungere.

Skrevet

Det er vel ingen grunn for å ikke akseptere barnas ønsker i utgangspunktet.

Om minsten "bor hos pappa" (dvs har bostedsadresse der) bør han være fornøyd.

Deres datter kan sikkert behold sin adresse hos deg.

Om begge barna får 50% samvær (mot kansje 35% i dag) vil dere i praksis ha felles omsorg. Inkludert ferier, jul, påske, etc medfører dette at barna er ca 1 dag (ÈN dag) ekstra hos hver av dere pr uke iforhold til 35% løsningen. Det kan være et godt kompromiss iforhold til dette å operere med hvert sitt barn.

Skrevet

Vil dere flytte langt ifra hverandre ville jeg kanskje ikke anbefalt dette... Men om dere bor i samme by/sted og dere lærer dere å samarbeide og sette barnas ønsker først ser jeg ingenting i veien for at minsten bor hos far, og den eldste beholder adresse hos deg. Alikevel er det jo da viktig at barna også får sett hverandre, så om minsten bor hos far man-fredag og den eldste hos deg man- fredag.

Så kan dere jo bytte på å ha barna annenhver helg. Slik for du også oppretthodlt kontakt med minsten og barna med hverandre. Og får for opprettholdt kontakt med den eldste.

Det bør også være mulighet for at barna innemellom overnatter hos hverandre uten at dette byr på noen problemer. De er søsken og trenger å treffes innimellom.

Skrevet
Vil dere flytte langt ifra hverandre ville jeg kanskje ikke anbefalt dette... Men om dere bor i samme by/sted og dere lærer dere å samarbeide og sette barnas ønsker først ser jeg ingenting i veien for at minsten bor hos far, og den eldste beholder adresse hos deg. Alikevel er det jo da viktig at barna også får sett hverandre, så om minsten bor hos far man-fredag og den eldste hos deg man- fredag.

Så kan dere jo bytte på å ha barna annenhver helg. Slik for du også oppretthodlt kontakt med minsten og barna med hverandre. Og får for opprettholdt kontakt med den eldste.

Det bør også være mulighet for at barna innemellom overnatter hos hverandre uten at dette byr på noen problemer. De er søsken og trenger å treffes innimellom.

Ideelt synes jeg , - OM BARNA SER PÅ DETTE SOM ET GODT ALTERNATIV OG FORELDRENE BOR NÆR HVERANDRE.

Barna beholder den "bostedsforelderen" de ønsker. Barna får det samværet de ønsker med begge foreldrene og begge foreldrene tar omsorgsansvar. Barna treffer hverandre omtrent like mye som ellers og både mor og far får nødvendig personlig fritid til personlige behov.

Skrevet

Det er også viktig å ta i betraktning barnets alder når det gjelder en sak som dette. At ett barn vil flytte til den andre foreldren, betyr ikke nødvendigvis de vil flytte i fra den de bor hos. La meg forklare. Min sønn har gitt utrykk for at han ønsker å bo hos meg, men jeg vet også at han ikke ønsker å være vekke fra pappa. Det de egentlig ønsker er å ha begge foreldrene på engang. Husk barna ofte ikke klarer å velge bort den ene til fordel for den andre. Det er ofte ett uttrykk for savn. Det er vondt å vanskelig for barn og forholde seg til at foreldrene bor adskilt.De ønsker å ha foreldrene under samme tak. Dette er iallefall det jeg har erfart med min sønn. Tror nok at de mange ganger føler seg slit i to, dette selv om foreldrene samarbeider godt. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg ville heller at begge mine skulle bodd sammen hos far enn at en skulle bodd her og en der. Jeg tror det er viktig for søskenforholdet å få vokse opp som søsken.

Skrevet

jeg har heller ikke lyst til å dele søskenene , men kan vel ikke tvinge den ene til å føye seg heller ?? er virkelig rådvill her . hadde vært så mye lettere om begge barna ville det samme...

Skrevet

Jeg syns at barna bør få ha en prøveperiode på en slik ordning og så etter noen mnd kan dere ta opp hva dere syns er best og bestemme dere for en permanent ordning.

Skrevet

Jeg syns dere bør snakke med dette sammen med en tredjepart. Du, pappaen og en terapeut, mekler eller sosionom eller hva det heter de som hjelper med sånne ting.

Hva med at du har begge barna annenhver uke og pappaen har begge barna annenhver uke?

Skrevet

har snakket med en terapaut , og hun mente vi burde høre på barna og dele de . men likevel er jeg litt usikker...

Gjest Gjest
Skrevet

Gi det et forsøk. Si seks mnd. og sørg for at søskene får møtes fast enten her eller der. Får det skriftlig, og vurder om det funker etter et halvt år.

Skrevet

Ja, forsøk det. Så er barna hos hver sin forelder i uka og hos samme forelder i helgene, annenhver hos mor og far. Og kanskje en kveld i uka også sammen.

Håper du og far har god kommunikasjon og like holdninger til barneoppdragelse sånn at ikke barna sier "hvis ikke jeg får det som jeg vil så flytter jeg også til mamma/pappa".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...