Gå til innhold

Flytur med hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Myrmica skrev (På 20.3.2025 den 11.10):

Skaff buret god tid i forveien, og tren masse på å være i det. Gjør buret til et trygt og komfortabelt sted. Gjerne ut å kjøre med hunden i buret den skal reise i, så den også er vant til bevegelse og lyder i det aktuelle buret. 

Gå en lang tur dagen før reise, og gjerne også om morgenen dere skal reise. 
Ikke ha noen løse harde gjenstander i buret, ingen bein, ingen løse vannskåler. Et teppe eller en pute hunden er kjent med, ingenting annet. Husk at det kan oppstå turbulens, og da vil hunden og alt som er i buret kastes rundt der inne. Harde gjenstander kan føre til skade. 

Helt enig i dine gode råd her. Anbefaler også å ha sporingsbrikke festet på buret, slik at du vet 100% at buret er med flyet. Har hørt om de som reiste og ikke fikk hundeburet med på samme fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lurer på om enkelte av dere tror hundeburet flyter rundt i lasterommet sammen med koffertene? Det gjør det altså ikke.

Nei, hunden kan ikke ha tyggebein eller leker eller noe det kan kveles av under flyturen. Selv halsbåndet skal av.

Anonymkode: 99d2d...6ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men dette vil man jo ha mulighet til å se komme. Det er vel neppe sånn at det skjer med en gang man kommer inn døra på flyplassen. Med mindre hunden er skral mentalt. Da har den jo ikke noe på et fly å gjøre. Man vil jo se at stresset bygger seg opp før hunden er der at den stenger helt av og blir passiv.

Anonymkode: 2328a...893

Nei, det avhenger av om man vet hva man faktisk ser, og at man er tilstede og observerer. Man kan ikke på forhånd vite hvordan hunden reagerer når den er i lasterommet, uansett hvor "sterk" mentalt man ellers måtte mene den er (hvilket ikke er noen garanti for at den tåler en ekstrem påkjenning som en flytur). Når hunden så er i lasterommet er det for sent. Det grelle faktum er at å sende hunden i lasterommet er et skjødesløst sjansespill med et levende vesens velferd som innsats og kun menneskets interesser som gevinst. 

Anonymkode: 6063c...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det avhenger av om man vet hva man faktisk ser, og at man er tilstede og observerer. Man kan ikke på forhånd vite hvordan hunden reagerer når den er i lasterommet, uansett hvor "sterk" mentalt man ellers måtte mene den er (hvilket ikke er noen garanti for at den tåler en ekstrem påkjenning som en flytur). Når hunden så er i lasterommet er det for sent. Det grelle faktum er at å sende hunden i lasterommet er et skjødesløst sjansespill med et levende vesens velferd som innsats og kun menneskets interesser som gevinst. 

Anonymkode: 6063c...7d2

Vet ikke hvordan det er med deg. Men merker fort når hundene mine er ubekvem i en situasjon. Og en hund som har dårlige assosiasjoner til å fly vil vise ubehag med en gang den gjenkjenner situasjonen den er i ferd med å bli satt i. Altså lenge før den sitter i lasterommet.

Å prøve å omvende de som er ihuga motstandere mot å fly med hund er en ting jeg har sluttet med for lenge siden. Det er ikke viktig for meg da jeg er trygg i mine valg. Mine bidrag til disse trådene, som kommer jevnt og trutt, er at veldig mange hunder takler veldig fint å fly. Men det krever trening i forkant. Samt gode rutiner, og det å kjenne sin egen hund. Om man ser seg rundt på en flyplass er det utrolig mange hunder som reiser i cargo. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tror altså ikke man hadde merket det på hunden? Både når den kom av flyet, og ikke minst når man skal sette den inn i flyet før neste flyvning? Du kjenner ikke hunden din veldig godt om du ikke klarer å lese den såpass. Mine er helt rolige ved innsjekk, hopper rett inn i buret ved levering. Og de er helt avslappet når vi henter de etter flyvningen.

Kjære deg, det er jo akkurat dette jeg lurer på..?  Ingen grunn til å påstå at jeg ikke kjenner mine egne hunder. Jeg har dog aldri reist med fly med dem, og dermed har jeg ingen peiling hvordan de ville reagert, og dermed lurer jeg på om folk er 100% sikre på at de trives under hele flyturen. Omtrent som jeg lurer på om hunden trives alene hjemme, selv om den ligger rolig og ser på når vi går, og sover rolig når vi kommer hjem. Leieboeren sier at han innimellom hører henne bjeffe og "løpe" rundt, hvilket betyr at hun ikke er komfortabel hele tiden, selv om hun tilsynelatende ikke har problemer med å være alene hjemme 3-4 timer.

Anonymkode: e396b...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...