Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å trene :) Er ganske utrent nå, selv om jeg har trent mye før. Har litt fett rundt magen, (og på ryggen :grine: ) selv om jeg egentlig er ganske slank.

Har lest at midjemålet over 80 cm, er helsefarlig for kvinner. Mitt er ikke mye over, men det er 80+, ja :sjenert:

Målte fettprosenten min idag, den er 37. Er det mye? Hvor bør jeg ligge hvis jeg er normalt veltrent, uten "bilring" og grevinnearmer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror alt mellom 20-30 er normalt for en kvinne. Før ble det vel sagt at 1/4 av kvinnen var fett. Dette er jo 25%. Men det er hverken unormalt å ligge litt over eller litt under. Blir på samme måte som BMI. Selv har jeg alltid hatt høy fettprosent selv om jeg har vært slank. Det er genetisk. :)

Skrevet

Har nettopp fått målt fettprosenten og siden det står at mitt måltall er 25,8% så tipper jeg at "riktig" fettprosent ligger rundt 25%.

Skrevet

Hvordan får man malt fettprosenten?

Gjest gjesta
Skrevet

På treningssenter og lignende måler de fettprosenten. Da bruker de en såkalt fettklype på flere steder på kroppen og regner ut fettprosenten for deg :)

Skrevet

Takk for svar. Umiddelbart så synes jeg at 20 - 25 i fettprosent høres veldig lite ut...... eller, rettere sagt: da høres 37 ut som om jeg er feit, og det er jeg ikke. Har BMI på 22....

Jeg surfet litt rundt igår, og ett sted står det at kvinners fettprosent bør være under 32 - så da er det mitt første mål :) Så får jeg se, hvor lett det blir å komme seg under 30% etterpå. Noen som vet om det alderen har noe å si her?

Forresten: Det ble målt 4 steder på kroppen, og jeg fikk beskjed om å legge sammen summene: Biceps, triceps, rygg og side.

Gjest camillo
Skrevet

Noen som vet hvor mye det koster å få målt det der?

Vet ikke om jeg tør, men. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar. Umiddelbart så synes jeg at 20 - 25 i fettprosent høres veldig lite ut...... eller, rettere sagt: da høres 37 ut som om jeg er feit, og det er jeg ikke. Har BMI på 22....

En fett% på 37 er ALT FOR HØY! Du sier at du ikke er feit,men det trenger du da heller ikke være. 37% fett er på grensen til veldig overvektig.

Du bør senke fett% din en del!! Vekten har lite å si...for høy fett% teller mer.

I følge min BMI er jeg 7 kg for mye,men jeg har en fett% som er veldig normal- har faktisk en del å gå på. Så ikke tenk på vekta!

Gjest Gjest
Skrevet

På www.tn.no kan du kjøpe fettklyper til rundt 200 kr.

På iform.nu kan du regne ut fett% hvis du setter inn målene du tok med fettklypa!

:)

Skrevet
Noen som vet hvor mye det koster å få målt det der?

Vet ikke om jeg tør, men. :ler:

På mitt treningssenter koster det 300,-. Prisen inkluderer to ganger; første gang, og noen uker/mnd etterpå for å vise en evt. framgang.

Gjest camillo
Skrevet
På mitt treningssenter koster det 300,-. Prisen inkluderer to ganger; første gang, og noen uker/mnd etterpå for å vise en evt. framgang.

Takk. :)

Skrevet

Jeg har en baderoms vekt som måler fettprosent! Er den like bra???

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg har en baderoms vekt som måler fettprosent! Er den like bra???

De er vel kjent for å være ganske unøyaktige, så jeg tror du skal ta resultatene med en klype salt.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Marit_*
Skrevet
Jeg har begynt å trene :) Er ganske utrent nå, selv om jeg har trent mye før. Har litt fett rundt magen, (og på ryggen :grine: ) selv om jeg egentlig er ganske slank.

Har lest at midjemålet over 80 cm, er helsefarlig for kvinner. Mitt er ikke mye over, men det er 80+, ja :sjenert:

Målte fettprosenten min idag, den er 37. Er det mye? Hvor bør jeg ligge hvis jeg er normalt veltrent, uten "bilring" og grevinnearmer?

Gjest Kristin_
Skrevet

37 er en ganske høy fettprosent, noe som kan komme selv om du er ganske slank (nettopp fordi det er prosent av kroppsvekten din og ikke en bestemt vekt). Selv tynne jenter kan ha en fettprosent på oppimot førti pluss hvis de spiser og trener dårlig nok. Jeg anbefaler deg å fortsette å trene, gjerne tung styrke og gjøre masse fettforbrennende trening. Trøsten får være at med et sånt utgangspunkt blir det lett å få gjort noe.

Mellom 20 og 30 i fettprosent er normalt, og jenter skal ikke under 16-18 før sånne ting som menstruasjon og liknende begynner å bølle seg.

Baderomsvekter måler forresten ikke fettprosent. De estimerer den ;) (det er derfor du gjerne må legge inn en del info om deg selv før du bruker den)

Skrevet

hmm.. nå ble jeg nysgjerrig! lurer virkelig på hva jeg har i fettprosent jeg.. :sjenert: kanskje jeg må sjekke ut om de måler det på treningssenteret mitt?

Gjest Kristin_
Skrevet

Det går an å kjøpe klyper som måler fettprosent også. Gjøres det skikkelig, er de nøyaktige. Koster et par hundre kroner.

Gjest Gjest
Skrevet
De er vel kjent for å være ganske unøyaktige, så jeg tror du skal ta resultatene med en klype salt.

Eller en fettklype..

• 5 måneder senere...
Skrevet

Jeg sjekket fettprosenten min på denne siden jeg.. vet ikke om det er riktig men, kanskje det gir en pekepinn? :D jeg ble ihverfall på 25 %og noe, og det er vel bra! Selvom min BMI er på 23-24.

www.coopersguns.com/calculators/bf-calculator/

Skrevet
Jeg sjekket fettprosenten min på denne siden jeg.. vet ikke om det er riktig men, kanskje det gir en pekepinn? :D jeg ble ihverfall på 25 %og noe, og det er vel bra! Selvom min BMI er på 23-24.

www.coopersguns.com/calculators/bf-calculator/

Den stemte ekstremt dårlig..... la inn alle data og fikk helt feil fettprosent. Og min er målt på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...