Gå til innhold

Psykologisk behandling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan opplever dere at dette hjelper? Det snakkes om som at der er en behandling. Men de gangene jeg hsr snakka med psykolog ee der bare verktøy og «råd», som ikke hjelper i det hele tatt. Fordi det krever aktiv kognitiv jobbing, og når jeg er så svekket som jeg er og dette ikke er noe jeg klarer å anvende, er bare masse følelser og derealisering og andre symptomer. Finnes det ikke noe behandling som på en måte er en behandling som hjelper underbevisst eller noe lignende? Som gjør at manfår prosessert og bearbeidet ting man muligens bærer på?

Anonymkode: 37140...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er så svekket at du ikke klarer å ta til deg det psykologen sier, så tenker jeg at du må si fra om dette og rett og slett bruke tid på å få deg grunnet og til stede i rommet. Dette er noe du kan øve på selv også. sånn at du er forberedt til timen. Gå på nett og finn noen gode pusteøvelser, og øv på kjenne pusten i kroppen. Finn gjerne noen som guider deg gjennom øvelsen, det er godt å ha en stemme å lytte til så du slipper å tenke så mye selv. Sjekk inn med deg selv flere ganger om dagen, der du puster litt og kjenner etter hvordan du har det i kroppen. Er du anspent? Gjør avslapningsøvelser. Har du angst? Ta gode, dype åndedrag. Kroppen trenger å få beskjed om at det er trygt, at den ikke trenger å ha angst eller å være anspent.

Hjernen vår trenger å få den samme beskjeden, at det er trygt. Si til deg selv at du er utenfor fare, at du har lov til å slappe av og ha det bra. Det er utrolig hvor lite som skal til for å kunne snu slike situasjoner, man må bare vite at det er mulig.

Jeg håper at dette kan hjelpe deg, og jeg er stolt av deg fordi du tør å spørre om råd. Du kommer til å klare dette. :klem:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fantastica skrev (1 minutt siden):

Hvis du er så svekket at du ikke klarer å ta til deg det psykologen sier, så tenker jeg at du må si fra om dette og rett og slett bruke tid på å få deg grunnet og til stede i rommet. Dette er noe du kan øve på selv også. sånn at du er forberedt til timen. Gå på nett og finn noen gode pusteøvelser, og øv på kjenne pusten i kroppen. Finn gjerne noen som guider deg gjennom øvelsen, det er godt å ha en stemme å lytte til så du slipper å tenke så mye selv. Sjekk inn med deg selv flere ganger om dagen, der du puster litt og kjenner etter hvordan du har det i kroppen. Er du anspent? Gjør avslapningsøvelser. Har du angst? Ta gode, dype åndedrag. Kroppen trenger å få beskjed om at det er trygt, at den ikke trenger å ha angst eller å være anspent.

Hjernen vår trenger å få den samme beskjeden, at det er trygt. Si til deg selv at du er utenfor fare, at du har lov til å slappe av og ha det bra. Det er utrolig hvor lite som skal til for å kunne snu slike situasjoner, man må bare vite at det er mulig.

Jeg håper at dette kan hjelpe deg, og jeg er stolt av deg fordi du tør å spørre om råd. Du kommer til å klare dette. :klem:

Takk:)

Ja… absolutt.

men hva regnes som «behandling» egentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hvorfor du går i terapi, men "behandling" er alt fra prosessering av hendelser i samtaleterapi, til kognitiv terapi, og eksponeringsterapi. Terapeut gir verktøy, men det er du som gjør jobben. Og den jobben kan være veldig utmattende. 

Anonymkode: 9e04c...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg vet ikke hvorfor du går i terapi, men "behandling" er alt fra prosessering av hendelser i samtaleterapi, til kognitiv terapi, og eksponeringsterapi. Terapeut gir verktøy, men det er du som gjør jobben. Og den jobben kan være veldig utmattende. 

Hvordan kan det da kalles behandling?

De såkalt gode rådene man får kan man jo tenke seg til selv

Og trenhee hjelp nertopp fordi ikke istand til å tenke meg frisk eller bruke kognitive verktøy

Trenger å få prosessere følelser og opplevelser og traumer 

Ikke eksponere og tenke positivt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kan det da kalles behandling?

De såkalt gode rådene man får kan man jo tenke seg til selv

Og trenhee hjelp nertopp fordi ikke istand til å tenke meg frisk eller bruke kognitive verktøy

Trenger å få prosessere følelser og opplevelser og traumer 

Ikke eksponere og tenke positivt 

Samtaler er jo en form for behandling. Hva som anses som gode råd og nyttig, vil jo variere fra person til person. Å jobbe med tanker og perspektiv/hvordan man fokuserer, er alltid viktig. 

I noen tilfeller så anser terapeuten at å prosessere og snakke om traumer kan gjøre vondt verre/ikke være effektivt, og at det er mer hensiktsmessig med eksponering osv. Det er ikke snakk om å tenke seg frisk, det er snakk om å bevege seg videre. 

Hvis du ikke er fornøyd med behandlingen, så bør du snakke med terapeuten om hva du opplever. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...