Gå til innhold

Overholdt ikke pappapermisjon

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann hadde foreldrepermisjon sommer og høst 2024. Jeg var student og skulle søke ny jobb når han startet sin permisjon. Han brukte tiden på helt andre ting som gjorde at jeg måtte ta meg av barnet vårt i hans permisjon. Jeg gikk ifra han, da dette var dråpen som fikk begeret til å renne over for min del. Han hadde da fortsatt 1, 5 måned igjen av permisjonen da vi flyttet fra hverandre. Jeg tok meg av barnet vårt alene og han så ham knapt. Jeg kunne ikke begynne å jobbe før barnet startet i barnehagen. 

Sett I ettertid synes jeg det er så urimelig at jeg med redusert inntekt de månedene har forsørget både meg selv og barnet vårt alene, samtidig som han med 100% lønn kun sørget for seg selv og tok ferie. Jeg elsket tiden med barnet mitt, men har vurdert å varsle NAV om at jeg måtte ta hele pappapermisjonen da han ikke overholdt den. 

Noen som har opplevd lignende og som vet hva man har krav på i en sånn situasjon?

Anonymkode: 6fd39...4aa

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

... har vurdert å varsle NAV om at jeg måtte ta hele pappapermisjonen da han ikke overholdt den. 

Ja, det kan du gjøre. Det er jo det som skjedde.

Anonymkode: be7c3...d7b

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo ringe dem å høre hvordan du går frem. Dog er jeg litt usikker på om du får noe gehør for det. Med mindre du har konkrete bevis på dette så kan du fort bli sett på som en bitter kvinne som er ute etter å straffe eksen din pga sjalusi. Kan jeg spørre hvorfor du ikke tok tak i dette allerede en uke inn i fars permisjon?

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "overholdt"? Det er, vilt nok, ingen krav til å faktisk ta vare på barn i permisjonen. Du kan sende barn i barnehage eller annen barnepass (deg?) og gjøre hva du vil. Mange fedre pusser opp hus mens ungen er i barnehage. 

Anonymkode: 4ca73...c08

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min eksmann hadde foreldrepermisjon sommer og høst 2024. Jeg var student og skulle søke ny jobb når han startet sin permisjon. Han brukte tiden på helt andre ting som gjorde at jeg måtte ta meg av barnet vårt i hans permisjon. Jeg gikk ifra han, da dette var dråpen som fikk begeret til å renne over for min del. Han hadde da fortsatt 1, 5 måned igjen av permisjonen da vi flyttet fra hverandre. Jeg tok meg av barnet vårt alene og han så ham knapt. Jeg kunne ikke begynne å jobbe før barnet startet i barnehagen. 

Sett I ettertid synes jeg det er så urimelig at jeg med redusert inntekt de månedene har forsørget både meg selv og barnet vårt alene, samtidig som han med 100% lønn kun sørget for seg selv og tok ferie. Jeg elsket tiden med barnet mitt, men har vurdert å varsle NAV om at jeg måtte ta hele pappapermisjonen da han ikke overholdt den. 

Noen som har opplevd lignende og som vet hva man har krav på i en sånn situasjon?

Problemmet var at han tok permisjon mens du fortsatt var uten arbeid hjemme.

Han skulle ha utsatt permisjon til du er tilbake i jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er, dessverre, ikke noe krav på at man "overholder" å være hjemme med barnet. Mange fedre tar permisjon og så er barnet i barnehage hele dagen. Det er ikke forbudt eller svindel. 

Anonymkode: a8047...08b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor sa du ikke fra DA, hva er det du håper oppnå ved å si fra NÅ?`

Anonymkode: 200d4...518

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror det i værste fall egentlig går utover deg og barnet om du skulle klare å strupe hans økonomi med at han må tilbakebetale denne stønaden. Tror heller ikke det er noe du får gjennomslag for all den tid man ikke må passe barn i permisjonen. Ville lagt det i fra meg, den tiden får du uansett ikke igjen. Få til gode avtaler for framtiden med vekt på barnets beste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke slik at du er pliktig å gjøre x eller y med barnet, du har rett på foreldrepenger i perioden du ikke jobber. Hva du gjør hjemme i denne perioden har ikke nav noe med.

Kvinner som heller ikke jobber mens mannen er i pappaperm, erfarer jo ofte at de ender opp med å ta hans del. Du burde absolutt ha ventet med å la ham ta pappaperm til du var i jobb. 

Jeg tror dessverre ikke du når frem med dette, og om du klarer å «straffe» ham så får du uansett ikke noe utbetalt.

Anonymkode: bcc0d...416

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen regler om hva man får lov eller ikke får lov å gjøre mens man har pappaperm. Han kan bruke tiden på akkurat det han vil selv. Du oppnår ingenting ved å klage på dette, det eneste som skjer er at du skaper flere konflikter mellom deg og far. Er det slik du ønsker å starte samarbeidet som skilte foreldre? Legg vekk bitterheten og tenk smartere.

Anonymkode: 2ead4...6b4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen regler om hva man får lov eller ikke får lov å gjøre mens man har pappaperm. Han kan bruke tiden på akkurat det han vil selv. Du oppnår ingenting ved å klage på dette, det eneste som skjer er at du skaper flere konflikter mellom deg og far. Er det slik du ønsker å starte samarbeidet som skilte foreldre? Legg vekk bitterheten og tenk smartere.

Anonymkode: 2ead4...6b4

Nå har ikke han kontakt med barnet overhode. Jeg har prøvd alt. Heller ikke møtt opp til mekling.

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Om han tok seg av barnet eller ikke i permisjon har ikke NAV noe med. Og hva skal du egentlig få ut av det, etterbetalte foreldrepenger? Sånn fungerer det ikke. Hadde du gått fra han før hans permisjon startet, så hadde du overtatt hans permisjon, men når han har startet den så har han krav på den. 

Det er klart det er urimelig, men det er ikke noe å gjøre med nå. Situasjonen nå og fremover er det du kan fokusere på, så du må selvsagt søke bidrag ut i fra hvor mye han er med barnet nå.

Anonymkode: ffbed...600

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er som det skrives her ingen krav til hva far gjør i sin permisjon. Så du har en ikke sak og hjelper ikke noen at du kontakter Nav. Du kunne fortsatt søkt jobbet selv om du måtte ta deg av barnet, var jo ikke sånn at du droppet egen jobb for å være med barnet. Så et valg du tok, Kjip fyr du fikk barn med, men hva skulle det gjøre at du tar dette nå?Flere måneder eter hans permisjon. Du vil kun fremstå som en bitter eks. Sånt tar en når en er midt i situasjonen. 

Anonymkode: bfd5c...412

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok ikke komme noen vei her ift til krav..
Rent praktisk så er dette ett ``valg`` du/dere tok i den perioden..
Dette er en klassisk ``kvinnefelle``, som du ikke er alene om å ha opplevd...

Men, det vil ikke si at du kan ringe NAV å høre... 
Eller kontakte en advokat som jobber med med NAV saker, og høre... Jeg kan ikke regelverket så godt, men av erfaring så har jeg hørt om så mange som har fått diverse tilbakemeldinger på lignende saker, at dette var ett valg som dere tok..
At han ikke møter til mekling er heller ikke noe du gjort noe med...
Det du kan gjøre noe med, er å be om separat mekling fremover..

Dessverre, så er  det sånn at når den ene forelderen ikke samarbeider, står en i praksis ganske rettsløs igjen..

Eneste rådet jeg har er at fremover må du ta ett valg, om du ønsker å ha ett samarbeid fremover, og far også ønsker å ha barnet,  enten så må du velge å stå på ditt og kjøre ditt løp, (ikke å anbefale egentlig, om du vet av erfaring det ikke vil føre noe vei.) 
Eller så må du velge hvilke og hvor mange kameler du er villig til å svelge...

Om han ikke vil ha kontakt med barnet, så ringer du til NAV og forhører deg om tilden fremover ift økonomi/bidrag....

Og det viktigste: DOKUMENTER ALT fremover... Ha all kommunikasjon SKRIFTLIG med han om mulig!

Anonymkode: 26862...d6e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal forholde deg til og samarbeide med far de nesten 17/18 årene. 

Hva tror du er best for barnet ditt at du gjør i denne situasjonen? 

Anonymkode: 247a9...6ed

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dessverre er det ikke et krav å være med barnet når man er i permisjon.

Veldig mange har permisjon igjen når barnet begynner i barnehage f.eks og da gjør de alt mulig annet i permisjonen enn å være med ungen.

Endret av Blåttvann
AnonymBruker
Skrevet

Om dere gikk fra hverandre og du tok hånd om barnet 100%, så bør jo han ha betalt barnebidrag? Selv om det var i hans permisjon. At du tok hånd om barnet mens dere bodde sammen i hans permisjon, er det ikke noe å gjøre med. Har du dokumentasjon på brudd da dere gikk fra hverandre? Vet ikke hvem du kan snakke med for å avklare, men NAV, kanskje? 

Anonymkode: 97920...2c0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er, dessverre, ikke noe krav på at man "overholder" å være hjemme med barnet. Mange fedre tar permisjon og så er barnet i barnehage hele dagen. Det er ikke forbudt eller svindel. 

Anonymkode: a8047...08b

Helt vilt hvordan politikere presser gjennom lenger permisjon til far og så er det faen ikke et krav at en må være hjemme med ungen en gang. Burde absolutt vært sett på som svindel 😳

Anonymkode: 2fd18...571

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nå har ikke han kontakt med barnet overhode. Jeg har prøvd alt. Heller ikke møtt opp til mekling.

Da får du nøye deg med å få NAV til å sette bidrag. Skal bli litt om du har barnet 100%.

Anonymkode: be7c3...d7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, du har jo tatt et valg selv om å passe barnet da han var i permisjon. Dessverre får du ikke pengene tilbake for dette, for det er ikke noe i permisjonsreglene som regulerer arbeidsfordeling i hjemmet. Som det sies over her er det smarteste å vente med å la pappa ta permisjon til man faktisk trenger at han har fri, for da blir han tvunget til å bruke denne tiden på barnet. Da må man som mamma gjerne fysisk forlate hjemmet.

Om du ringer og spør NAV er det ingen som klandrer deg, men du bør nok begynne å tenke fremover i stedet for å være bitter. Mulig du kan få etterbetalt barnebidrag for den tiden dere har vært flyttet fra hverandre om dere faktisk ikke bodde sammen? Har du evt bevis for det?

Og ja, få alt skriftlig. Kommuniser mest mulig på sms og mail, evt bekreft på sms etter at dere har pratet sammen på telefon eller ta opp samtalene. Anbefaler også å kontakt JURK, jeg kan forestille meg at dette må være en klassisk sak for dem og midt i blinken mtp kvinners rettigheter.

Anonymkode: 00130...eaf

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...