Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hmm...Bmi'en min er 19,4...

Målene mine er (målt med tråd og linjal...hehe)

Midje: 67

Hofter: 70

I følge den kalkulatoren har jeg en fettprosent på 24, men typen mener det er feil...at den er mindre...ikke vet jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg sjekket fettprosenten min på denne siden jeg.. vet ikke om det er riktig men, kanskje det gir en pekepinn? :D jeg ble ihverfall på 25 %og noe, og det er vel bra! Selvom min BMI er på 23-24.

www.coopersguns.com/calculators/bf-calculator/

Jeg fikk fettprosent på 'average' men tviler på at jeg skal ta de resultatene så alvorlig.

Skrevet

Jeg er ei som trener veldig aktivt med vekter, yoga og pilates. Skjekket min fett% på slik vekt de har på sykehus, og jeg har en fett% på 8,6%. Det er jo selfølgelig alt for lite. Jeg har mistet min mensturasjon for lenge siden, så np jobber jeg med og få lagt på meg litt fett igjen slik at kroppen kan begynne og fungere (veier 45kg..

Når det gjelder fett% og kvinner: (da er det siste greit nok, men helst ikke over, det gjelder alle nedover.)

* alder 19-29 ----19-25%

* 30-34 ----20-26%

* 35-39 ----21-28%

* 40-44 ----23-29%

* 45-49 ----24-31%

* 50-54 ----27-33%

* 55-59 ----27-34%

* 60+ ----28-34%

Skrevet

Jeg har fått målt fettprosenten min på et veldig pålitelig apparat på et treningssenter i Stavanger. Hadde en fettprosent på 16,2% og en del muskler (husker ikke antall prosent). Jeg er jente.

Anbefaler alle til å prøve ut dette apparatet hvis dere bor i Stavanger eller omegn. Gå inn på www.dinkroppanalyse.no for mer info. :)

Skrevet

Over 32% hos kvinner regnes som veldig overvektig.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Er virkelig over 80 cm rundt midjen så helsefarlig? Eg ser ikkje på meg sjølv som tynn, men egentlig ganske normal. Målte midjen min til 89 cm, bør eg få panikk av den grunn?

• 1 år senere...
Gjest fleskefia
Skrevet

jeg sjekket min fettprosent og den var på 22.7... synes egentlig det var litt lite i forhold til hva jeg forventet... men en oppmintring var det jo

Gjest Gjest
Skrevet
Er virkelig over 80 cm rundt midjen så helsefarlig? Eg ser ikkje på meg sjølv som tynn, men egentlig ganske normal. Målte midjen min til 89 cm, bør eg få panikk av den grunn?

Målte du midjen din eller magen din? Mål der du er smalest mellom ribbein og hoftebein.

Skrevet

Nå fikk jeg også lyst til å måle fettprosenten min på treningssenter. men ser att alle målene ble gjort på overkroppen. Kan det ikke bli litt feil da?

Selv har jeg bmi på 24, har en slank overkropp, livvidde er 72 cm. Men fettet mitt sitter på rumpe og lår. Så jeg kan vel plutselig få en helt normal fettprosent da, mens kanskje den skulle være litt mer.

Skrevet (endret)

Vekt/BMI sier veldig lite om kroppssammensetningen. Man kan godt ha en lav BMI og høy fettprosent, og omvendt. Jeg har BMI på rundt 25, men ligger likevel ganske lavt til kvinne å være når det kommer til fettprosent.

Endret av -Englefjes-
Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Her er også en side hvor dere kan måle - trengs ikke klype, man bare måler omkretsen flere steder på kroppen og legger inn i kalkulatoren.

Denne er veldig enkel å bruke så det hadde vært fint om dere som allerede har fått målt fettprosenten "pålitelige" steder kunne prøvd her slik at vi kunne fått vite om denne er til å stole på.

Skrevet
Her er også en side hvor dere kan måle - trengs ikke klype, man bare måler omkretsen flere steder på kroppen og legger inn i kalkulatoren.

Denne er veldig enkel å bruke så det hadde vært fint om dere som allerede har fått målt fettprosenten "pålitelige" steder kunne prøvd her slik at vi kunne fått vite om denne er til å stole på.

For å sammenligne to "upålitelige":

På fettprosent.no har jeg 19% kroppsfett, mens på hjemmevekt (med innlagt alder og høyde) så har jeg 36.

Hvis jeg bruker fornuften så er jeg ikke blandt dem med minst fettprosent men noe rundt 27-30 tror jeg nok at jeg har....

• 2 år senere...
  • 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan man måle fettprosenten hos lege?

Anonymous poster hash: 57796...66e
Skrevet

Takk for svar. Umiddelbart så synes jeg at 20 - 25 i fettprosent høres veldig lite ut...... eller, rettere sagt: da høres 37 ut som om jeg er feit, og det er jeg ikke. Har BMI på 22....

Jeg surfet litt rundt igår, og ett sted står det at kvinners fettprosent bør være under 32 - så da er det mitt første mål :) Så får jeg se, hvor lett det blir å komme seg under 30% etterpå. Noen som vet om det alderen har noe å si her?

Forresten: Det ble målt 4 steder på kroppen, og jeg fikk beskjed om å legge sammen summene: Biceps, triceps, rygg og side.

Hvordan har du kommet fram til at du har 37% kroppsfett? Det høres vanskelig ut å ha så høy fettprosent og BMI på 22. Normalområdet for kvinner er ca. 20-25%. Man er ikke automatisk overvektig eller undervektig om man er henholdsvis over eller under dette, det er individuelle forskjeller, men det er ganske riktig.

Hvis du har fått målt dette på en ordentlig måte, dvs. av en lege eller ernæringsfysiolog som kan å bruke fettklypa, eller på et dyrt apparat som de har på noen treningssentra, og da kommet fram til at du har 37% fett, så er du såkalt tynnfeit. Du er normalvektig, men har en alt for stor andel av kroppsvekt i form av fett.

Hvis du har målt selv, eller lagt inn diverse mål på et nettside og fått ut et tall, eller brukt en vanlig baderomsvekt som måler fettprosent, skal du bare glemme tallet. Da blir det så unøyaktig at det blir omtrent som å stikke fingeren i været og tenke på et tall.

Det er heller ikke en absolutt sannhet av midjemål over 80 cm er usunt uansett. Hvis en kvinne er 185 cm høy kan hun godt ha midjemål over 80 cm og likevel være sunn og slank. Hun kan også være det selv om hun er lavere, det avhenger litt av kroppsbygningen.

Uansett er det alltid sunt å mosjonere og trene regelmessig. Det beste er en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening, da får du flest helsefordeler, og en gjennomtrent kropp. I tillegg er det viktig å være i aktivitet hver dag, det betyr ikke nødvendigvis at du skal trene hver dag. Om du trener 3-4 ganger i uka kan du allikevel være svært usunn hvis du ellers stort sett sitter på rumpa. Mennesket er ikke tilpasset å sitte stille lange perioder om gangen, vi bør opp og røre på oss ofte.

Skrevet

Hvordan har du kommet fram til at du har 37% kroppsfett? Det høres vanskelig ut å ha så høy fettprosent og BMI på 22. Normalområdet for kvinner er ca. 20-25%. Man er ikke automatisk overvektig eller undervektig om man er henholdsvis over eller under dette, det er individuelle forskjeller, men det er ganske riktig.

Hvis du har fått målt dette på en ordentlig måte, dvs. av en lege eller ernæringsfysiolog som kan å bruke fettklypa, eller på et dyrt apparat som de har på noen treningssentra, og da kommet fram til at du har 37% fett, så er du såkalt tynnfeit. Du er normalvektig, men har en alt for stor andel av kroppsvekt i form av fett.

Hvis du har målt selv, eller lagt inn diverse mål på et nettside og fått ut et tall, eller brukt en vanlig baderomsvekt som måler fettprosent, skal du bare glemme tallet. Da blir det så unøyaktig at det blir omtrent som å stikke fingeren i været og tenke på et tall.

Det er heller ikke en absolutt sannhet av midjemål over 80 cm er usunt uansett. Hvis en kvinne er 185 cm høy kan hun godt ha midjemål over 80 cm og likevel være sunn og slank. Hun kan også være det selv om hun er lavere, det avhenger litt av kroppsbygningen.

Uansett er det alltid sunt å mosjonere og trene regelmessig. Det beste er en kombinasjon av utholdenhetstrening og styrketrening, da får du flest helsefordeler, og en gjennomtrent kropp. I tillegg er det viktig å være i aktivitet hver dag, det betyr ikke nødvendigvis at du skal trene hver dag. Om du trener 3-4 ganger i uka kan du allikevel være svært usunn hvis du ellers stort sett sitter på rumpa. Mennesket er ikke tilpasset å sitte stille lange perioder om gangen, vi bør opp og røre på oss ofte.

Jeg håper ikke du forventer svar fra TS, siden hun skrev innlegget i 2006. :P

Skrevet

Jeg håper ikke du forventer svar fra TS, siden hun skrev innlegget i 2006. :P

Hups! Det er ikke alltid jeg kikker på datoen før jeg skriver et svar. Jeg antar stort sett at de innleggene som ligger øverst er de nyeste. Hvorfor en anonym har gjenoppliva saken i dag kan man jo lure på. Hvis vedkommende lurer på om man kan måle fettprosenten hos lege er det større sjanse for at noen ser akkurat det, enn hvis vedkommendes innlegg er ett av mange innlegg på en gammel sak. Nå skal jeg koste på meg å svare: Ja, en allmennlege burde ha tilstrekkelige kunnskaper til å måle fettprosenten.

Skrevet

Hups! Det er ikke alltid jeg kikker på datoen før jeg skriver et svar. Jeg antar stort sett at de innleggene som ligger øverst er de nyeste. Hvorfor en anonym har gjenoppliva saken i dag kan man jo lure på. Hvis vedkommende lurer på om man kan måle fettprosenten hos lege er det større sjanse for at noen ser akkurat det, enn hvis vedkommendes innlegg er ett av mange innlegg på en gammel sak. Nå skal jeg koste på meg å svare: Ja, en allmennlege burde ha tilstrekkelige kunnskaper til å måle fettprosenten.

:ler: Sant det, man legger ikke alltid merke til hva når innleggene ble skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket fettprosenten min på denne siden jeg.. vet ikke om det er riktig men, kanskje det gir en pekepinn? :D jeg ble ihverfall på 25 %og noe, og det er vel bra! Selvom min BMI er på 23-24.

www.coopersguns.com/calculators/bf-calculator/

Denne stemmer ikke helt. Jeg har nylig tatt kroppsnalyse på treningssenteret mitt, som målte fettprosenten min til 15,5. Kroppstypen min er slank og atletisk. Jeg fikk dette: Body Fat if you are female is: 24% (average).

Denne var i alle fall nærmere; 13% kroppsfett.

Anonymous poster hash: 29228...735

AnonymBruker
Skrevet

:ler: Sant det, man legger ikke alltid merke til hva når innleggene ble skrevet.

Oida! Fikk ikke med meg dette jeg heller :P

Anonymous poster hash: 29228...735

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...