Gå til innhold

Krystallsyke, evt mild krystallsyke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk akutt svimmelhet ved yoga øvelser for 3 dager siden. Etter blir jeg litt svimmel i 4-5sek når jeg bøyer meg fremover. Ellers føler jeg lett ubehag generelt uavhengig av stilling, føler meg liksom ukonsentrert og utafor...pluss litt press i pannen. men føler meg helt frisk når jeg ligger i ro. Har hatt influensa siste 9 dager.

Mener det er krystallsyke...Men innmari mild? Går milde tilfeller over av seg selv? Eller er det bare 1/3 av de som blir syk som uansett blir frisk av seg selv.

Lurer også på hvem i Trondheim som har briller for å diagnostisere?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke usannsynlig at du er svimmel pga influensa, som er normalt samme gjelder press i pannen. Ved krystallsyken så vil alt spinne rundt.  Hos de aller fleste går krystallsyken tilbake av seg selv. Kjenner ikke til hvem i Trondheim som har briller men det er hvertfall ganske dyrt. Ikke all svimmelhet er krystallsyken. 

Anonymkode: 7696a...a70

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke usannsynlig at du er svimmel pga influensa, som er normalt samme gjelder press i pannen. Ved krystallsyken så vil alt spinne rundt.  Hos de aller fleste går krystallsyken tilbake av seg selv. Kjenner ikke til hvem i Trondheim som har briller men det er hvertfall ganske dyrt. Ikke all svimmelhet er krystallsyken. 

Anonymkode: 7696a...a70

Har tenkt tanken, men var en del spinning i 4-5,sekunder første 2 dagene, spenningen nå er mindre...nå mer det ekle ubestemt uvelheten og vansker med å konsentrere seg. Bøyer jeg meg nå blir det gyngete under meg...

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (33 minutter siden):

Har tenkt tanken, men var en del spinning i 4-5,sekunder første 2 dagene, spenningen nå er mindre...nå mer det ekle ubestemt uvelheten og vansker med å konsentrere seg. Bøyer jeg meg nå blir det gyngete under meg...

Det er nok krystallsyke ja.

Sjekk om klinikk for alle har briller. 

Noen gynger, andre får karusell. 

Anonymkode: d4fd1...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Klinikk for alle på Lade har briller. De er best på krystallsyke i Trondheim! 

Anonymkode: 684b1...ea1

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (4 timer siden):

Fikk akutt svimmelhet ved yoga øvelser for 3 dager siden. Etter blir jeg litt svimmel i 4-5sek når jeg bøyer meg fremover. Ellers føler jeg lett ubehag generelt uavhengig av stilling, føler meg liksom ukonsentrert og utafor...pluss litt press i pannen. men føler meg helt frisk når jeg ligger i ro. Har hatt influensa siste 9 dager.

Mener det er krystallsyke...Men innmari mild? Går milde tilfeller over av seg selv? Eller er det bare 1/3 av de som blir syk som uansett blir frisk av seg selv.

Lurer også på hvem i Trondheim som har briller for å diagnostisere?

Du kan faktisk ha problemer med inner eller midt øret, og ikke krystallsyke, press i pannen kan være pga tette kanaler i ansiktet etter sykdom, bihuler, ørene, hele pakka. 

Anonymkode: d8709...cdc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ååå tusen takk. Fastlege mener det ikke trenger briller for å se...Men jeg har lest at det er best for å være helt sikker?

AnonymBruker
Skrevet

Få noen til å se på øynene dine når du blir svimmel, kan bekrefte krystallsyke.

Er det det så ikke legg deg, beveg deg mye fra sittende og opp

Anonymkode: e2d07...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Få noen til å se på øynene dine når du blir svimmel, kan bekrefte krystallsyke.

Er det det så ikke legg deg, beveg deg mye fra sittende og opp

Hei. Hvorfor skal man bevege seg mye opp og ned? Spør sikkert dumt nå jeg🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan faktisk ha problemer med inner eller midt øret, og ikke krystallsyke, press i pannen kan være pga tette kanaler i ansiktet etter sykdom, bihuler, ørene, hele pakka. 

Ikke vært tett i pappen...

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke ut som krystallsyke, men du kan jo prøve å gjøre de øvelsene mot krystallsyke og se om det hjelper

Anonymkode: 9b06e...3da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å tusen takk🙏

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (Akkurat nå):

Ikke vært tett i pappen...

Trenger ikke å være veldig tett for det, du sa du hadde influensa, da kan det sitte i ørekanalene/bihulene, alt henger sammen, og vare i måneder. 

Skrevet

Høres ikke ut som krystallsyke, men du kan jo prøve å gjøre de øvelsene mot krystallsyke og se om det hjelper

Tror det er det...Men mer ubehag og følelse av at alt ruller under meg i korte sekund..derfor jeg lurer på om dette er mildt? Evt går det over av seg selv? Men skal uansett til Lade...

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (Akkurat nå):

Tror det er det...Men mer ubehag og følelse av at alt ruller under meg i korte sekund..derfor jeg lurer på om dette er mildt? Evt går det over av seg selv? Men skal uansett til Lade...

Bare å gjøre øvelsene 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (5 minutter siden):

Hei. Hvorfor skal man bevege seg mye opp og ned? Spør sikkert dumt nå jeg🙈

Fordi det er mye bevegelse som får krystallene på plass. Øvelsene jeg fikk var å ligge på rygg og snu meg en viss vinkel mens jeg satt meg opp.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger ikke å være veldig tett for det, du sa du hadde influensa, da kan det sitte i ørekanalene/bihulene, alt henger sammen, og vare i måneder. 

Ja forstår...Men dette er noe annet, jeg aldri før har kjent. Har jo hatt infeksjoner før. Forstår at man kan få virus på balansetrening, men den er vel ikke stillingsutløst?

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (24 minutter siden):

Ååå tusen takk. Fastlege mener det ikke trenger briller for å se...Men jeg har lest at det er best for å være helt sikker?

Det er riktig. Jeg fikk diagnosen av kiropraktor og han kunne lett se nystagmus med sitt blotte øye etter å ha provosert frem svimmelhetsanfall. Når det er sagt er det kanskje i svakere tilfeller ikke så lett å fange opp? Jeg aner ikke, men her var det i hvert fall ingen problem selv om jeg ikke var særlig hardt rammet.

Anonymkode: 8bea1...481

Skrevet

Det er riktig. Jeg fikk diagnosen av kiropraktor og han kunne lett se nystagmus med sitt blotte øye etter å ha provosert frem svimmelhetsanfall. Når det er sagt er det kanskje i svakere tilfeller ikke så lett å fange opp? Jeg aner ikke, men her var det i hvert fall ingen problem selv om jeg ikke var særlig hardt rammet.

Anonymkode: 8bea1...481

Hvor hardt rammet var du?

AnonymBruker
Skrevet
frøkenspjåk skrev (2 minutter siden):

Ja forstår...Men dette er noe annet, jeg aldri før har kjent. Har jo hatt infeksjoner før. Forstår at man kan få virus på balansetrening, men den er vel ikke stillingsutløst?

Både fremoverlent, f.eks ta på sko, veldig bskoverlent, liggende og raske side til side kan medføre svimmelhet også.

Det er likevel de ufrivillige øyebevegelsene (nystagmus) når hodet blir beveget på som viser krystallsyke.   Det er skikkelig rar følelse når øynene liksom går litt amok kombinert med svimmelheten.

Jeg har hatt krystallsyke flere ganger, ikke nok til sengeliggende, men det begrenset meg mye.  Fikk beskjed av fysioterapeuten at jeg ikke heller fikk lov til å legge meg nedpå, men skulle bevege meg for å bli kvitt det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...